Mogelijke aanschaf s40 1.6d met 140.000KM Slim?
- inbedrijf
- 2nd Gear member
Toch maar even een topic aangemaakt. Er wordt al veel over gesproken dat 1.6 diesel motor niet de beste is. Zijn er mensen met echte ervaringen, en hopelijk kunnen jullie dan mijn vraag beantwoorden of het slim is om een 1.6d met meer 140.000Km te kopen.
-|Volvo V50 2.4 Momentum|HP-Audio|Dawn Blue|-
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
Stuur RSNHAKAN eens een PM, die hebben binnen de leasetermijn de auto, een S60 met de 1,6 diesel, naar astronomische kilometerstanden gebracht.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
-
- 6th Gear member
Hangt een beetje van het modeljaar af. De 1.6d 16v heb je en de 1.6d 8v (D2). Beide zijn prima motoren mits goed onderhouden, dat is echt de crux. Verder wil de bekende EGR nog wel eens problemen geven. En er is een modificatie geweest die voorkwam dat er vocht op de bepaalde elektra delen kon lekken en daardoor storingen kon geven.(ruitenwisservloeistof lekkage meen ik) Ook is bij deze modellen reeks steenslag nog wel eens een probleem doordat er niet echt bescherming zit voor de condensor, dus even controleren op lekkages, maar dat geldt ook voor je huidige V50..
Verder heb ik niet echt grote problemen gehad met deze motoriseringen in de v50 en c30. Je kan op de site van volvocars kijken welk onderhoud er aan zit te komen, distrubutieriem zal er wel een keer aan zitten te komen als het een van de eerdere modellen s40 is. Ik zou alleen waken voor mensen die de auto voor korte stukjes hebben gebruikt, daar houdt dit blok niet zo van. Roetfilter regenereert dan slecht en blok vervuild. Tijdens proefrit dus even langer stuk rustig rijden, merk je vanzelf of egr/roetfilter ok is. (EGR opent bij rustig rijden) En aankoopkeurig doen!
Verder heb ik niet echt grote problemen gehad met deze motoriseringen in de v50 en c30. Je kan op de site van volvocars kijken welk onderhoud er aan zit te komen, distrubutieriem zal er wel een keer aan zitten te komen als het een van de eerdere modellen s40 is. Ik zou alleen waken voor mensen die de auto voor korte stukjes hebben gebruikt, daar houdt dit blok niet zo van. Roetfilter regenereert dan slecht en blok vervuild. Tijdens proefrit dus even langer stuk rustig rijden, merk je vanzelf of egr/roetfilter ok is. (EGR opent bij rustig rijden) En aankoopkeurig doen!
-
- 3rd Gear member
tja, hier is al best veel van op het forum te vinden. Wat al zo vaak is aangegeven, onderhoud..... Om de 10.000 max oliewissel met filter. Hoe rijd je er mee.....Je kunt alles stuk maken als je wil. Als je zelf onderhoud kunt doen is het niet duur. Je kilometerstand is niet hoog.
De 1.6d v50 van mij heeft gelukkig geen roetfilter en nu tegen de 400.000 km gelopen. Alles is nog origineel, turbo, egr etc.
De 1.6d v50 van mij heeft gelukkig geen roetfilter en nu tegen de 400.000 km gelopen. Alles is nog origineel, turbo, egr etc.
- inbedrijf
- 2nd Gear member
Heren bedankt voor de reacties, natuurlijk is goed onderhoudt belangrijk. De problemen omtrent EGR en roetfilter zijn bekende. De condensor, is inderdaad hetzelfde euvel als bij C30 en V50. Het is een model uit 2009 speelt dan het elektro verhaal ook nog of was dit in de vorige serie?
-|Volvo V50 2.4 Momentum|HP-Audio|Dawn Blue|-
- strui901
- 3rd Gear member
De steenslag speelt inderdaad een rol voor de condensor, maar wat niet te zien is is de troepvorming tussen intercooler en condensor. Dit is een kleine ruimte waar bladeren en troep tussen gaan rotten en een gat veroorzaken in je condensor. Heb de mijne 2 maanden terug laten vervangen, waarschijnlijk ben je hiermee binnenkort aan de beurt...
Laatst gewijzigd door strui901 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70 2.0t 5cyl 5sp manual Momentum MY2006 - TE KOOP
Volvo V50 D5 6sp manual Edition II MY2008
VW Passat Variant 1.9TDI 100pk Trendline MY2001
Opel Corsa 1.2 MY2007
VW Golf 1.9TDI 90pk Trendline MY2000
Volvo 340 1.4 DL MY1987
Volvo V50 D5 6sp manual Edition II MY2008
VW Passat Variant 1.9TDI 100pk Trendline MY2001
Opel Corsa 1.2 MY2007
VW Golf 1.9TDI 90pk Trendline MY2000
Volvo 340 1.4 DL MY1987
-
- 3rd Gear member
Ook hier weer onderhoud. Daar verzameld zich zeker veel tussen. Ik maak aan onderzijde en bovenzijde de plaat los en blaas met hogedrukreiniger alles schoon. Na bijna 10 jaar en 4 ton ziet het nog goed uit hoor.strui901 schreef: De steenslag speelt inderdaad een rol voor de condensor, maar wat niet te zien is is de troepvorming tussen intercooler en condensor. Dit is een kleine ruimte waar bladeren en troep tussen gaan rotten en een gat veroorzaken in je condensor. Heb de mijne 2 maanden terug laten vervangen, waarschijnlijk ben je hiermee binnenkort aan de beurt...
De condensor wordt bij de diesel afgeschermd door de intercooler, zelf heb ik tot op heden nog geen last gehad van lekkage.
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Contacteer:
Hoorde ik iemand mij roepen?
Thanks Ger!
Zoals V50R ook al aan geeft, zijn er twee verschillende 1.6D motoren. Verder ben ik het met hem eens dat je beter een auto kunt kopen die veel snelwegkilometers heeft gereden vanwege onder andere het roetfilter. Dit kan voor veel problemen zorgen.
Wij hebben met onze D2 (1.6D, 6 versnellingen) 235.000 gereden. Nadat de garantie was verlopen hadden we hem laten chippen door Rica. Bij ongeveer 180.000 km was dit volgens mij. 7-8.000 km daarna is er een injector stuk gegaan. Of het toeval is weet ik niet, maar het blok kan er blijkbaar niet tegen. Bovendien reed hij hierna niet meer zo soepel als voorheen.

Zoals V50R ook al aan geeft, zijn er twee verschillende 1.6D motoren. Verder ben ik het met hem eens dat je beter een auto kunt kopen die veel snelwegkilometers heeft gereden vanwege onder andere het roetfilter. Dit kan voor veel problemen zorgen.
Wij hebben met onze D2 (1.6D, 6 versnellingen) 235.000 gereden. Nadat de garantie was verlopen hadden we hem laten chippen door Rica. Bij ongeveer 180.000 km was dit volgens mij. 7-8.000 km daarna is er een injector stuk gegaan. Of het toeval is weet ik niet, maar het blok kan er blijkbaar niet tegen. Bovendien reed hij hierna niet meer zo soepel als voorheen.