Stuurkolomschakelaar links (richtingaanwijzers) vervangen

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
V40man
1st Gear member

Hallo,

Enkele dagen geleden hing mijn richtingaanwijzer-schakelaar plots losjes in de stuurkolom. Door de zachte rubberen bevestiging viel hij er niet uit, en zelfs de knipperlichten besturen is nog mogelijk (is wel gedoe), maar het is duidelijk dat ik zo niet heel lang kan/wil blijven rondrijden.

Het is tevens mogelijk de schakelaar er helemaal uit te halen, het enige wat hem dus nog verbindt met de stuurkolom is die zacht-rubberen harmonica-achtige bevestiging en die haal je er zo af.

Ik zag hier ergens op het forum al een post over een soortgelijk probleem. Ik heb alleen geen idee of het exact hetzelfde probleem was of niet. Daar werd gezegd dat het vervangen ervan bij de garage al gauw 150 euro zou zijn. Dat wil ik dus vermijden.

Ik heb even rondgekeken op de tweedehands auto-onderdelenmarkt en kennelijk verkopen ze deze schakelaar zowel apart 35 euro (enkel de linkerschakelaar) als in combo 45 euro (de linker en rechter samen verbonden door een wit stuk plastic). Beide foto's in bijlage.

Ik ben zelf een complete leek maar ik heb een automechanieker gevonden die me wel zou willen helpen met dit klusje zodra ik de stukken gevonden heb.

Mijn vraag is:
- Is dit een makkelijk 10-minuten-klusje ?
- Ga ik best op zoek naar de linkerschakelaar of de combo ?
- Zijn er verder nog dingen die moeten vernieuwd worden ? Ik hoorde iets zeggen van een bout achter de airbag (voor stuur) die ook vernieuwd zou moeten worden?

Alvast bedankt voor de input !!

Groetjes, Pascal
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V40man
1st Gear member

Uhhh.. anyone ?? :-)
dutchlimits
5th Gear member

Is prima zelf te doen, stuur demonteren en dan kap om het stuurkolom verwijderen. Wel accu loshalen ivm airbag en even zogenaamd starten (doe ik altijd dan weet je zeker dat alle stroom weg is, dit om storingen en ontploffingen te voorkomen).
Laatst gewijzigd door dutchlimits op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
RIDES:
Dodge Magnum
VW Corrado G60

EXIT:
Audi A4 B6 3.0 V6 30V QUATTRO
Volvo S40 2001
Polo G40 Genesis
V70/2.4D/2003
8th Gear member

En dan als kleine aanvulling op Alex: ik zou het gehele theater in een keer vervangen. Scheelt tijd en is eenvoudiger. En bij het monteren......auto niet op contact om te voorkomen dat je ineens een grote witte zak voor je hoofd hebt in samenhang met oorsuizen!
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
volvo-s40
4th Gear member

Ik zou de how to bekijken op een ander forum :P
Staat het netjes in stappen uitgelegd met duidelijke foto's.
Laatst gewijzigd door volvo-s40 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
! WARNING ! DO NOT F*ck with my VOLVO. Serious Injury of Death May Occur.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”