Battlecruiser S80 schreef:Aha, "het niet op elkaar uitgelijnd zijn".
Zo zag ik laatst een hele serie filmpjes van proefnemingen van botsende treinen. Perfect op elkaar uitgelijnd.
Diepe zucht.... 'uitgelijnd' in de zin van 'compatibel'.
Misschien dat je ooit iets hebt meegekregen over de discussie van de veiligheid (en aggressieviteit van een SUV) van de XC90. Volvo heeft terecht bij de introductie van de XC90 laten zien dat deze auto met zijn extra onderbumper netjes tegen een bumper van een kleinere auto zou botsen, zodat beide kreukelzones optimaal functioneren.
Een 'ouderwetse' SUV is gebouwd op een hooggeplaatst laddderchassis. Zo'n auto raakt een andere auto op een onhandige plek en heeft nauwelijks een kreukelzone (en pikant detail: het zijn uiterst onveilige auto's voor hun inzittenden!)
Maurice Pierik schreef: Heeft overigens niet zo zeer met de massa te maken, als de chauffeur van de vrachtwagen op dezelfde hoogte had gezeten als de personenwagenchauffeur was ie geheid hardstikke dood geweest.
Hier gaat dus de theorie mank.
Ik beloof je dat de vrachtwagenchauffeur het overleeft.
Hij duwt die personenauto voor zich uit of de personenauto schiet onder de vrachtauto (op klimmen). Oja dit is praktijk.
Maurice Pierik schreef:Maar goed, voor diegene die denken dat ze beter af zijn bij een crash met meer massa moeten maar met een hele berg zware bagage gaan rondrijden. Dat helpt kennelijk bij een eventueel ongeval. Het is onzin, maar als je je er gelukkiger bij voelt...
Ik houd me aan mijn eigen wet.
De wet van Alex: Voorkomen is beter dan genezen.
Haha, ik bedoelde helemaal niet die natuurwet van Newton, maar de kinetische-botsenergie-crapwetten van de huidige ingenieurs.
De kinetische-botsenergie-wetten zijn van Newton...
Nee hoor, die Newton ontdekte natuurwetten.
Die kinetische-botsproef-zooiwetten is een bedenksel van tijdelijk slimme ingenieurs die over tien jaar ingehaald worden door de tand des tijds...
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Haha, ik bedoelde helemaal niet die natuurwet van Newton, maar de kinetische-botsenergie-crapwetten van de huidige ingenieurs.
De kinetische-botsenergie-wetten zijn van Newton...
Nee hoor, die Newton ontdekte natuurwetten.
Die kinetische-botsproef-zooiwetten is een bedenksel van tijdelijk slimme ingenieurs die over tien jaar ingehaald worden door de tand des tijds...
maar natuurlijk
ga jij maar lekker genieten van joe door crap-ingenieurs bedachte autootje.
vooral dat verzonnen verhaal over kinetische energie: allemaal één complot
De toepassing van die wetten, daar hebben de mensen nogal eens problemen mee...
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Maarre, nooit iets er tussenin (dat heet twijfel, geloof ik)?
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Let vooral op waar de cabine belandt, en wat de lading doet...
Laat dat lullig maar weg.
Allemachtig wat staat dat "paaltje" vast.
Tjonge, behoorlijk gericht op de praktijk.
Vertel mij eens waar je dat tegen komt op onze wegen. :roll:
Viaducten (beschemd met vangrail) en bomen zijn hoger, daar gaat echt geen cabine OVER heen.
Zo kan ik ook wel proeven laten zien.
Maar deze is wel heel subjectief. Hoe ros ik een vrachtauto in elkaar!
Let vooral op waar de cabine belandt, en wat de lading doet...
Laat dat lullig maar weg.
Allemachtig wat staat dat "paaltje" vast.
Tjonge, behoorlijk gericht op de praktijk.
Vertel mij eens waar je dat tegen komt op onze wegen. :roll:
Viaducten (beschemd met vangrail) en bomen zijn hoger, daar gaat echt geen cabine OVER heen.
Zo kan ik ook wel proeven laten zien.
Maar deze is wel heel subjectief. Hoe ros ik een vrachtauto in elkaar!
Dat "lullig" staat er expres natuurlijk...
Het paaltje is beveiligingsmateriaal voor "beveiligde gebouwen" en toegangswegen. Hoe dat kreng exact in elkaar zit kan ik niet zeggen, maar het zal vast een gelaagd metaal / beton constructie zijn...
En nee, dit kom je nergens tegen op de nederlandse wegen, behalve misschien voor het amerikaanse consulaat, de kernreactor in Petten o.i.d.
Maar wel een leuk filmpje... En het is wel mooi voorbeeld van hoe niet alle botsingen zo gebeuren als je "intuitief" zou denken.
Als je het rustig nogmaals bekijkt zie je trouwens wel mooi hoe de lading naar voren schuift en de hele cabine lostrekt en 5 meter verderop neerlegt... (nadelig effect van massa)
voor de liefhebbers hier nog een met een "lullig" muurtje en een grotere vrachtwagen (zonder lading)
V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
Ook leuk om even bij stil te staan;
Wat denk je wat een klap doet met het binnenste van je lichaam? Ik heb ze gezien hoor, de losgerukte aorta's, gescheurde levers en milten. Darmen die van ophangbanden afscheuren.....
Maar goed, al die airbags om je heen kunnen een hoop leed voorkomen.
Dan had je vroeger moeten komen: werd je op een slagveld toch mooi binnenstebuitengekeerd door een gek met een hellebaard die het voorzien had op je lever, maar uitschoot en mooi alletwee je nieren door je 12-vingerige darm heenpriemde om via je lendenen die organen naar buiten te rijten...
Zo bezien, valt het tegenwoordig wel mee...
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Battlecruiser S80 schreef:Dan had je vroeger moeten komen: werd je op een slagveld toch mooi binnenstebuitengekeerd door een gek met een hellebaard die het voorzien had op je lever, maar uitschoot en mooi alletwee je nieren door je 12-vingerige darm heenpriemde om via je lendenen die organen naar buiten te rijten...
hans anesthesie schreef:Ook leuk om even bij stil te staan;
Wat denk je wat een klap doet met het binnenste van je lichaam? Ik heb ze gezien hoor, de losgerukte aorta's, gescheurde levers en milten. Darmen die van ophangbanden afscheuren.....
Maar goed, al die airbags om je heen kunnen een hoop leed voorkomen.
JAAAAAAA hANS, Ik dacht nog in volvo zit ik goed. :shock:
Nu je het erover hebt....
Waar blijft de ingebouwde airbag in je lijft om de holtes te verstevigen tijden een klap. ( of de kinitische enrgie op te vangen )