Ik ben nieuw op het forum (geen technicus, verre van dat), en heb geen onderwerp mbt onderstaande probleem gevonden.
Ik ben de gelukkige bezitter van een V50 D5 geartronic MY2010, door mij bij een dealer gekocht in januari 2013.
In onderhoud bij mijn plaatselijke Volvo-dealer. De auto heeft nog Volvo Selekt garantie (dit jaar nog kunnen bijkopen.)
Al vorig jaar gesignaleerd (en gemeld aan de dealer): een metaalachtige "tik" als ik thuis langzaam wegreed, links onder in het motorcompartiment. Gegevens uitgelezen: geen foutwaarden.
Bij onderhoudsbeurt - januari 2014 - wederom gemeld en gezegd dat klacht verergerde. En dat de automatische versnellingsbak af en toe 'raar' deed (terugschakelen waar niet nodig).
Dat laatste is blijkbaar een incident, maar de "tik" is gebleven en luider geworden en treedt nu dagelijks op.
Vanmorgen bij de dealer geweest en proefrit gemaakt met monteur.
Ik krijg de "tik" (voelbaar in het gaspedaal) bij 1.500 rpm en heel lage snelheid. Maar afremmen en opnieuw de "tik" opwekken lukt niet.
Wel als de auto 'uit' is gezet en ik opnieuw wegrijd.
De monteur dacht aan een aircopomp, maar die was het niet.
De dealer heeft Volvo NL geraadpleegd en een software-update van de versnellingsbak gedaan.
-- Ietwat vreemd dat ik die moet betalen, overigens. --
Nu maar kijken wat de toekomst brengt...
Andere V50 of D5-rijders (al dan niet met geartronic) die het zelfde euvel hebben of herkennen?
V50 D5 geartronic maakt metaalachtige "tik" bij 1.500 rpm bij wegrijden
- ijsga
- 5th Gear member
- Berichten: 1090
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 12:44
- Locatie: Zaandam
Als ik de auto start en wegrijd hoor ik soms na enkele tientallen meters ook een tik (kloenk!), inderdaad ook linksonder in de motor. Ik voel dit alleen niet in het pedaal, en vind het relatief onschuldig. Maar heb me vaak afgevraagd wat het kan zijn. Heb zelf ook een Geartronic (2.4 benzine).
V50 2.4 Geartronic, Edition 1, MY08. 17" Spartacus zomer / 17" Serapis winter. 178.500 km.
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
- Elian
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 13.07.2014 - 12:48
S40 MY08 (mijn vorige auto) 1.6d en V50 MY08 1.6 benzine (van mijn ouders), beide handbakken hebben dit euvel ook. Bij het bereiken van de 15/20kmh klinkt het alsof er metalen stang op metaal valt, inderdaad alleen bij initieel wegrijden. Een MY05 1.6d v50 deed het niet, evenals meerdere 2.0d handbakken die ik gereden heb (3 stuks). Kortom s40/v50 MY08 wel, oudere modellen niet. Geen idee wat het is/was, nooit laten onderzoeken. Weet ook niet of het hetzelfde zou kunnen zijn gezien de verschillen in motorisering.
Laatst gewijzigd door Elian op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
(2013/05 - 2014/02) MY08 S40 1.6D Edition I
(2014/02) MY11 S60 T3 Business + Polestar tuning
(2014/02) MY11 S60 T3 Business + Polestar tuning
- ijsga
- 5th Gear member
- Berichten: 1090
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 12:44
- Locatie: Zaandam
Ik heb ditzelfde geluid ook eens gehoord in een handgeschakelde V50 T5 trouwens.
V50 2.4 Geartronic, Edition 1, MY08. 17" Spartacus zomer / 17" Serapis winter. 178.500 km.
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
- AJ V50 D5
- 2nd Gear member
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 22.07.2014 - 15:31
- Locatie: Utrecht
"Kloenk" is idd een betere omschrijving dan 'metaalachtige tik'.ijsga schreef: Als ik de auto start en wegrijd hoor ik soms na enkele tientallen meters ook een tik (kloenk!), inderdaad ook linksonder in de motor. Ik voel dit alleen niet in het pedaal, en vind het relatief onschuldig. Maar heb me vaak afgevraagd wat het kan zijn. Heb zelf ook een Geartronic (2.4 benzine).
Volvo V50 D5 Edition II Geartronic MY10
- Fons099
- 3rd Gear member
- Berichten: 352
- Lid geworden op: 19.10.2012 - 16:42
- Locatie: Venray
Ik hoor ook altijd een tik bij het wegrijden (nadat de auto gestart is en dus niet bij stoplicht e.d.) en deze tik is iedere keer precies bij 20km/h.
Ik ga er van uit dat het een soort ontkoppelen in de aandrijflijn is zodat niet per ongeluk de selectiehandel in P gezet kan worden.
Ik ga er van uit dat het een soort ontkoppelen in de aandrijflijn is zodat niet per ongeluk de selectiehandel in P gezet kan worden.
1993 Volvo 940 2.3 GLE, Bruin leer van binnen, ruim 360.000 op de klok, hobby auto
2005 V50 2.4 automaat. Mooi licht leer maar helaas zonder stoelverwarming...
1983 340 dl met jarretelaandrijving
1981 245 station (was op Curacao)
2003 V40 1.8 prestige volleder (in het mooie terra grey metallic)
2000 V70 2.4 aut.5 volleder
2005 V50 2.4 automaat. Mooi licht leer maar helaas zonder stoelverwarming...
1983 340 dl met jarretelaandrijving
1981 245 station (was op Curacao)
2003 V40 1.8 prestige volleder (in het mooie terra grey metallic)
2000 V70 2.4 aut.5 volleder
- ijsga
- 5th Gear member
- Berichten: 1090
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 12:44
- Locatie: Zaandam
Net even getest, inderdaad bij mij ook bij precies 20km/u, en alleen na geparkeerd te hebben (dus in parkeerstand en motor uit). It’s a feature, not a bug :)
V50 2.4 Geartronic, Edition 1, MY08. 17" Spartacus zomer / 17" Serapis winter. 178.500 km.
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
- AJ V50 D5
- 2nd Gear member
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 22.07.2014 - 15:31
- Locatie: Utrecht
Punt is... ...het was er "vroeger" niet.ijsga schreef: Net even getest, inderdaad bij mij ook bij precies 20km/u, en alleen na geparkeerd te hebben (dus in parkeerstand en motor uit). It’s a feature, not a bug![]()
En dan ga ik toch twijfelen aan de oorzaak.
Op internet:
- Automatische versnellingsbak laten doorspoelen (ik heb 133K km op de teller)
- Koppelomvormer defect
Laatste aangegeven aan Volvo-dealer, maar die (her)kent toch het probleem niet.
Nog 5 maanden Volvo Selekt garantie...

Volvo V50 D5 Edition II Geartronic MY10
- ijsga
- 5th Gear member
- Berichten: 1090
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 12:44
- Locatie: Zaandam
Ik denk dat je bij een defecte koppelomvormer toch serieuzere problemen zou hebben. Automaat flushen kan nooit kwaad denk ik. Zit zelf op 114.000 km en was van plan dit ook ergens rond de 125.000 te doen. Wat verse olie kan geen kwaad vind ik.
Overigens is in mijn herinnering dit geluid er bij mij ook niet altijd (geweest); maar ik vermoed dat het niet altijd evenveel opvalt (wel als je bv. wegrijdt met je raam open). En niet als alle bijgeluiden worden overstemd door goede muziek :)
Overigens is in mijn herinnering dit geluid er bij mij ook niet altijd (geweest); maar ik vermoed dat het niet altijd evenveel opvalt (wel als je bv. wegrijdt met je raam open). En niet als alle bijgeluiden worden overstemd door goede muziek :)
Laatst gewijzigd door ijsga op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
V50 2.4 Geartronic, Edition 1, MY08. 17" Spartacus zomer / 17" Serapis winter. 178.500 km.
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
- AJ V50 D5
- 2nd Gear member
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 22.07.2014 - 15:31
- Locatie: Utrecht
Helaas heeft de software update helemaal niets opgeleverd.
Mijn Volvo-dealer heeft gisteren nog wel een berichtje naar Volvo NL gestuurd.
Ben benieuwd of daar iets uitkomt.
Mijn Volvo-dealer heeft gisteren nog wel een berichtje naar Volvo NL gestuurd.
Ben benieuwd of daar iets uitkomt.
Volvo V50 D5 Edition II Geartronic MY10
-
- 6th Gear member
- Berichten: 2570
- Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34
Als je nog 5maanden volvoselekt garantie hebt zou ik me nu niet zoveel zorgen maken. Dealer doet zo te horen wat hij kan. Automaat flushen is een idee, auto is toch al zo'n vier jaar oud. De versnellingsbak wordt dan ook gereset, zodat je hem kan inrijden en hij went aan je rijgedrag. Automaat rijdt dan een stuk soepeler.
- strui901
- 3rd Gear member
- Berichten: 421
- Lid geworden op: 12.06.2014 - 17:26
- Locatie: Overijssel
Ik heb ook een kloenk linksvoor wat ik kan laten terugkeren door van rijrichting te veranderen en op de rem te drukken (iets harder dan normaal).
Door de specialist laten onderzoeken en heeft niets kunnen vinden. Prefentief remblokken in het vet gezet, heeft niets opgeleverd. De specialist heeft aangegeven dat ik me geen zorgen hoef te maken, vind het alleen niet echt passen bij zo'n auto.
Zelf heb ik het idee dat het ruimte is op aandrijfas aan de bakzijde....
Door de specialist laten onderzoeken en heeft niets kunnen vinden. Prefentief remblokken in het vet gezet, heeft niets opgeleverd. De specialist heeft aangegeven dat ik me geen zorgen hoef te maken, vind het alleen niet echt passen bij zo'n auto.
Zelf heb ik het idee dat het ruimte is op aandrijfas aan de bakzijde....
Laatst gewijzigd door strui901 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70 2.0t 5cyl 5sp manual Momentum MY2006 - TE KOOP
Volvo V50 D5 6sp manual Edition II MY2008
VW Passat Variant 1.9TDI 100pk Trendline MY2001
Opel Corsa 1.2 MY2007
VW Golf 1.9TDI 90pk Trendline MY2000
Volvo 340 1.4 DL MY1987
Volvo V50 D5 6sp manual Edition II MY2008
VW Passat Variant 1.9TDI 100pk Trendline MY2001
Opel Corsa 1.2 MY2007
VW Golf 1.9TDI 90pk Trendline MY2000
Volvo 340 1.4 DL MY1987
- Nomad
- 5th Gear member
- Berichten: 1165
- Lid geworden op: 18.04.2013 - 16:39
- Locatie: Noord-Oost Brabant
Anders ga je toch eens langs bij www.volvoservice.eu ? Dan kun je je daar gelijk laten voorlichten over een Powerflush door Gery.
- Volvo V60 T8 Inscription MY2019. Serviced by Volservice.nl, Soon to be optimized by Obbetuningl
- Polestar 2 MY2023 LRSM
Volhelp.nl
S60, V60 en XC60 fans op Facebook
- Polestar 2 MY2023 LRSM
Volhelp.nl
S60, V60 en XC60 fans op Facebook
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 432
- Lid geworden op: 27.02.2008 - 20:21
- Locatie: Zwolle
Dit heb ik ook sinds kort, tenminste afgaande op je beschrijving denk ik dat het hetzelfde is. Is bij mij voor het eerst opgevallen ergens vlak na de 160.000km (V50 2.0D van eind 2008 met handbak). Bij het wegrijden een tikje in het gaspedaal en een geluid alsof er iets losschiet en ergens bovenop valt ofzo. De eerste keer had ik het idee dat ik ergens overheen reed. De mijne doet het alleen niet elke keer, ik heb nog niet kunnen uitvogelen wanneer het wel of niet gebeurt.AJ V50 D5 schreef:
Vanmorgen bij de dealer geweest en proefrit gemaakt met monteur.
Ik krijg de "tik" (voelbaar in het gaspedaal) bij 1.500 rpm en heel lage snelheid. Maar afremmen en opnieuw de "tik" opwekken lukt niet.
Wel als de auto 'uit' is gezet en ik opnieuw wegrijd.
Volgende maand moet hij weer voor onderhoud wilde het dan aangeven om even naar te kijken.
Gert
Volkswagen Passat Variant
Voorgaand: V40 D2 MY14 Misty Blue, Momentum, Business Pack Pro | V70 D5 AWD Polestar MY08 Black Sapphire, Summum, Mobility Line, Active Driving Line | V50 2.0D MY09 Black Sapphire, Momentum, RTI | Volkswagen Passat Sportline Variant 1.9TDI MY07 | V50 1.6D MY06 Black Currant Pearl, Edition I, family line | Renault Mégane 1.5Dci Exception 2005 | Opel Corsa 1.7CDTI Comfort 2001
Volkswagen Passat Variant
Voorgaand: V40 D2 MY14 Misty Blue, Momentum, Business Pack Pro | V70 D5 AWD Polestar MY08 Black Sapphire, Summum, Mobility Line, Active Driving Line | V50 2.0D MY09 Black Sapphire, Momentum, RTI | Volkswagen Passat Sportline Variant 1.9TDI MY07 | V50 1.6D MY06 Black Currant Pearl, Edition I, family line | Renault Mégane 1.5Dci Exception 2005 | Opel Corsa 1.7CDTI Comfort 2001
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 06.08.2014 - 21:35
Dit geluid herken ik. Het is altijd bij het voor het eerst bereiken van 1000-2000 toeren na starten. Daarna niet meer. Ik heb het ook bij mijn huidige V50. Ik had het ook met mijn vorige auto (Hyundai Getz), daar is nooit een probleem mee geweest. Ik denk dat het hoort.
Ik had bij mijn vorige auto het idee dat het geluid steeds harder werd. Maar bij zulk soort dingen is het altijd zo dat als het je één keer opgevallen is, je het iedere keer weer hoort, en het zelfs iedere keer harder lijkt te worden.
Ik weet niet wat het is, maar ik maak me er niet ongerust meer om.
Ik had bij mijn vorige auto het idee dat het geluid steeds harder werd. Maar bij zulk soort dingen is het altijd zo dat als het je één keer opgevallen is, je het iedere keer weer hoort, en het zelfs iedere keer harder lijkt te worden.
Ik weet niet wat het is, maar ik maak me er niet ongerust meer om.
Volvo V50 2.4 (140pk), 2008, geartronic, 144.000km
-
- 1st Gear member
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 09.11.2013 - 16:51
- Locatie: Twente
Ik merkte dit ook al een tijd lang op. Toevallig kwam ik in het instructieboekje tegen wat het is:
Bij eerste keer wegrijden na het starten wordt bij 20km/h het ABS systeem getest. Als je je voet licht op het rempedaal laat rusten kun je het ook voelen.
Bij eerste keer wegrijden na het starten wordt bij 20km/h het ABS systeem getest. Als je je voet licht op het rempedaal laat rusten kun je het ook voelen.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 06.08.2014 - 21:35
Ah, dat wist ik niet, leuk om nu te weten wat de oorzaak is!
BattleShort schreef: Ik merkte dit ook al een tijd lang op. Toevallig kwam ik in het instructieboekje tegen wat het is:
Bij eerste keer wegrijden na het starten wordt bij 20km/h het ABS systeem getest. Als je je voet licht op het rempedaal laat rusten kun je het ook voelen.
Volvo V50 2.4 (140pk), 2008, geartronic, 144.000km
- Jasper89
- 1st Gear member
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 06.01.2013 - 15:15
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Herkendbaar geluid, heb ik ook bij mijn V50 2.4 handbak.
Goed om te weten wat het is, ik vroeg het me ook al af. Ik zal is op het pedaal voelen volgende keer.
Bedankt voor de info BattleShort !!!
Goed om te weten wat het is, ik vroeg het me ook al af. Ik zal is op het pedaal voelen volgende keer.
Bedankt voor de info BattleShort !!!
Volvo V50 2004, 2.4 Momentum, Audio-line, Xenon, Dakspoiler, Black Sapphire Metallic, 17"; Sculptor. ( Volvotune )
Volvo 440 1.8i 1996 CVT
Volvo 440 1.8i 1996 CVT
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 432
- Lid geworden op: 27.02.2008 - 20:21
- Locatie: Zwolle
Fijn om te weten wat het is en vooral dat het niets is om ons zorgen om te maken!
Gert
Volkswagen Passat Variant
Voorgaand: V40 D2 MY14 Misty Blue, Momentum, Business Pack Pro | V70 D5 AWD Polestar MY08 Black Sapphire, Summum, Mobility Line, Active Driving Line | V50 2.0D MY09 Black Sapphire, Momentum, RTI | Volkswagen Passat Sportline Variant 1.9TDI MY07 | V50 1.6D MY06 Black Currant Pearl, Edition I, family line | Renault Mégane 1.5Dci Exception 2005 | Opel Corsa 1.7CDTI Comfort 2001
Volkswagen Passat Variant
Voorgaand: V40 D2 MY14 Misty Blue, Momentum, Business Pack Pro | V70 D5 AWD Polestar MY08 Black Sapphire, Summum, Mobility Line, Active Driving Line | V50 2.0D MY09 Black Sapphire, Momentum, RTI | Volkswagen Passat Sportline Variant 1.9TDI MY07 | V50 1.6D MY06 Black Currant Pearl, Edition I, family line | Renault Mégane 1.5Dci Exception 2005 | Opel Corsa 1.7CDTI Comfort 2001
- AJ V50 D5
- 2nd Gear member
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 22.07.2014 - 15:31
- Locatie: Utrecht
Het instructieboekje erbij gepakt, en idd: pagina 160 zegtBattleShort schreef: Ik merkte dit ook al een tijd lang op. Toevallig kwam ik in het instructieboekje tegen wat het is:
Bij eerste keer wegrijden na het starten wordt bij 20km/h het ABS systeem getest. Als je je voet licht op het rempedaal laat rusten kun je het ook voelen.
"Wanneer u na het starten van de motor wegrijdt en een snelheid van ca. 20 km/h hebt bereikt, gaat er een korte zelftest van het ABS van start.
Dit kunt u zowel horen als voelen aan de pulsaties in het rempedaal."
Klinkt logisch, maar dan vind ik het vreemd dat een (officiële) Volvo-monteur dat niet weet, niet herkent en de Volvo-dealer een software-update uitvoert op de versnellingsbak (zonder succes, overigens).
Ik had/heb sowieso twijfel bij de software-update, omdat de versnellingsbak in januari 2014 met Service 2.0 natuurlijk ook al up-to-date is gehouden.
Volgende week woensdag gaat de auto voor het euvel naar de Volvo-dealer (die ook het onderhoud uitvoert); ik zal zeker de 'ABS-test' aangeven.
-- Enne (@Geitje)... ...de metaalachtige [!] 'kloenk' is wel degelijk qua geluid harder geworden (aan het worden). --
Laatst gewijzigd door AJ V50 D5 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V50 D5 Edition II Geartronic MY10