Vreemd airco probleem

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Willempie5
3rd Gear member
Berichten: 362
Lid geworden op: 14.02.2012 - 16:10
Locatie: Twello

Wellicht weet 1 van jullie wat dit is?

Tijdens onze reis naar Toscane (waar ik nu zit, anders was ik zeker even naar de dealer gegaan) werd het in de auto steeds warmer. De lucht was wel koud, echter de luchtuitstroom werd steed minder. Ook al zetten ik de fan op het allerhardst, lucht kwam er niet meer uit, de fan draaide wel op het hardst.

Vervolgens de auto uitgezet en 10 min gewacht, gigantisch waterballet onde de auto en alles werkte weer normaal voor een half uur en probleem begon weer... En zo steeds weer

Iemand een idee?

Verder enorm genoten van mijn Volvo, wat een fantastische reisauto

Ik log maar af en toe in via de campingwifi, dus als ik even niet reageer.....
Huidige Volvo’s:
EX90 2025 plus single motor, vapour grey
V70 2007 2.5T Sport Edition, Black sapphire
Gebruikersavatar
hogie
3rd Gear member
Berichten: 345
Lid geworden op: 10.07.2005 - 14:59
Locatie: Brabant

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... ;bijvullen

Lees bovenstaande link eens.

Succes met de terugreis ;-)
Laatst gewijzigd door hogie op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC40 Inscription MY 2021
Mercedes C180 (MY2015]
Volvo V70 2.5T Automaat 2007 (MY2008)
Volvo S80 2.5T Automaat Summum Graphite 2006 (MY2006)
Citroen C4 Grand Picasso
Volkswagen touran
V70 2.4D GT edition II 2005 (MY2006 )
Volkswagen passat 2006
V70 2.4T. 2001
Audi A4 Avant
Toyota Verso 2001
Volvo 850 20 GLT
Volvo v40
Audi 80
Mitsubishi Lancer
Nissan Sunny coupe

Austin metro
Gebruikersavatar
Ernst64
3rd Gear member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12.05.2007 - 22:25
Locatie: Noord-Holland

Volgens mij duidt dit op het bevriezen van de warmtewisselaar. Als de airco hard moet werken en de luchtdoorstroming is te klein, kan hij bevriezen, daardoor wordt de doorstroming nog geringer en wordt het effect versterkt en vriest hij uiteindelijk helemaal dicht. Uitzetten doet e.e.a. weer ontdooien (waterballet).
Oorzaak is meestal een vervuild luchtfilter, waardoor de luchtstroom wordt belemmerd.
245L-VAN LPG MY79
240-VAN 2.4D MY87
940 Polar Nordic 2.3ic MY98
V40 2.0 MY04
V50 2.4i Edition II MY08
V40 T5 Polestar Inscription MY18
XC70 3.0 T6 AWD Summum, met bijna alle opties MY11
EX40 TMP Ultra, Sage green, Lightning-pakket, trekhaak en runningboards
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

Ernst64 schreef: Volgens mij duidt dit op het bevriezen van de warmtewisselaar. Als de airco hard moet werken en de luchtdoorstroming is te klein, kan hij bevriezen, daardoor wordt de doorstroming nog geringer en wordt het effect versterkt en vriest hij uiteindelijk helemaal dicht. Uitzetten doet e.e.a. weer ontdooien (waterballet).
Oorzaak is meestal een vervuild luchtfilter, waardoor de luchtstroom wordt belemmerd.
Ik had ooit hetzelfde probleem als TS. Jouw reactie daarop was exact de reden van de storing. De magneetkoppeling lijkt me inderdaad niet aan de orde.
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
Gebruikersavatar
Musicus
4th Gear member
Berichten: 787
Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
Locatie: Ulvenhout

Ik heb exact hetzelfde gehad.
Het is (bij mij althans) niet het luchtfilter maar de sensor die de uitstroomtemperatuur van de airco meet.
Door een slechte sensor denk het aircosysteem dat de uitstromende lucht te warm is en blijft deze koelen waardoor het systeem bevriest. Als je deze dan uitzet ontdooit alles en krijg je die plas water.
Met uitlezen komt dit niet naar voren.

Het goede nieuw is dat het een goedkope sensor is en dat je het simpel zelf kan vervangen.
Plaat naast de pedalen loshalen, dan zie je hem al zitten. Connector loskoppelen, sensor eruit halen en in omgekeerde volgorde terugplaatsen. Misschien heeft de dealer in Italië hem wel op voorraad? Dan heb je weer een goed werkende airco.

Hier een ander topic waar het in is beschreven:
http://www.volvoforum.nl/topic.php?t=50 ... #last_post

Prettige vakantie!
Laatst gewijzigd door Musicus op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
Gebruikersavatar
Willempie5
3rd Gear member
Berichten: 362
Lid geworden op: 14.02.2012 - 16:10
Locatie: Twello

Allemaal bedankt voor jullie reactie.

Ik heb de twee opties, filter of sensor. Hoe kan ik zien of de filter de boosdoenster is? Is deze makkelijk te bereiken?

Ik zal zo even kijken of er een dealer vlak bij is voor de benodigde spullen. Koeling is hier (gelukkig) wel nodig, zeker met drie kleintjes achterin
Huidige Volvo’s:
EX90 2025 plus single motor, vapour grey
V70 2007 2.5T Sport Edition, Black sapphire
Gebruikersavatar
Plein69
4th Gear member
Berichten: 541
Lid geworden op: 21.05.2011 - 15:40
Locatie: Voorschoten

Hij was al aangedragen.
Mijn oude topic van mijn S80
http://www.volvoforum.nl/topic.php?t=50 ... rco&page=1

Wat mij mij opviel was inderdaad het waterballet onder de auto.
Maar als hij begon te vriezen kreeg ik een fijne mist uit de middelste ventilatie opening.
En de leidingen in het motor compartiment waren wit uitgeslagen van het ijs.

Sensor zit schuin rechts boven het gaspedaal.
Enige wat je nodig hebt om te vervangen is een platte schroeven draaier of een mes.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Plein69 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2.4 T5 Rica getuned 300HP.
V70 3.0T6
Gebruikersavatar
Willempie5
3rd Gear member
Berichten: 362
Lid geworden op: 14.02.2012 - 16:10
Locatie: Twello

Top, ik ga een sensor halen en eens kijken of ik vrouw en kinderen blij kan maken.

Dealers zijn er niet erg veel hier, dus moet een uurtje rijden naar Siena! Ook niet erg
Huidige Volvo’s:
EX90 2025 plus single motor, vapour grey
V70 2007 2.5T Sport Edition, Black sapphire
Gebruikersavatar
Willempie5
3rd Gear member
Berichten: 362
Lid geworden op: 14.02.2012 - 16:10
Locatie: Twello

Gisteren in Pisa geweest om een sensor te bedtellen en vandaag opgehaald. Bij de dealer heb ik m gelijk verwisseld en ik hoorde de airco nog niet aan en uitschakelen. De auto is vervolgens naar binnen gereden en de monteurs hebben me na een uur verteld dat er "grande problema" waren. Jammer, zeker omdat ik heb gezien dat ze letterlijk niet naar mijn auto gekeken hebben. Ik heb de auto maar weer meegenomen.

Goed. Dat terzijde.... Wellicht is het wel opgelost want het is een uur rijden naar de camping en de airco bleef het doen. Bij de camping aangekomen heb ik een poos geluisterd en het schakelen van de airco gevolgd. Hij staat 1 minuut aan en schakels vervolgens 5 seconden uit enz....

Lijkt me wat lang, maar wellicht is het normaal.

Sensor was trouwens 28 euro, dus dat viel mee
Huidige Volvo’s:
EX90 2025 plus single motor, vapour grey
V70 2007 2.5T Sport Edition, Black sapphire
jpwg001
6th Gear member
Berichten: 4924
Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
Locatie: Eindhoven

De komende dagen eens aankijken dan maar... Ik hoop dat tóch de oplossing is.
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
Gebruikersavatar
Willempie5
3rd Gear member
Berichten: 362
Lid geworden op: 14.02.2012 - 16:10
Locatie: Twello

Nog maar een lang tochtje plannen om te checken, anders wordt het wel een nachtrit terug vrees ik...
Huidige Volvo’s:
EX90 2025 plus single motor, vapour grey
V70 2007 2.5T Sport Edition, Black sapphire
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

Willempie5 schreef: Nog maar een lang tochtje plannen om te checken, anders wordt het wel een nachtrit terug vrees ik...
Dat checken kan ook met een stilstaande auto. Zet de ecc op z'n koudst en na een korte periode moet er ijskoude lucht uit de roostertjes komen.
Laatst gewijzigd door JosW op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
Gebruikersavatar
Willempie5
3rd Gear member
Berichten: 362
Lid geworden op: 14.02.2012 - 16:10
Locatie: Twello

Koud worden is het probleem niet, sterker nog, dat werkt uitstekend, het gaat er juist om dat hij bevroor!
Huidige Volvo’s:
EX90 2025 plus single motor, vapour grey
V70 2007 2.5T Sport Edition, Black sapphire
Gebruikersavatar
Willempie5
3rd Gear member
Berichten: 362
Lid geworden op: 14.02.2012 - 16:10
Locatie: Twello

Sorry, door brakke verbinden per ongelikt 2x gepost
Laatst gewijzigd door Willempie5 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: 1 teveel
Huidige Volvo’s:
EX90 2025 plus single motor, vapour grey
V70 2007 2.5T Sport Edition, Black sapphire
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

Willempie5 schreef: Koud worden is het probleem niet, sterker nog, dat werkt uitstekend, het gaat er juist om dat hij bevroor!
Ok, ook dat kun je met een stilstaande auto controleren.
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
Gebruikersavatar
Willempie5
3rd Gear member
Berichten: 362
Lid geworden op: 14.02.2012 - 16:10
Locatie: Twello

Zou je me willen uitleggen hoe ik dat doe?
Huidige Volvo’s:
EX90 2025 plus single motor, vapour grey
V70 2007 2.5T Sport Edition, Black sapphire
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

Gewoon de warmtewisselaar checken. Op dit forum kun je vinden waar die zit.
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”