Boottrailer trekken in de "W" stand?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lexus76
3rd Gear member
Berichten: 367
Lid geworden op: 12.09.2012 - 09:17

Beste mede forummers,

In onze vakantie hebben wij onze boot in een meertje te water gelaten. Ik heb geen idee wat het percentage hier is, maar het is een "gewone" trailer helling.( Je rijdt dus schuin achteruit het water in)Toen ik hem er weer uit wilde traileren ben ik per ongeluk iets te ver achteruit gereden. De trailer dook over een drempel een stuk naar beneden. Ik wilde naar voren rijden, maar ik had nu het zelfde effect als wanneer je vanuit stilstand een stoeprand op wil rijden. Dat gaat ook niet makkelijk. De kofferbak was tot het plafond vol geladen, dus er hing veel gewicht achter in.
Ik begon met rustig gas geven. De toeren gingen omhoog, maar er gebeurde niets. Uieindelijk gaf ik een beste dot gas, de voorwielen gingen spinnen (voor mijn gevoel duurde dit heel lang) en in no time sprongen de achter wielen ook bij. Ik vloooooog naar voren. Bijna een lancering. Eigenlijk een beetje oncontroleerbaar. Ik moet ook zeggen dat ik me nog niet eerder in een soortgelijke situatie heb bevonden.
Een vriend van me zei, je moet hem de volgende keer in de "W" stand zetten. Hij zet dan gelijk de achterwielen ook in. En doseert het gas beter.
Ik ben benieuwd hoe de kenners hier tegen aan kijken.
Het gaat om een XC70 uit 2006, D5 geartronic.


Gr. Alex
Viano 3.0 Cdi '06
XC70 D5 '11 Summum, Black, 19" Erakir, Driver support line, Professional line, Security line, Summum plus line
Gebruikersavatar
Ernst64
3rd Gear member
Berichten: 462
Lid geworden op: 12.05.2007 - 22:25
Locatie: Noord-Holland

Je hebt het gelukkig gered. Mijn reactie is op gevoel en ik claim niet het bij het rechte eind te hebben. Wat je meemaakte was een trage GT, de energie ging verloren in de koppelomvormer, met een klein beetje meer gas had je hem waarschijnlijk ook omhoog getrokken. Tractie was niet het probleem, gebrek aan effectief koppel was het probleem. Een W-stand had niet geholpen, dan trek je weg in de tweede of derde versnelling en heb je minder effectief koppel.
245L-VAN LPG MY79
240-VAN 2.4D MY87
940 Polar Nordic 2.3ic MY98
V40 2.0 MY04
V50 2.4i Edition II MY08
V40 T5 Polestar Inscription MY18
XC70 3.0 T6 AWD Summum, met bijna alle opties MY11
EX40 TMP Ultra, Sage green, Lightning-pakket, trekhaak en runningboards
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24566
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

daarnaast twijfel ik of daadwerkelijk de achterwielen dan gelijk ingeschakeld worden.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21034
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Het nadeel is dat je eerst wielspin moet hebben om volledig AWD te krijgen en daar zit een paar tellen tussen, zo is mijn ervaring.
Ik zet op mul zand de asr uit omdat die bij forse wielspin het vermogen plat gooit.
Dat stoeprand effect ken ik ook van mijn auto met GT, ik laat het er nooit op aankomen en laat het rollend bij ons de inrit op gaan.
Die Wstand laat idd de auto optrekken in de 2 en dat hebben wij met AWD niet nodig, erg gaaf om in Oostenrijk zonder drama weg te komen in een dik pak sneeuw.
Laatst gewijzigd door diesel01 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8445
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Volgens mij heeft de XC70N nog de vorige generatie Haldex, de XC70NN en XC60 hebben de 4e generatie Haldex en die vertrekken altijd in 50/50 verhouding.

De vorige generatie activeerde pas de achterwielen als er vooraan wielspin gedetecteerd werd.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
Lexus76
3rd Gear member
Berichten: 367
Lid geworden op: 12.09.2012 - 09:17

Het is een heel licht polyester bootje. Boot inclusief trailer max 600 kg. Maar de auto zat echt afgeladen vol in de kofferbak en de helling was best steil. Volgende keer gewoon niet weer zo diep het water in. Dank voor jullie reacties. Hoe zit het trouwens met DSTC? Ingeschakeld laten of beter niet?
Viano 3.0 Cdi '06
XC70 D5 '11 Summum, Black, 19" Erakir, Driver support line, Professional line, Security line, Summum plus line
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2325
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

XC70N heeft vanaf MY06 de 3e generatie haldex, van ca. 2007 (MY08) tot 2012 is generatie 4 en daarna generatie 5, waarbij o.a. de 'huidige' XC90, naar mijn weten, niet van het nieuwste systeem is voorzien.
3e generatie is al pro-actief, dwz werkt met voorspanning, en zou daardoor (afhankelijk van allerlei sensoren, gaspedaal stand, g-krachten, stuuruitslag etc) ook bij o.a. wegrijden direct beschikbaar moeten zijn.

GT in W-stand gebruikt bij TS (MY06) de 3e versnelling (!) als wegrijversnelling (ff in instructieboekje gekeken, handbak hè) en lijkt me, om eerder genoemde reden, juist niet effectief/wenselijk dus. Kijk naar een zware vrachtwagen oid die zal ook in zo laag mogelijk versnelling weg willen rijden.
Daarnaast heeft dat m.i ook geen effect op het al dan niet direct mee doen van de achterwielen, AWD is immers altijd geactiveerd, maar de achterwielen pas actief (meer dan de standaard 5%) bij wielspin van de voorwielen.

DTCS zou ik in dit geval aan laten, grip is, m.i. en zoals ook eerder gemeld, niet het probleem. En ook dat heeft geen invloed op de AWD, maar op de traction control.
Meer wielspin op ondergrond met weinig grip, zoals sneeuw of mul zand, kan handig zijn bij wegrijden. Maar volgens mij wil je in dit geval juist zo min mogelijk wielspin. Immers is er veel spin en komt de trailer "los" en is er plots wel 'grip', schiet je nog harder weg.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Plaats reactie

Terug naar “XC70 t/m MY2007”