Versnellingsbak
-
- Starter
Hallo, Sinds kort ben ik in bezit van een Volvo S40 2001 met 170.000 km op de teller. Het probleem wat ik heb is een ratel, waarschijnlijk in of net buiten de versnellingsbak. Wanneer de auto in de bijv. de 2 of 3 staat,(maakt niet uit welke versnelling) en laat deze rustig uitlopen, dan hoor ik een ratelend geluid! Als ik de koppeling intrap, of de auto in de vrij laat lopen, is de ratel weg. Ik heb de versnellingsbak-olie eruit gehaald voor inspectie, wat blijkt dat de olie verder mooi schoon is,(geen gruis ect.) dus de olie half om half met nieuwe olie weer terug in de bak geplaatst, met een soort teflon substantie, maar de ratel blijft evengoed. De versnellingsbak schakelt overigens goed in alle versnellingen,gewoon licht,geen problemen. Nu is de vraag: ligt het nu aan de bak, of aan de cardanas, of een lager net voor in de bak. Het is een beetje onduidelijk. Bij aanschaf geen ratel ondekt, na een week begon het ratelend geluid,...is het geluid buiten de bak om te onderdrukken voor korte tijd?? Iemand met dit zelfde probleem ??
- Walter
- Geartronic member
- Contacteer:
Ik heb je vraag even in het juiste board gezet. Stel je je ook nog even netjes voor in het daarvoor bestemde gedeelte? Vinden de meeste hier wel fijn.
Heb jij bij de- en montage van de bak naar je koppelingsplaat, drukgroep en druklager gekeken? Of heb je die gelijk vervangen toen de boel toch los lag?
Heb jij bij de- en montage van de bak naar je koppelingsplaat, drukgroep en druklager gekeken? Of heb je die gelijk vervangen toen de boel toch los lag?
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- lint
- Geartronic member
Als ik het goed lees is er niets gedemonteerd, alleen de bakolie is deels vervangen.
Voor een goede diagnose zal de bak eraf moeten om o.a. de koppeling te inspecteren.
Voor een goede diagnose zal de bak eraf moeten om o.a. de koppeling te inspecteren.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- Walter
- Geartronic member
- Contacteer:
tsja goed lezen is ook een kunst. Maar dan lijkt het me inderdaad wijs de boel te demonteren...
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
-
- Starter
Hallo iedereen,
Bedankt voor het mee denken hierover!!
De bak is er nog niet af geweest, dat moet nog.
Zoals ik al zei; de bak schakelt netjes, geen bijzonderheden hierover, en nette olie, mooi schoon verder.
Voor mij is het even zaak, of er nog meer S40 rijders zijn, die hetzelfde euvel herkennen, en wat ze er aan gedaan hebben.
De druklager zou inderdaad een oorzaak kunnen zijn, die zal ik ook meenemen voor nader inspectie.
Veel Volvo kenners kunnen mij hierbij helpen/adviseren,... (eerste Volvo voor mij sinds begin Juli jl.) vandaar!!
Bedankt voor het mee denken hierover!!
De bak is er nog niet af geweest, dat moet nog.
Zoals ik al zei; de bak schakelt netjes, geen bijzonderheden hierover, en nette olie, mooi schoon verder.
Voor mij is het even zaak, of er nog meer S40 rijders zijn, die hetzelfde euvel herkennen, en wat ze er aan gedaan hebben.
De druklager zou inderdaad een oorzaak kunnen zijn, die zal ik ook meenemen voor nader inspectie.
Veel Volvo kenners kunnen mij hierbij helpen/adviseren,... (eerste Volvo voor mij sinds begin Juli jl.) vandaar!!
- volvo-s40
- 4th Gear member
Waar je zoiezo mee kunt beginnen is
- Vervang de koppelingvloeistof.
- Ontluchten.
- controleer of de hoofdkoppeling cilinder niet lekt.
- controleer of de koppeling cilinder op de bak niet lekt.
Is het dit allemaal niet.
- Druklager die slijt.
- Drukgroep die niet lekker meer is.
Maar dan zal de bak er toch af moeten.
- Vervang de koppelingvloeistof.
- Ontluchten.
- controleer of de hoofdkoppeling cilinder niet lekt.
- controleer of de koppeling cilinder op de bak niet lekt.
Is het dit allemaal niet.
- Druklager die slijt.
- Drukgroep die niet lekker meer is.
Maar dan zal de bak er toch af moeten.
! WARNING ! DO NOT F*ck with my VOLVO. Serious Injury of Death May Occur.
- evert65
- 6th Gear member
gebruik anders de zoekfunctie even op dit forum, err zijn wel vaker ratelende wagens langs gekomen
het kan ook een lager in de bak zijn
je heb de wagen sinds kort, nog garantie?
het kan ook een lager in de bak zijn
je heb de wagen sinds kort, nog garantie?
keep calm!, your randomizer is running