Wat een generiek geneuzel toch altijd.... Mijn XC70 trekt rechtere lijnen dan een lineaal op de weg. Beter sporen bestaat niet volgens mij! De mijne heeft nu 30.000 km. zonder de garage gezien te hebben en hij stuurt als nieuw....
Wat de winterbanden betreft: op de Pirelli Scorpions heb je in combinatie met de AWD meer grip dan welke auto dan ook met twee wiel aandrijving in combinatie met welke band dan ook. Afgelopen winter was ik onder barre omstandigheden in Lapland en de Scorpions deden het prima! Ik weet niet tot welke aansprakelijkheidskwesties het rijden op deze banden in de Alpenlanden kan leiden, maar ik denk dat het wel mee zal vallen.
ervaringen met 4 seizoenenbanden op de xc70
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1420
- Lid geworden op: 01.08.2006 - 23:53
- Locatie: Den Haag
Kom ik weer met die ouwe xxx jeep van me, maar ook ik had daar M+S banden (XP 2000 slechte slijtwaarde overigens) onder en inderdaad in de sneeuw nooit problemen
Echter zie ik het (let op Bart) gevoelsmatig zo dat je met winterbanden toch minder ver komt in de sneeuw dan met gespecialiseerde modder en SNEEUW (m+s) banden, met "standaard" winterbanden die je naar mijn mening zeker in de winter op een normale (lees geen 4wiel aangedreven) auto "moet" nemen.
Het lijkt mij ook duidelijk waarom, in het meeste geval zijn de M+S banden voorzien van een heel grof en ruim profiel en een stuk dikker (om het maar een naam te geven) waarbij de remweg en ook onder normale omstandigheden de weglgging er niet (echt) op vooruit gaat (en ik heb echt van alles er onder gehad).
Terwijl de winter banden onder natte en gladde weg condities (en ja natuurlijk ook in de sneeuw) veel beter presteren dan de zomer of all weather banden. Het gaat en mi dus eigenlijkl om rijd je vooral op normale wegen met nat en glad is winterbanden de oplossing, rijd je in de echte sneeuw condities de naam zegt het al: de M en SNEEUW banden.
Ik neem iig met mijn auto met winterbanden mijn kettingen zeker weer mee dit jaar.
Grt Barry
Echter zie ik het (let op Bart) gevoelsmatig zo dat je met winterbanden toch minder ver komt in de sneeuw dan met gespecialiseerde modder en SNEEUW (m+s) banden, met "standaard" winterbanden die je naar mijn mening zeker in de winter op een normale (lees geen 4wiel aangedreven) auto "moet" nemen.
Het lijkt mij ook duidelijk waarom, in het meeste geval zijn de M+S banden voorzien van een heel grof en ruim profiel en een stuk dikker (om het maar een naam te geven) waarbij de remweg en ook onder normale omstandigheden de weglgging er niet (echt) op vooruit gaat (en ik heb echt van alles er onder gehad).
Terwijl de winter banden onder natte en gladde weg condities (en ja natuurlijk ook in de sneeuw) veel beter presteren dan de zomer of all weather banden. Het gaat en mi dus eigenlijkl om rijd je vooral op normale wegen met nat en glad is winterbanden de oplossing, rijd je in de echte sneeuw condities de naam zegt het al: de M en SNEEUW banden.
Ik neem iig met mijn auto met winterbanden mijn kettingen zeker weer mee dit jaar.
Grt Barry
Kennissen maken meer macht dan kennis.....
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14894
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
ehhh, ik raak de weg wat kwijt.
Zijn M&S banden nu winterbanden of niet.
Of heb je M&S banden in winter en zomer uitvoering?
Winterband is winterband toch?
Hoe kan een winterband in Scandinavie geen winterband zijn
en in Nederland wel. :?
Zijn M&S banden nu winterbanden of niet.
Of heb je M&S banden in winter en zomer uitvoering?
Winterband is winterband toch?
Hoe kan een winterband in Scandinavie geen winterband zijn
en in Nederland wel. :?
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Test-beoordeling: TyreTest.com
Voor de std. XC70 Pirelli Scorpion STR
Grip bij droge condities 2.1
Remeigenschappen bij droge condities 2.2
Grip bij natte condities 2.7
Remeigenschappen bij natte condities 2.7
Grip bij sneeuw 3.4
Comfort 3.1
Geluid (binnen auto) 2.9
Geluid (buiten auto) 3.2
Slijtage band 3.5
Pirelli W 210 Snowsport
Grip bij droge condities 2.1
Remeigenschappen bij droge condities 2.3
Grip bij natte condities 2.1
Remeigenschappen bij natte condities 2.4
Grip bij sneeuw 1.8
Comfort 2.2
Geluid (binnen auto) 2.3
Geluid (buiten auto) 2.3
Slijtage band 2.8
Of de opvolger van de Pirelli W210 Snowsport, de Pirelli W 210 Sottozero
Grip bij droge condities 1.2
Remeigenschappen bij droge condities 1.4
Grip bij natte condities 2.4
Remeigenschappen bij natte condities 1.8
Grip bij sneeuw 1.8
Comfort 1.6
Geluid (binnen auto) 1.6
Geluid (buiten auto) 1.4
Slijtage band 2.4
[Een lage score staat voor een goede prestatie]
Allen 215/65-16 banden van Pirelli, die voor deze specifieke gebruiksdoelen ook even zo specifieke banden levert, de M+S en de Winterbanden, ikzelf ga toch voor die specifieke winterbanden.
Volvodealers hebben (al een aantal jaren) vanuit Volvo een aanbiedingsprijs voor winterwielen voor zowel XC 70's als XC90's, die dealer die roept dat het onzin is zou ikzelf volstrekt niet serieus nemen, zeker niet als het om JOUW veiligheid gaat.
Heb zelf > 200.000km ervaring met XC's op M+S banden en > 20.000km ervaring met XC's op specifieke winterbanden, dat is mijn ervaring die ik in dit geval ook nog iets kan onderbouwen met cijfertjes.
En voor de cynicy, ik dring absoluut niemand iets op want het zal mij echt volkomen worst zijn wat je raken gaat zolang je maar goed verzekert bent en ik het maar niet ben die je raken gaat.
Heb (ook met losse handen) nog nooit de ervaring gehad dat een XC ook maar iets naar rechts trok, zal niet zeggen dat de bewering onzin is maar meer dan een individuele ervaring is het zeker niet.
Voor de std. XC70 Pirelli Scorpion STR
Grip bij droge condities 2.1
Remeigenschappen bij droge condities 2.2
Grip bij natte condities 2.7
Remeigenschappen bij natte condities 2.7
Grip bij sneeuw 3.4
Comfort 3.1
Geluid (binnen auto) 2.9
Geluid (buiten auto) 3.2
Slijtage band 3.5
Pirelli W 210 Snowsport
Grip bij droge condities 2.1
Remeigenschappen bij droge condities 2.3
Grip bij natte condities 2.1
Remeigenschappen bij natte condities 2.4
Grip bij sneeuw 1.8
Comfort 2.2
Geluid (binnen auto) 2.3
Geluid (buiten auto) 2.3
Slijtage band 2.8
Of de opvolger van de Pirelli W210 Snowsport, de Pirelli W 210 Sottozero
Grip bij droge condities 1.2
Remeigenschappen bij droge condities 1.4
Grip bij natte condities 2.4
Remeigenschappen bij natte condities 1.8
Grip bij sneeuw 1.8
Comfort 1.6
Geluid (binnen auto) 1.6
Geluid (buiten auto) 1.4
Slijtage band 2.4
[Een lage score staat voor een goede prestatie]
Allen 215/65-16 banden van Pirelli, die voor deze specifieke gebruiksdoelen ook even zo specifieke banden levert, de M+S en de Winterbanden, ikzelf ga toch voor die specifieke winterbanden.
Volvodealers hebben (al een aantal jaren) vanuit Volvo een aanbiedingsprijs voor winterwielen voor zowel XC 70's als XC90's, die dealer die roept dat het onzin is zou ikzelf volstrekt niet serieus nemen, zeker niet als het om JOUW veiligheid gaat.
Heb zelf > 200.000km ervaring met XC's op M+S banden en > 20.000km ervaring met XC's op specifieke winterbanden, dat is mijn ervaring die ik in dit geval ook nog iets kan onderbouwen met cijfertjes.
En voor de cynicy, ik dring absoluut niemand iets op want het zal mij echt volkomen worst zijn wat je raken gaat zolang je maar goed verzekert bent en ik het maar niet ben die je raken gaat.
Heb (ook met losse handen) nog nooit de ervaring gehad dat een XC ook maar iets naar rechts trok, zal niet zeggen dat de bewering onzin is maar meer dan een individuele ervaring is het zeker niet.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1420
- Lid geworden op: 01.08.2006 - 23:53
- Locatie: Den Haag
Ik ben het niet vaak met Bart eens maar vandaag weer eens helemaal wel!!!
de cijfersdie hij hier boven presenteert zeggen mij meer dan genoeg, overigens denk ik dat het naar rechts trekken van de auto's waar over wordt gesproken het gevolg is van de verkanting van de weg, je zult er op de kleinere en provinciale wegen vast ook meer last van hebben dan op de snelwegen.
Groet Barry
de cijfersdie hij hier boven presenteert zeggen mij meer dan genoeg, overigens denk ik dat het naar rechts trekken van de auto's waar over wordt gesproken het gevolg is van de verkanting van de weg, je zult er op de kleinere en provinciale wegen vast ook meer last van hebben dan op de snelwegen.
Groet Barry
Kennissen maken meer macht dan kennis.....
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
M+S is duidelijk een soort compromis, het is het feitelijk onder geen enkele omstandigheid een uitmuntende band.
Volvo for life
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14894
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
ER worden vele meningen op nagehouden maar Bart S heeft die onderzoeken wel aan zijn kant. Kijk bijv bij ANWB.nl winterbanden.
Het lijkt me niet helemaal hout snijden om te zeggen dat een AWD geen winterbanden nodig heeft.
Alle argumenten om winterbanden te nemen gaan over de contact mogelijkheden van de band met ondergrond.
En zomerbanden presteren in winterse omstandigheden, zelfs al onder
7gr C, beduidend minder.
En die verminderde prestaties, bijv drie keer langere remweg kunnen mooi je leven in gevaar brengen of anderen. Wel of niet AWD.
Als veiligheid een item is bij jouw aankoop van een VOLVO dan kies je oo voor winterbanden.
Natuurlijk heeft ieder zijn eigen verantwoordelijkheid,.
Maar ik zou willen pleiten voor dezelfde wettelijke maatregelen rondom winterbanden in nederland zoals deze bij onze oosterburen zijn afgekondigd.
Je snapt het al: ik heb mijn winterbanden al gemonteerd.
Het lijkt me niet helemaal hout snijden om te zeggen dat een AWD geen winterbanden nodig heeft.
Alle argumenten om winterbanden te nemen gaan over de contact mogelijkheden van de band met ondergrond.
En zomerbanden presteren in winterse omstandigheden, zelfs al onder
7gr C, beduidend minder.
En die verminderde prestaties, bijv drie keer langere remweg kunnen mooi je leven in gevaar brengen of anderen. Wel of niet AWD.
Als veiligheid een item is bij jouw aankoop van een VOLVO dan kies je oo voor winterbanden.
Natuurlijk heeft ieder zijn eigen verantwoordelijkheid,.
Maar ik zou willen pleiten voor dezelfde wettelijke maatregelen rondom winterbanden in nederland zoals deze bij onze oosterburen zijn afgekondigd.
Je snapt het al: ik heb mijn winterbanden al gemonteerd.
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1420
- Lid geworden op: 01.08.2006 - 23:53
- Locatie: Den Haag
Op de M=S banden die ik op mijn jeep had stond niet vermeld dat het winterbanden waren, op de winterbanden die ik er nu onder heb zitten staat niet alleen M+S maar ook een * en op de wang van de band dat het een winterband is.
Ik geloof trouwens zonder meer dat de Pirelli scorpion beter zijn dan de gemiddelde M+S (winter)band en dat je er prima op zult rijden, het is dan ook een all round en all weather band met M+S kwalificatie.
Er zullen alleen vast betere banden zijn die specifiek voor sneeuw en ijs zijn ontwikkeld.
Grt Barry
Ik geloof trouwens zonder meer dat de Pirelli scorpion beter zijn dan de gemiddelde M+S (winter)band en dat je er prima op zult rijden, het is dan ook een all round en all weather band met M+S kwalificatie.
Er zullen alleen vast betere banden zijn die specifiek voor sneeuw en ijs zijn ontwikkeld.
Grt Barry
Kennissen maken meer macht dan kennis.....
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3026
- Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45
M+S kan je ook tegenkomen op zomerbanden.Barry (Grillmeister) schreef:Op de M=S banden die ik op mijn jeep had stond niet vermeld dat het winterbanden waren, op de winterbanden die ik er nu onder heb zitten staat niet alleen M+S maar ook een * en op de wang van de band dat het een winterband is.
als je de banden van je Jeep bekijkt zul je zien dat de blokjes geen lamelen bevatten.
de banden die je er nu onder hebt zitten wél.
M+S is dus niet altijd geschikt als winterband.
het * zoals je schrijft, is het sneeuwvlokje symbool en dat is de indicatie dat het gaat om een band met wintereigenschappen.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1420
- Lid geworden op: 01.08.2006 - 23:53
- Locatie: Den Haag
Ludo verteld het zoals ik het bedoelde, Bedankt man!!!
Kennissen maken meer macht dan kennis.....
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Dat is inderdaad juist, alleen zijn de std. M+S banden van een XC70 of XC90 niet van het sneeuwvlokje voorzienLudo schreef:M+S kan je ook tegenkomen op zomerbanden.Barry (Grillmeister) schreef:Op de M=S banden die ik op mijn jeep had stond niet vermeld dat het winterbanden waren, op de winterbanden die ik er nu onder heb zitten staat niet alleen M+S maar ook een * en op de wang van de band dat het een winterband is.
als je de banden van je Jeep bekijkt zul je zien dat de blokjes geen lamelen bevatten.
de banden die je er nu onder hebt zitten wél.
M+S is dus niet altijd geschikt als winterband.
het * zoals je schrijft, is het sneeuwvlokje symbool en dat is de indicatie dat het gaat om een band met wintereigenschappen.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1420
- Lid geworden op: 01.08.2006 - 23:53
- Locatie: Den Haag
OH OH :bad-words:
Gaan we weer...... :roll:
grt Barry
Gaan we weer...... :roll:
grt Barry
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3026
- Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45
hoezo,Barry (Grillmeister) schreef:OH OH :bad-words:
Gaan we weer...... :roll:
we zeggen toch beide hetzelfde. (hoe is het mogelijk
bart simpson schreef:... onder de 7 graden is een std. MS band veeeeeeeeeeeeeeeeel minder dan een winterband.
Ludo schreef:M+S is dus niet altijd geschikt als winterband.
het * zoals je schrijft, is het sneeuwvlokje symbool en dat is de indicatie dat het gaat om een band met wintereigenschappen.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1420
- Lid geworden op: 01.08.2006 - 23:53
- Locatie: Den Haag
Nou hoe bedoel ik het...... euh er zijn nogal verhitte discussies over dit onderwerp geweest :splat: :physassult: en :violent1:
trouwens wel leuk dat jullie het eens zijn, is ook wel eens anders...
Grt Barry
trouwens wel leuk dat jullie het eens zijn, is ook wel eens anders...
Grt Barry
Kennissen maken meer macht dan kennis.....
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Een "verhitte discussie" over dit onderwerp? hoe bedoel je? je hebt duidelijk nog nooit een echt "verhitte discussie" gezien.Barry (Grillmeister) schreef:Nou hoe bedoel ik het...... euh er zijn nogal verhitte discussies over dit onderwerp geweest
Resultaten van vandaag geven geen garanties voor de toekomstBarry (Grillmeister) schreef:trouwens wel leuk dat jullie het eens zijn, is ook wel eens anders...
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1420
- Lid geworden op: 01.08.2006 - 23:53
- Locatie: Den Haag
Nou ja ik heb natuurlijk wel het e.e.a. met je mee gemaakt over het lpg wel of niet inbouw verhaal...
Kennissen maken meer macht dan kennis.....
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
En?Barry (Grillmeister) schreef:Nou ja ik heb natuurlijk wel het e.e.a. met je mee gemaakt over het lpg wel of niet inbouw verhaal...
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1420
- Lid geworden op: 01.08.2006 - 23:53
- Locatie: Den Haag
Laat ik het er op houden dat je een nogal ehm... uitgesproken mening hebt over veel zaken en niet bang bent om die te ventileren..
Kennissen maken meer macht dan kennis.....
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl