Deze week kwam ik tot de ontdekking dat mijn kachel in de V70 D5 uit 2006 geen warme lucht meer geeft. Ondanks dat als ik beide temperatuur draaiknoppen draai en dat de kachel hier wel op reageerde en van geheel koud naar warm draai, ik heel even een klein beetje warmte voel! Als ik de knoppen koud zet werkt de airco prima, Ik heb het idee dat er een klep blijft hangen. Heeft iemand hier ervaring mee en is het simpel op te lossen door een reset van de elektronica ? Zelf geloof ik niet dat de kachel radiateur dicht zit of zo iets. Binnen sensor is schoon voor zo ver ik kan zien.
Graag hoor ik ervaring van andere als ze zo iets hebben gehad.
Kachel V70 geeft geen warme lucht meer
- trissy1979
- 2nd Gear member
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 26.01.2012 - 17:43
- Locatie: Lichtenvoorde
- Contacteer:
Hmmm, wat meer dan eens voorkomt is dat het bedieningspaneel in je dashboard dit soort klachten veroorzaakt. Als je deze gaat wisselen, kijk dan wel uit dat de nummers identiek aan elkaar zijn. Dit voorkomt gedonder met opnieuw inleren van de canbus. 
Succes!
Tristan

Succes!
Tristan
Groet,
Tristan
Tristan
- trissy1979
- 2nd Gear member
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 26.01.2012 - 17:43
- Locatie: Lichtenvoorde
- Contacteer:
Dat zou kunnen inderdaad Lint. Maar deze worden toch aangestuurd door het ECC paneel? Anders kan ik met de Classic dus ook dat probleem hebben??
Ik wissel overigens zondag het paneel om te zien wat het scheelt. 


Groet,
Tristan
Tristan
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 281
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 22:00
- Locatie: alphen
Ik denk toch dat je kachelradiateur verstopt zit.
Probeer als de motor echt goed op temperatuur is de kachel op zijn warmst te zetten en de kachelventilator helemaal uit dan een stuk gaan rijden en na een 5min ofzo de kachelventilator weer halve kracht laten draaien,
als je dan even flink warme lucht voelt zit je radiateur verstopt.
ik spreek uit ervaring had zelfs de beide slangen tegen het schutbord losgemaakt en met een lucht spuitje doorgeblazen en leek gewoon open maar bleek toch te weinig doorstroming te hebben en was uiteindelijk met een nieuwe kachelradiateur opgelost!
Probeer als de motor echt goed op temperatuur is de kachel op zijn warmst te zetten en de kachelventilator helemaal uit dan een stuk gaan rijden en na een 5min ofzo de kachelventilator weer halve kracht laten draaien,
als je dan even flink warme lucht voelt zit je radiateur verstopt.
ik spreek uit ervaring had zelfs de beide slangen tegen het schutbord losgemaakt en met een lucht spuitje doorgeblazen en leek gewoon open maar bleek toch te weinig doorstroming te hebben en was uiteindelijk met een nieuwe kachelradiateur opgelost!
volvo S70R 1998 B5234T4 M59
Volvo V60 T6 summum B6304T4 polestar
volvo V40 Carbon Edition D4204T14 polestar
volvo V70R AWD 2004 B5254T4 M66
volvo V70R 1998 B5234T4 M59
volvo C30 D5 geartronic summum 180pk
volvo V70R AWD 1998 B5234T4, M58 +/-310pk
volvo 244 turbo inter-cooler met +kit origineel +/-200pk
Volvo V60 T6 summum B6304T4 polestar
volvo V40 Carbon Edition D4204T14 polestar
volvo V70R AWD 2004 B5254T4 M66
volvo V70R 1998 B5234T4 M59
volvo C30 D5 geartronic summum 180pk
volvo V70R AWD 1998 B5234T4, M58 +/-310pk
volvo 244 turbo inter-cooler met +kit origineel +/-200pk
- trissy1979
- 2nd Gear member
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 26.01.2012 - 17:43
- Locatie: Lichtenvoorde
- Contacteer:
Ik ben benieuwd wat hieruit naar voren gaat komen. Ik volg dit draadje op de voet! 

Groet,
Tristan
Tristan
-
- Starter
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 12.08.2014 - 16:05
Vandaag het dashboard eruitgehaald en de sensor schoon gemaakt ! Dit is een klusje van een uurtje en is de moeite waard! De sensor was we iets vuil maar het heeft niets veranderd tot de werking.
Ik heb ook nog wat testjes uit gevoerd hierna welke voorgesteld zijn via het forum.
Motor goed warm kachel op Max temp en ventilator uit dit 10 min. gedaan en dan de ventilator bij zetten.... Totaal geen verschil meet of voelbaar geen warme lucht.
O ja doordat ik een stekker uit de radio heb gehaald heb ik nu een storing er bij ...airbags controleren....
Volgende week maar eens bij de garage langs....ik zal jullie op de hoogte houden.
Ik heb ook nog wat testjes uit gevoerd hierna welke voorgesteld zijn via het forum.
Motor goed warm kachel op Max temp en ventilator uit dit 10 min. gedaan en dan de ventilator bij zetten.... Totaal geen verschil meet of voelbaar geen warme lucht.
O ja doordat ik een stekker uit de radio heb gehaald heb ik nu een storing er bij ...airbags controleren....
Volgende week maar eens bij de garage langs....ik zal jullie op de hoogte houden.

- Rippie V70
- 5th Gear member
- Berichten: 1376
- Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
- Locatie: Oost Nederland
Ik ben bang dat je dan ook de stekker uit je ECC paneel hebt getrokken, en daar kan hij (vaak) niet tegen.O ja doordat ik een stekker uit de radio heb gehaald heb ik nu een storing er bij ...airbags controleren....
Volgende week maar eens bij de garage langs....ik zal jullie op de hoogte houden.![]()
Je moet dan eerst je accu loskoppelen om schade te voorkomen, maar dat is nu de bekende mosterd na de maaltijd. Op volgende foutmelding is dan "airbags controleren"
Er is nu een gerede kans dat je paneel onherstelbaar is en vervangen moet worden. Laat er bij de dealer naar kijken. Zoek bij schade een gebruikte van hetzelfde bouwjaar anders werkt het niet. Een nieuwe kan ook, maar dat is een duur grapje.
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
- kevinwalter
- 5th Gear member
- Berichten: 1206
- Lid geworden op: 05.04.2013 - 14:04
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Eerst maar even een reset uitvoeren van de computer. Kan zijn dat er niks aan de hand is. Op naar de dealer!
- V60 T8 Polestar Engineered, 2020.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
-
- Starter
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 12.08.2014 - 16:05
Het vervolg!
Vandaag naar mijn garage vrienden geweest, hier het probleem voor gelegd en hebben we eerst alles gereset!
Alles werkt na behoren geen storingen en de aansturing van de kachel was perfect in orde!
Toen de kachel slangen gevoeld aan de schutboord zijde net achter de motor een lauw en de andere beduidend warmer!
Hieruit bleek dat het toch (zo als Eric Vermeer ook suggereerde) de kachel radiateur bleek te zijn!
Na het uit bouwen van de kachel radiateur heb ik geprobeerd om hier nog koelvloeistof doorheen te krijgen....nou vergeet het maar!
De kachel radiateur zat geheel dicht! Wat hierbij nog meer een rol bij is dat de EGR koeling ook niet meer werkt en dus de motor ook niet meer
Optimaal kan werken, in theorie kan dit zelfs op den duur motor schade veroorzaken. Het is dus noodzaak dat dit systeem goed moet blijven werken.
Tevens hebben we de koelvloeistof vervangen ondanks deze er nog redelijk uitzag.
Ter info:
uitbouwen kan met wat moeite zonder het dashboard te demonteren aan de bestuurderskant.
Koelvloeistof vervangen op tijd! Voor de 200000 km of eerder.
Kosten kachelradiateur (niet origineel ) € 90,00 incl. Btw
De- en montage 2,5 uur.
Bedank voor de tips van jullie alle.
Ik zit er weer lekker warm bij.
Vandaag naar mijn garage vrienden geweest, hier het probleem voor gelegd en hebben we eerst alles gereset!
Alles werkt na behoren geen storingen en de aansturing van de kachel was perfect in orde!
Toen de kachel slangen gevoeld aan de schutboord zijde net achter de motor een lauw en de andere beduidend warmer!
Hieruit bleek dat het toch (zo als Eric Vermeer ook suggereerde) de kachel radiateur bleek te zijn!
Na het uit bouwen van de kachel radiateur heb ik geprobeerd om hier nog koelvloeistof doorheen te krijgen....nou vergeet het maar!
De kachel radiateur zat geheel dicht! Wat hierbij nog meer een rol bij is dat de EGR koeling ook niet meer werkt en dus de motor ook niet meer
Optimaal kan werken, in theorie kan dit zelfs op den duur motor schade veroorzaken. Het is dus noodzaak dat dit systeem goed moet blijven werken.
Tevens hebben we de koelvloeistof vervangen ondanks deze er nog redelijk uitzag.
Ter info:
uitbouwen kan met wat moeite zonder het dashboard te demonteren aan de bestuurderskant.
Koelvloeistof vervangen op tijd! Voor de 200000 km of eerder.
Kosten kachelradiateur (niet origineel ) € 90,00 incl. Btw
De- en montage 2,5 uur.
Bedank voor de tips van jullie alle.
Ik zit er weer lekker warm bij.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 281
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 22:00
- Locatie: alphen
mooi dat het is opgelost!
volvo S70R 1998 B5234T4 M59
Volvo V60 T6 summum B6304T4 polestar
volvo V40 Carbon Edition D4204T14 polestar
volvo V70R AWD 2004 B5254T4 M66
volvo V70R 1998 B5234T4 M59
volvo C30 D5 geartronic summum 180pk
volvo V70R AWD 1998 B5234T4, M58 +/-310pk
volvo 244 turbo inter-cooler met +kit origineel +/-200pk
Volvo V60 T6 summum B6304T4 polestar
volvo V40 Carbon Edition D4204T14 polestar
volvo V70R AWD 2004 B5254T4 M66
volvo V70R 1998 B5234T4 M59
volvo C30 D5 geartronic summum 180pk
volvo V70R AWD 1998 B5234T4, M58 +/-310pk
volvo 244 turbo inter-cooler met +kit origineel +/-200pk
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Weet je ook wat er in de radiateur zit dat hij verstopt is? Wel vreemd probleem. Lijkt me toch dat er al iets in de koelvloeistof is gekieperd. Volvo aldviseert niet om de koelvloeistof te vervangen, en als ik zie hoe schoon die bij mijn auto nog is na 6 jaar en 160.000 km!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- Starter
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 12.08.2014 - 16:05
Helaas, ik kan het niet omschrijven maar het ziet er een beetje bruinig uit en de koelvloeistof stinkt ook een beetje!
Niet om iemand bang te maken maar toen ik de V70 kocht met 136000 km was de koelvloeistof even helder als nu bij 206000 km.
Tijdens het aftappen kwam er ook niet echt iets mee! Over 15000 km kijk ik weer en ververs ik wie weet het gewoon weer!
Kosten 7x € 6,50 = € 45,50
Groetjes
Niet om iemand bang te maken maar toen ik de V70 kocht met 136000 km was de koelvloeistof even helder als nu bij 206000 km.
Tijdens het aftappen kwam er ook niet echt iets mee! Over 15000 km kijk ik weer en ververs ik wie weet het gewoon weer!
Kosten 7x € 6,50 = € 45,50
Groetjes