Beste mede Volvo dieselaars.
Ik ben wat geschrokken van het dorstige gedrag man onze nieuwste aanwinst.
Mogelijk dat jullie mij kunnen helpen aan ervaringsgebruikscijfers.
Wat is het geval...
Ik ben van een 2.5 T overgestapt naar een XC 70 D5 AWD... nieuw uit de doos.....
Na dik 13.000 km is het verbuik in mijn optiek fors....
Volgens de boekjes moet mijn XC 5,3 op de 100 km gemiddeld consumeren. Dat is dus 1 : 18,8...
Ik kom echter over een afstand van 1500 km... grotendeels op de cruis control.... 130 - 90 km/u...
niet verder dan 7,6 op de 100 km..... 1 : 13
en dat is niet veel zuiniger dan mijn oude 2.5T waar ik 8,6 liter op de 100 km verstookte... 1:11,5
Iemand ervaring met dit soort cijfers?
Ik kwam in Zweden een Zweedse XC 70 rijder tegen met eenzelfde auto qua motor en bouwjaar echter een automaat en die kreeg het voor elkaar om met de caravan 8 liter op de 100 km te verstoken.... Ik kwam met een soortgelijke caravan, soorgelijke route en soortgelijke snelheid niet verder dan 1 : 8
tack så mycket.
Verbruik XC 70 D5 AWD handbak 2014
-
- 1st Gear member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 13.08.2014 - 14:06
Woonplaats:
NL: Vlakbij de Efteling
SE: Holjes, Torsby, Nord Värmland Sweden
Volvo XC70 D5 AWD 2014 Polestar
Volvo V70 2.5T 2006
Volvo 945 2.3T 1997
NL: Vlakbij de Efteling
SE: Holjes, Torsby, Nord Värmland Sweden
Volvo XC70 D5 AWD 2014 Polestar
Volvo V70 2.5T 2006
Volvo 945 2.3T 1997
- Taranis
- 2nd Gear member
- Berichten: 233
- Lid geworden op: 16.12.2006 - 13:46
- Locatie: Goes
Sorry dat ik je dag ga verpesten maar het verbruik wat je noemt is normaal.
Ik rij zelf een V70N D5 en die komt ook niet veel verder dan 1:13,5. Mijn vader rijdt een XC60 D5 en die is al blij met 1:11.
De oude 163pk D5 was zuiniger omdat deze geen regenererend roetfilter heeft.
Mocht het verbruik je echt dwars zitten dan kun je overwegen het roetfilter uit de software te laten schrijven en het roetfilter leeg te halen. Ik ben dat zelf ook van plan.
Overigens zakt het verbruik nog wel wat als de motor volledig ingelopen is.
Ik rij zelf een V70N D5 en die komt ook niet veel verder dan 1:13,5. Mijn vader rijdt een XC60 D5 en die is al blij met 1:11.
De oude 163pk D5 was zuiniger omdat deze geen regenererend roetfilter heeft.
Mocht het verbruik je echt dwars zitten dan kun je overwegen het roetfilter uit de software te laten schrijven en het roetfilter leeg te halen. Ik ben dat zelf ook van plan.
Overigens zakt het verbruik nog wel wat als de motor volledig ingelopen is.
Laatst gewijzigd door Taranis op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 2570
- Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34
Fabrieksopgave zegt niets, is denk ik al veel over bekend. Afwijkingen van de fabrieksopgave met meer dan 40-50% komen veel voor. Dus het vebruik is idd normaal voor een xc70 en auto van dit formaat. De xc70 is minder aerodynamisch dan een v70 die je eerder had en daarnaast is de xc70 met awd ook wel wat zwaarder dan een v70 door de awd aandrijflijn en doordat het een nieuwer, groter model is. Verder is de geartronic een niet zuinige automaat, al weet ik niet of dat de transmissie is die je in de auto hebt zitten. De nieuwe achttraps automaat is een stuk soepeler en zuiniger dan de oude geartronics. Ook de banden en velgenmaat kunnen verschil maken als het op het verbruik aankomt, wellicht handig om daar eens naar te kijken? Verder zou ik maar gewoon genieten van je voiture.
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
En dan denk ik nog wel eens met weemoed terug aan mijn 131-PK-tje die gewoon 1 : 19 draaide en 1 : 11 met 1600 kg Hobby aan de haak.
Maar de huidige NN met 185 PK is net als zijn baasje, het kreng zuipt! En draai je zuiniger dan 1 : 15, hetgeen alhier zo ongeveer het gemiddelde is, dan ben je een knappert.
Maar de huidige NN met 185 PK is net als zijn baasje, het kreng zuipt! En draai je zuiniger dan 1 : 15, hetgeen alhier zo ongeveer het gemiddelde is, dan ben je een knappert.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 28586
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Ik heb een XC70 uit 2007 gehad met de D5 185 pk versie, hele plezierige auto en relatief zuinig met de brandstof, 7.3 liter/10 km.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- Jers3n
- 5th Gear member
- Berichten: 2336
- Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16
Met onze handgeschakelde XC70 D5 185pk AWD rijden we het laatste jaar, met voornamelijk snelweg km's, 1 op 13,56. De 3,5 jaar daarvoor, met meer stads-km's, 1 op 12,88. De rijstijl, waarbij ik niet voldoende weet in hoeverre je een D5 anders kan rijden dan een 2,5T, maakt veel verschil, en ook veel stad of juist snelweg maakt veel verschil in verbruik. Zo is ons slechtste gemiddelde 1 op 8,75 (bijna alleen stad) en het beste 1 op 16,02 (bijna alleen 'rustig' snelweg)
Al met al vind ik het praktijk verbruik van de TS niet opvallend afwijkend van wat ik van een 2014 XC70 D5 H6 verwacht, iets beter moet misschien kunnen, maar dat het tegenvalt ten opzicht van het opgegeven fabrieksverbruik snap ik ook wel weer, al was dat vooraf met een beetje 'onderzoek' natuurlijk te achterhalen.
Des al niet te plus ben ik best benieuwd hoe dat nou rijdt, zeker tov onze handgeschakelde XC70(N) van het vorige model. En ik ben nog zeer regelmatig in de buurt van (mijn vroegere vakantiewerkgever) de Efteling, dus ik wil best eens kijken of ik dat verbruik kan 'verbeteren'...

Al met al vind ik het praktijk verbruik van de TS niet opvallend afwijkend van wat ik van een 2014 XC70 D5 H6 verwacht, iets beter moet misschien kunnen, maar dat het tegenvalt ten opzicht van het opgegeven fabrieksverbruik snap ik ook wel weer, al was dat vooraf met een beetje 'onderzoek' natuurlijk te achterhalen.
Des al niet te plus ben ik best benieuwd hoe dat nou rijdt, zeker tov onze handgeschakelde XC70(N) van het vorige model. En ik ben nog zeer regelmatig in de buurt van (mijn vroegere vakantiewerkgever) de Efteling, dus ik wil best eens kijken of ik dat verbruik kan 'verbeteren'...


V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
- tvc15
- 3rd Gear member
- Berichten: 468
- Lid geworden op: 20.10.2007 - 20:43
- Locatie: Twente
@MU: mijn huidige 215PK D5 is mijn 3e D5 in een V70, alle drie handgeschakeld. De eerste 2004 "oer" D5 met 163 PK verbruikte 7.35 liter/100 km over 140.000 km. De tweede 2008 185 PK D5 gebruikte 7.61 liter /100 km over 145.000 km. De 3e 2012 215 PK D5 gebruikt tot nu toe 7.14 liter /100 km over 96.000 km. Berekeningen gebaseerd op werkelijk getankte liters. De Euro 5 motor is met mijn rijstijl dus inderdaad significant zuiniger dan de voorgaande, inderdaad "vooruitgang door regelgeving" dus.
Volgens mij wordt de "oer" D5 door veel berijders als extreem zuinig ervaren omdat de verbruiksmeter in de boardcomputer van de V70N extreem optimistisch is en de tank 80 liter in plaats van de gespecificeerde 70 liter inhoud heeft (ik heb wel eens 79 liter getankt in mijn 2004 V70). Je komt dus erg ver op een tank diesel en de boardcomputer geeft je de illusie dat je zuinig rijdt. De boardcomputer in de V70NN is veel nauwkeuriger en de tank kleiner......
Volgens mij wordt de "oer" D5 door veel berijders als extreem zuinig ervaren omdat de verbruiksmeter in de boardcomputer van de V70N extreem optimistisch is en de tank 80 liter in plaats van de gespecificeerde 70 liter inhoud heeft (ik heb wel eens 79 liter getankt in mijn 2004 V70). Je komt dus erg ver op een tank diesel en de boardcomputer geeft je de illusie dat je zuinig rijdt. De boardcomputer in de V70NN is veel nauwkeuriger en de tank kleiner......
- Lambert
- 5th Gear member
- Berichten: 1266
- Lid geworden op: 08.01.2006 - 11:28
- Locatie: Almere
laten chippen bij Rica, dat scheelt zeker in het gebruik
History:
-Volvo S60 T6 R-design
-Audi A5 Quattro Cabrio 3.0 V6
-Audi A6 sedan Quattro 3.0 V6
-Audi A6 Avant 3.0 V6
-Volvo C70 T5 Summum Polestar
-XC60 T5 Summum Rica
-Audi A5 Sportback ProLine
-V70 D5 Summum Rica
-C70 cabrio 2.4T
-S60 D5 chrono Rica
-S60 2.4T Rica
-V40 Europa
-V40
-Volvo S60 T6 R-design
-Audi A5 Quattro Cabrio 3.0 V6
-Audi A6 sedan Quattro 3.0 V6
-Audi A6 Avant 3.0 V6
-Volvo C70 T5 Summum Polestar
-XC60 T5 Summum Rica
-Audi A5 Sportback ProLine
-V70 D5 Summum Rica
-C70 cabrio 2.4T
-S60 D5 chrono Rica
-S60 2.4T Rica
-V40 Europa
-V40
- coqrouge
- 2nd Gear member
- Berichten: 115
- Lid geworden op: 14.03.2008 - 14:06
- Locatie: Ergens tussen EHSB en EHTW
@ Höljesviking: De waarden die jij haalt zijn vrij normaal. Door wat minder snel op de snelweg te rijden, de bebouwde kom zoveel mogelijk te mijden en de auto uit te laten rollen (met ingetrapte koppeling heeft mijn persoonlijke voorkeur) en bochten goed aan te snijden (zodat je niet teveel snelheid inleverd), kom je al een eind in de goede richting.
Ik weet niet of je de brandstof zelf moet betalen maar dat scheelt ook in het verbruik...
Ik weet niet of je de brandstof zelf moet betalen maar dat scheelt ook in het verbruik...

- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5253
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
Uitrollen met ingetrapte koppeling zal inde meeste gevallen juist tot een iets hogere vebruik leiden aangeziend de motor blijft draaien op brandstof terwijl bij uitrollen zonder ingetrapte koppeling de motor door de wielen wordt aangedreven en stopt de brandstoftoevoer uiteraard zal de auto iets meer vertragen dan ontkoppelt persoonlijk vind "zweven" met ingetrapte koppling ook niet prettig je hebt minder gevoel en bent duidelijk vaak later wanneer je alsnolg wil accelleren
- MU
- 5th Gear member
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: 25.11.2012 - 23:06
- Locatie: Zuid-Holland
Op 96.000 km heeft de 2012 D5 je dus 450 liter gescheeld ten opzichte van de 2008 D5, en 200 liter ten opzichte van de oer-D5. Das natuurlijk mooi meegenomen, maar ik vind het behoorlijk mager als je ziet wat er allemaal voor nodig is aan complexe systemen (inclusief reeele kans op dure reparaties - die de overheid uiteraard niet betaalt).tvc15 schreef: @MU: mijn huidige 215PK D5 is mijn 3e D5 in een V70, alle drie handgeschakeld. De eerste 2004 "oer" D5 met 163 PK verbruikte 7.35 liter/100 km over 140.000 km. De tweede 2008 185 PK D5 gebruikte 7.61 liter /100 km over 145.000 km. De 3e 2012 215 PK D5 gebruikt tot nu toe 7.14 liter /100 km over 96.000 km. Berekeningen gebaseerd op werkelijk getankte liters. De Euro 5 motor is met mijn rijstijl dus inderdaad significant zuiniger dan de voorgaande, inderdaad "vooruitgang door regelgeving" dus.
Volgens mij wordt de "oer" D5 door veel berijders als extreem zuinig ervaren omdat de verbruiksmeter in de boardcomputer van de V70N extreem optimistisch is en de tank 80 liter in plaats van de gespecificeerde 70 liter inhoud heeft (ik heb wel eens 79 liter getankt in mijn 2004 V70). Je komt dus erg ver op een tank diesel en de boardcomputer geeft je de illusie dat je zuinig rijdt. De boardcomputer in de V70NN is veel nauwkeuriger en de tank kleiner......
Daarnaast is het positieve effect op het milieu geenszins vastgesteld. Terwijl de dieselrijder zijn DPF-reparaties betaalt, stoomt de internationale scheepvaart gewoon door op stookolie (veel vervuilender dan diesel en zonder filters!). Die stoten meer roet uit dan alle dieselrijders bij elkaar. Tja, waar hebben we het dan nog over?
Volvo V70 2.5T Momentum 2008 
Volvo 940 Estate 2.3 LPT 1997

Volvo 940 Estate 2.3 LPT 1997
-
- 1st Gear member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 13.08.2014 - 14:06
Dank dank, ofwel tack tack.....
Wat een info. Dan klopt de voorlichting van Volvo van geen hout en ligt de grens van overstap naar diesel veel hoger dan je kunt vermoeden... had ik mogelijk toch beter de T6 kunnen kopen.. scheelt een boel aan wegenbelasting.
Vreemd dat een ANWB mijnheer mij vertelde dat het verbruik eerder paste bij een combinatie dan bij een solo auto.... en ook erg vreemd dat de Zweedse automaat rijder een stuk zuiniger bleek te zijn dan mijn 6 bak met het handje...
Sterker nog... de chauffeur/gebruiker van deze cominatie was werkzaam bij Volvo Zweden en snapte niet hoe dat verbruik zo hoog kon zijn..... zou er dan mogelijk een verschil in afstelling zitten tussen onze 2 landjes?
Ik ben een rustige rijder... rij snel op de cruisecontrol en anticipeer op mijn medeweggebruikers...
Het kan toch niet zo zijn dat een moderne diesel maar 2 km meer op een liter brandstof doet dan een benzine? Dan is het omslag punt voor een diesel voor een gewone sterveling bijna niet te halen want dan red je dat niet met bijvoorbeeld 20.000 km p/j.
Een rica chip upgrade zit zeker in de lijn.... heb daar al mee gesproken.....
Maar het betrouwbare merk Volvo mag ook wel eens wat aan eerlijke voorlichting doen toch?
Ik als particulier koop niks voor deze goedkope volksverlakkerij.
Wat een info. Dan klopt de voorlichting van Volvo van geen hout en ligt de grens van overstap naar diesel veel hoger dan je kunt vermoeden... had ik mogelijk toch beter de T6 kunnen kopen.. scheelt een boel aan wegenbelasting.
Vreemd dat een ANWB mijnheer mij vertelde dat het verbruik eerder paste bij een combinatie dan bij een solo auto.... en ook erg vreemd dat de Zweedse automaat rijder een stuk zuiniger bleek te zijn dan mijn 6 bak met het handje...
Sterker nog... de chauffeur/gebruiker van deze cominatie was werkzaam bij Volvo Zweden en snapte niet hoe dat verbruik zo hoog kon zijn..... zou er dan mogelijk een verschil in afstelling zitten tussen onze 2 landjes?
Ik ben een rustige rijder... rij snel op de cruisecontrol en anticipeer op mijn medeweggebruikers...
Het kan toch niet zo zijn dat een moderne diesel maar 2 km meer op een liter brandstof doet dan een benzine? Dan is het omslag punt voor een diesel voor een gewone sterveling bijna niet te halen want dan red je dat niet met bijvoorbeeld 20.000 km p/j.
Een rica chip upgrade zit zeker in de lijn.... heb daar al mee gesproken.....
Maar het betrouwbare merk Volvo mag ook wel eens wat aan eerlijke voorlichting doen toch?
Ik als particulier koop niks voor deze goedkope volksverlakkerij.
Woonplaats:
NL: Vlakbij de Efteling
SE: Holjes, Torsby, Nord Värmland Sweden
Volvo XC70 D5 AWD 2014 Polestar
Volvo V70 2.5T 2006
Volvo 945 2.3T 1997
NL: Vlakbij de Efteling
SE: Holjes, Torsby, Nord Värmland Sweden
Volvo XC70 D5 AWD 2014 Polestar
Volvo V70 2.5T 2006
Volvo 945 2.3T 1997
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5253
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
Volvo heeft niets te maken met de vaststelling van de verplichte methode om het vebruik van auto's te bepalen de NEDC. Wanneer je een goed indruk wilt hebben van het werkelijke verbruik dan is spritmonitor.de een hele mooie site
- Jers3n
- 5th Gear member
- Berichten: 2336
- Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16
Buiten alle afwijkingen in verbruik etc om, moet je niet vergeten dat een V70 2.5T al een ander (gunstiger) verbruik heeft dan een XC70 met dezelfde motor èn AWD (stelregel is ca. 10% meer verbruik door de AWD), daarnaast zal een T6, enkel leverbaar met AWD èn GT, ook geen zuinigheidswonder zijn. Ook die zal flink afwijken van het opgegeven normverbruik en eveneens heerlijk rijden natuurlijk.
En uitrollen ìn de versnelling is inderdaad zuiniger, het voelt m.i. ook veel prettiger.
En uitrollen ìn de versnelling is inderdaad zuiniger, het voelt m.i. ook veel prettiger.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
- Martin_D4
- 1st Gear member
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 16.04.2014 - 15:03
- Locatie: Huissen
ik was in eerste instantie ook niet te spreken over het verbruik van mijn (nieuwe) D4 4-cylinder diesel. 1 op 16 bij 120 km p/uur op de cc.
inmiddels 10.000 km verder en afgelopen vrijdag een ritje van dik 100 km gemaakt op de snelweg. Keurig aan de snelheid gehouden en (heel) vroeg laten uitrollen in de versnelling.
resultaat: 5,2 lter op 100 km! Terugreis zelfde strategie en nog een klein stukje file meegepakt bij Utrecht. Verbruik was 4,8 op 100 km.
Ik moet zeggen, het verbruik zit hem echt in het gebruik in de stad. Optrekken kost relatief veel brandstof en die energie zet je snel weer om in warmte op je remblokken als je bij de volgende rotonde bent. Het duurde even voordat ik in de gaten had, maar die nieuwe lage wrijvingsweestand motoren van volvo houden heel lang hun snelheid vast bij het uitrollen. En dat scheelt echt een hoop in de stad/lokaal verkeer.
Blijft een feit dat auto's van 1600+ kilo met AWD nooit een zuinigheidswonder worden.
inmiddels 10.000 km verder en afgelopen vrijdag een ritje van dik 100 km gemaakt op de snelweg. Keurig aan de snelheid gehouden en (heel) vroeg laten uitrollen in de versnelling.
resultaat: 5,2 lter op 100 km! Terugreis zelfde strategie en nog een klein stukje file meegepakt bij Utrecht. Verbruik was 4,8 op 100 km.
Ik moet zeggen, het verbruik zit hem echt in het gebruik in de stad. Optrekken kost relatief veel brandstof en die energie zet je snel weer om in warmte op je remblokken als je bij de volgende rotonde bent. Het duurde even voordat ik in de gaten had, maar die nieuwe lage wrijvingsweestand motoren van volvo houden heel lang hun snelheid vast bij het uitrollen. En dat scheelt echt een hoop in de stad/lokaal verkeer.
Blijft een feit dat auto's van 1600+ kilo met AWD nooit een zuinigheidswonder worden.
(1998) 940 Polar Limited Edition (356.000km)
(2014) V70 D4 Nordic+ Electric Silver (124.000km)
(2012) Skoda SuperB 1.6 Tdi (115.000)
(2003) Peugeot 406 GT 2.2 hdi (375.000 km)
(1999) Peugeot 406 2.0 Hdi (320.000 km)
(2003) Seat Toledo 1.8 20v
(2001) Seat Toledo 1.8 20v
(1998) Opel Astra 1.6
(1994) ford fiesta
(2014) V70 D4 Nordic+ Electric Silver (124.000km)
(2012) Skoda SuperB 1.6 Tdi (115.000)
(2003) Peugeot 406 GT 2.2 hdi (375.000 km)
(1999) Peugeot 406 2.0 Hdi (320.000 km)
(2003) Seat Toledo 1.8 20v
(2001) Seat Toledo 1.8 20v
(1998) Opel Astra 1.6
(1994) ford fiesta
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8446
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Mijn XC70 D3 AWD (zelfde twin turbo motor als de D5 met 215pk) haalt 7,4 op de BC, mijn V70N 24D haalde 6,8 op de BC en mijn XC60 D3 AWD haalde 7,8 op de BC.
Maar mijn 240 2400 Diesel 6 in lijn estate met handbak uit 1987 haalde 8 op 100km, en die had 82pk, dus de helft van mijn huidige XC70 met AWD en automaat.
Ik kan best met mijn verbruik leven als ik terug denk aan mijn 240.
Maar mijn 240 2400 Diesel 6 in lijn estate met handbak uit 1987 haalde 8 op 100km, en die had 82pk, dus de helft van mijn huidige XC70 met AWD en automaat.
Ik kan best met mijn verbruik leven als ik terug denk aan mijn 240.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D