Voorkom doorgeroeste achterste spatbordranden

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
ziepej
2nd Gear member

Ik heb mijn doorgeroeste achterste spatbordranden van mijn 1994 440 laten repareren (nieuwe stukken ingelast)
Ik had dit echter eerder kunnen voorkomen.
Roest ontstaat door condensvorming tussen de binnenwand van de carosserie en de wielkast. Beide plaatdelen zijn van onderen samengeperst en vormen de rand bij het wiel aan de buitenkant.
Bij wisselende temperaturen is het daar altijd vochtig.
Door er Tectyl in te spuiten als de plaatdelen droog zijn voorkom je roestvorming.
Hoe doe je dit ?
Open de achterklep
Neem de hoedenplank weg
Verwijder de vloermat.
verwijder de achterlichtunits door ze uit het plastic achterpaneel te trekken (2 drukclips per unit) en trek de stekkerverbinding los.
Verwijder beide afdekkappen boven de wielen door verwijdering van twee schroeven. Een zit er in het draaipunt voor de hoedenplank.
Bij sommige auto's zit hierin ook een luidspreker gemonteerd.
Verwijder links en rechts de plastic drukbevestigingen van de wielkastpanelen, trek de bovenst rubberafdichtrand voldoende los en trek een paneel naar voren.
Het linkerpaneel heeft een binnenverlichtings lampje dat van binnen kan worden losgedrukt. Neem de panelen uit de auto.
Zet de auto met de achterwielen op enkele kranten, want er zal tectyl lekken.
Nu zijn de plaatsen zichtbaar waar de plaatdelen van de buitenkant en wielkast elkaar benaderen.
Spuit deze ruimtes vol met ML tectyl of een goed wasprodukt.
Overmaat schaadt niet.
Zet de auto wel open want het ruikt een beetje.
Na droging van liefst een dag alles weer monteren in omgekeerde volgorde. Vocht krijgt geen kans meer

Vr.groet,
John
Als het goed is....................moet je het goed laten.
Volvroem
2nd Gear member

zeer goede how-to dank u want de mijne moeten ook opnieuw.
If everything seems under control, you're not going fast enough ...Mario andretti.

If nothing breaks increase the boost
pierre
4th Gear member

Mijn, en vele 440/460-rijders, dank is groot voor deze tip!
De heerlijkste Volvo a.k.a. de Volvo 245

Suzuki SJ410 '84
Volvo 460 GLE '91
Volvo 460 Turbo '94

Volvo 245 2.3i '91 MY '92
wpee
5th Gear member

en als je van onderen de rand ook wilt hebben zit er op de zijkant waar de deur dicht gaat tegen de rubber ook nog een dopje, dit eraf trekken , slangtje van je tectyl of wax spul erdoorheen frotten en flink volmeuken. (loopt er onder weer uit maar overdaad schaadt in dit geval niet.

Als je der toch bent pak de onderkant dan ook mee, want ter plekke van de side-skirts (waar deze vastzit met het boutje) wil het ook wel eens roesten. 2 jaar geleden kon ik mijn complete vuist naar binnen steken en ik zag met de APK dat dit een "bekend zwak punt" van de 440 is want de keurmeester voelde zachtjes of de bout nog "vast" zat door er voorzichtig aan te trekken.

my2cents
Wim
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
mightyspawn
5th Gear member

Ok kan een reden zijn, maar de hoofdreden zijn de lasnaden. Want de 460 heeft een degelijke achterklep en daar hoopt amper vocht binnen in de auto op. Waarom heeft de 850 er geen last van gehad?

Inspecteer die lasnaden maar eens, gaan open staan, hoopt zich vocht en rotzooi in op en roest werkt zich naar binnen en t gaat roesten van binnenuit.

Bekijk de lasnaad maar eens achter dat zwarte kapje die vast zit aan de auto en de achterbumper, Daar zie je heel duidelijk de lasnaad lopen, en laat dat maar eens zien aan een las kenner, die zal je zeggen dat dit zo nooit van de productieband af had mogen komen.
dirkvis1968
2nd Gear member

hallo

ik had hetzelfde willen doen
Ik had de zijpanelen gedemonteerd maar ik kan toch niet zo goed lokaliseren waar ik nu een anti roest middel moest inspuiten.
Dat dopje van de achterdeur had ik direct en heb ik kunnen volspuiten.
Maar van binnen in de kofferruimte snapte ik het niet zo direct.
Dien ik dan langs die opening achteraan te gaan langs waar je ook de buis van de benzinentank ziet lopen???

mijn betreft trouwens een volvo 440, is dit hetzelfde??
ziepej
2nd Gear member

Hallo Dirkvis.
440 en 460 en zelfs 480 hebben dezelfde constructie.
Als je de zijpanelen hebt verwijderd, zie je het binnenspatbord naar beneden lopen naast de wielkast. Dat is de naad waar je ml in moet spuiten
Beide plaatdelen komen onderin samen en zijn daar omgebogen en gepuntlast. Daar ontstaat de roest.
Je hebt een spuitbus nodig met een lang plastic slangetje.
Beweeg dit van bovenaf naar voren en naar achteren.zodat de hele spatbordrand geraakt wordt
Je zult het spul even in de auto ruiken, maar geur verdwijnt na enige tijd.
Als het goed is....................moet je het goed laten.
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”