V50 D5 geartronic maakt metaalachtige "tik" bij 1.500 rpm bij wegrijden
- AJ V50 D5
- 2nd Gear member
Vanmorgen mijn auto weggebracht naar de Volvo dealer en deze attent gemaakt op hetgeen op p160 in het instructieboekje staat (ABS-zelftest).
Receptionist en monteur gaven aan dat de zelftest niet merkbaar is, niet op de manier waarop bij mij de "kloenk" te horen/voelen is.
Wordt vervolgd...
Receptionist en monteur gaven aan dat de zelftest niet merkbaar is, niet op de manier waarop bij mij de "kloenk" te horen/voelen is.
Wordt vervolgd...
Volvo V50 D5 Edition II Geartronic MY10
- AJ V50 D5
- 2nd Gear member
Net gebeld door de Volvo dealer; de auto staat weer klaar maar er is niets aan gebeurd.BattleShort schreef: Ik merkte dit ook al een tijd lang op. Toevallig kwam ik in het instructieboekje tegen wat het is:
Bij eerste keer wegrijden na het starten wordt bij 20km/h het ABS systeem getest. Als je je voet licht op het rempedaal laat rusten kun je het ook voelen.
-- Behoudens vastplakken van één van de achteruitrij-sensoren, maar dat is OT. --
Ze hebben contact gezocht met collega-dealers in de regio, omdat ze in Almelo weinig van "deze auto's" hebben rondrijden.
Schijnt tóch de ABS-pomp te zijn, die een zelfdiagnose uitvoert bij 20 km/h.
Helaas is mijn vraag waarom het geluid afgelopen maanden (steeds) een hardere "kloenk" is geworden niet beantwoord...
Mijn Volvo Select garantie loopt nog tot januari.
- ijsga
- 5th Gear member
Goed om te weten waar het geluid vandaan komt. Mocht het geluid toch harder blijven worden dan weet je in ieder geval waar je het moet zoeken.
V50 2.4 Geartronic, Edition 1, MY08. 17" Spartacus zomer / 17" Serapis winter. 178.500 km.
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
- AJ V50 D5
- 2nd Gear member
Compliment voor Furness Car Almelo. Geen kosten in rekening gebracht voor het zoeken van vandaag (oké, [bijkochte] Volvo Select garantie) en zonder discussie - na een mail van mij - de kosten voor de eerdere software-update van de versnellingsbak kwijtgescholden.AJ V50 D5 schreef: De monteur dacht aan een aircopomp, maar die was het niet.
De dealer heeft Volvo NL geraadpleegd en een software-update van de versnellingsbak gedaan.
-- Ietwat vreemd dat ik die moet betalen, overigens. --
En een tip gekregen: Maand voor afloop van de Volvo Select garantie desgewenst nogmaals naar de "kloenk" laten kijken.
Wel vreemd: De kloenk leek me net minder hoor- en voelbaar...

Laatst gewijzigd door AJ V50 D5 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 2nd Gear member
Zoals ik al zei gaan dit soort geluiden meer opvallen en lijkt het harder als je er eenmaal op focust. Bij mijn vorige auto leek het geluid ook steeds harder te worden, maar ik weet nog steeds niet of dat daadwerkelijk zo was. Ik heb jaren met dat geluid gereden en nooit problemen gehad.
Wellicht dat weersinvloeden het geluid beinvloeden (vocht op de weg/temperatuur?).
Wellicht dat weersinvloeden het geluid beinvloeden (vocht op de weg/temperatuur?).
Volvo V50 2.4 (140pk), 2008, geartronic, 144.000km