Rijd sinds ruim een maand een verse V40 D4. In het algemeen tevreden met deze eerste kleine Volvo (voorheen 240, 940, S70 en V70). Maar één ding kan ik totaal niet volgen en dat is het feit dat de cruise control er niét afgaat als je het koppelingspedaal indrukt, zelfs niet als je vervolgens terugschakelt! Dat heb ik nog nooit in een auto gehad, en ik heb over de hele wereld in vele tientallen auto's de cc gebruikt. Wat is hier in godsnaam de logica van?
De eerste keren dat het me gebeurde, leverde het nog gevaarlijke situaties op ook (uitrijden op langzaam beginnende file, koppeling in, versnelling terug, nog even laten lopen en rustig koppeling los: VROEM, vol gas op m'n voorligger af met die 190 paardenkrachten).
Iemand?
v40 D4 cruise control
- D2
- 3rd Gear member
- Berichten: 361
- Lid geworden op: 01.09.2012 - 17:58
CC eraf bij terugschakelen was misschien wel handig geweest.
Auto: Opel Astra 1.6 cdti 136pk Innovation
Vorige auto's:
2012 Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium (poolauto)
2012 V40 D2 Momentum, Biarritz Blue, Intro line, 17" Mannan, verwarmbare voorruit, LED DRL
2009 Honda Civic Hybrid
2006 Mini Cooper
Vorige auto's:
2012 Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium (poolauto)
2012 V40 D2 Momentum, Biarritz Blue, Intro line, 17" Mannan, verwarmbare voorruit, LED DRL
2009 Honda Civic Hybrid
2006 Mini Cooper
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29538
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Welkom.
Ik denk dat Volvo ervan uitgaat dat je de voetrem gebruikt en daardoor de cruise control wel uitschakelt. Als je bij het schakelen de cruise controle ieder keer uitschakelt door gebruik te maken van de koppeling is dat ook niet fijn.
Ik denk dat Volvo ervan uitgaat dat je de voetrem gebruikt en daardoor de cruise control wel uitschakelt. Als je bij het schakelen de cruise controle ieder keer uitschakelt door gebruik te maken van de koppeling is dat ook niet fijn.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 378
- Lid geworden op: 12.06.2014 - 19:50
Ik meen te hebben gelezen dat als je langere tijd (meer als 5 sec) de koppeling indrukt de CC er wel af gaat.
Huidige: V60 B3 Plus Dark, MY24, Vapour Grey
Vorige: V60 D3, MY20 - V60 D2, MY17 - V40 D4, MY15- V40 D2, MY15
Vorige: V60 D3, MY20 - V60 D2, MY17 - V40 D4, MY15- V40 D2, MY15
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21182
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Mijn vroeger geschakelde Volvo's ontkoppelde de CC bij het intrappen van de koppeling.
Gevaarlijk zoals je zelf al zegt met de manier waarop het nu werkt...
Gevaarlijk zoals je zelf al zegt met de manier waarop het nu werkt...
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- fret
- 3rd Gear member
- Berichten: 259
- Lid geworden op: 25.03.2014 - 09:37
- Contacteer:
Met ACC is het een uitkomst. Als je die zet op bijv 95km (en je rijdt dan in zijn 6) en je moet afremmen voor whatever, dan kan je terugschakelen en zodra de langzamere voorligger dan uit het oog van de radar is, geeft de ACC weer gas bij en smoor je hem niet in zijn 6.
Mijn vorige BMW 125d had trouwens ook hetzelfde; koppelen zorgt NIET voor uitschakelen van de CC.
Kwestie van wennen en je erop bedacht zijn!
Mijn vorige BMW 125d had trouwens ook hetzelfde; koppelen zorgt NIET voor uitschakelen van de CC.
Kwestie van wennen en je erop bedacht zijn!
- zonoskar
- 3rd Gear member
- Berichten: 267
- Lid geworden op: 14.08.2014 - 21:57
- Locatie: Reusel
- Contacteer:
Ik had het ook al gemerkt bij de proefrit. Ik merkte ook dat de CC met stapjes van 2 gaat, ipv 1 Km/h En in performance mode zelfs met stapjes van 5 Km/h. Is dat instelbaar?
Volvo V40 VEA D4 MY2015 Business R-design Rebel blue Polestar.
- Joh@n
- 3rd Gear member
- Berichten: 268
- Lid geworden op: 25.06.2006 - 19:30
- Locatie: Noord-Holland
- Contacteer:
Bij de BMW 1-serie die ik momenteel heb gaat het precies hetzelfde, bij het intrappen van de koppeling blijft de CC actief. Na jaren VAG gereden te hebben is dat wel even wennen. Gaat soms nog wel eens mis, maar nu is de overstap minder groot naar de V40. Wat ik persoonlijk wel jammer vind is dat de plusjes niet 1 zijn bij indrukken en langer inhouden juist 5. Ik switch vaker met stapjes van 1 dan met 5 om even iets zachter of harder te gaan rijden. Bij BMW is een plusje 1 harder, iets doordrukken van datzelfde plusje direct 10.
- JDG
- 2nd Gear member
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 09.10.2009 - 12:17
- Locatie: Gorinchem
- Contacteer:
Het is inderdaad even wennen, in de C30 schakelde de CC wel uit. Maar als je regelmatig van 5 naar 6 schakelt is het ideaal dat de CC ingeschakeld blijft.
Volvo V40 D4 Business Summum (2014), ice white, leder charcoal/blond, business pack connect, luxury line, 17" mannan
Volvo C30 1.6D Drive (2009), ice white, quartz lederen bekleding, season-line, business-line, xenon, Spartacus 17";, HP audio, nordic inlays
Volvo 240 Polar 2.0 Estate (1993), LPG, solid white, zwart tweed bekleding, airco, stoelverwarming
Volvo C30 1.6D Drive (2009), ice white, quartz lederen bekleding, season-line, business-line, xenon, Spartacus 17";, HP audio, nordic inlays
Volvo 240 Polar 2.0 Estate (1993), LPG, solid white, zwart tweed bekleding, airco, stoelverwarming
- D2
- 3rd Gear member
- Berichten: 361
- Lid geworden op: 01.09.2012 - 17:58
Nee, niet instelbaar. Standaard is 1x drukken +5 km/u, ingedrukt houden in stapjes van 1 km/u.zonoskar schreef: Ik had het ook al gemerkt bij de proefrit. Ik merkte ook dat de CC met stapjes van 2 gaat, ipv 1 Km/h En in performance mode zelfs met stapjes van 5 Km/h. Is dat instelbaar?
Auto: Opel Astra 1.6 cdti 136pk Innovation
Vorige auto's:
2012 Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium (poolauto)
2012 V40 D2 Momentum, Biarritz Blue, Intro line, 17" Mannan, verwarmbare voorruit, LED DRL
2009 Honda Civic Hybrid
2006 Mini Cooper
Vorige auto's:
2012 Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium (poolauto)
2012 V40 D2 Momentum, Biarritz Blue, Intro line, 17" Mannan, verwarmbare voorruit, LED DRL
2009 Honda Civic Hybrid
2006 Mini Cooper
- pdw
- 2nd Gear member
- Berichten: 95
- Lid geworden op: 14.07.2014 - 16:10
Is het dan letterlijk +5, of is het naar het eerste 5-tal? Want dat is bij BMW volgens mij wel zo... Als je 114 rijdt, en "+10" doet, ga je naar 120 toch?
+5 zou briljant zijn, ik rij altijd "105" en "125" en "135", dus +/-10 is dan 2x klikken
+5 zou briljant zijn, ik rij altijd "105" en "125" en "135", dus +/-10 is dan 2x klikken

Laatst gewijzigd door pdw op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- Herko_ter_Horst
- 2nd Gear member
- Berichten: 201
- Lid geworden op: 05.01.2010 - 14:45
- Locatie: Apeldoorn
Het is naar het eerste 5-tal. Dus 114 -click-> 115 -click-> 120.
▇ Mazda MX-5 SKYACTIV-G 160 GT-M + Sports Pack - MY2016
▇ Volvo V40 T3 Momentum - MY2014: topic
▇ Volvo C30 1.6D Drive-E Sport - MY2009 lease
▇ Fiat Grande Punto 1.4-16v Sport - MY2006
▇ Mini Cooper S 1.3 Mk.VII - MY2000
Driving matters!
▇ Volvo V40 T3 Momentum - MY2014: topic
▇ Volvo C30 1.6D Drive-E Sport - MY2009 lease
▇ Fiat Grande Punto 1.4-16v Sport - MY2006
▇ Mini Cooper S 1.3 Mk.VII - MY2000
Driving matters!
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 335
- Lid geworden op: 06.03.2013 - 11:42
Na wat gewenning (een paar dagen) vind ik het ideaal dat de CC niet uitschakelt bij een hogere of lagere versnelling. Zeker in combinatie met de adaptieve cruise control. Als de auto dan gaat afremmen, schakel je zelf terug. En alles blijft nog automatisch. En andersom.
De stapjes van 5 vind ik ook handig. Ik gebruik dat altijd. Bij iedere ingestelde snelheid doe ik de maximum snelheid + 5 km/h. En dan rij je precies goed. Dus 120 + één click = 125 km/h ingesteld. Instellen op 122 of 126 doe ik nooit. En met stapjes van vijf ben je snel bij de nieuwe limiet.
De stapjes van 5 vind ik ook handig. Ik gebruik dat altijd. Bij iedere ingestelde snelheid doe ik de maximum snelheid + 5 km/h. En dan rij je precies goed. Dus 120 + één click = 125 km/h ingesteld. Instellen op 122 of 126 doe ik nooit. En met stapjes van vijf ben je snel bij de nieuwe limiet.
Laatst gewijzigd door spacewagon op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn V40: D2 Summum
- pdw
- 2nd Gear member
- Berichten: 95
- Lid geworden op: 14.07.2014 - 16:10