Dagrijverlichting

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Volvo is de inventor van DRL, halogeen voor en achter, en dan voor met een duplo stadslichtje dat geen 55ah consumeerde
Volvo for life
johnbob
Starter

Het is al een tijdje geleden dit topic maar om te voorkomen dat ik een nieuw topic hierover open en de opm. krijg dat ik de zoekfunctie moet gebruiken, roep ik deze nieuw leven in.

"Wie weet hoe je de verlichting die continu brandt kan uitschakelen bij een s60 bj 2001 net als bij de x40
Alvast bedankt.
Gr. Huub"

Simpele vraag en dan 7 pagina's verder hahaha
Waarom toch al die vragen over waarom?!
Ik zou ook graag weten hoe het uitgezet kan worden, reden is simpel.
Omdat ik het graag zelf wil bepalen, dit betekent niet dat ik overdag mijn lichten uit wil zetten maar gewoon omdat IK achter het stuur zit en IK wil bepalen wanneer iets aan staat of uit staat ;-)
Simple as that, tevens heeft mijn aanhanger problemen met dag verlichting en blijft knipperen.
De remmen en knipperlichten werken verder prima.
Doormeten heeft niets opgeleverd dus het is of de aanhanger opnieuw bedraden of de mogelijkheid om de verlichting uit te zetten.
De garage in Doorn wist me niets te vertellen over het software matig uitzetten....

Iemand nog tips of combinaties met contactslot en resetknop?

Ik vind het "gezien worden" inderdaad belangrijk maar wat me de laatste tijd opvalt overdag op de weg is dat steeds meer auto's rijden met hun verlichting aan, BMW, Audi, VW, Volvo etc.
Daar waar je vroeger als enige gezien werd overdag in je volvo door je verlichting en dus een stukje veiliger aan het rijden was, daar vind ik al die verlichtingen op auto's overdag enkel storend worden.
Eergisteren reed ik van zwolle naar maastricht waar ik op een geven moment omgeven was met tegenliggers met de lichten een en voorgangers met achterlichten aan...ik vind het niet bepaald veiliger worden.
Sommige led achterlichten,. met name sommige led-verlichtingen zijn zo scherp dat je af en toe twijfelt of het nou gewoon licht is of remlicht.
Je ziet ook auto's vaker remmen dan nodig....volgens mij om deze reden.

thanks ;-)
Laatst gewijzigd door johnbob op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Schorpioen
5th Gear member

johnbob schreef: Ik zou ook graag weten hoe het uitgezet kan worden, reden is simpel.
Omdat ik het graag zelf wil bepalen, dit betekent niet dat ik overdag mijn lichten uit wil zetten maar gewoon omdat IK achter het stuur zit en IK wil bepalen wanneer iets aan staat of uit staat ;-)

Ik vind het "gezien worden" inderdaad belangrijk maar wat me de laatste tijd opvalt overdag op de weg is dat steeds meer auto's rijden met hun verlichting aan, BMW, Audi, VW, Volvo etc.
Daar waar je vroeger als enige gezien werd overdag in je volvo door je verlichting en dus een stukje veiliger aan het rijden was, daar vind ik al die verlichtingen op auto's overdag enkel storend worden.
Dat je graag zelf wilt bepalen of er iets aan of uit staat is goed.
Helaas kunnen heel veel automobilisten dit blijkbaar niet en moet er iets vanuit de overheid geregeld worden
Per 2012 is de dagrijverlichting op nieuwe voertuigen verplicht. Geen dagrijverlichting? Geen kenteken.
Ik begrijp dat je het wel veilig vond toen alleen Volvo dit had, maar nu het verplicht is zou het niet meer veilig zijn?
Dat veel automobilisten niet kunnen bepalen of hun verlichting wel of niet aan staat zie ik elke dag weer.
Bij slecht zicht, onder andere regenval, zie ik heel veel auto's zonder ingeschakelde verlichting rijden en daardoor niet zichtbaar zijn.
En dat heeft niets te maken met het rijden tussen andere auto's die wel verlichting voeren. Zonder verlichting ben je gewoon slecht zichtbaar.
Wat de sterkte van de achterlichting betreft kun je echt wel zien of het de achterlichten of de remlichten zijn.
Dat er zoveel automobilisten zijn die meer zouden remmen heeft hier niets mee te maken.
Wel het feit dat ze te hard rijden en onvoldoende afstand tot hun voorganger houden.
johnbob schreef: Simple as that, tevens heeft mijn aanhanger problemen met dag verlichting en blijft knipperen.
De remmen en knipperlichten werken verder prima.
Doormeten heeft niets opgeleverd dus het is of de aanhanger opnieuw bedraden of de mogelijkheid om de verlichting uit te zetten.
De garage in Doorn wist me niets te vertellen over het software matig uitzetten....
Het knipperen van de verlichting bij gebruik van een aanhangwagen heeft te maken met LED verlichting en het CANbus systeem.
Oplossing is het monteren van een module die dit probleem oplost.
Dit zou een goede garage, die met de tijd meegaat, toch moeten weten en niet domweg zeggen dat je de dagrijverlichting software matig uit zou moeten kunnen zetten.
";Hakuna matata: Geen zorgen, zorg dat je geniet";.
Het leven is al kort genoeg.

Volkswagen T-Cross (MY2019) (08-2020 - Heden)
V40 (MY2017) T2 Nordic+ Full led Electric Silver Inscription metallic. (09-2018 - 08-2020)
Afbeelding
V50 (MY2012) DRIVe Start/stop Limited Edition Electric Silver Inscription metallic. (10-2011 - 09-2018)
Afbeelding
Fredhead
Geartronic member

Ik sluit me bij Schorpioen aan, zie heel veel mensen die hun verlichting op de verkeerde momenten niet gebruiken.
Vind het zelf ook alleen maar handig dat de lampen automatisch branden zodra de motor loopt, scheelt mij weer de lichtschakelaar omdraaien want heb ze anders alsnog altijd branden.

Overigens om je vraag te beantwoorden, de dealer kan het via de computer voor je wijzigen.
Kost een kleine 30 euro meen ik.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
johnbob
Starter

Dat weet ik....het is zelfs sinds 2011 verplicht.

Maar met alle respect....ik begrijp die uitweiding niet richting alle andere zaken die aangehaald worden.
Het "waarom ik de verlichting zou uitzetten" tot "wie wel en wie niet weet wanneer het licht aan moet".
Ik kan dit prima voor mezelf beoordelen en heb daarvoor geen hulp nodig van Volvo...hoe het inzicht van andere medeweggebruikers is, is niet aan mij om over te oordelen.
Dat het op de huidige auto's allemaal zit is prima maar dat is niet de vraag.

Ik acteer volledig binnen de wet als ik mijn verlichting op mijn aug 2005 s60 uitzet.
De reden waarom iemand dit wil doen is niet relevant noch de opmerkingen waarom iemand dat zou doen.

Schorpioen, je schrijft
"Ik begrijp dat je het wel veilig vond toen alleen Volvo dit had, maar nu het verplicht is zou het niet meer veilig zijn? "
Dit zeg ik niet...ik zeg dat ik het storend vind, dat is wat heel anders dan veiliger.
De reden waarom schrijf ik duidelijk, iedereen rijdt met de lichten aan en de achterlichten...het opvallen wordt daardoor misschien niet minder maar overzichtelijke wordt het er ook niet door, juist omdat iedereen het doet.
Overdag met regen (zonder dat er donkere regenluchten zijn) vind ik het zelfs storend om nog maar te zwijgen over de achterlichten die soms op remlichten lijken.

In elk geval bedankt voor de response
Laatst gewijzigd door johnbob op 01.01.1970 - 01:00, 4 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”