2e V70 met hogere kilometers, doen of niet ?

Plaats reactie
guidojp
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 08.01.2009 - 11:06

Hallo,

Mijn huidige V70 (2006) begint aardig wat kilometers op de teller te krijgen (bijna 400.000) en begint wat kuren te vertonen. Als ik aan een opvolger denk, dan gaat mijn interesse uit naar de opvolger V70 vanaf 2007 model diesel. Ik denk dan aan een 3 of 4 jaar oude auto met aardig wat kilometers op de teller (>150.000)

De garagist waar ik mijn auto in onderhoud heb raad me deze auto af om een aantal redenen. Ik kan op internet niet veel reviews of ervaringen vinden van mensen die al hoog in de kilometers zitten met dit model. Ik vraag me af of hier mensen zijn met 200.000 + op de teller en wat de ervaringen zijn. Gaat dit model weer net zo lang mee als het vorige model is de kwaliteit idd minder en heeft mijn garagist gelijk ?

Gr.
V70 2.4D (163pk) Edition I 2006
V40 1.6 Europe
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28540
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

De nieuwe generatie diesels is bij hogere kilometerstanden niet helemaal zonder storingen, denk aan roetfilters, EGR etc.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Maar als je dat hele zaakje met zorg en liefde weet te berijden en te onderhouden, waarom niet. Maar aan de andere kant, ga eens rekenen wat die twee jaar en modelwissel je gaan kosten? Met 150K-200K rol je er net in dat de kosten komen. Denk aan de remmerij rondom en de distributie bij 180K. Al met loop je dan met alle toestanden en mogelijke tegenvallers tegen een bedrag van 1500 - 2000 euro aan. En dan nog het puntje afschrijving......ga eens rekenen en pomp desnoods die 1500 euro in de huidige en tuf nog een paar jaar door, goedkoper dan nu kun je geen V70 rijden.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8446
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

De V70N had ook al de roetfilter en EGR problemen, mijn V70N was MY06 en daar is de wervelklep al na 47000km stuk gegaan, bij de nieuwere D5 bi-turbo modellen vanaf 2010 of 2011 heb ik dat hier nog niet gelezen.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
daag407welkomV70
2nd Gear member
Berichten: 159
Lid geworden op: 06.03.2009 - 20:05
Locatie: het oost'n

Ik heb een my08 (van oktober 2007) de teller staat nu op 327000 de kosten vallen tot nu toe wel mee.
Alleen de pech gehad dat er bij de 3 ton een onderdeeltje van de wervelklep loskwam wat mij een komplete koprevisie opleverde!
Verder alleen nog maar regulier onderhoud.
Volvo V40 CC T3 2019,Crystal White met en een Afneembare trekhaak Volvo V60 Business Edition D4 2018, Scandinavian line, Onyx Black en Afneembare trekhaak,Volvo V70 D5 Geartronic M'08 Momentum, Silver Metallic en Trekhaak
guidojp
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 08.01.2009 - 11:06

Ik denk dat ik toch maar weer op zoek ga naar een v70. Nu nog de beslissing 2.0d of d3. Het prijsverschil is nog vrij groot.
V70 2.4D (163pk) Edition I 2006
V40 1.6 Europe
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28540
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat is niet zo moeilijk, altijd de D3 kiezen, is misschien iets duurder maar wel de betere motor.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Discovery
5th Gear member
Berichten: 1444
Lid geworden op: 08.04.2009 - 22:52
Locatie: Delft

D3 is in de basis hetzelfde blok als je nu hebt, 2.0d is een totaal andere motor die uit de fabriek gekomen is bij Ford/PSA.
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8446
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Wij hebben een C70 gehad met de 2.0D en nu eentje met de D3.

Totaal andere ervaring, de 2.0D doet wat hij moet doen, zonder meer, de D3 trekt de stenen uit de grond, een een dijk van een motor met nog een mooie 5cyl klank ook.

Ik zou het wel weten, 5cyl rules ! :-)
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Denk eens na over een auto met wat minder km's. Ik heb dat 2 jaar geleden ook gedaan. Je betaald wel meer natuurlijk, maar die extra kosten kun je afstrepen tegen de lagere onderhoudskosten. Plus dat je zelf het mooie van je auto kunt af rijden. Bij mij is het lood om oud ijzer. Nu 2 jaar/60.000km en nagenoeg geen onderhoudskosten. Gekocht bij 110.000 km.
Bij 2 ton krijg je hoe dan ook flinke kosten (remmen, motorsteunen, draadarmen, koppeling/vliegwiel enz), en nogmaals het is lood om oud ijzer.
Na de 2,5/3 ton rijd je wel heel goedkoop, dan is de afschrijving erg laag en bij een goed onderhouden auto het meeste al gedaan.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8446
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Helemaal mee eens, als men het financieel kan dragen natuurlijk.

Onze C70's zijn nieuw gekocht, maar de V70N had 35.000km, de XC60 had er 21.000 en de XC 70 had er 60.000, allemaal nog in de fleur van hun leven dus.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
RudyZ
2nd Gear member
Berichten: 119
Lid geworden op: 22.01.2013 - 19:57
Locatie: Zwolle

Lastig, in zo'n geval pak ik altijd een spreadsheet en kijk wat de totale uitgaven zijn per maand gemiddeld. Stel je rijdt 50K per jaar, je wilt 5 jaar met de auto doen, dan rij je in totaal 250K km's. Wil je bij 400K sowieso afscheidt nemen, dan mag er bij aanschaf niet meer km's op de teller staan dan 150K.
Aanschaf zeg 15K, afschrijven tot nihil is 3.000 euro per jaar. Tel daarbij op de rente, brandstof, wegenbelasting, verzekering en het jaarlijkse normale onderhoud. Tel daar ook de grote uitgaven aan vliegwiel/koppeling, remschijven en andere zaken die bij 2 ton vervangen moeten worden.

Pak je een V70 met een lagere km-stand, ruim onder de ton, dan betaal je een hogere aanschaf-prijs. Wellicht dat je wat meer terugkrijgt bij inruil, maar de afschrijving ligt wel hoger per jaar en de rente ook.
Het duurt langer voordat de duurdere onderhoudskosten komen, maar uiteindelijk komen ze wel.

Wil je helemaal geen duur onderhoud, koop dan een bijna nieuwe V70 en ruil hem voor de 180K km's in, maar schrik dan niet van de enorme afschrijving. Een nieuwe wagen rijden kost domweg geld.

Voordeel van een jonge wagen is natuurlijk wel dat ie er nog netjes uitziet, maar er zijn zat oudere V70 die er nog krasvrij bijstaan. Als het echt als nieuw moet lijken, effe een schoonheidsbehandeling bij een poetsbedrijf, wat TLC voor de leren bekleding, setje nieuwe matten (kost een drol), de airco schoon laten maken en een ozongenerator een nachtje laten draaien in het interieur. Ruikt ie weer als nieuw.
Gebruikersavatar
MU
5th Gear member
Berichten: 1032
Lid geworden op: 25.11.2012 - 23:06
Locatie: Zuid-Holland

Topadvies RudyZ! Berekenen wat je berekenen kunt :) Menigeen zou ervan schrikken als ze het zouden doen voor hun huidige auto.
Volvo V70 2.5T Momentum 2008 Afbeelding
Volvo 940 Estate 2.3 LPT 1997
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

RudyZ: In aansluiting op MU, wiens reactie als een +1 dient te worden uitgelegd van mij dus de navolging in de vorm van +2
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
RudyZ
2nd Gear member
Berichten: 119
Lid geworden op: 22.01.2013 - 19:57
Locatie: Zwolle

Bedankt lui! Natuurlijk is een auto voor een groot deel emotie en misschien wel juist bij Volvo (alhoewel, ik heb ook best wel wat verstandige argumenten voor een V70, stap maar eens in een drie serie of A4, als je d'r al inkomt), maar als het aankomt op zoiets objectiefs als kosten, dan moet je afgaan op feiten, niet op sprookjes. En als het op kosten aankomt ben ik alleen geïnteresseerd in het totaalbedrag helemaal onder aan de streep. En wat keuzes betreft, durf ook uit te komen voor je eigen gevoel. De één houdt nu eenmaal van het karakter van een turbo-diesel, dan moet je niet gaan lopen zeuren over omslagpunten en zo. En de ander heeft een hekel aan verrassingen qua onderhoud, steek dan je geld in een goedkope jonge wagen, niet in een V70 op leeftijd.
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Mwoah, het is natuurlijk wel even afhankelijk van wat je koopt maar ik ken zat V70's (ook Classics) met 4-ton-plus op de klok. Als ik die auto's hoor lopen en daar een stukje mee ga rijden, als die dingen technisch goed zijn heb je er jaren een auto aan. Je moet het alleen wel willen onderhouden.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
RudyZ
2nd Gear member
Berichten: 119
Lid geworden op: 22.01.2013 - 19:57
Locatie: Zwolle

De jongere V70's worden dan ook vooral gekocht door de kilometervreters, rij je 60K per jaar (heb collega's die meer rijden), dan zit je zo aan hele hoge kilometrages. En het scheelt natuurlijk enorm of je de kilometers maakt op de snelweg of in de stad. Valt me wel op dat de oudere V70's nu juist veel gebruikt worden door moeders om de kinderen naar school te brengen, althans in de wijk waar ik woon :-)
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28540
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

V70/2.4D/2003 schreef: RudyZ: In aansluiting op MU, wiens reactie als een +1 dient te worden uitgelegd van mij dus de navolging in de vorm van +2
Ik kan daar een + aan toevoegen, wordt het een +3 :D
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”