Als binnen de looptijd van de selekt-garantie, de dikte van de remschijven beneden de afkeurwaarde komt, heb je dan recht op nieuwe remschijven? In de garantieperiode is er minder dan 10.000km met de auto gereden, dus bij levering zijn de schijven maar een paar tienden dikker geweest. Ik heb het nog niet aan de dealer voorgelegd, maar vind het een beetje vreemd dat een Volvo-Selekt auto wordt afgeleverd met vrijwel versleten remschijven. Waar vind ik de Selekt-garantievoorwaarden?
Hoe denken jullie erover?
Hoever gaat Selekt-garantie
- Ernst64
- 3rd Gear member
- Berichten: 463
- Lid geworden op: 12.05.2007 - 22:25
- Locatie: Noord-Holland
245L-VAN LPG MY79
240-VAN 2.4D MY87
940 Polar Nordic 2.3ic MY98
V40 2.0 MY04
V50 2.4i Edition II MY08
V40 T5 Polestar Inscription MY18
XC70 3.0 T6 AWD Summum, met bijna alle opties MY11
EX40 TMP Ultra, Sage green, Lightning-pakket, trekhaak en runningboards
240-VAN 2.4D MY87
940 Polar Nordic 2.3ic MY98
V40 2.0 MY04
V50 2.4i Edition II MY08
V40 T5 Polestar Inscription MY18
XC70 3.0 T6 AWD Summum, met bijna alle opties MY11
EX40 TMP Ultra, Sage green, Lightning-pakket, trekhaak en runningboards
- mga1600
- 6th Gear member
- Berichten: 3160
- Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
- Locatie: nhn
Wij hadden destijds met onze selected Used Car V70 precies hetzelfde...na een jaar waren de remschijven te dun. Na enig heen- en weer gepraat is er een goed coulance-aanbod gekomen en door ons geaccepteerd. (Ook op een nieuwe auto wordt in principe geen garantie op de riemschijven (en andere slijtdelen) verstrekt).
Laatst gewijzigd door mga1600 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
XC60 T6 Ultimate Dark my24
- dbosker
- 6th Gear member
- Berichten: 3320
- Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
- Locatie: Weener
Slijtagedelen vallen niet onder de (selekt) garantie.mga1600 schreef: Wij hadden destijds met onze selected Used Car V70 precies hetzelfde...na een jaar waren de remschijven te dun. Na enig heen- en weer gepraat is er een goed coulance-aanbod gekomen en door ons geaccepteerd. (Ook op een nieuwe auto wordt in principe geen garantie op de riemschijven (en andere slijtdelen) verstrekt).
laatste Volvo (960) verkocht
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21176
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Ik denk dat de 2e post boekdelen spreekt.
Ik zou er in iig mee terug gaan, binnen 10k door de minimale dikte van remschijven heen betekend dat ze al minimaal waren bij verkoop.
Als dealer zou ik tegen de jongens in de garage zeggen even scherp zijn tijdens de aflever beurt, ik kan mij voorstellen dat iemand ze toen over het hoofd heeft gezien.
Ik zou er in iig mee terug gaan, binnen 10k door de minimale dikte van remschijven heen betekend dat ze al minimaal waren bij verkoop.
Als dealer zou ik tegen de jongens in de garage zeggen even scherp zijn tijdens de aflever beurt, ik kan mij voorstellen dat iemand ze toen over het hoofd heeft gezien.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8497
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
En liefst beleefd voorleggen aan de dealer en zijn mening vragen, niet direct beginnen roepen en dreigen met advocaten....
Normaal praten werkt veel beter dan roepen of dreigen
Normaal praten werkt veel beter dan roepen of dreigen
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
- mga1600
- 6th Gear member
- Berichten: 3160
- Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
- Locatie: nhn
Helemaal eens! In ons geval (zie boven) is de situatie inderdaad door (van beide zijden vriendelijk en constructief) overleg netjes opgelost. De dealer heeft een groot deel van de kosten gedragen, wij de rest - ik dacht iets van een verdeling 70%/30%.BlackcurrantV70 schreef: En liefst beleefd voorleggen aan de dealer en zijn mening vragen, niet direct beginnen roepen en dreigen met advocaten....
Normaal praten werkt veel beter dan roepen of dreigen
Niet helemaal gratis dus, maar dat hoeft ook absoluut niet, we hadden tenslotte al een jaar met die oude schijven "geremd".
XC60 T6 Ultimate Dark my24
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8497
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Nergens, het was een gratis tip die ik gafV50 R schreef: Waar staat dat hij met advocaten gaat lopen dreigen? Hij stelt gewoon een hele normale vraag blackcurrant.

Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
- Ernst64
- 3rd Gear member
- Berichten: 463
- Lid geworden op: 12.05.2007 - 22:25
- Locatie: Noord-Holland
Dank voor jullie reacties. Samengevat, remschijven zijn slijtdelen die niet onder de garantie vallen, maar dit is wel erg snel. Ga praten met de dealer. Dit is ook wel hetgeen dat ik van plan ben, maar eerst wil ik de zaak toch nog iets anders neerzetten, met een paar details die jullie nog niet kenden.
Wanneer je auto in onderhoud is bij de dealer en tijdens het reguliere onderhoud wordt vastgesteld dat bepaalde slijtdelen het eind van de levensduur naderen en het volgende servce-interval niet zullen volbrengen, wordt dit gemeld. Je hebt dan de keuze blijf ik nog even doorrijden en kom ik tussentijds terug of laat ik het direct vervangen.
In mijn geval heeft de auto bij de vorige eigenaar een 90.000km beurt gehad, toen moet het zijn geconstateerd.
Vervolgens is hij 7.000 km later ingeruild bij de onderhouds-dealer en door dezelfde dealer als Selekt auto aangeboden.
Vervolgens koop ik een Volvo Selekt occasion.
De auto is op meer dan 100 punten gecheckt door een erkend Volvo-technicus.
Ik word de weg op gestuurd met de mededeling dat ik over 22.000 km word verwacht voor de volgende onderhoudsbeurt.
Geen woord over de remmen, geen woord over tussentijdse inspectie alleen de mededeling dat hij over 10 maanden APK gekeurd moet worden.
Hoe kijken jullie er nu tegenaan?
Wanneer je auto in onderhoud is bij de dealer en tijdens het reguliere onderhoud wordt vastgesteld dat bepaalde slijtdelen het eind van de levensduur naderen en het volgende servce-interval niet zullen volbrengen, wordt dit gemeld. Je hebt dan de keuze blijf ik nog even doorrijden en kom ik tussentijds terug of laat ik het direct vervangen.
In mijn geval heeft de auto bij de vorige eigenaar een 90.000km beurt gehad, toen moet het zijn geconstateerd.
Vervolgens is hij 7.000 km later ingeruild bij de onderhouds-dealer en door dezelfde dealer als Selekt auto aangeboden.
Vervolgens koop ik een Volvo Selekt occasion.
De auto is op meer dan 100 punten gecheckt door een erkend Volvo-technicus.
Ik word de weg op gestuurd met de mededeling dat ik over 22.000 km word verwacht voor de volgende onderhoudsbeurt.
Geen woord over de remmen, geen woord over tussentijdse inspectie alleen de mededeling dat hij over 10 maanden APK gekeurd moet worden.
Hoe kijken jullie er nu tegenaan?
245L-VAN LPG MY79
240-VAN 2.4D MY87
940 Polar Nordic 2.3ic MY98
V40 2.0 MY04
V50 2.4i Edition II MY08
V40 T5 Polestar Inscription MY18
XC70 3.0 T6 AWD Summum, met bijna alle opties MY11
EX40 TMP Ultra, Sage green, Lightning-pakket, trekhaak en runningboards
240-VAN 2.4D MY87
940 Polar Nordic 2.3ic MY98
V40 2.0 MY04
V50 2.4i Edition II MY08
V40 T5 Polestar Inscription MY18
XC70 3.0 T6 AWD Summum, met bijna alle opties MY11
EX40 TMP Ultra, Sage green, Lightning-pakket, trekhaak en runningboards
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8497
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Rij gewoon even langs de dealer en praat erover, je begint je misschien druk te maken om niets.
Ik merk al enige frustratie zonder de dealer al gecontacteerd te hebben, en dat is al een fout begin...
Ik merk al enige frustratie zonder de dealer al gecontacteerd te hebben, en dat is al een fout begin...
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
- dbosker
- 6th Gear member
- Berichten: 3320
- Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
- Locatie: Weener
+1 - eerst (rustig) praten, daarna actie.BlackcurrantV70 schreef: Rij gewoon even langs de dealer en praat erover, je begint je misschien druk te maken om niets.
Ik merk al enige frustratie zonder de dealer al gecontacteerd te hebben, en dat is al een fout begin...
laatste Volvo (960) verkocht
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14793
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Kortom P R A T E N met de dealer. Lijkt me logisch dat je nieuwe remschijven krijgt en doe zelf een voorstel dat je bijv de remblokken voor je rekening neemt.
Met een onderhouden history bij de dealer heb je een punt en dealer zal daar redelijker wijs naar luisteren als je een beetje afstemt in de garage..." en vertelt dat je hun goede service zal vermelden op forum...
Met een onderhouden history bij de dealer heb je een punt en dealer zal daar redelijker wijs naar luisteren als je een beetje afstemt in de garage..." en vertelt dat je hun goede service zal vermelden op forum...
Laatst gewijzigd door Bover op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 19.12.2010 - 09:21
Heb ook nagenoeg dezelfde situatie meegemaakt met de C30 van mijn zoon, ook aangekocht met 2 jaar selekt garantie.
Na amper 10.000 km moesten alle remblokjes (zowel vooraan als achteraan) vervangen worden worden.
Mijn stelling naar de dealer toe was : 10.000 km geleden waren deze nagenoeg al aan hun einde. Bij afleveringscontrole, die zij beweren uit te voeren, moest de mekanieker van dienst dit toch vastgesteld hebben, lijkt me.
Als geste heb ik de remblokjes gekregen aan inkoopprijs, ongeveer 80€ + BTW, werkuren uiteraard zelf nog te betalen, waardoor de globale rekening toch nog op ongeveer 200€ kwam.
na 6 volvo's uit dezelfde garage blijf ik met een wrang gevoelen zitten.
Ze zullen weten met wie ze gaan onderhandelen voor mijn volgende...
Na amper 10.000 km moesten alle remblokjes (zowel vooraan als achteraan) vervangen worden worden.
Mijn stelling naar de dealer toe was : 10.000 km geleden waren deze nagenoeg al aan hun einde. Bij afleveringscontrole, die zij beweren uit te voeren, moest de mekanieker van dienst dit toch vastgesteld hebben, lijkt me.
Als geste heb ik de remblokjes gekregen aan inkoopprijs, ongeveer 80€ + BTW, werkuren uiteraard zelf nog te betalen, waardoor de globale rekening toch nog op ongeveer 200€ kwam.
na 6 volvo's uit dezelfde garage blijf ik met een wrang gevoelen zitten.
Ze zullen weten met wie ze gaan onderhandelen voor mijn volgende...
Volvo S60 D3 GT, MY 2011
- Ernst64
- 3rd Gear member
- Berichten: 463
- Lid geworden op: 12.05.2007 - 22:25
- Locatie: Noord-Holland
Hoe is het verder gegaan?
Eerst moet ik wat bekennen, bij de start van dit topic ben ik wat op de feiten vooruitgelopen. Op het moment van schrijven, was ik nog niet aan het einde van de garantietermijn. Ik had echter geconstateerd dat m'n remschijven al aardig opschoten. Door de velg heen, met een schuifmaat gemeten, had ik een opstaande rand van 1mm. De andere kant zal net zover zijn, dus 2mm slijtage. Nu is het verschil tussen een nieuwe schijf en de afkeurnorm ook 2mm en ik vond eigenlijk dat de schijven bij de laatste onderhoudsbeurt vervangen hadden moeten worden en heb jullie mening gevraagd. Praten met de dealer was de algemene conclusie, alleen daar wilde ik mee wachten tot de beurt aan het einde van de garantietermijn, zo rond deze tijd.
Om goed voorbereid te zijn heb ik de auto bij de ANWB een garantie-afloopkeuring laten geven en dat was een leuke ervaring. De keurmeester was zeer enthousiast over de XC70, "Zo zie je ze maar zelden, rijk uitgerust en in een perfecte staat, geen enkele foutmelding,....... remschijven hebben nog enkele tienden te gaan, geen reden om ze te vervangen......."
Geen enkele reden dus om onaardig tegen de dealer te doen en daar was ik eigenlijk wel blij mee, net zo blij als met het keuringsrapport.
De remschijven zagen er nogal roestig uit, dus ik heb ze een beetje ontroest en dan zie je dat op het staal gemeten (niet op de roest), de rand onder de 1mm blijft, had ik eerder moeten doen....
Bedankt voor jullie reacties.
Eerst moet ik wat bekennen, bij de start van dit topic ben ik wat op de feiten vooruitgelopen. Op het moment van schrijven, was ik nog niet aan het einde van de garantietermijn. Ik had echter geconstateerd dat m'n remschijven al aardig opschoten. Door de velg heen, met een schuifmaat gemeten, had ik een opstaande rand van 1mm. De andere kant zal net zover zijn, dus 2mm slijtage. Nu is het verschil tussen een nieuwe schijf en de afkeurnorm ook 2mm en ik vond eigenlijk dat de schijven bij de laatste onderhoudsbeurt vervangen hadden moeten worden en heb jullie mening gevraagd. Praten met de dealer was de algemene conclusie, alleen daar wilde ik mee wachten tot de beurt aan het einde van de garantietermijn, zo rond deze tijd.
Om goed voorbereid te zijn heb ik de auto bij de ANWB een garantie-afloopkeuring laten geven en dat was een leuke ervaring. De keurmeester was zeer enthousiast over de XC70, "Zo zie je ze maar zelden, rijk uitgerust en in een perfecte staat, geen enkele foutmelding,....... remschijven hebben nog enkele tienden te gaan, geen reden om ze te vervangen......."
Geen enkele reden dus om onaardig tegen de dealer te doen en daar was ik eigenlijk wel blij mee, net zo blij als met het keuringsrapport.
De remschijven zagen er nogal roestig uit, dus ik heb ze een beetje ontroest en dan zie je dat op het staal gemeten (niet op de roest), de rand onder de 1mm blijft, had ik eerder moeten doen....

Bedankt voor jullie reacties.
245L-VAN LPG MY79
240-VAN 2.4D MY87
940 Polar Nordic 2.3ic MY98
V40 2.0 MY04
V50 2.4i Edition II MY08
V40 T5 Polestar Inscription MY18
XC70 3.0 T6 AWD Summum, met bijna alle opties MY11
EX40 TMP Ultra, Sage green, Lightning-pakket, trekhaak en runningboards
240-VAN 2.4D MY87
940 Polar Nordic 2.3ic MY98
V40 2.0 MY04
V50 2.4i Edition II MY08
V40 T5 Polestar Inscription MY18
XC70 3.0 T6 AWD Summum, met bijna alle opties MY11
EX40 TMP Ultra, Sage green, Lightning-pakket, trekhaak en runningboards
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8497
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Eind goed, al goed 

Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D