Adres voor controleren verstuivers

Plaats reactie
ArjenXC90
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 30.09.2013 - 16:06
Locatie: Balen

Beste lezer,

Ik vermoed dat een of meerdere verstuivers niet meer goed zijn van mijn XC90 D5 uit 2004. Hij begint nl. nogal zwart te roken bij accelereren. Vraag: wie weet er een adres waar ze dit kunnen controleren in de regio Tilburg? Alvast bedankt voor het meedenken.
Gr.
Arjen
Gr.
Arjen
Gebruikersavatar
DannyB
3rd Gear member
Berichten: 259
Lid geworden op: 13.05.2006 - 11:05
Locatie: Eindhoven

Volgens mij kun je al een behoorlijke diagnose stellen met de Vida software & Dice interface.
Dus eenieder die dit heeft en natuurlijk de Volvo dealer.
XC90 D5 2004 Exclusive Silver Metallic
XC70 2.5T 2003 (2007-design) Ash gold metallic
V70 T-5 2001(R-design) Polarctic metallic
850 Estate 1995 (Werkpaard) 2.5i LPG Nautic Blue metallic
V70 2.5T 1997 (R-design) moondust metallic
Amazon Estate 1967 midnight blue
850 Estate 1993 2.5/20V onyx green metallic
265 GLE 2.8i 1979(American design) lightblue metallic
245 GLE 1979 2.1i bronze metallic
Gebruikersavatar
Koidream
3rd Gear member
Berichten: 474
Lid geworden op: 22.01.2006 - 12:22
Locatie: Limburg

Iedere VOLVO dealer kan dit toch?
BMW 315
BMW 518
Daihatsu Rocky 2.8D
BMW 320i
BMW R100RT
Triumph Spitfire 1500
Rover 623 Si
BMW 518i
Alfa Romeo 156 1.9JTD
VOLVO S60 D5
Range Rover Evoque TD4
Gebruikersavatar
DannyB
3rd Gear member
Berichten: 259
Lid geworden op: 13.05.2006 - 11:05
Locatie: Eindhoven

Zeg ik toch!
XC90 D5 2004 Exclusive Silver Metallic
XC70 2.5T 2003 (2007-design) Ash gold metallic
V70 T-5 2001(R-design) Polarctic metallic
850 Estate 1995 (Werkpaard) 2.5i LPG Nautic Blue metallic
V70 2.5T 1997 (R-design) moondust metallic
Amazon Estate 1967 midnight blue
850 Estate 1993 2.5/20V onyx green metallic
265 GLE 2.8i 1979(American design) lightblue metallic
245 GLE 1979 2.1i bronze metallic
ArjenXC90
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 30.09.2013 - 16:06
Locatie: Balen

Punt is dat mijn ervaringen met de Volvo dealer hier in de regio slecht zijn, dus daar ga ik niet meer naartoe (zie eerdere draadjes van mij). @DannyB werk jij voor een Volvo garage od beschik jij over die apparatuur?
Gr.
Arjen
Gr.
Arjen
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Zijn de verstuivers boven nat? De verstuiver hoeft niet per definitie het probleem te zijn, als de brandplaatjes versleten zijn gaat hij ook lekken. En brandplaatjes vervangen is goedkoper dan nieuwe verstuivers dus zou de poging waard kunnen zijn. Denk er om: wel nieuwe bouten en Volvo schrijft voor dat je dan de brandstoftoevoerleidingen naar de verstuivers ook moet vervangen maar een beetje monteur kan dat allemaal met moed, beleid en trouw en is dat laatste niet per definitie noodzaak.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
ArjenXC90
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 30.09.2013 - 16:06
Locatie: Balen

Ah bedankt voor de opmerking. Ik heb geen idee maar neem je opmerking graag mee!
Gr.
Arjen
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Was bij mijn vorige, een 131 PK V70 D5, dito het geval. Maar mogelijk dat je het beter door een dealer laat doen want het kanaal waar de verstuiver in zit moet schoon en daar ben je dan weer een speciale Volvo-tool voor nodig.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
Rippie V70
5th Gear member
Berichten: 1376
Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
Locatie: Oost Nederland

Overmatig roken bij accelereren kan zeker ook duiden op een lekke intercooler.
Even laten checken
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Maar dan heb je ook verminderd vermogen....toch?
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29484
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Moraal van het verhaal: eerst de juiste oorzaak (laten) opsporen en dan pas gaan nadenken over de oplossing.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

V70/2.4D/2003 schreef: Zijn de verstuivers boven nat? De verstuiver hoeft niet per definitie het probleem te zijn, als de brandplaatjes versleten zijn gaat hij ook lekken. En brandplaatjes vervangen is goedkoper dan nieuwe verstuivers dus zou de poging waard kunnen zijn. Denk er om: wel nieuwe bouten en Volvo schrijft voor dat je dan de brandstoftoevoerleidingen naar de verstuivers ook moet vervangen maar een beetje monteur kan dat allemaal met moed, beleid en trouw en is dat laatste niet per definitie noodzaak.
Bij een D5 gaat het meestal om een inwendige lekkage, te veel retour stroom heb je dan en dat is te meten en helaas niet met Vida.
Je kunt het meten met 5 slangetjes aan te sluiten op de retour pijpjes op de injector.
Deze in 5 bekertjes hangen en kijken welke het snelst spuit.
Kan ook een minimaal scheurtje in een inlaat slang zijn die het roken veroorzaakt.
Laatst gewijzigd door MarioC70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

MarioC70 schreef:
V70/2.4D/2003 schreef: Zijn de verstuivers boven nat? De verstuiver hoeft niet per definitie het probleem te zijn, als de brandplaatjes versleten zijn gaat hij ook lekken. En brandplaatjes vervangen is goedkoper dan nieuwe verstuivers dus zou de poging waard kunnen zijn. Denk er om: wel nieuwe bouten en Volvo schrijft voor dat je dan de brandstoftoevoerleidingen naar de verstuivers ook moet vervangen maar een beetje monteur kan dat allemaal met moed, beleid en trouw en is dat laatste niet per definitie noodzaak.
Bij een D5 gaat het meestal om een inwendige lekkage, te veel retour stroom heb je dan en dat is te meten en helaas niet met Vida.
Je kunt het meten met 5 slangetjes aan te sluiten op de retour pijpjes op de injector.
Deze in 5 bekertjes hangen en kijken welke het meest retour spuit.
Kan ook een minimaal scheurtje in een inlaat slang zijn die het roken veroorzaakt.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
ArjenXC90
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 30.09.2013 - 16:06
Locatie: Balen

Ik vermoedde dat een of meerdere verstuivers niet meer goed werkten getuige het zwarte rookgordijn achter de auto. Nu blijkt de intercooler lek te zijn. Na vervanging was het probleem opgelost! Niet alleen is het afgelopen met de rook, ook trekt de wagen weer als een tierelier, terwijl ik dat niet herkende als een symptoom (dat was er dus langzaam aan ingeslopen). Al met al een kostenpost van rond de 400,00 euro maar dat had ik er graag voor over.
Gr.
Arjen
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”