Inmiddels 50 k geleden de auto laten flushen door GS.
Wat verhalen gelezen over bg olie tov de originele mobil 3309.
Paar dagen geleden een testrit gedaan met schakelindicatie om een te kijken hoe de lockup zich gedraagt.
Ik had al eens toerenschommelingen bij koude motor onder de 2000 toeren.
Bak komt moeizaam in de lockup en ergens las ik dat dit wel eens veroorzaakt kan worden door verkeerde olie.
Ik heb 14 liter mobil 3309 gehaald en een paar slangen om de oude olie eruit te krijgen en nieuwe erin.
De bovenste slang uit de oliekoeler verwijderd en een doorzichtige slang aangesloten en het andere eind in een lege kan waar alle olie in past.
Vervolgens olie afgetapt via de aftapstop onder de bak en de aftapstop terug geplaatst.
Een trechter met een slang aangesloten op de koppeling die uit oliekoeler gekomen is.
Via de trechter 3 liter nieuwe olie gevuld en de auto gestart en gestopt toen er luchtbellen kwamen.
Toen weer 2 liter erin en motor gestart en keuzehendel door de gangen geschakeld tot er weer bellen verschenen.
Cyclus herhaald tot ik nog 1 fles olie over had en de olie die uitstroomde inmiddels dezelfde kleur had als de nieuwe.
O ringetjes vervangen en slang weer op de oliekoeler aangesloten.
Motor gestart en peil bijgevuld via de peilstok dit keer.
Olie teller via vida gereset en een proefrit gemaakt met de schakelindicatie.
Geen aarzelingen bij de lockup meer en voelbaar vloeiender schakelen.
Een dag later de VIDA inleer procedure gevolgd en er viel gelijk wat op.
Na t‘ starten van de procedure kwam een melding over hoge olietemperatuur.
Volgens VIDA betekent dit dat de juiste olie temperatuur bereikt om de adaptatie te kunnen starten.
Minuutje of 20 gereden en de aanwijzingen van vida gevolgd tot alle adaptaties bevestigd werden met een geel uitroepteken.
Toen de parkeer adaptatie uitgevoerd en ook die werd netjes bevestigd.
Motor gestopt en gestart.
Proefrit gemaakt en geconstateerd dat de adaptatie erg belangrijk is na een oliewissel.
De bak schakelt nu zoals aisin bedoeld heeft, schakelingen zijn nauwelijks voelbaar.
Thuis gekomen uitgelezen, geen meldingen.
Ter info
De auto heeft 280k gelopen, hij is bij de dealer gespoeld met 90 en 165k.
Ik heb m door GS laten spoelen met 228k.
Vida schrijft een olie verversing voor bij taxi's en auto met aanhanger iedere 75k voor.
Mijn auto heeft een trekhaak en gelukkig heeft de leasemaatschappij die de auto voor mij in bezit had het onderhoud aan een serieuze volvo dealer uitbesteed.
Bij is nieuw verkocht bij Bleukens en Breda en heeft met 165k daar de laatste beurt gehad , ook de transmissie beurt.
Ik heb de auto met 200k gekocht en hij had de laatste beurt bij Vos in Zaltbommel gehad.
Groeten
Gerrit
doe het zelf transmissie flush
- chalith
- 2nd Gear member
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 07.07.2009 - 20:35
Dit is evengoed spoelen alleen, omdat 't regelmatig gebeurd is, zonder noodzakelijke spoelmachine en cleaner.
Alleen de olie was verouderd en matig vervuild.
Alle olie is hiermee vervangen en omdat er 13 liter in 13 liter uit is gekomen is ook de eventuele vervuiling uit gespoeld.
Gerrit
Alleen de olie was verouderd en matig vervuild.
Alle olie is hiermee vervangen en omdat er 13 liter in 13 liter uit is gekomen is ook de eventuele vervuiling uit gespoeld.
Gerrit
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Zo doe ik het ook,werkt perfect,geen geknoei en effectief..lint schreef: Eigenlijk is dit een flush zonder druk om te spoelen, of begrijp ik het dan toch niet goed.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14856
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Maar hoe hoe krijg je dan de bak schoon en bouw je druk op om vuil uit te spoelen?
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
- chalith
- 2nd Gear member
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 07.07.2009 - 20:35
Transmissie olie is sterk reinigend, door de motor te starten stroomt de vuile olie uit t systeem en neemt de nieuwe olie de plaats in van de oude.
Door tijdens dit proces de diverse schakelstanden te kiezen komt ook de oude olie uit alle kanalen.
Ik heb de olie na een paar dagen van de peilstok geveegd en die was nog steeds helder rood.
Het lijkt erop dat al t vuil eruit is.
Door tijdens dit proces de diverse schakelstanden te kiezen komt ook de oude olie uit alle kanalen.
Ik heb de olie na een paar dagen van de peilstok geveegd en die was nog steeds helder rood.
Het lijkt erop dat al t vuil eruit is.