Welke brandstof in Frankrijk?

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Voldemort
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 22.10.2007 - 15:53
Locatie: Amersfoort

Hoi Warmweer liefhebbers,

Over krap 4 weken ga ik naar de Ardeche en zelfs verder. Dit met onze op dat moment afgeladen V40 Ph1 (1.8 benzine 1999).
Nu vraag ik mij af welke brandstof het beste kan worden getanked mocht Euro95 niet binnen bereik zijn zodra er een tankstop wordt gemaakt.

Ik las op het web dat E10 beter niet als alternatief kan worden gezien omdat dit de motorloop niet ten goede komt en kan leiden tot vermogenverlies of zelfs uitval bij zeer warme weersomstandigheden.

Is Euro 98 een optie of brengt dit direct schade toe aan de motor?

Alle tips zijn welkom 8-)
Een wijziging is niet altijd een verbetering, maar een verbetering geschiedt wel altijd middels een wijziging...
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28446
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Als er geen Euro 95 beschikbaar is, heb je met Euro 98 een goed alternatief.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
volvo-s40
4th Gear member
Berichten: 829
Lid geworden op: 03.12.2012 - 15:32

E10 wil prima voor als je daar op vakantie bent.
Motor heeft er weinig last van.
Heb zelf tijdens vakantie ook geregeld er E10 in geknikkerd.
Dat de prijs iets lager ligt, wil niet zeggen dat het trouwens goedkoper is. Het verbruikt iets meer.

10% van de wagenmerken willen er niet op lopen, 90% dus wel !

Alle volvo's vanaf 1976 kunnen tegen deze brandstof.
Behalve de GDI motoren !!!

Dus laat je er niet door bang maken :)
Fijne vakantie :)
Laatst gewijzigd door volvo-s40 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
! WARNING ! DO NOT F*ck with my VOLVO. Serious Injury of Death May Occur.
Gebruikersavatar
Morgenstond
5th Gear member
Berichten: 1867
Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
Locatie: Den Haag

Ik zou euro 98 tanken. Is iets duurder, maar ook zuiniger.
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13514
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

volvo-s40 schreef: E10 wil prima voor als je daar op vakantie bent.
Motor heeft er weinig last van.
Heb zelf tijdens vakantie ook geregeld er E10 in geknikkerd.
Dat de prijs iets lager ligt, wil niet zeggen dat het trouwens goedkoper is. Het verbruikt iets meer.

10% van de wagenmerken willen er niet op lopen, 90% dus wel !

Alle volvo's vanaf 1976 kunnen tegen deze brandstof.
Behalve de GDI motoren !!!

Dus laat je er niet door bang maken :)
Fijne vakantie :)
Even over dat bang maken, als er schadelijke gevolgen door gebruik van E10 zijn kan je iig bij niemand aankloppen (ook niet bij jou)
het gaat overwegend goed, maar het is niet de door de fabrikant voorgeschreven brandstof, ik zou zelf (ook) voor 98oktaan gaan.
Gebruikersavatar
Voldemort
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 22.10.2007 - 15:53
Locatie: Amersfoort

Dank jullie voor de reacties.

Inderdaad is E10 niet geschikt voor de 1.8GDI (mitsubishi) benzine motoren welke directe injectie (1.8i) hebben. Althans, volgens deze site: http://www.jebentalsnelduurzaamopweg.nl/E10/auto/volvo/

Daarnaast op wikipedia ook deze tabel gevonden( http://nl.wikipedia.org/wiki/Volvo_S40 ) waaruit blijkt dat mijn voiture een keurige Volvo 1.8 motor B4184S heeft ;-) en tegen een stootje moet kunnen.
Zit nu op 238.000 km, hij loopt als n zonnetje, dus heb er alle vertrouwen in dat bij eventueel tanken van E10 of euro98, La France zonder troubles wordt doorkruist.

Enige puntje is het leveren van beduidend minder vermogen bij warm weer zoals deze dagen het geval is. Bij optrekken en lage toerentallen (airco aan, dus zowieso enkele % minder vermogen) is dit goed merkbaar.
Iemand met dezelfe ervaringen?
Een wijziging is niet altijd een verbetering, maar een verbetering geschiedt wel altijd middels een wijziging...
Gebruikersavatar
volvo-s40
4th Gear member
Berichten: 829
Lid geworden op: 03.12.2012 - 15:32

OGA244 schreef:Even over dat bang maken, als er schadelijke gevolgen door gebruik van E10 zijn kan je iig bij niemand aankloppen (ook niet bij jou)
het gaat overwegend goed, maar het is niet de door de fabrikant voorgeschreven brandstof, ik zou zelf (ook) voor 98oktaan gaan.
Dat zeg ik ook niet, diverse wagens lusten een slok 95, en turbo gedreven gebakjes weer het liefst 98.
Ben je op vakantie, kan het dus geen kwaad als je die E10 meuk erin giet.

Het is namelijk niet constant maar tijdelijk dat je hier op rijd.
Daarom hebben autofabrikanten dus ook een lijst gemaakt welke wagens er (al dan niet tijdelijk of van niet al te lange duur) er wel op kunnen rijden.

Zou je wagen er daadwerkelijk na 1 tankbeurt er volledig mee stoppen of problemen krijgen, melden ze dit ongetwijfeld.

Dus.... hoe snel krijg jij schadelijke gevolgen na die tankbeurt in het buitenland ............. ?
Niet dus, kan prima.

Je leest (als je even googled) ook meer dit soort reacties dan dat je ook daadwerkelijke pech gevallen ziet of problemen, op die 1e daargelaten die toevallig een wagen heeft die er niet voor gemaakt is, slecht onderhouden is of geen materialen heeft die de fabrikant heeft die de fabrikant ooit aan de wagen heeft geplakt en geschroefd.

Je moet je niet alleen snel te rijk rekenen met de goedkope prijs... diverse wagens lusten wat meer van die E10 (minder zuinig) dan gewone reguliere benzine.
Laatst gewijzigd door volvo-s40 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
! WARNING ! DO NOT F*ck with my VOLVO. Serious Injury of Death May Occur.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13514
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Als jij dat garandeert lijkt mij dat ook geen enkel probleem, E10 zou pakkingen aan kunnen tasten, dat is een sluipend proces en dat is ook bewezen vandaar de reserves van verschillende fabrikanten.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Kijk anders eens ná de vakantie op dit forum. Gegarandeerd dat er weer leden zijn met noodloop en motorstoringlampjes, dit alles veroorzaakt door de (veelal in Frankrijk) aangeschafte brandstof.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28446
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Precies, het is sinds de invoering van de E10 benzine ieder jaar weer raak met dat soort storingen. Ik heb eens contact gehad met Shell over de kwaliteitsverschillen van autobrandstoffen in de diverse Europese landen maar volgens Shell moeten alle autobrandstoffen voldoen aan een EU norm en zijn er geen kwaliteitsverschillen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
dbosker
6th Gear member
Berichten: 3320
Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
Locatie: Weener

In Duitsland is de E10 anders geen succes. Er zijn maar weinig mensen die het willen.

laatste Volvo (960) verkocht
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21034
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

dbosker schreef: In Duitsland is de E10 anders geen succes. Er zijn maar weinig mensen die het willen.
Iik heb een paar keer getankt in Bunde net over de grens bij een Aral pomp die 10% van dit goedje door de diesel gooit, althans dat zegt de sticker die op de diesel pomp staat.
Het lijkt alsof ik daar een minder mooi lopende D5 van heb, ik rijd nu de 2e tank BP Ultimate diesel en hij loopt weer mooi rustig.
Met een paar weken 1500km voor de boeg enkele reis en ga dan toch voor de betere brandstof..
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28446
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Heel verstandig, geen risico nemen met de brandstof en zeker niet voor het begin van een lange reis of vakantietrip.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
volvo-s40
4th Gear member
Berichten: 829
Lid geworden op: 03.12.2012 - 15:32

OGA244 schreef: Als jij dat garandeert lijkt mij dat ook geen enkel probleem, E10 zou pakkingen aan kunnen tasten, dat is een sluipend proces en dat is ook bewezen vandaar de reserves van verschillende fabrikanten.
Kunnen... en sluipend proces.

Wat word er nu niet gelezen ?
Als je er constand mee tankt "zou het mogelijk,kunnen zijn dat........ de pakkingen aangetast worden (en leidingen).

Je gaat er alleen mee op vakantie, 1 misschien 2 tankbeurten ? Dat zijn geen maanden achter elkaar.
lint schreef:Het is sinds de invoering van de E10 benzine ieder jaar weer raak met dat soort storingen.
Heb je ook als je 95 in een 98 tank knikkert en visa versa. Kom daar ook genoeg mensen bij tegen die het raar vinden dat een auto maar inhoud en storings lampjes blijven branden.

Maar goed, ik ga dat spul ook niet verdedigen, of aanraden. Het enige wat mij opvalt is dat constant gerateld word dat het op lange termijn schade kan veroorzaken. Terwijl we het hebben over een 1 malige vakantie met 1 a hooguit 2 tankbeurten.

Zou dit dermate slecht zijn (al dan niet bij 1 a 2 keer tanken) zouden de auto fabrikanten dit neem ik aan ook wel gemeld hebben ipv te kennen geven dat de x40 (want het word immers in dit rubriek gevraagd) er tegen kan.

Dat het misschien iets meer verbruikt, kan. Dat het op langer termijn slecht is...kan ook.
Laatst gewijzigd door volvo-s40 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
! WARNING ! DO NOT F*ck with my VOLVO. Serious Injury of Death May Occur.
Rob Roy
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 09.12.2013 - 14:22

Onze benzine auto`s zijn al gewend aan het rijden met alcohol, onze euro 95 bestaat ook al lang voor 4 tot 5 procent aan alcohol.


Groeten uit Rooi
Wullem
2nd Gear member
Berichten: 60
Lid geworden op: 27.03.2012 - 17:40
Locatie: Selfkant-Süsterseel
Contacteer:

Hallo allemaal,

Ben twee weken terug van een vakantie in Frankrijk en heb een probleem met mijn auto. Ik heb twee maal de tank in frankrijk gevuld met 98 ongelood in mijn B4184S2 motor. In Frankrijk heb ik geen problemen met rijden gehad ( overigens weinig kilometers gemaakt ), maar sinds we terug zijn, houdt de auto in en stottert deze met optrekken en tijdens het overschakelen.
Het 'servicelampje' brandt niet en ik heb geen idee waar ik het probleem moet/kan zoeken.
Normaal tank ik E10 of Euro95.

Dank in het vooruit voor de hulp,

Wim
Laatst gewijzigd door Wullem op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28446
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Ik denk niet dat de benzine 98 ongelood de oorzaak is van de storing, eigenlijk moet de auto daar prima op rijden.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
volvo-s40
4th Gear member
Berichten: 829
Lid geworden op: 03.12.2012 - 15:32

Tank leeg rijden en weer 95 in knikkeren, gaat het weer over.
Ze kunnen opzich prima rijden op 98, maar zijn hoofdzakelijk afgesteld op E10/91 en 95.

Geld voor alle 1.6 / 1.8 / 2.0 / 2.0t bakken.
T4 lust graag 98 al kan het weer geen kwaad om dat ook in een 2.0t te plonsen.
Laatst gewijzigd door volvo-s40 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
! WARNING ! DO NOT F*ck with my VOLVO. Serious Injury of Death May Occur.
Wullem
2nd Gear member
Berichten: 60
Lid geworden op: 27.03.2012 - 17:40
Locatie: Selfkant-Süsterseel
Contacteer:

Oke, dank jullie voor de tips. Zal de komemde tankbeurten 95 ipv e10 tanken.

Groetjes Wim
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”