Helder bericht met minder prettige conclusie

In dit board het officiële nieuws over Volvo van verschillende bronnen uit de hele wereld
Plaats reactie
ruuds70
5th Gear member
Berichten: 1600
Lid geworden op: 10.09.2005 - 12:07

Laatst gewijzigd door ruuds70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
In nature there are neither rewards nor punishments; there are consequences. (R.G. Ingersoll)
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 30344
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat bericht is heel helder maar je kan het ook lezen als een soort van waarschuwing om de boel scherp te houden in Gent.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
casper
5th Gear member
Berichten: 1556
Lid geworden op: 16.08.2009 - 10:49

Alles past in het plaatje van regeringsvorming en het toekomstig beleid.
De loonkosten moeten naar omlaag en daar wordt nu aan gewerkt.
Zulke uitspraken zijn allen maar prikkels. Het is een tekst met vele malen "ALS" in verwerkt...
Sommige gieren zijn weer aan het speculeren maar je denkt toch niet dat de fabriek in Zweden niet onder druk staat? Daar geldt net hetzelfde voor.
China dicteert Torslanda en Gent en zal hun verder onder druk blijven zetten.

De tekst:

"De vestiging van Volvo Cars in Gent moet zich zorgen maken als ze niet meer concurrentieel is." Dat zegt Geert Bruyneel, de Belg die vorig jaar promoveerde van directeur van de Gentse fabriek naar een topfunctie op het Zweedse hoofdkwartier in Göteborg, vandaag in De Tijd.
De uitspraak is een waarschuwing. De Volvo-topmanager laat er geen twijfel over bestaan: als de Belgische vestiging even goed presteert als de fabriek in het Zweedse Torslanda en als de wereldwijde verkoop tegenvalt, zal Gent de duimen moeten leggen. "Op het vlak van de loonkosten zijn de verschillen gering", zegt Bruyneel. "Gent is nu nog efficiënter en maakt op een goedkopere manier auto's. Maar als Zweden efficiënter gaat werken, moet Gent dat ook kunnen. Even competitief als Zweden is niet goed genoeg."

Als het niet komt van efficiëntiewinst, zal het moeten komen van lagere loonkosten. En precies daar knelt het schoentje.
Laatst gewijzigd door casper op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Former:
- Volvo V50 2.0D Elite Flint Grey MY 2005
- Volvo XC60 2.4D DRIVe Summum Saville Grey MY 2009
- Volvo XC60 D4 Summum Chrystal White MY 2014
Current:
- Volvo XC60 T8 twin engine Inscription Pine Grey MY 2018
Gebruikersavatar
Koidream
3rd Gear member
Berichten: 474
Lid geworden op: 22.01.2006 - 12:22
Locatie: Limburg

Ik lees:
Kwaliteit is niet belangrijk, als het maar goedkoop is...

Nog even en het is VOLVO made in Servia, Russia, of één van die andere landen die in het verleden goedkope wagens zoals Zastava, Lada en Volga produceerden...
BMW 315
BMW 518
Daihatsu Rocky 2.8D
BMW 320i
BMW R100RT
Triumph Spitfire 1500
Rover 623 Si
BMW 518i
Alfa Romeo 156 1.9JTD
VOLVO S60 D5
Range Rover Evoque TD4
Gebruikersavatar
Mart van der Steeg
7th Gear member
Berichten: 6353
Lid geworden op: 08.12.2007 - 13:58
Locatie: Sassenheim-Teylingen
Contacteer:

De loonkosten moeten omlaag, maar dat geldt vast niet voor ene meneer Bruyneel....
Mercedes GLA 2020 AMG& Night-pakket, Pano-dak, Multibeam LED-koplampen, Dodehoekassist, 360° Camera met parkeerassist, Apple Carplay & Android Auto, Sfeerverlichting, 19" AMG-velgen & Reality navigatie
Volvo S60 2.4D 2009, 185 pk, PolestarTuning, Drivers ed., HU 650 200W, Orestes velgen, RTI, Xenon adapt,
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug
Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic

VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 41419
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Wat je op 1 mijnheer kunt besparen is niet zo beklangrijk. het gaat er om wat je op 10.000 mijnheren kunt besparen. dat zet veel meer zoden aan de dijk.
Immers ... VOLVO4LIFE
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
Koidream
3rd Gear member
Berichten: 474
Lid geworden op: 22.01.2006 - 12:22
Locatie: Limburg

Loonkost en loon zijn ook twee totaal verschillende dingen. Je loon hoeft niet in te binden als de loonkost omlaag gaat...
BMW 315
BMW 518
Daihatsu Rocky 2.8D
BMW 320i
BMW R100RT
Triumph Spitfire 1500
Rover 623 Si
BMW 518i
Alfa Romeo 156 1.9JTD
VOLVO S60 D5
Range Rover Evoque TD4
Gebruikersavatar
Mart van der Steeg
7th Gear member
Berichten: 6353
Lid geworden op: 08.12.2007 - 13:58
Locatie: Sassenheim-Teylingen
Contacteer:

Ben schreef: Wat je op 1 mijnheer kunt besparen is niet zo beklangrijk. het gaat er om wat je op 10.000 mijnheren kunt besparen. dat zet veel meer zoden aan de dijk.
Klopt, maar niet zelden ontbreekt voorbeeldgedrag naar die 10.000 anderen...
Mercedes GLA 2020 AMG& Night-pakket, Pano-dak, Multibeam LED-koplampen, Dodehoekassist, 360° Camera met parkeerassist, Apple Carplay & Android Auto, Sfeerverlichting, 19" AMG-velgen & Reality navigatie
Volvo S60 2.4D 2009, 185 pk, PolestarTuning, Drivers ed., HU 650 200W, Orestes velgen, RTI, Xenon adapt,
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug
Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic

VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 30344
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Koidream schreef: Loonkost en loon zijn ook twee totaal verschillende dingen. Je loon hoeft niet in te binden als de loonkost omlaag gaat...
Je bedoelt meer doelmatig werken scheelt ook in de loonkosten en dan kan het loon identiek blijven.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21744
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ben schreef: Wat je op 1 mijnheer kunt besparen is niet zo belangrijk. Het gaat er om wat je op 10.000 mijnheren kunt besparen. dat zet veel meer zoden aan de dijk.
Goh ... Zo werkt de Nederlandse politiek ook: van 2 miljoen uitkeringsgerechtigden maandelijks 20 euro minder uitkeren levert meer op dan 2000 euro van die paar rijken die in dit land wonen. En die paar rijken gaan muiten en zetten hun geld weg in een ander land.
Dus probleem ... niet opgelost.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Tom960
2nd Gear member
Berichten: 146
Lid geworden op: 01.06.2007 - 13:14
Locatie: Antwerpen

Het enige wat ik vrees is dat de verkoopsdoelstellingen niet worden behaald en de Chinese fabrieken overcapaciteit produceren het sowieso einde verhaal voor Gent is. Dan krijgen we Volvo's made in China. :(
'95 960 2.5 24v
'98 C70 T5
'02 V40 1.9d
'08 S60 2.4d
ruuds70
5th Gear member
Berichten: 1600
Lid geworden op: 10.09.2005 - 12:07

Tom960 schreef: Het enige wat ik vrees is dat de verkoopsdoelstellingen niet worden behaald en de Chinese fabrieken overcapaciteit produceren het sowieso einde verhaal voor Gent is. Dan krijgen we Volvo's made in China. :(
+1
bovendien nieuwe wijn in oude zakken
Laatst gewijzigd door ruuds70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
In nature there are neither rewards nor punishments; there are consequences. (R.G. Ingersoll)
RudyZ
2nd Gear member
Berichten: 119
Lid geworden op: 22.01.2013 - 19:57
Locatie: Zwolle

Tom960 schreef: Het enige wat ik vrees is dat de verkoopsdoelstellingen niet worden behaald en de Chinese fabrieken overcapaciteit produceren het sowieso einde verhaal voor Gent is. Dan krijgen we Volvo's made in China. :(
Voor klanten niet zo'n ramp, mijn Nikon camera wordt ook in China gemaakt en doet het nu al bijna zeven jaar onder beroerde omstandigheden zonder enige storing.
Maar voor de mannen en vrouwen in Gent is het natuurlijk een drama, zonder meer.
Gebruikersavatar
Maurice Pierik
4th Gear member
Berichten: 843
Lid geworden op: 15.06.2006 - 18:24
Locatie: Helmond

Dat Volvo via Geely gemakkelijker favrieken kan opzetten in China, betekent niet onmiddellijk dat de productie in Europa in gevaar hoeft te komen. Misschien is produceren in China wel goedkoper, maar de levering vanuit China niet. Daarnaast is de grote afstand logistiek ook niet handig als je auto's verkoopt die individueel door de klanten zijn samengesteld. De levering is daarmee te traag.
Andere autofabrikanten hebben ook productielocaties en gaan ook niet auto's uit China halen. Het loont niet. Kleinere consumentenproducten die in grote hoeveelheden worden gemaakt wel. Auto's niet.

Volvo zou graag veel meer auto's willen verkopen in de VS. Toen Volvo onder het Ford-concern viel werd daar al vaak over gesproken. Het is er toen echter niet van gekomen.
Inmiddels heeft Volvo het plan opgevat om auto's vanuit China naar de VS te exporteren. Kennelijk is dat gunstiger vanwege wisselkoersen. Het zal in ieder geval gunstiger zijn dan auto's vanuit Europa naar Amerika verschepen. Deze productievraag zullen Torslanda en Gent wel moeten gaan missen. Auto's vanuit China naar Europa zie ik voorlopig nog niet gebeuren.

Dat zowel Zweden als België niet direct tot de goedkoopste productielanden in Europa horen is duidelijk. Waarschijnlijk heeft Zweden vanwege de relatief zwakke Zweedse kroon eerder een licht voordeel. Daarnaast is Zweden de bakermat van Volvo. Het zal de Chinese eigenaar misschien worst wezen, maar de Volvo-directie en een groot deel van de klandizie niet. Bovendien bevinden in Zweden zich de grote persgereedschappen. Dergelijke apparatuur verscheep je niet een twee drie en heeft veel waarde.

In België moet serieus nagedacht worden over hun sociale vangnetten. De lonen zijn in België helemaal niet zo hoog. De sociale privileges zijn er echter riant. Zeker in vergelijking met Nederland.
Volvo Gent is een uitstekende fabriek met een goede reputatie. En ik denk dat voor een groot deel zo is omdat ze sinds de oprichting steeds in competie zijn geweest met Volvo's thuisbasis.
Bobke
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 20.12.2013 - 09:35

Ja het is toch wat bang afwachten denk ik. Als ze de volgende generatie reeks 60 zouden bouwen in gent, moet er wel ferm geïnvesteerd worden in gent, namelijk het installeren van het nieuw platform SPA. Dus als er daar het komende 2 jaar niets over gesproken wordt (zo'n investering wordt rap in de media verspreid) , dan zegt dat genoeg en zal de volgende generatie XC60 wellicht elders gebouwd worden.
Gebruikersavatar
casper
5th Gear member
Berichten: 1556
Lid geworden op: 16.08.2009 - 10:49

Hierbij een heldere en correcte reactie van Volvo Car Gent op het stemmingmakende krantenartikel van de krant de Tijd .

Vorige donderdag (28 augustus 2014) had een redacteur van De Tijd een gesprek met Geert Bruyneel, directeur Supplier Quality and Logistics binnen Purchasing and Manufacturing (en voordien fabrieksmanager in Gent).
Als communicatiemanager was ik aanwezig bij het gesprek dat plaatsvond in Gotenburg. Het was een 'evenwichtig' gesprek, waarin Geert Bruyneel zijn waardering (en die van het Volvo-management) uitsprak voor de vooruitgang van de fabriek in Gent.
Competitiviteit, zo zei hij, hangt af van twee factoren - hoe goed we intern werken aan kwaliteit en efficiëntie; en ten tweede, de externe factoren, zoals de loonkosten.
Geert Bruyneel zei wat we in Gent al lang zeggen: we moeten goed zijn in alles wat we doen, we moeten constant beter zijn. En momenteel is dat nog altijd onze mentaliteit, ook onder de leiding van Eric Van Landeghem, de huidige fabrieksmanager in Gent.

Over de loonkostenhandicap hebben we beiden gezegd: Volvo Gent vindt dat er met de lastenverlaging van de uittredende regering een belangrijke eerste stap is gezet, maar om concurrentieel te worden is nog meer nodig. Achteraf kreeg ik van de redacteur een mail met de vraag of het klopt dat de aangekondigde maatregelen leiden tot een loonkostendaling van 40 miljoen euro. Ik heb geantwoord dat dat we geen absolute bedragen bekend maken, en dat we enkel een procentueel cijfer meegeven: min 3,5 procent tegen 2019.

Toen ik de krant zag, was ik verbaasd dat het getal van 40 miljoen niet alleen werd vermeld, maar dat het bovendien in de mond werd gelegd van Geert Bruyneel. Dat werd nooit in het gesprek vermeld, en ik heb de stellige indruk dat de tekst van de journalist zwaar onder handen werd genomen door de eindredacteur. Zowat alles werd gebracht onder de vorm van vraag en antwoord met Geert Bruyneel; ook wat ik (als woordvoerder) zei en zaken die een interpretatie zijn van de redacteur.

Ik meen dat de lezers van De Tijd het recht hebben om te weten dat wat ze lezen, een opinie is van de redactie, of iets is wat een topmanager woordelijk heeft gezegd, tussen aanhalingstekens. Dat is geen nuanceverschil - het is een wereld van verschil.
Als De Tijd op zijn cover meldt: "Volvo Car Gent blijft te duur - Volvo-top stelt dat Gentse fabriek beter moet doen dan Zweedse" kan de lezer (en ook onze personeelsleden) dat alleen maar interpreteren als een bedreiging van het Volvo-management. Dat was nooit de teneur van het gesprek, integendeel. Bij monde van Geert Bruyneel werd gezegd dat Volvo tevreden is over Volvo Car Gent, en dat er geen plannen zijn om de activiteiten hier af te bouwen. Hier werd het voorbeeld gegeven van de insourcingsactiviteiten, waarbij Volvo Car Gent zijn sociaal passief 'verzwaart' met ongeveer 750 nieuwkomers op de payroll van Volvo Car Gent. Zoiets doe je niet als je rekening houdt met een afbouwscenario. Hetzelfde geldt voor de vele tientallen miljoenen euro die we jaar na jaar in Gent investeren.

Dat onze 5000 personeelsleden zich zorgen maken als ze De Tijd lezen, kan en mag de bekommernis van de krant niet zijn, maar ik vind wel dat de lezers recht hebben op correcte informatie zonder insinuaties of onrechtmatige citaten.
Laatst gewijzigd door casper op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Former:
- Volvo V50 2.0D Elite Flint Grey MY 2005
- Volvo XC60 2.4D DRIVe Summum Saville Grey MY 2009
- Volvo XC60 D4 Summum Chrystal White MY 2014
Current:
- Volvo XC60 T8 twin engine Inscription Pine Grey MY 2018
Gebruikersavatar
Mart van der Steeg
7th Gear member
Berichten: 6353
Lid geworden op: 08.12.2007 - 13:58
Locatie: Sassenheim-Teylingen
Contacteer:

Prima, zo'n weerwoord van Volvo Car Gent. Zet alles toch weer even in een goed perspectief.
Mercedes GLA 2020 AMG& Night-pakket, Pano-dak, Multibeam LED-koplampen, Dodehoekassist, 360° Camera met parkeerassist, Apple Carplay & Android Auto, Sfeerverlichting, 19" AMG-velgen & Reality navigatie
Volvo S60 2.4D 2009, 185 pk, PolestarTuning, Drivers ed., HU 650 200W, Orestes velgen, RTI, Xenon adapt,
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug
Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic

VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5306
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

het eerste artikel leek mij al niet zo'n probleem het is evident dat Gent concurrend moet zijn met Torslanda maar niet correct citeren dat is een zonde het tweede artikel is netjes maar wel een beetje mistig geformuleerd
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 30344
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Keurige reactie van Volvo Gent op het artikel uit de Tijd.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 41419
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Journalisten horen wat ze willen horen en schrijven wat ze willen schrijven. Ook nu weer.
Immers ... VOLVO4LIFE
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Plaats reactie

Terug naar “Volvo Nieuws”