Ik vraag me al enige tijd af hoe nauwkeurig de boordcomputer het verbruik berekent. Hoe betrouwbaar zijn de waarden van het actuele en gemiddelde verbruik? Ik heb bijvoorbeeld het idee dat wanneer de motor stationair draait, het verbuik niet meegerekend wordt in het gemiddelde verbruik.
Heeft iemand de verbruiksmonitor weleens getest? Misschien ga ik de proef maar eens op de soms nemen....
Verbruiksmonitor boordcomputer.
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 26875
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
De verbruiksmeter is een stukje optimistischer dan het daadwerkelijke verbruik is, wil je een goed beeld hebben moet je gewoon bij het tanken omrekenen.
Computer geeft een "ongeveer" beeld aan wat rustig een litertje of meer kan schelen met het werkelijke verbruik
Computer geeft een "ongeveer" beeld aan wat rustig een litertje of meer kan schelen met het werkelijke verbruik
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3156
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
De boordcomputer zegt 8.9L per 100KM, bij de laatste tankbeurt ging er 59.5 liter in nadat ik 675 kilometer had gereden. Lijkt me redelijk in 1 lijn.
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Ten aanzien van het verbruik is slechts één remedie: Als hij leeg is dan gooi je hem weer vol!
Zeker is ook dat mijn huidige V70 qua verbruik niet kan tippen aan de vorige V70 met 131 dieselpaardjes. Daar waar die nog wel eens de 1 :19 aan wilde tippen is het tegenwoordig met 1 : 15 afgelopen met de pret. En als ik de zweep over de 185 dieselpaardjes haal en het span gaat los......is de auto net als zijn baasje: zuipen als een krijger.
En de BC met zijn getallen, die kloppen dus niet met de getallen die de verreden kilometers en het aantal te tanken liters mij vertellen. Het is alleen leuk om aan de hand van de BC uit te zoeken op welk moment de auto (volgens die BC) het zuinigste voortbeweegt.
Zeker is ook dat mijn huidige V70 qua verbruik niet kan tippen aan de vorige V70 met 131 dieselpaardjes. Daar waar die nog wel eens de 1 :19 aan wilde tippen is het tegenwoordig met 1 : 15 afgelopen met de pret. En als ik de zweep over de 185 dieselpaardjes haal en het span gaat los......is de auto net als zijn baasje: zuipen als een krijger.
En de BC met zijn getallen, die kloppen dus niet met de getallen die de verreden kilometers en het aantal te tanken liters mij vertellen. Het is alleen leuk om aan de hand van de BC uit te zoeken op welk moment de auto (volgens die BC) het zuinigste voortbeweegt.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 06.08.2014 - 21:35
Bedankt voor de reacties.
Ik ga een een paar tanken uitrekenen en vergelijken met de BC, en dan koppel ik dat wel terug. Het kan ook zijn dat de BC het gemiddelde verbruik van de afgelopen 200km bijhoudt, wat ook weer roet in het eten kan gooien. Dit kan immers afwijken van het gemiddelde verbruik over één hele tank.
Daar komt nog bij:
Het betrouwbaarst is het gemiddelde verbruik van meerdere tankbeurten, omdat iedere tankspuit weer anders afslaat, en de ene keer voller tankt dan de andere keer. Of natuurlijk steeds bij dezelfde pomp tanken, maar dat gaat mij niet lukken. Een 100% nauwkeurige berekening hoeft nou ook weer niet... Ik ga het niet nodeloos ingewikkeld maken
.
Ik ga een een paar tanken uitrekenen en vergelijken met de BC, en dan koppel ik dat wel terug. Het kan ook zijn dat de BC het gemiddelde verbruik van de afgelopen 200km bijhoudt, wat ook weer roet in het eten kan gooien. Dit kan immers afwijken van het gemiddelde verbruik over één hele tank.
Daar komt nog bij:
Het betrouwbaarst is het gemiddelde verbruik van meerdere tankbeurten, omdat iedere tankspuit weer anders afslaat, en de ene keer voller tankt dan de andere keer. Of natuurlijk steeds bij dezelfde pomp tanken, maar dat gaat mij niet lukken. Een 100% nauwkeurige berekening hoeft nou ook weer niet... Ik ga het niet nodeloos ingewikkeld maken

Volvo V50 2.4 (140pk), 2008, geartronic, 144.000km
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Het zal even zoeken zijn maar er staan voorbeelden op het forum van EXEL-dingetjes of dat soort programma's. Maar dan maak je de kosten zichtbaar......en alles weten maakt niet gelukkig
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Marcnij
- 5th Gear member
- Berichten: 2169
- Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Via spritmonitor.de kun je online je tankbeurten loggen en zo je verbruik inzichtelijk krijgen.
Ik zie bij mijn Volvo een behoorlijk verschil tussen BC en de werkelijkheid (4,6 vs 5,1 ofwel 11% afwijking)
Ik zie bij mijn Volvo een behoorlijk verschil tussen BC en de werkelijkheid (4,6 vs 5,1 ofwel 11% afwijking)
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9120
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Hier zo'n Excel bestand waar Ger het over heeft. Bij mij is het verschil 1 liter. Leuk als indicatie wat de motor doet, maar meten aan de pomp blijft de enige oplossing.
En inderdaad, je krijgt de kosten te zien maar daar lig ik niet wakker van.
Klik voor excelbestand. Onderin even op tabblad verbruik klikken
En inderdaad, je krijgt de kosten te zien maar daar lig ik niet wakker van.
Klik voor excelbestand. Onderin even op tabblad verbruik klikken
Laatst gewijzigd door JeroenSpock op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 06.08.2014 - 21:35
Ik heb nu twee hele tanken (48 en 51 liter) leeggereden, en het uitgerekende verbruik vergeleken met het gemiddelde verbruik van de BC over de hele tank. En tot mijn verbazing klopt de berekening van de BC aardig. Het prima verbruik van 1/13 volgens de BC klopt dus in mijn geval. Ik lees elders op het forum dat voor andere motor types het verbruik tot ruim een liter/km kan afwijken.
Dus dit valt me alles mee van deze 5-cilinder motor van Volvo makelij. Ik reed dagelijks ongeveer 1 uur snelweg, en een half uur bebouwde kom, en ik heb niet geprobeerd extra zuinig te rijden. Vandaag had ik een lange file, dus ik ben benieuwd in hoeverre dit nu gaat kloppen.
Hieronder de gegevens:
Getankt <> gereden <> L/100 km berekend <> L/100km volgens BC
51,17 L <> 656 <> 7,800 <> 7,6
48,31 <> 633 <> 7,632 <> 7,6
Dus dit valt me alles mee van deze 5-cilinder motor van Volvo makelij. Ik reed dagelijks ongeveer 1 uur snelweg, en een half uur bebouwde kom, en ik heb niet geprobeerd extra zuinig te rijden. Vandaag had ik een lange file, dus ik ben benieuwd in hoeverre dit nu gaat kloppen.
Hieronder de gegevens:
Getankt <> gereden <> L/100 km berekend <> L/100km volgens BC
51,17 L <> 656 <> 7,800 <> 7,6
48,31 <> 633 <> 7,632 <> 7,6
Laatst gewijzigd door Geitje op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Volvo V50 2.4 (140pk), 2008, geartronic, 144.000km
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 14.09.2014 - 18:51
- Locatie: Vlaardingen
Net als Geitje is het verschil tussen boord computer en uitgerekend verbruik bij de pomp gering.
Gereden 10.000 km afwijking soms 0,1 liter per 100 km, soms ook wel meer > 0,2 liter per 100 km.
Ik heb wel gemerkt dat de afwijking tussen werkelijk verbruik ten opzichte van het verbruik volgens de boordcomputer groter wordt als je over b.v. de laatste 100 km je rijstijl verandert van zuinig naar sportief rijden.
Eigenlijk zeer tevreden met mijn Volvo!
Gereden 10.000 km afwijking soms 0,1 liter per 100 km, soms ook wel meer > 0,2 liter per 100 km.
Ik heb wel gemerkt dat de afwijking tussen werkelijk verbruik ten opzichte van het verbruik volgens de boordcomputer groter wordt als je over b.v. de laatste 100 km je rijstijl verandert van zuinig naar sportief rijden.
Eigenlijk zeer tevreden met mijn Volvo!
XC40T5 Recharge PIH , Business Pro, Pebble Grey metallic, Park assist “fisheye” view
(V40 D2, MY2015, Momentum, Bright Silver metallic, P520, Business Pack Connect, verwarmbare voorruit)
(V40 D2, MY2015, Momentum, Bright Silver metallic, P520, Business Pack Connect, verwarmbare voorruit)
- RSV50
- 1st Gear member
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 13.03.2015 - 16:10
Hoe krijg je de spritmonitor onderaan je tekst?Marcnij schreef: Via spritmonitor.de kun je online je tankbeurten loggen en zo je verbruik inzichtelijk krijgen.
Ik zie bij mijn Volvo een behoorlijk verschil tussen BC en de werkelijkheid (4,6 vs 5,1 ofwel 11% afwijking)
Volvo V50 2.0d Edition II - 2006 - (engine 2008) - Full Options - Eco-Power-Tune - R design 17"
Saab 900 cabrio - 1990 - USA
Saab 9-5 Linear 2.2d - 2002 - 405.000 km
Saab 900 2.0 - 1998
Volvo 480es 1.7 - 1985
spritmonitor: spritmonitor
Saab 900 cabrio - 1990 - USA
Saab 9-5 Linear 2.2d - 2002 - 405.000 km
Saab 900 2.0 - 1998
Volvo 480es 1.7 - 1985
spritmonitor: spritmonitor
- NicoV40
- 4th Gear member
- Berichten: 671
- Lid geworden op: 11.04.2015 - 18:44
Log in op de site, en dan hier klikken
Op die pagina html veranderen naar BBcode en dan krijg je een kant en klare code
Op die pagina html veranderen naar BBcode en dan krijg je een kant en klare code

Laatst gewijzigd door NicoV40 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder
Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie
Volvo V60, MY2017, 2.0D D2 gechipt naar 177pk
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie)
Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie

Volvo V60, MY2017, 2.0D D2 gechipt naar 177pk

Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie)

- dik999
- 5th Gear member
- Berichten: 1225
- Lid geworden op: 16.08.2007 - 12:46
ik heb het verbruik van mijn 300.000 kilometer bij gehouden. Sta op dit moment op 1:15,60
Inclusief caravan en ritjes richting kopenhagen.
Nog een 5 a 6 duizend kilometer en dan hoop ik mijn V60 te ontvangen
Inclusief caravan en ritjes richting kopenhagen.
Nog een 5 a 6 duizend kilometer en dan hoop ik mijn V60 te ontvangen
V60 MY 2020 R-design met panoramadak
V70 2011 modeljaar 2012 limited edition D3 ingeruild met 467.070
van 2007 tot 2013 V70 10-2000 2.4T geartronic verkocht 5 juni 2014 424150 Kilometerstand
van 2000 tot 2007 850 GL op LPG verkocht met 545.000 op teller
van 1995 tot 2000 Volvo 164 op LPG verkocht met 535.000 op teller
van 1990 tot 1995 Volvo 440 GL VIP uitvoering LPG
van 1980 tot en met 1990 diverse Volvo's . Allen op LPG.
van 1974 tot en met 1980 diverse auto's )
V70 2011 modeljaar 2012 limited edition D3 ingeruild met 467.070
van 2007 tot 2013 V70 10-2000 2.4T geartronic verkocht 5 juni 2014 424150 Kilometerstand
van 2000 tot 2007 850 GL op LPG verkocht met 545.000 op teller
van 1995 tot 2000 Volvo 164 op LPG verkocht met 535.000 op teller
van 1990 tot 1995 Volvo 440 GL VIP uitvoering LPG
van 1980 tot en met 1990 diverse Volvo's . Allen op LPG.
van 1974 tot en met 1980 diverse auto's )