Beste Volvo-isten...
Ook ik ben "slachtoffer" van het storingsspook "storing koplamp, service vereist".
Ik heb de topic uitvoerig gelezen in:http://volvoforum.nl/viewtopic.php?p=22 ... da23259eb2
Ik heb de sensor hoogteverstelling op de achteras vervangen. Dit in overleg met de garage. De S80 is uitgelezen en geeft een storing aan aan de linkerkoplamp. Toch reageert de linker koplamp net zo als de rechter, ze gaan gelijk omhoog bij starten naar de normale positie en bij grootlicht. Soms tientallen km's geen storing en dan plotseling 10 in een kwartier.... De storing wordt tijdelijk opgeheven als ik even grootlicht inschakel. Bijzonder... Ook denk ik voorzichtig aan de temp..afhankelijkheid. Vanmorgen norm. temp en geen probleem en vanmiddag bij hogere temp weer storing.
Overleg met de, overigens bereidwillige en kundige monteur Volvo-specialist, en gaan eens kijken naar de verstelmotor.
Maar ik nodig jullie van harte uit om mee te denken! Ik weet het even niet...
Gegevens: volvo S80 executive, bj 2003, D5, bi-xenon. 207.000km.
Storing koplamp, service vereist...
-
- 1st Gear member
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 25.05.2014 - 23:01
Laatst gewijzigd door quatrejour op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- hogie
- 3rd Gear member
- Berichten: 345
- Lid geworden op: 10.07.2005 - 14:59
- Locatie: Brabant
Bj 93?, volgens mij bestond hij toen nog niet.,of alleen op de tekentafel.
Volvo XC40 Inscription MY 2021
Mercedes C180 (MY2015]
Volvo V70 2.5T Automaat 2007 (MY2008)
Volvo S80 2.5T Automaat Summum Graphite 2006 (MY2006)
Citroen C4 Grand Picasso
Volkswagen touran
V70 2.4D GT edition II 2005 (MY2006 )
Volkswagen passat 2006
V70 2.4T. 2001
Audi A4 Avant
Toyota Verso 2001
Volvo 850 20 GLT
Volvo v40
Audi 80
Mitsubishi Lancer
Nissan Sunny coupe
Austin metro
Mercedes C180 (MY2015]
Volvo V70 2.5T Automaat 2007 (MY2008)
Volvo S80 2.5T Automaat Summum Graphite 2006 (MY2006)
Citroen C4 Grand Picasso
Volkswagen touran
V70 2.4D GT edition II 2005 (MY2006 )
Volkswagen passat 2006
V70 2.4T. 2001
Audi A4 Avant
Toyota Verso 2001
Volvo 850 20 GLT
Volvo v40
Audi 80
Mitsubishi Lancer
Nissan Sunny coupe
Austin metro
-
- 1st Gear member
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 25.05.2014 - 23:01
Ach...ben kennelijk errrug in de war door dit gedoe.. 2003 uiteraard! Dankje voor je oplettendheid..
-
- 1st Gear member
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 25.05.2014 - 23:01
Ik weet dat er, zeker nu, een heleboel Volvo rijders met hun voiture naar verre oorden vertrekken om de dagelijkse stress even te vergeten....maar dat er niemand even met me mee wil denken?
Even een update: heb een servomotortje op de linkerkant vervangen. Eerst even de stekker van de koplamphoogteverstelling in de nog niet gemonteerde servomotortje gedaan en.....het signaal van de koplampstoring/service bleef zolang deze in de niet gemonteerde servomotor zat, uit! Aha, de oplossing...dacht ik. Motortje wat er in zit geeft dus een probleem... Andere motortje gemonteerd en ja het storingssignaal bleef uit..gedurende 10 km... Aahh... Conclusie: gemonteerde motor in de koplamp geeft storing, niet gemonteerde motor geeft geen storing.
Wie kan mij hier iets zinnigs over verklaren??
Even een update: heb een servomotortje op de linkerkant vervangen. Eerst even de stekker van de koplamphoogteverstelling in de nog niet gemonteerde servomotortje gedaan en.....het signaal van de koplampstoring/service bleef zolang deze in de niet gemonteerde servomotor zat, uit! Aha, de oplossing...dacht ik. Motortje wat er in zit geeft dus een probleem... Andere motortje gemonteerd en ja het storingssignaal bleef uit..gedurende 10 km... Aahh... Conclusie: gemonteerde motor in de koplamp geeft storing, niet gemonteerde motor geeft geen storing.
Wie kan mij hier iets zinnigs over verklaren??
- haasje
- 4th Gear member
- Berichten: 580
- Lid geworden op: 11.05.2007 - 00:33
- Locatie: Boxtel
Die melding betekend volgens mij niets anders dan dat 1 of beide koplampen een verkeerde stroomafname heeft. Zou je halogeen lampen hebben gehad zou ik zeggen vervang ze eens, maar omdat je xenon hebt zou ik eerst zowel de lamp als de ballast eens omwisselen en kijken of de fout mee verhuist.
volvo 460 1.8i '96
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
-
- 1st Gear member
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 25.05.2014 - 23:01
Haasje, dank voor je antwoord. Zou zeker een mogelijkheid zijn... Maar ik blijf het vreemd vinden dat als ik de stekker van de gemonteerde hoogteverstelling(links) los haal en deze op de NIET gemonteerde, dus los liggende, extra/reserve stelmotortje in de motorruimte steek er geen storingsmelding meer komt. Dus mijn veronderstelling was dat de fout in het gemonteerde stelmotortje moest zitten....leek mij logisch. Dus, zoals gezegd, dat reservemotortje gemonteerd en aangesloten en tot mijn verbazing weer een fout melding na 10 km!
-
- 1st Gear member
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 25.05.2014 - 23:01
Hmmm...mijn reactie was in 1X weg.. Maar Haasje, alles lijkt mogelijk. Ik zal het zeker meenemen..
Blijft vreemd dat als ik de stekker uit de gemonteerde stelmotor haal en deze in een losliggend reservemotortje steek, de meldingen wegblijven... Dus ik dacht logischerwijs dat het probleem in het gemonteerde motortje zat. Dus reserve gemonteerd en ....na 10 km weer de foutmelding! Beats me!
Vandaag weer eens over het probleem gebogen:
- als ik normaal het contact aanzette, zag je de lampen zich stellen. Nu niet meer. Geen signaal meer naar de stelmotoren?
- als de storing zich voordoet, kan ik deze(heel kort maar) resetten met een grootlicht signaal. Daarna vliegt de storing er weer gewoon in en klappen de lampen naar beneden.
- ik dacht dat er per lampunit 1 stelmotor is. Kennelijk niet, als ik grootlicht schakel, hoor en zie ik dat de lampen omhoog komen terwijl ik de stekkers uit de stelmotor heb gehaald.... Waar zit die stelmotor van het grootlicht?
- zou de storing in die grootlicht stelmotoren kunnen zitten? Ook omdat deze even de storing reset als ik grootlicht schakel.
Ben benieuwd naar jullie ideeën!
Blijft vreemd dat als ik de stekker uit de gemonteerde stelmotor haal en deze in een losliggend reservemotortje steek, de meldingen wegblijven... Dus ik dacht logischerwijs dat het probleem in het gemonteerde motortje zat. Dus reserve gemonteerd en ....na 10 km weer de foutmelding! Beats me!
Vandaag weer eens over het probleem gebogen:
- als ik normaal het contact aanzette, zag je de lampen zich stellen. Nu niet meer. Geen signaal meer naar de stelmotoren?
- als de storing zich voordoet, kan ik deze(heel kort maar) resetten met een grootlicht signaal. Daarna vliegt de storing er weer gewoon in en klappen de lampen naar beneden.
- ik dacht dat er per lampunit 1 stelmotor is. Kennelijk niet, als ik grootlicht schakel, hoor en zie ik dat de lampen omhoog komen terwijl ik de stekkers uit de stelmotor heb gehaald.... Waar zit die stelmotor van het grootlicht?
- zou de storing in die grootlicht stelmotoren kunnen zitten? Ook omdat deze even de storing reset als ik grootlicht schakel.
Ben benieuwd naar jullie ideeën!
-
- 1st Gear member
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 25.05.2014 - 23:01
Zelf nog even weer gezocht en kom deze topic tegen: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... highlight=
Daar wordt idd gesproken over een intern motortje voor groot licht..
Daar wordt idd gesproken over een intern motortje voor groot licht..
-
- 1st Gear member
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 25.05.2014 - 23:01
Beste forumleden,
Beetje jammer dat ik geen verdere reacties mocht ontvangen, maar het is ook een lastig probleem.
Ik heb intussen van alles bedacht en theorieën gevormd. De storing zou uiteindelijk in de interne stelmotor vh grootlicht moeten worden gezocht...maar die werkt gewoon tijdens de storingsmelding. Zelfs werd door even grootlichtsignaal te geven de storing zeer tijdelijk opgelost. De reflector werd gewoon door de stelmotor omhoog gebracht. Dus die was niet stuk....nam ik aan.
Vervolgens de xenon ballast gedemonteerd, kabel los gemaakt, lamp eruit. Alles schoongeblazen, contactspray erop en weer gemonteerd....en...probleem (al een week)weg! Terwijl het normaal al na 10 km verscheen. Mogelijk toch een slecht contact! Ben in ieder geval blij en hoop dat het wegblijft en weet waar ik het de volgende keer moet zoeken..
Beetje jammer dat ik geen verdere reacties mocht ontvangen, maar het is ook een lastig probleem.
Ik heb intussen van alles bedacht en theorieën gevormd. De storing zou uiteindelijk in de interne stelmotor vh grootlicht moeten worden gezocht...maar die werkt gewoon tijdens de storingsmelding. Zelfs werd door even grootlichtsignaal te geven de storing zeer tijdelijk opgelost. De reflector werd gewoon door de stelmotor omhoog gebracht. Dus die was niet stuk....nam ik aan.
Vervolgens de xenon ballast gedemonteerd, kabel los gemaakt, lamp eruit. Alles schoongeblazen, contactspray erop en weer gemonteerd....en...probleem (al een week)weg! Terwijl het normaal al na 10 km verscheen. Mogelijk toch een slecht contact! Ben in ieder geval blij en hoop dat het wegblijft en weet waar ik het de volgende keer moet zoeken..
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21285
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Is de auto al uitgelezen bij een dealer?
Kost, als je het niet laat maken, een paar tientjes en indien reparatie dan word het in de marge van de reparatie meegenomen.
Dmv Vida kunnen ze zien waar het probleem zit voordat je dure lampen, ballasten en stelmotors gaat vervangen.
Zooo begrijpend lezen is ook een vak
in de eerste post is het antwoord al gegeven.
Kost, als je het niet laat maken, een paar tientjes en indien reparatie dan word het in de marge van de reparatie meegenomen.
Dmv Vida kunnen ze zien waar het probleem zit voordat je dure lampen, ballasten en stelmotors gaat vervangen.
Zooo begrijpend lezen is ook een vak

Laatst gewijzigd door diesel01 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
-
- 1st Gear member
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 25.05.2014 - 23:01
@diesel01, geen probleem..dankje voor je antwoord. Ja idd, de auto is dus uitgelezen met Vida en daarbij kwam dus stelmotor en onjuist signaal naar voren. Maar zoals ik al zei, de interne stelmotor doet het gewoon..brengt de reflector voor grootlichtstand gewoon omhoog. Maar de storing was sterk temp afhankelijk en is ik hou het op een slecht contact.... Zou het anders niet weten! Ben nu een week verder en( afkloppen) na de schoonmaakbeurt en opnieuw monteren is het niet meer voorgekomen....
Scheelt een nieuwe koplampunit van €1000,- pfffff....
Scheelt een nieuwe koplampunit van €1000,- pfffff....
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21285
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Ik krijg in sommige gevallen door veel contactspray hoortoestellen weer aan de praat, vervelend met dit warme weer.
Stekkers kunnen idd soms wat roest ed hebben, schoonmaken en contactspray wil dan helpen wellicht teflon om water weg te houden.
Stekkers kunnen idd soms wat roest ed hebben, schoonmaken en contactspray wil dan helpen wellicht teflon om water weg te houden.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1568
- Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
- Locatie: Groningen
Krijg dezelfde melding en heb inmiddels ook ontdekt dat de fout uit de koplampverstelling komt.
Heb nog garantie en heb de verkoper een mail gestuurd.
Heb nog garantie en heb de verkoper een mail gestuurd.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Koplamp fouten worden heel vaak veroorzaakt door een slechte contactrol (stuurhoeksensor) in het stuur. Meestal is er daarvan wel een melding aanwezig bij uitlezen met vida. Deze sensoren gaan heel vaak stuk.
Laatst gewijzigd door edraket op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1568
- Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
- Locatie: Groningen
Ik heb een algehele software reset gekregen, bleek dat de accu leeg heeft gestaan. Even afwachten of de melding nog weer terug komt.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
-
- 1st Gear member
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 25.05.2014 - 23:01
Blijkt toch dat de storing alleen optreedt bij warm weer. De storing nam af in frequentie toen het minder warm weer werd. Rijd je nu met warm weer in de stad, lage snelheden dus, neemt de kans toe. Lijkt op een haarscheurtje in een printplaat. Mogelijk in de achter de lamp gemonteerde starter...? Nadat ik deze, zoals ik al eerder meldde, had losgehaald en de contacten schoongemaakt, bleef de storing lange tijd weg. Ook zat deze er, vergeleken bij de rechterunit, 180 graden gedraaid in.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1568
- Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
- Locatie: Groningen
Komt dus weer terug. Maar weer mee terug.Frits V70 schreef: Ik heb een algehele software reset gekregen, bleek dat de accu leeg heeft gestaan. Even afwachten of de melding nog weer terug komt.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t