Goede middag,
Heb ik afgelopen vrijdag een volvo 940 ic 2.3 gekocht uit 96. Met zowel gas als benzine tank leeg uiteraard.
Ben ik gisteren wezen tanken, gas en benzine, en rijdt de snelweg weer op.
Na pak em beet nog geen kilometer op de snelweg valt ineens al het vermogen weg, totaal niks geen reactie meer uit gaspedaal.
Ik dacht, ram eens op dat knopje om van benzine naar gas te gaan, en ja hoor hij pakt em op en loopt alsof er niks aan de hand is.
Volledig vermogen, geen rare geluiden, helemaal niks.
Eerste de beste afrit der af, en motor uitgezet.
Geprobeerd te starten (gebeurt op benzine) en niks. Motor draait wel over, maar slaat niet aan.
Vrijwel geen pruttel geluiden van bijna aanslaan of überhaupt iets van ontsteking van brandstof.
Aangezien de motor warm was, kon ik tijdens het starten al over schakelen naar gas, en begon de motor gelukkig weer naar behoren te draaien.
Maarrr.....op benzine lopen doet die dus niet meer, en nu de motor natuurlijk afgekoeld is kan ik ook niet op gas starten.
Mijn volgende beredenering:
-aan de injectie/motorisch mankeert niets. Op LPG doet hij het immers perfect.
-dan moet er iets mis zijn met de toevoer van de benzine, de benzine wordt niet meer aangevoerd naar de motor.
-dan houd ik een aantal opties over:
-relais van de pomp kapot (na wat onderzoek achter gekomen dat dit dus vaak gebeurd, heb er maar vast 1 besteld)
-pomp zelf overleden
-benzinefilter volledig verstopt nadat ik de tank volledig volgegooid heb en alle oude zooi waarschijnlijk nu het filter verstopt. (ga ik zowiezo maar vervangen)
Nu ga ik van het weekend kijken of ik hem weer aan de praat krijg. Dan vervang ik de relais als eerst, en vervolgens brandstoffilter.
Nu weet ik waar het relais zit (achter de asbak), maar waar zit dat verrektesse brandstoffilter? gisteren snel gekeken in de buurt van de tank, maar zag em zo snel niet.
En hoe test ik de pomp of deze het nog doet?
En heb ik nog wat over het hooft gezien? Van het weekend heb ik tijd, dus wil et dan ook gelijk gerepareerd hebben, maar wil van te voren even weten waar naar te kijken.
Alle hulp/tips zijn welkom.
Mvg
Henk
Motor 940 start niet meer (940)
- V480-S60
- Geartronic member
Allereert Welkom,
Stel je even voor in het daarvoor bestemde draadje.
Verder heb ik als moderator je vraag even in het juiste board gezet.
Nadat je je hebt voorgesteld zal je vast antwoorden krijgen.
Stel je even voor in het daarvoor bestemde draadje.
Verder heb ik als moderator je vraag even in het juiste board gezet.
Nadat je je hebt voorgesteld zal je vast antwoorden krijgen.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- MU
- 5th Gear member
Hoi Henk,
Het brandstoffilter zit onder de wagen onder de bestuurdersstoel, samen met de externe pomp. Deze moet je eventjes kunnen horen zoemen als je de sleutel in contact steekt voordat je gaat starten. Een tweede brandstofpomp zit in de tank.
Ik ben benieuwd naar je voorsteltopic met foto's
http://www.volvo-forum.nl/viewforum.php?f=3
Het brandstoffilter zit onder de wagen onder de bestuurdersstoel, samen met de externe pomp. Deze moet je eventjes kunnen horen zoemen als je de sleutel in contact steekt voordat je gaat starten. Een tweede brandstofpomp zit in de tank.
Ik ben benieuwd naar je voorsteltopic met foto's

Volvo V70 2.5T Momentum 2008 
Volvo 940 Estate 2.3 LPT 1997

Volvo 940 Estate 2.3 LPT 1997
- martin _b
- 3rd Gear member
Welkom
Klinkt inderdaad als een euvel met het brandstofrelais.
(rechts achter de asbak)
Om het simpel te testen kan je het relais er uittrekken, behuizing losklikken en de contacten opschuren.
Relais terugplaatsen en starten.
Start die, dan relais vervangen.
Om de brandstoftoevoer te checken even onder de motorkap de brandstofleiding loskoppelen (zit met een wartel boven het inlaatspruitstuk) en in een lege oliefles hangen.
Contact aan, moet brandstof er uitspuiten. (even met z'n tweeën doen)
Succes.
Klinkt inderdaad als een euvel met het brandstofrelais.
(rechts achter de asbak)
Om het simpel te testen kan je het relais er uittrekken, behuizing losklikken en de contacten opschuren.
Relais terugplaatsen en starten.
Start die, dan relais vervangen.
Om de brandstoftoevoer te checken even onder de motorkap de brandstofleiding loskoppelen (zit met een wartel boven het inlaatspruitstuk) en in een lege oliefles hangen.
Contact aan, moet brandstof er uitspuiten. (even met z'n tweeën doen)
Succes.
Volvo kwam, zag, en overwon
Volvo 244 GLE
Volvo 940 Estate
Mini Clubman Estate 1977
Mini 1100 Special 1977 (1380 racing)
Volvo 244 GLE
Volvo 940 Estate
Mini Clubman Estate 1977
Mini 1100 Special 1977 (1380 racing)
-
- Starter
Probleem opgelost.
-relais vervangen...hielp niets
-brandstoffilter vervangen... hielp niets
-toen ik de filter er toch onder uit had, motor gestart, geen benzine naar filter toe.
Ik had me bedacht zelf maar aan de pomp te gaan sleutelen, of in ieder geval te kijken of die stroom kreeg.
Maar hij viel stil 1km nadat ik getankt had, dus zodra ik de eerste de beste slang los trok, achter in de kofferbak, vloog de benzine me zowat om de oren.
Dus toch maar naar de garage gegaan, en idd brandstofpomp in de tank overleden.
Het is trouwens een model met maar 1 pomp er in, en die zit in de tank.. en scheen nogal een k*t klus te zijn om te vervangen gezien de lengte van het hele gevaarte in de tank.
Dat ze er moeite mee hadden heb ik gemerkt, want auto weer opgehaald, en nu is mijn benzine meter overleden.
Deze geeft nu aan dat de tank bijna leeg is, terwijl die tot de rand toe vol zat, en dit ook aangaf toen ik hem afleverde.
Garage weer gebeld, en als ik de benzine tank wat leger gereden heb, kan ik em terug brengen om benzine meter te laten repareren.
bedankt voor het meedenken!
mvg
henk
-relais vervangen...hielp niets
-brandstoffilter vervangen... hielp niets
-toen ik de filter er toch onder uit had, motor gestart, geen benzine naar filter toe.
Ik had me bedacht zelf maar aan de pomp te gaan sleutelen, of in ieder geval te kijken of die stroom kreeg.
Maar hij viel stil 1km nadat ik getankt had, dus zodra ik de eerste de beste slang los trok, achter in de kofferbak, vloog de benzine me zowat om de oren.
Dus toch maar naar de garage gegaan, en idd brandstofpomp in de tank overleden.
Het is trouwens een model met maar 1 pomp er in, en die zit in de tank.. en scheen nogal een k*t klus te zijn om te vervangen gezien de lengte van het hele gevaarte in de tank.
Dat ze er moeite mee hadden heb ik gemerkt, want auto weer opgehaald, en nu is mijn benzine meter overleden.
Deze geeft nu aan dat de tank bijna leeg is, terwijl die tot de rand toe vol zat, en dit ook aangaf toen ik hem afleverde.
Garage weer gebeld, en als ik de benzine tank wat leger gereden heb, kan ik em terug brengen om benzine meter te laten repareren.
bedankt voor het meedenken!
mvg
henk