Zo daar was ik weer...
Nadat ik vorige week bij mijn 940 uit 96 de brandstofpomp heb laten vervangen ben ik toe aan het volgende euvel, wat daarvoor ook al speelde trouwens.
Hij loopt dus op en gas en benzine.
Als hij stationair staat de draaien valt me op dat toerental zo nu en dan op en neer gaat.
Het lijkt alsof bijvoorbeeld de airco ineens vermogen vraagt en het toerental laat dalen, motor overcompenseerd een beetje en toerental gaat richting 1000
Valt weer terug naar zijn normale ±800 toeren, houd dit paar seconden vol, en begint van voor af aan weer.
De airco staat trouwens uit als dit gebeurd dus die zal het niet zijn, maar even ter indicatie van hoe het op mij overkomt.
Zou het kunnen door de brandstofpomp die dan ineens veel stroom vraagt of een ander electronisch onderdeel?
Ik heb ook al gelezen over het gaskleppenhuis schoon maken, wat de oorzaak zou kunnen zijn.
Hier al wat spul voor gehaald, zoals soort van carburateur-reiniger maar dan voor injectie geschikt. Alhoewel ik gelezen heb hier voorzichtig mee te zijn ivm aantasten van bepaalde coatings. Dus zodra ik hem gedemonteerd heb ga ik eerst maar voorzichtig met de tandenborstel in de weer, en compressor om wat kanaaltjes schoon te blazen. Als dat allemaal niet lukt dan maar de reiniger derbij halen.
Graag zou ik nog wat tips willen over waar nog meer naar te kijken wat dit euvel betreft, mocht de schoonmaken niet de oplossing bieden.
Bvd!!
Onregelmatig stationair Volvo 940 2.3 i.c.
-
- Starter
Vlotte update.
Ik dacht, die omschrijving die ik gaf, hebben jullie ook niets aan.
Dus nog even snel in mijn pauze aant kijken gegaan.
Bij het zakken vant toerental hoor ik niks, totdat toerental op begint te lopen.
Dan een tik, en toerental daalt weer.
Ik dacht, even kijken waar dat vandaan komt.
En ja hoor, de boosdoener geisoleerd.
https://www.dropbox.com/s/heyj9rpi4crhh ... 1.jpg?dl=0
Het is dat beetje bruinige wiel met die driehoekige plaat er op, aangedreven door v-snaar.
Ik gok zo dat dit een soort van centrifugaal-koppeling is.
In iedergeval, dit bruine wiel staat stil.... begint uit het niets ineens mee te draaien. Met als gevolg een daling in toerental.
Dan volgt een hoorbare tik, en dat wiel staat weer stil. toerental zakt weer naar normaal. Tot dat het weer opnieuw begint.
Kon zo snel niet identificeren wat dit ding is, maar ik gokte op de airco.
Maar waarom gaat dat ding dan spontaan meedraaien terwijl airco uit staat?
of is het uberhaupt niet de airco?
alle hulp is welkom!
mvg
H.
Ik dacht, die omschrijving die ik gaf, hebben jullie ook niets aan.
Dus nog even snel in mijn pauze aant kijken gegaan.
Bij het zakken vant toerental hoor ik niks, totdat toerental op begint te lopen.
Dan een tik, en toerental daalt weer.
Ik dacht, even kijken waar dat vandaan komt.
En ja hoor, de boosdoener geisoleerd.
https://www.dropbox.com/s/heyj9rpi4crhh ... 1.jpg?dl=0
Het is dat beetje bruinige wiel met die driehoekige plaat er op, aangedreven door v-snaar.
Ik gok zo dat dit een soort van centrifugaal-koppeling is.
In iedergeval, dit bruine wiel staat stil.... begint uit het niets ineens mee te draaien. Met als gevolg een daling in toerental.
Dan volgt een hoorbare tik, en dat wiel staat weer stil. toerental zakt weer naar normaal. Tot dat het weer opnieuw begint.
Kon zo snel niet identificeren wat dit ding is, maar ik gokte op de airco.
Maar waarom gaat dat ding dan spontaan meedraaien terwijl airco uit staat?
of is het uberhaupt niet de airco?
alle hulp is welkom!
mvg
H.
Laatst gewijzigd door henk88 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Starter
Vandaag de voeding naar de koppelingsplaat losgehaald van de airco compressor.
Deze slaat nu iig niet elke 10 seconden aan.
Volgende week de airco even laten bijvullen.
Schijnbaar als er te weinig in zit, slaat de pomp continu aan om het systeem op druk te brengen, wat uiteraard niet lukt.
Ik wacht het vullen even af, en sluit dan de boel weer aan.
Even afwachten dus...
Deze slaat nu iig niet elke 10 seconden aan.
Volgende week de airco even laten bijvullen.
Schijnbaar als er te weinig in zit, slaat de pomp continu aan om het systeem op druk te brengen, wat uiteraard niet lukt.
Ik wacht het vullen even af, en sluit dan de boel weer aan.
Even afwachten dus...