electrische achterklep v70

marv
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 16.10.2012 - 09:27

hallo
het probleem is dat de electrische achterklep niet wil sluiten door op de knop de duwen
openen gaat wel
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28473
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Welkom.
Even voorstellen is wel zo netjes!
Misschien is de knop/schakelaar om de klep te sluiten defect.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
mjeuring
3rd Gear member
Berichten: 494
Lid geworden op: 17.03.2007 - 08:56

Kan de beknellingssensor zijn, rubber strippen aan de zijkant van de klep.
Uitlezen geeft zekerheid.
XC70 D5 MY2009 Afbeelding
V70 D5 MY2004 Afbeelding
Volvo Amazon P220 1967
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

gebruik je 2 verschillende knoppen?
Volvo for life
marv
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 16.10.2012 - 09:27

ja
voor te openen een klep aan de nummerplaat, voor te sluiten gewoon op een knop dumen aan de onderzijde van de klapdeur
mvg
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8446
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Mijn XC60 heeft sinds enkele weken ook last van een weerspannige achterklep.

Soms opent ze maar tot op 1/4 en stopt dan, de enige oplossing is om ze weel electrisch te sluiten en nog eennpaar keer proberen.

Het de dealer een emailtje gestuurd, het lijkt wel of de klep te stroef gaat en daardoor de beveiliging in werking treedt.

Mijn MY11 heeft slechts 1 motor voor de klep, vanaf MY12 zit er aan beide kanten een motor, vraag me af of dit om deze reden aangepast is....
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Robin69
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 13.08.2012 - 15:56

marv schreef: hallo
het probleem is dat de electrische achterklep niet wil sluiten door op de knop de duwen
openen gaat wel
Ik heb exact hetzelfde probleem met V70 2.5 T 2010, elektrisch openen wil prima middels de handgreep of via de knop op de sleutel. Maar sluiten dmv knop op de achterklep wil niet (alleen heel sporadisch wel). Hoe heb jij dit opgelost? Mijn dealer komt er niet uit en er zijn geen foutcodes.
Gebruikersavatar
Risrael
5th Gear member
Berichten: 1188
Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
Locatie: Land van Maas en Waal

Ik heb een V70 uit 2014. Mij viel altijd op dat bij het elektrisch openen van de klep een soort "woe-hoe-hoe" geluid klinkt. De laatste tijd klinkt dat geluid harder. Alsof hij meer weerstand ondervindt. Maar sluiten middels de knop lukt wel.
Nu: V60 T6 MY2024 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4268
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Als in "Woe-hoe-hoe ! Moet je kijken wat een mooie koffer" ?

Heb nooit last gehad, had de elektrische klep ook op de vorige V70. Op de huidige staan de rubberblokken wel zo afgesteld dat het slot de koffer echt dichttrekt, vermoedelijk om het gekende gerammel van de achterklep tegen te gaan. Maar werkt verder (hout vasthouden !) prima.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
Risrael
5th Gear member
Berichten: 1188
Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
Locatie: Land van Maas en Waal

Het geluid is moeilijk uit te leggen. Maar het vreemde is dat mijn collega eenzelfde V70 heeft met ook hetzelfde geluid bij het openen van de achterklep.
Hoor jij dan niets bij het opengaan?
Laatst gewijzigd door Risrael op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Nu: V60 T6 MY2024 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4268
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Ik hoor gewoon die motortjes ja, is toch normaal ? Ik vind het geluid niet overdreven luid. Wel iets luider dan bij mijn vorige, maar klep gaat ook sneller open, dus dat er nu een extra motortje in zit neem ik wel aan.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
MarcB
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 15.06.2013 - 22:47
Locatie: Twente

Bij de introductie t/m ca 2011 / 2012 zat er een andere technologie in de V/XC70 om de achter klep te openen dan bij de latere modellen.
Bij de modellen uit deze periode zat er een hydraulische aandrijving in. Dit betekent dat er 1 kleine hydraulische cilinder boven in het dak zit (links als ik me niet vergis) welke is verbonden middels 2 slangen met een kleine compacte hydraulische pomp welke aan de zijkant in de auto zit.
Later is Volvo overgestapt op een elektromechanische aandrijving met spindle-drives. Deze zitten boven in het dak verwerkt.
Het verschil zonder alles open te hoeven maken is het eenvoudigst te herkennen door te luisteren. Het hydraulische systeem systeem maakt een wat hoger geluid waarbij afhankelijk van de positie en daarmee benodigde kracht het geluid licht varieert.
Bij de spindle-drives hoor je een wat meer knarsend geluid. (bij gebrek aan beteren beschrijving)

Overigens geldt deze technologie switch ook voor de XC60 (wanneer weet ik alleen niet meer precies) en is eea eenvoudiger te herkennen. Bij de XC60 zit de hydraulische cilinder in de regengoot van de klep (aluminium met een zwarte cover) en zit de pomp zelf in de klep van de XC60 weggewerkt. Later is hier ook de spindle-drive ook toegepast en zit op dezelfde plek in de regengoot.


Als je een V70 met een hydraulisch systeem hebt en je klep wel open gaat maar niet dicht, vermoed ik dat het of iets te maken heeft met de knop in de klep of zoals genoemd strip voor inklembeveiliging (anti-pinch strip).

Bij het openen van de klep wordt hier door de ECU niet " actief" naar gekeken. De klep gaat tenslotte open dus als de aint-pinch strip dan iets "ziet", moet de klep juist weer open gaan om een potentiële inklemming te vermeiden. Kortom de klep beweegt in de juiste richting en er wordt niet ingegrepen door de ECU.

Als je vervolgens de klep wilt sluiten "ziet" de ECU nog steeds een blokkade en zal dus niet starten met de beweging omdat deze denkt dat er iets (arm, vinger etc) tussen de klep en de auto zit.
Ik weet zo even niet meer of de anti-pinch strip werkt als "maak-" of juist "verbreek"contact maar ik zou hier eerst even gaan beginnen met kijken.

Ik hoop dat deze beschrijving je wat helpt.

Succes met het vinden van de oplossing !
Laatst gewijzigd door MarcB op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8446
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Ik vraag me wel af hoe voorzichtig die anti pinch is, want de klep gaat toch met een redelijke klap dicht vind ik, ik durf er zeker mijn vinger niet tussen te steken.
Mijn XC70 is een MY12, dus met spindle drive vermoed ik.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
MarcB
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 15.06.2013 - 22:47
Locatie: Twente

Bij het dichtslaan van de klep wil je je vingers er inderdaad niet tussen hebben en zal het behoorlijk pijnlijk zijn. De kans dat je daar je vingers nog hebt op het einde van de slag bij het sluiten van de klep (zeg maar de laatste paar cm) is echter niet heel groot. (de klep komt dan eerder in zijn slag je hoofd or schouder tegen :whistle: )
Daarnaast zal het het systeem stopen met bewegen (sluiten) als het eerder een obstakel bv je schouder, tegenkomt.

Een veel groter gevaar zowel de kans als een eventueel letsel is langs de rand van de klep langs de achterlichten.
Hoe dichter je bij een scharnierpunt komt hoe groter de krachten zijn en dus de kans op ernstig letsel. Daarnaast is het risico dat iemand daar nog een hand of vinger heeft veel groter. Zo kun je heel eenvoudig je hand op bv het achterlicht laten rusten (denk aan bv het leunen tegen de auto) terwijl iemand anders de klep laat sluiten.
Omdat het krachten spel daar veel hoger is, zal het systeem weinig weerstand ondervinden vs als je nog half onder de klep zou staan. Het gevolg is dat het systeem gewoon door zal blijven drukken. Om dit dus af te zekeren zijn er sensoren toegevoegd om dit risico te beperken.


(Note: mijn ervaring is vooral met het hydraulische systeem en ik weet niet hoe "gevoelig" de spindle-drives zijn maar verwacht dat de eisen aan beide verschillende systemen hetzelfde zouden moeten zijn)
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4268
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Je kan het proberen met een bezemsteel of zoiets.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4268
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Ik heb zonet eens geprobeerd de kofferklep tegen te houden als deze naar beneden gaat, en dat gaat echt heel makkelijk, zelfs bij heel weinig weerstand gaat hij terug (een stukje) omhoog. Klemstrips kan ik niet ontwaren, heb ook geprobeerd om tegen te houden door indrukken van de rubber afdichtband, maar ik denk niet dat daar op een of andere manier sensoren inzitten. Ik denk dat de beveiliging echt in het motormechanisme zelf zit : beetje weerstand, terug beetje open. (MY 2014)
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28473
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dan werkt de klembeveiliging dus prima :D
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Malmö
2nd Gear member
Berichten: 64
Lid geworden op: 19.11.2017 - 22:38

Mijn collega met een Volvo V70 (MY) 2009 heeft momenteel een erg vervelend probleem met de electrische achterklep van zijn Volvo V70.
Het volgende is er aan de hand; als hij de achterklep wil sluiten en op het knopje drukt op de klep dan gaat de klep omlaag totdat deze op het slot valt. Het slot probeert dan de klep electrisch te vergrendelen echter dit gebeurt niet. De klep komt gewoon weer electrisch omhoog. We hebben geprobeerd de achterklep handmatig in het slot te drukken echter dit gaat ook niet. Zodra je de achterklep in het slot probeert te drukken gaat deze gewoon weer omhoog. Dit probleem is erg vervelend omdat mijn collega op die manier de hele auto niet vergrendeld krijgt want als de achterklep niet vergrendeld is vergrendelen de andere deuren ook niet.
Wat zou hier het probleem kunnen zijn? Is het electrische slot stuk?
charly
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 17.08.2008 - 11:38

Blijkbaar is die beruchte achterklep een ware malaise aan het worden. Ik verwijs naar mijn topic 'achterklepprobleem' hier enkele lijnen onder. Een eenduidige verklaring is schijnbaar onmogelijk en een oplossing nog veel minder. Nuttig in deze casus is ook de literatuur onder 'tailgate close button not working' bij " https:/www.volvoforums.org.uk ". Ofschoon deze ergernis niet levensbedreigend is, is ze wel zeer irritant. Het moet mij van het hart dat dergelijke pannes, evenals de dashboard- en diverse elektronische pannes bij mijn 2002 D5, het imago van onverwoestbare Volvo geen goed doen. Ik heb wel wat heimwee naar wijlen mijn 740GLD. Elektronica maakt onze mobiliteit onbeheersbaar en bij gevolg onbetaalbaar.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Jij hebt volgens mij echt geen geluk met al jouw auto's. Heb zelf al heel wat Volvo's "versleten", maar nog nooit zoveel elektronische ellende mee gemaakt.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”