Achter jouw opmerking schuilen aannames die op zijn best twijfelachtig zijn:casper schreef:De D5 verbruikte veel te veel en stootte veel te veel CO2 uit.Mart van der Steeg schreef: In feite kost een D5 niets mee, het wordt duur GEMAAKT door de overheid op grond van discutabele overwegingen.
Punt uit!
Einde discussie aub !
(een meer dan gelukkige ex D5 rijder en nu D4 4 cilinderrijder )
namelijk dat auto's significant bijdragen aan de CO2-uitstoot (industrie en luchtvaart veel meer) en roetuitstoot (industrie en internationale scheepvaart veel meer). Daar wordt weinig tot niets aan gedaan, een ton CO2-uitstootrecht voor de industrie kost geen klap. Daarnaast is het oneerlijk dat de overheid 5 miljard (het is laatst door diezelfde overheid uitgerekend) uitgeeft aan maatregelen om wagens te stimuleren die alleen in de onrealistische europese metingen zuinig zijn, niet in het echte gebruik. Dat alles bij elkaar is het verspillen van geld door het aanpakken van het probleem op de verkeerde plek.
De overheid haalt al dat verspilde geld bij de individuele automobilist, terwijl die automobilist al 4x veel meer betaalt dan de overheid teruggeeft in investeringen aan de openbare wegen en voorzieningen (uitgerekend door de BOVAG). De rest verdwijnt in de algemene middelen. Hoe scheef wil je de belastingdruk hebben?
Je kunt daar dus een behoorlijke discussie over voeren.
edit: voeg daaraan toe dure reparaties aan de DPF, motoren die dichtslibben, verminderd rijgenot, ook allemaal op discutabele gronden.