Vervangen voorste lambdasonde 2.4T

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
RoninS60
2nd Gear member

Afgelopen week heb ik bij mijn 2002 2.4T met 124.000km op de klok de voorste lambdasonde vervangen.

Dit omdat ik een foutmelding kreeg op het dashboard. Deze foutmelding heb ik samen met forumlid Turbodesk uitgelezen (nogmaals dank) waaruit naar voren kwam dat het verwarmingselement van de sonde defect bleek. Verwijderen van de foutcode hielp niet, deze kwam gelijk terug.

Aan de auto zelf was verder niks te merken, de motor liep ogenschijnlijk gewoon goed en presteerde ook prima onder zware omstandigheden op de autobahn.

Omdat ik foutcodes haat stond wel vast dat de sonde vervangen moest worden. Uiteindelijk via een grote internet auto onderdelen shop een originele Bosch sonde gevonden voor een goede prijs (1/3 van de prijs van Volvo(!) ) het juiste onderdeelnummer opgezocht in de Bosch catalogus en besteld. De Bosch sonde is ogenschijnlijk identiek aan die van Volvo.

Nu is de nieuwe sonde erin gekomen (15 minuten werk met het resetten van de foutcode erbij) en ik sta toch wel versteld van het resultaat:
- De auto reageert nog feller op het gaspedaal
- Mooie vermogensopbouw door de toeren heen, geen enkele hapering meer
- Minimaal tot 0,5L/100km zuiniger op de snelweg (eerste indruk, rekening gehouden met airco, wind etc)
- Stationair toerental 100 rpm lager (700 rpm nu, schommelt ook niet meer)

Ondanks dat ik al veel preventief onderhoud had gedaan (filters, bougies, nieuwe TCV) maakt de nieuwe lambdasonde absoluut het grootste verschil, zelfs bij een motor die eigenlijk al heel goed liep.

Bij twijfel zou ik deze dus altijd vervangen, Bosch adviseert ook een vervangingstermijn van 160.000km. Ik was uiteindelijk met montage voor rond de 200 euro klaar.
Duckman
2nd Gear member

Heb je wellicht nog een typenummer van de Bosch lambdasonde?
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”