Een losse tuning box doet maar 1 ding... Foppen!
Korte uitleg: je haalt de stekker van de brandstofdruk sensor los, zet er een tunig box tussen (niet veel meer dan een duur weerstandje) en sluit de stekker weer aan.
Dus wat doet die box? de ecu vertellen dat er minder brandstof wordt ingespoten dan er werkelijk gebeurt, resultaat? de ecu gaat zeggen dat er meer brandstof ingespoten moet worden waardoor de verbanding heftiger wordt en de turbo harder gaat draaien dus meer druk geeft.
Dit gaat in het meest gunstige geval goed zonder foutcodes.
In een minder gunstig geval gaat het goed tot hij buiten zijn in de ecu vastgestelde regel bereik komt dit geeft een motorstoring.
In een slechter geval gaat je roetfilter door de slechte (veel te veel brandstof) verbranding vol zitten met te veel roet.
In een nog slechter geval gaan de turbo of de zuigers eraan...
Een tuning box geeft over heel het gebied een zelfde hoeveelheid extra en juist daar gaat het mis, met echte tuning wordt alles over alle kenvelden aangepast om op elk mogelijk punt de juiste verhoudingen te krijgen (dit lukt al met een OBD tuning die goed gedaan is, bijvoorbeeld originele 163pk D5 software in een 130pk 2.4D want dit is eigenlijk niks anders als een software update die de dealer ook uitvoerd bij service 2.0 ook die software is voor alle auto's binnen een reeks hetzelfde)
De mooiste manier is op maat tuning op een rollenbank door iemand die weet wat hij doet, hierdoor krijgt je een soepele motor die niet piekt maar altijd fijn oppakt.
Tuning box += goedkoop -= kan gevaarlijk voor de techniek zijn
OBD tuning += weinig risico -= duurder
Op maat tuning += perfect op maat hoe jij het wil -= duurder
Tuningbox van 55 euro ingebouwd in een 2.0 D
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
En daarom nemen wij, Volvoliefhebbers die zuinig zijn op onze auto: Polestar.
En ja, dat is duur.
En ja, ik ben tevreden met mijn 185 PK.
En nee, ik heb geen behoefte aan tuning want als het zaakje dan toch eens in de soep draait, dan mag ik dat lekker zelf betalen.
En ja, dat is duur.
En ja, ik ben tevreden met mijn 185 PK.
En nee, ik heb geen behoefte aan tuning want als het zaakje dan toch eens in de soep draait, dan mag ik dat lekker zelf betalen.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Sjo
- 2nd Gear member
- Berichten: 235
- Lid geworden op: 18.04.2013 - 19:42
- Locatie: zuid Limburg
Hoe zit het met het aantal km van een goede tuning?is dit hetzelfde als bij een gewone motor of kun je toch eerder en vaker problemen verwachten?
Volvo S60 2.4, 170pk, 2001
VW Golf GTD, 70pk, 1986
VW Caddy GTD, 80pk, 1984
VW Caddy D, 54pk, 1986
Peugeot 107 XS, 2011
Citroen Berlingo 1.9D, 1998
VW Golf GTD, 70pk, 1986
VW Caddy GTD, 80pk, 1984
VW Caddy D, 54pk, 1986
Peugeot 107 XS, 2011
Citroen Berlingo 1.9D, 1998
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Ik heb sinds mijn verblijf alhier met enige regelmaat tuning-gerelateerde problemen en motorschades voorbij zien komen. Maar er zijn er ook die geen probleem hebben.Sjo schreef:Hoe zit het met het aantal km van een goede tuning?is dit hetzelfde als bij een gewone motor of kun je toch eerder en vaker problemen verwachten?
Gebruik de zoekfunctie maar eens, kun je, in sommige gevallen, lachen. Al was het alleen maar om de discussie tussen de voor- en tegenstanders.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 303
- Lid geworden op: 21.02.2012 - 15:33
Setje zat 2 weken in de auto toen de eerste service melding binnenkwam,
auto ging in service mode; max 3000 rpm en uprevven aan slakkengang.
Box uitgetrokken, company aangeschreven en kreeg te horen dat de settings te hoog waren,
In het setje zitten 2 instelschroefjes ,
eerste oomlaaggezet van 4 nr 2, dat zou 3% minder power betekenen.
tweede metertje bepaalt enkel het toerental waarin de tuning werkt, en dat heb ik nog niet gewijzigd.
wordt vervolgd, zit sinds deze morgen weer erop.
auto ging in service mode; max 3000 rpm en uprevven aan slakkengang.
Box uitgetrokken, company aangeschreven en kreeg te horen dat de settings te hoog waren,
In het setje zitten 2 instelschroefjes ,
eerste oomlaaggezet van 4 nr 2, dat zou 3% minder power betekenen.
tweede metertje bepaalt enkel het toerental waarin de tuning werkt, en dat heb ik nog niet gewijzigd.
wordt vervolgd, zit sinds deze morgen weer erop.
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Berichten: 15305
- Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
- Locatie: Thuis
- Contacteer:
Ik zou dat ding van €50 zsm de deur uit doen als ik jou was 

-
- 2nd Gear member
- Berichten: 130
- Lid geworden op: 26.09.2013 - 20:31
- Locatie: Moerzeke
Ik persoonlijk zou nooit een boxje steken, 50 of 500 euro ... maar stel dat het goed werkt en je hebt er geen problemen mee, OK,BG_Volvoforum schreef:Setje zat 2 weken in de auto toen de eerste service melding binnenkwam,
auto ging in service mode; max 3000 rpm en uprevven aan slakkengang.
Box uitgetrokken, company aangeschreven en kreeg te horen dat de settings te hoog waren,
In het setje zitten 2 instelschroefjes ,
eerste oomlaaggezet van 4 nr 2, dat zou 3% minder power betekenen.
tweede metertje bepaalt enkel het toerental waarin de tuning werkt, en dat heb ik nog niet gewijzigd.
wordt vervolgd, zit sinds deze morgen weer erop.
maar je krijgt al service meldingen na 2 weken, dan zou ik dit er heel snel uit doen. Een goede tuning heb je al voor 500 euro en die weten wat ze doen, daarmee zeg ik niet dat het niet kan foutlopen, maar het risico nemen met een bakje van 50 euro om voor veel meer euro's aan al dan niet te herstellen of permanente schade aan te richten dat is toch wel te gek.
- Jaguar XE 20t R-sport - caesium blue - MY2018 - 06/2018 tot ...[/s]
- Mini Cooper Clubman - melting silver - 06/2016 tot ...[/s]
- Volvo V60 D3 Momentum - black sapphire - MY2014 - 06/2018
- BMW 525D E61 - silbergrau - 01/2005 tot 11/2013
- BMW 116i E87 - titansilber - 05/2005 tot 06/2016
- Mini One Park Lane - 11/2006 tot ??/??
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9234
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Ik zou zeggen: kan echt geen kwaad. Laat je hem bij een goede tuner een kuurtje geven, draai je de motor niet zomaar kapot. Je moet normaal om gaan met de motor, zoals je anders ook zou doen. Ook met een niet getunede motor kan je de aandrijflijn aan gruzelementen draaien.Sjo schreef:Hoe zit het met het aantal km van een goede tuning?is dit hetzelfde als bij een gewone motor of kun je toch eerder en vaker problemen verwachten?
Mijn auto is getuned bij 312.000km, 50.000km verder niet het idee dat er iets kapot is daar door.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
- VolvoTech
- 7th Gear member
- Berichten: 7671
- Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
- Locatie: Schiedam
- Contacteer:
Tuning maakt geen auto's kapot. Mensen wel.
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech
Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech
Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
- Sjo
- 2nd Gear member
- Berichten: 235
- Lid geworden op: 18.04.2013 - 19:42
- Locatie: zuid Limburg
Idd mensen maken het kapot.
het aller belangrijkste bij alle motoren is het warm rijden ervan.
als alles goed op temperatuur is kan een motor heel veel verdragen.
samen met een paar vrienden doen we al jaren mee aan track days,hiervoor hebben we een bmw 325 uit 1986 met 300000 km op de klok. Motorisch hebben we hieraan nog nooit problemen gehad, terwijl hij de hele dag op z'n staart getrapt wordt. Maar we rijden hem altijd netjes warm.
het aller belangrijkste bij alle motoren is het warm rijden ervan.
als alles goed op temperatuur is kan een motor heel veel verdragen.
samen met een paar vrienden doen we al jaren mee aan track days,hiervoor hebben we een bmw 325 uit 1986 met 300000 km op de klok. Motorisch hebben we hieraan nog nooit problemen gehad, terwijl hij de hele dag op z'n staart getrapt wordt. Maar we rijden hem altijd netjes warm.
Volvo S60 2.4, 170pk, 2001
VW Golf GTD, 70pk, 1986
VW Caddy GTD, 80pk, 1984
VW Caddy D, 54pk, 1986
Peugeot 107 XS, 2011
Citroen Berlingo 1.9D, 1998
VW Golf GTD, 70pk, 1986
VW Caddy GTD, 80pk, 1984
VW Caddy D, 54pk, 1986
Peugeot 107 XS, 2011
Citroen Berlingo 1.9D, 1998
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27183
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Geheel mee eens, zelf zo'n oude Fransoos die voor hetzelfde wordt misbruikt en het blok heeft nog nooit een slag verkeerd gedaan.
Wat betreft de tuningbox, ik zou hem er direct uit halen nu je de melding op de bc hebt gehad.
Teken dat er al iets fout is gegaan
Wat betreft de tuningbox, ik zou hem er direct uit halen nu je de melding op de bc hebt gehad.
Teken dat er al iets fout is gegaan
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 130
- Lid geworden op: 26.09.2013 - 20:31
- Locatie: Moerzeke
Inderdaad,Sjo schreef:Idd mensen maken het kapot.
het aller belangrijkste bij alle motoren is het warm rijden ervan.
als alles goed op temperatuur is kan een motor heel veel verdragen.
samen met een paar vrienden doen we al jaren mee aan track days,hiervoor hebben we een bmw 325 uit 1986 met 300000 km op de klok. Motorisch hebben we hieraan nog nooit problemen gehad, terwijl hij de hele dag op z'n staart getrapt wordt. Maar we rijden hem altijd netjes warm.
Mijn situatie, nu niet echt te vergelijken, een BMW E61 525D met 163 PK van begin 2005 die binnen enkele maanden 9 jaar wordt.
Nu 210.000km op de teller en nog nooit problemen gehad, nog nooit turbo vervangen, ... en dit is opgetrokken naar 230PK en koppel van 460.
Heeft me wat meer gekost dan een doosje, maar nog nooit spijt van gehad.
- Jaguar XE 20t R-sport - caesium blue - MY2018 - 06/2018 tot ...[/s]
- Mini Cooper Clubman - melting silver - 06/2016 tot ...[/s]
- Volvo V60 D3 Momentum - black sapphire - MY2014 - 06/2018
- BMW 525D E61 - silbergrau - 01/2005 tot 11/2013
- BMW 116i E87 - titansilber - 05/2005 tot 06/2016
- Mini One Park Lane - 11/2006 tot ??/??
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 26.10.2013 - 14:11
- Locatie: benidorm
een goede tuner past het motormanagement IN de ECU aan! deze "boxjes" verhogen slechts 1 waarde die UIT de ECU komt en verhoogt deze. Dit houdt ook in dat als de ECU een keer maximaal aanstuurt, de "box" deze nogeens verhoogt. En dan zit je dus buiten de marges.
Daarnaast past een tuner IN de ECU meerdere waardes aan, niet alleen turbo-druk, maar ook gasrespons, injectiehoeveelheid en/of moment, maximaal koppel etc.
boxjes, met een boog eromheen. er zijn ook in Nederland goede tuners (die wél zelf ontwikkelen én programmeren en geen standaardbestanden inkopen) en dat al doen voor redelijke prijzen vanaf €250-300..
ps. ja ik heb al meer dan 8 jaar ervaring met echte chiptuning
Daarnaast past een tuner IN de ECU meerdere waardes aan, niet alleen turbo-druk, maar ook gasrespons, injectiehoeveelheid en/of moment, maximaal koppel etc.
boxjes, met een boog eromheen. er zijn ook in Nederland goede tuners (die wél zelf ontwikkelen én programmeren en geen standaardbestanden inkopen) en dat al doen voor redelijke prijzen vanaf €250-300..
ps. ja ik heb al meer dan 8 jaar ervaring met echte chiptuning

volvo v70 2.5tdi - bedrijfsauto ATM-Chiptuning Spanje
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 303
- Lid geworden op: 21.02.2012 - 15:33
Even tussenstand
dat doosje zit er nog steeds in,
ondertussen staat hij ingesteld op ongeveer 160 pk,
de motor draait soepeler in neutraal, minder lawaai, leohard trekken, niet zozeer van stilstand, dat probeer ik te vermijden, maar eens aan het rijden even inhalen, in 2de, 3de en vierde heel aangenaam.
Ik rij hem altijd eerst warm eer ik zo iets doe, dat doosje is gewoon massaproduktie, niks speciaal, liegt gewoon wat tegen de electronica vd wagen, wie daarmee onverstandig rijdt, trekt gegarandeerd alles kapot.
Maar tot nog toe dus, werkt alles nog, geen enkele melding meer gehad.
Geluk dus.
dat doosje zit er nog steeds in,
ondertussen staat hij ingesteld op ongeveer 160 pk,
de motor draait soepeler in neutraal, minder lawaai, leohard trekken, niet zozeer van stilstand, dat probeer ik te vermijden, maar eens aan het rijden even inhalen, in 2de, 3de en vierde heel aangenaam.
Ik rij hem altijd eerst warm eer ik zo iets doe, dat doosje is gewoon massaproduktie, niks speciaal, liegt gewoon wat tegen de electronica vd wagen, wie daarmee onverstandig rijdt, trekt gegarandeerd alles kapot.
Maar tot nog toe dus, werkt alles nog, geen enkele melding meer gehad.
Geluk dus.
- Bakboord1
- 4th Gear member
- Berichten: 962
- Lid geworden op: 05.12.2006 - 13:08
- Locatie: Eindhoven
Wel een interessant experiment dit.
Het gaat nu al een jaar goed en iedereen hier kent de nadelen van een box maar nog nooit is er iemand geweest die dit heeft gedaan en ons op de hoogte houdt.
Ook toen het even misging was hij zo eerlijk om dit te melden.
Alleen daarom al hulde voor ts.
Ik ben benieuwd hoe het nu gaat.
Het gaat nu al een jaar goed en iedereen hier kent de nadelen van een box maar nog nooit is er iemand geweest die dit heeft gedaan en ons op de hoogte houdt.
Ook toen het even misging was hij zo eerlijk om dit te melden.
Alleen daarom al hulde voor ts.
Ik ben benieuwd hoe het nu gaat.
Opel Zafira 1.6cdti Business+
Volkswagen Tiguan 1.4tsi Comfortline Business panoramadak
Renault Espace 2.0t aut. dynamique panoramadak
Volvo V70 2.4 140pk
Opel Insginia 1.6t 180pk
Volvo V50 2.4 140 pk
Volvo V40 1.9d 115pk
Skoda Octavia 1.9tdii 110pk
VW Vento 1.9tdi 90pk
Volkswagen Tiguan 1.4tsi Comfortline Business panoramadak
Renault Espace 2.0t aut. dynamique panoramadak
Volvo V70 2.4 140pk
Opel Insginia 1.6t 180pk
Volvo V50 2.4 140 pk
Volvo V40 1.9d 115pk
Skoda Octavia 1.9tdii 110pk
VW Vento 1.9tdi 90pk