Vervanger voor V70 2.0D wordt V70 T4 met veel kilometers?
- Rogier64
- 5th Gear member
- Berichten: 1207
- Lid geworden op: 10.04.2006 - 21:57
- Locatie: Achterhoek
Mijn 6 jaar oude V70 2.0D loopt als een zonnetje, pas beurtje gehad bij 163k. Maar ja, toen ik de auto 3 jaar geleden kocht deed ik dat omdat ik dagelijks zo'n 25 km woon-werkverkeer had en nog steeds heb. Buiten deze kilometers rijd ik privé niet geweldig veel. Daarmee kom ik op minder dan 15k per jaar. Met het stijgen van de wegenbelasting de afgelopen jaren en de stijgende accijns op diesel en een nieuwe stijging in het vooruitzicht kijk ik met bovengemiddelde belangstelling naar wat anders. Mijn interesse is een V70 T4 automaat met behoorlijk veel opties. Die heb ik inmiddels gevonden maar....heeft aardig wat gelopen, 162k. Qua kilometrage ga ik er dus niet op vooruit, wel 3 jaar jonger. Op zich pas de auto in mijn budget maar een kleine twijfel over de kilometers. Aan de andere kant komen er max 15k per jaar bij en als ik de auto een jaartje of 5 ga rijden betekent dit uiteindelijk een kleine 230k. Ik wil bij een eventuele koop de distributie/waterpomp/spanrollen in elk geval vervangen zien. Zijn er van een V70 T4 eigenlijk andere zwakke punten (behalve de standaard Volvo manco's)? Zijn er wat gebruikerservaringen met de T4. In het algemeen lees ik vrij positieve verhalen.
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 09.11.2009 - 10:46
- Locatie: Enschede
Ik vraag me in jouw geval af wat de werkelijke besparing is.... bij een kleine 15K maakt het volgens mij niet zoveel uit. Op jaarbasis hooguit een paar honderd Euro meer of minder, al dan niet in het voordeel van de diesel.
Dat bedrag is dan vaak weer te verwaarlozen op het bedrag dat er bij inruilen bij moet. Mijn ervaring is echter dat emotionele motieven belangrijker zijn dan economische: zo' n volle T4 automaat lijkt mij ook wel aantrekkelijk
Off topic/los van je vraag: ik zie dat je je 2.0D getuned hebt? Overweeg ik zelf ook; hoe ervaar jij de meerwaarde?
Dat bedrag is dan vaak weer te verwaarlozen op het bedrag dat er bij inruilen bij moet. Mijn ervaring is echter dat emotionele motieven belangrijker zijn dan economische: zo' n volle T4 automaat lijkt mij ook wel aantrekkelijk

Off topic/los van je vraag: ik zie dat je je 2.0D getuned hebt? Overweeg ik zelf ook; hoe ervaar jij de meerwaarde?
Nu: S80 2.0D MY2009
Voorheen: C30 1.8 sport (2009)
Daarvoor: S60 2.0t/Rica 225 pk/2005
Voorheen: C30 1.8 sport (2009)
Daarvoor: S60 2.0t/Rica 225 pk/2005
- Rogier64
- 5th Gear member
- Berichten: 1207
- Lid geworden op: 10.04.2006 - 21:57
- Locatie: Achterhoek
Ha ja, erg vervelend als je in zo'n bomvolle auto hebt gereden
Ik maak eerder wat minder dan meer kilometers. De voorgaande auto was een V70-T5 automaat. In vergelijking daarmee was en is de 2.0D natuurlijk een stuk zuiniger en kon de diesel makkelijk uit. Daarmee kwam gelijk wel een beetje het gemis van het T5 vermogen om de hoek kijken. Hoewel ik (al zeg ik het zelf) een nette en rustige rijder ben heb ik besloten de auto te laten tunen naar een kleine 180pk bij een tuner in 's Heerenberg. De auto is daarmee een stuk fijner te rijden. Je merkt absoluut verschil onderin, het lijkt wel of de turbo ook sneller oppakt. Dat alles zonder toename van brandstofverbruik. Die zit bij mij op ongeveer 1 op 14,5 bij de korte afstanden. Dat wordt gunstiger bij langere afstanden die ik in de vakanties rij. Polestar heeft volgens mij geen tuning voor de 2.0D, althans toen niet. Bovendien is de tuner in 's Heerenberg erg prijsvriendelijk. Wel even vermelden bij een onderhoudsbeurt om geen nieuwe software voor het motormanagement te laden.

2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
- Rogier64
- 5th Gear member
- Berichten: 1207
- Lid geworden op: 10.04.2006 - 21:57
- Locatie: Achterhoek
Nou, de knoop maar doorgehakt, werd helemaal onrustig
De eerste foto's....

De eerste foto's....
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 255
- Lid geworden op: 14.05.2011 - 10:26
- Locatie: Nieuwegein
- Contacteer:
Ik ben ook van een 2.0D naar de T4 automaat overgestapt. Bij mijn 30.000 km/jr zou de diesel misschien goedkoper zijn maar ik heb er geen moment spijt van gehad.
Fijne auto. De mijne heeft bij 60.000km de polestar tuning gekregen. Is er iets vlotter van geworden maar geen groot verschil. Rijd perfect met de caravan. Alleen het verbruik is fors als de motor zwaarder moet werken.
Met de caravan is het 14 ltr/100km. Bij redelijk doorrijden zonder caravan 11 ltr/100km. Het kan ook zuinig, als je op de A2 in de traject controle 100 km/h rijdt dan neemt die genoegen met 5 ltr/100 km. Gemiddeld kom ik op 8 ltr/100km waar ik met de diesel op ongeveer 6ltr/100km zat.
Veel plezierige kilometers gewenst!
Fijne auto. De mijne heeft bij 60.000km de polestar tuning gekregen. Is er iets vlotter van geworden maar geen groot verschil. Rijd perfect met de caravan. Alleen het verbruik is fors als de motor zwaarder moet werken.
Met de caravan is het 14 ltr/100km. Bij redelijk doorrijden zonder caravan 11 ltr/100km. Het kan ook zuinig, als je op de A2 in de traject controle 100 km/h rijdt dan neemt die genoegen met 5 ltr/100 km. Gemiddeld kom ik op 8 ltr/100km waar ik met de diesel op ongeveer 6ltr/100km zat.
Veel plezierige kilometers gewenst!
Volvo V70T6 MY12 Geartronic Polestar.
- Rogier64
- 5th Gear member
- Berichten: 1207
- Lid geworden op: 10.04.2006 - 21:57
- Locatie: Achterhoek
Kijk, van zo'n verbruik word ik wel vrolijk. Het dieselverbruik kan ik ook halen met regelmatig langere afstanden. Als ik met de T4 op de genoemde 8 ltr/100km kom ben ik tevreden. Standaard heeft die al 180pk uit een 1.6 motortje, dat heb ik nu ook en dat bevalt me prima. Heb er geen caravan achter hangen, blijft beperkt tot af en toe een aanhangertje of fietsdrager.
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
- PGV90
- 6th Gear member
- Berichten: 3175
- Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
- Locatie: Zuid Holland - groene hart
Ik heb al tijden een verbruik rond de 7.2 L / 100 km
Deels 80 km weg en deels snelweg, rij meestal wat harder dan de maximum snelheid
Dit is met een T4 handgeschakelde verfsie trouwens;
cruisecontrol helpt ook zeker.
Succes, mooie auto!
Deels 80 km weg en deels snelweg, rij meestal wat harder dan de maximum snelheid

Dit is met een T4 handgeschakelde verfsie trouwens;
cruisecontrol helpt ook zeker.
Succes, mooie auto!
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012