D3/D4/D5 MY2012/MY2013

Plaats reactie
ribruijn
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 10.09.2014 - 13:08

Als meelezer waarvan de overstap naar Volvo nu toch wel erg dichtbij komt toch ook maar geregistreerd op dit forum. Als veelrijder (50.000 km/jaar) kijk ik in eerste instantie naar een MY2012/MY2013 D3 (D4) of D5.

Ik zie echter iets aparts als ik de modeljaren 2012 en 2013 vergelijk. Door de introductie van de 136PK D3 is de MY2012 D3 in MY2013 D4 geworden, dit is het D5204T3 blok. Apart is dat in beide jaren de prestaties (acceleratie, PK/KW, snelheden) hetzelfde zijn gebleven, maar dat verbruik in MY2013 lager is geworden (als ook het energielabel, B naar A voor de handbak). Idem voor de D5. Het blok bleef de D5244T11 en ook hier gelijke prestaties, maar lager verbruik en beter energielabel (ook B naar A).

Wat is erin MY2013 gebeurd? Software update? Iets anders? En als dit een update is, is deze dan ook beschikbaar op de MY2012 modellen? Met de betere cijfers ga ik met mijn jaarkilometrage in eerste instantie uiteraard voor de MY2013. Overigens is het verschil qua brandstofverbruik maar erg klein tussen de D5 en D4, dan wellicht toch maar een D5... 8-)
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28538
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Welkom.
De motoren worden zo nu en dan zuiniger door aanpassingen aan de software/motormanagement of door het introduceren van een hele nieuwe motorenserie.
Wat voor type Volvo zoek je eigenlijk.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
V50 R
6th Gear member
Berichten: 2570
Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34

Staar je vooral niet blind op de fabrieksopgave. De reden dat de auto's zogenaamd, op papier, zuiniger zijn gemaakt is om de co2 uitstoot te verlagen en daarmee de bpm. Heeft niets met het werkelijke verbruik te maken. Als je wil weten wat een D4/5 echt verbruikt, kijk dan even op spritmonitor of vergelijkbare sites.
De d5 is btw een biturbo en een d4 heeft een enkele variant, maar misschien wist je dat al.. Daardoor hebben de auto's tijdens het rijden een ander karakter. Succes met de keuze!
ribruijn
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 10.09.2014 - 13:08

Dank. Verschil D5 en D4 m.b.t. turbo is geheel duidelijk uiteraard... :-) Doel is een jong gebruikte 5-cilinder. Twijfel tussen D4 en D5.

Oorzaak van de verwarring en de vraag (@lint: er is hier geen sprake van een nieuwe motorenserie): Volvo geeft nogal wat afwijkende verbruiksgegevens voor exact hetzelfde blok, zie hieronder. Vooral verschil D3 MY2012 en D4 MY2013 is groot, zelfde motor, zelfde prestaties....

Afbeelding
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28538
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Duidelijk nu, ik dacht dat je doelde op de nieuwe motoren van Volvo.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
V50 R
6th Gear member
Berichten: 2570
Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34

Ik zou niet gaan denken dat je die 5,3 gaat halen met een vijf cilinder. Zelfs die 6,4 is optimistisch! Wel met de vorige generatie, maar de huidige modellen verbuiken veel meer. Begrijp dat je milieu bewust wil kiezen, maar een d5 is geen zuinigheidswonder. Zeker als je een automaat zou willen schieten de cijfers omhoog, zoek maar eens op het forum naar topics over mensen die schrikken van het verbruik...
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4271
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

De MY2012 D3 versus de MY2013 D4 heeft een andere automatische versnellingsbak (ander typenummer). Moet dan haast wel mede daardoor zijn dat het verbruik lager is.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8446
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Ik zou een simpele software update toch niet uitsluiten.

Mijn XC70NN MY12 met D3 AWD motor D5244T17 is exact dezelfde als de D4 AWD MY14.
Ik haalde gemiddeld ongeveer 7.5L/100km op de BC, nu na een onderhoud met service 2.0 update haal ik 7.1L/100km en ik doe dezelfde trajecten met dezelfde rijstijl.

Ik kan geen andere verklaring vinden dan de s/w update, ook merk ik dat de GT sneller opschakelt, bvb bij 70km/u draait de motor aan slechts 1400rpm.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”