V70N D5 hoge km!

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Mikal
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 04.01.2012 - 22:21

Beste Volvo-forum leden,

Ik lees al een tijdje mee en ben in het bezit van een S70 2.5 10V automaat. Prachtig fijne bak en rijdt heerlijk, alleen met mijn KM's kan ik beter een diesel nemen. Ik rij ongeveer 22.500-25.000 km per jaar. Dat is net op het omslagpunt van een diesel, de meeste KM's maak ik toch op de snelweg (114 km heen en 114km terug, 2 a 3 dagen in de week)en van mijn baas krijg ik 0,19 cent terug. Bij mijn S70 met een verbruik van 1:10 hou ik dus weinig over ;-).

Nu ben ik mij aan het oriënteren voor een diesel, ik zou namelijk graag bij Volvo willen blijven en ik hoorde dat de V70N een fijne reisauto is. Nu weegt deze iets meer dan mijn S70 en in MRB ga ik ook een schaaltje hoger. Al schijnt een V70 op de snelweg toch snel rond de 1:20 te zitten, dat komt mij een stuk gunstiger uit met het tanken. Nu zou ik graag mijn S70 willen inruilen op een V70N, als ik helaas rond dezelfde prijsklasse ga kijken (€2000,-) dan kom ik vaak modellen tegen met 350.000+ km's.

Mijn S70 heb ik gekocht met 256.000, inmiddels staat er alweer 15.000km bij sinds Maart '14. Voor mij was het een drempel om deze S70 te kopen met meer dan 250.000 km op de teller. Auto geeft geen krimp, was goed onderhouden en in een zeer goede staat. Nu is 350.000 km nog een stapje hoger, dus voor mij ook een hogere drempel.

Neem ik een groot risico om een V70 D5 met een relatief hoge KM stand te kopen? Na 300.000 km moet er toch wel het een en ander kapot gaan natuurlijk. Ik was me ook eens aan het kijken op een S60 (de opvolger van de S70), maar die weegt ongeveer evenveel als een V70N, dus scheelt maar minimaal in de MRB.

Kan ik beter doorsparen voor een jonger model met minder KM's? Of kan ik beter kijken naar een V70 Classic?
Het zou dan sowieso weer een automaat worden, maar die zullen na 300.000km ook wel op zijn toch?

Iemand tips voor mij of advies?
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9309
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Voor de motor zou het niet erg zijn, maar wat er om heen zit wel. Dat zijn km standen waarbij het nodige vervangen moet worden.
De distributieriem moet bij 320 al gedaan zijn, daar zou je geen last van mogen hebben. Maar de voorwielophanging voornamelijk wel. Draagarmen, Veerpootrubbers + lagers, stabilisatorstangetjes, stuurkogels/fuseekogels, motorsteun, versnellingsbak steun, handremschoentjes, airco condensor, intercooler.
Even opletten dus wat daar al aan gedaan is, anders heb je kans dat het nog moet. Dat zijn nou eenmaal de zwakke puntjes van de auto.

1 op 20 haalt een D5 alleen als hij van voor 2004 is, MY01-04.
Laatst gewijzigd door JeroenSpock op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29561
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Blijft altijd een lastige zaak, je weet nu wat voor auto je hebt en een gebruikte V70 met een hoge kilometerstand kan een gok zijn op kostengebied.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27389
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Waarom wil je een V70?
Een S60 is in de vaste lasten net ietsje (niet heel veel) goedkoper, maar zijn in aanschaf wel goedkoper dan een V70.
Stel deze vraag aangezien je nu ook een sedan rijd :)

Mijn persoonlijke keuze in deze situatie zou nog even doorrijden zijn en door sparen voor voor een exemplaar met minder kilometers op de teller zodat je er qua auto ook daadwerkelijk in alle opzichten op vooruit gaat
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
RoyvW
3rd Gear member
Berichten: 330
Lid geworden op: 15.07.2011 - 14:01
Locatie: Brunssum

Als de S70 nog zo goed is kun je ook overwegen een gasinstallatie te laten inbouwen. De motor in jouw S70 leent zich daar perfect voor, je kunt er dan nog makkelijk 100k bijzetten. Een V70 met 350+k km diesel moet ook kunnen maar in de prijsklasse die je zoekt ben ik bang dat je een auto koopt met veel achterstallig onderhoudt.
Volvo XC90 T8 AWD Inscription PE LV MY2016
Volvo EX30 Core Vapour Grey 2024


Volvo XC90 2.5T Ocean Race 2005
Volvo V70 XC 2.5T AUT 1998
Volvo V40 2.0T AUT 2002
Volvo V70 2.5D AUT 2000
Volvo S60 2.4i 140PK LPG 2001
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Een N met 3 ton of meer op de klok net een D5 in het vooronder is niks bijzonders. Er zijn slechte maar zeker ook goede en het is nu juist de kunst van het zoeken. Maar eentje met meer dan 3 ton op de klok voor 2 mille ga ik mogelijk bekijken maar laat hem feitelijk staan. Een V70N met D5 die goed is zal ergens tussen de 3500 en 4000 minimaal gaan kosten. Vorig jaar de mijne, een 2003 met "slechts" 2,5 ton op de klok ingeruild en ik heb het gevoel dat ik hem voor het inruilbedrag van 6 mille verscheten heb. Ergo: Een goede, nette V70N met D5 kost meer dan je budget op dit moment toelaat.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Mikal
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 04.01.2012 - 22:21

Bedankt voor de tips en adviezen! Dat wordt dus nog even wachten tot ik iets meer budget heb!
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29561
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat lijkt mij een heel verstandig besluit.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
dieselpower
4th Gear member
Berichten: 532
Lid geworden op: 05.08.2007 - 16:35

Weet waar je aan begint O-)

Ikzelf heb ooit (2 jaar) een S70 140pk benzine gehad bouwjaar Mei 2000 (dus een van de laatste). Werkelijk waar een heerlijke auto, mankeerde niets aan.
Door gewijzigde omstandigheden en met het oog op de km's en dus de brandstofkosten (spreadsheet ingevuld, ziejewel, ik kan het beste overstappen) ingeruild op een S60 D5 163pk bouwjaar 2002. In het begin fijn, iets nieuws/anders, maar na een jaar was ik de S60 al beu. Zo'n diesel is/lijkt idd goedkoper, maar de rest......de afwerking, de stille motorloop van een benzine, de trillingen. Man-o-man, ik vond dat ik werkelijk waar achteruit was geboerd, van zo'n "oude S70" naar zo'n "nieuwe" S60" was zeker geen stap omhoog.
Natuurlijk de kas weer wat moeten spekken om weer te kunnen oversteken maar toen ik weer een hele knappe (51000km) V70N 2006 140pk benzine zag bij de dealer (even een 10000km check), binnen 1 uurtje gekocht.
Nu (inmiddels alweer 4 jaar) rijden met een grijns op mn gezicht. Tuurlijk, zo'n diesel is stukken zuiniger (wél grof meer belasting) en heeft meer trekkracht, maar de vibratie, gevoel, geluid is in zo'n benzine 5-cylinder zooooo lekker. Er zit natuurlijk hetzelfde blok in als in mn S70 maar deze V70 is (nog steeds) helemaal hetzelfde gevoel als de S70 was.
(Sorry aan alle S60 en/of dieselrijders, dit is echt mijn persoonlijke ervaring en zeker niet bedoeld om iemand te beledigen.)

Daarbij, diesels moesten ieder jaar keuren, iedere 20000km een beurt en die waren dan nog een beetje duurder ook. Nu moet ik, gezien de leeftijd van de auto, inmiddels ook ieder jaar keuren met mn benzineversie, maar toen ik m pas had was dat om de twee jaar en iedere 30000km een beurt.

Ik rijd ook zo'n 20000-22000 per jaar en als ik echt álle kosten optel en verreken ben ik op benzine rijden zo'n 50 euro per maand duurder uit als op diesel. Als je je oude auto inruilt (je weet wat je hebt) en je koopt iets jongers terug (afwachten wat je krijgt) en je moet er dan 5 rooitjes bijleggen, daar kan je dan 100 maanden 50 euro's meer voor betalen om je benzine te blijven rijden.
Laatst gewijzigd door dieselpower op 01.01.1970 - 01:00, 4 keer totaal gewijzigd.
V70 2006 Edition II 140PK 5-speed
Gebruikersavatar
V70 T5 assen
5th Gear member
Berichten: 1329
Lid geworden op: 06.08.2008 - 21:15
Locatie: Drenthe

En dan noem je jezelf Dieselpower :)
V70 T5 comfortline winterline 250 pk 2001 -achterspoiler , blokjesgrill , powerflex ,sunblinds , zomer 17" pegasus , winter 16" metis
Ducati 944 ST2 1998
Gebruikersavatar
dieselpower
4th Gear member
Berichten: 532
Lid geworden op: 05.08.2007 - 16:35

V70 T5 assen schreef: En dan noem je jezelf Dieselpower :)
Uhhhh....ja, die heb ik niet zien aankomen maar wel volledig terecht :lol:

Toen ik mijn S60 D5 kocht had ik in het begin wat probleempjes met de auto dus na wat google-en kwam ik hier terecht. Lid geworden en ik was toen nog erg in mn nopjes met mn diesel. Zoals al aangegeven werd dat na verloop tijd heimwee naar benzine. Mn forumnaam niet veranderd omdat dat verwarrend kon zijn voor mijn posts en topics.
V70 2006 Edition II 140PK 5-speed
Gebruikersavatar
mad
6th Gear member
Berichten: 4299
Lid geworden op: 18.03.2006 - 14:43
Locatie: Romania

Nu meen ik ergens te hebben gelezen dat iemand in een zelfde situatie kwam en wel KRUIPEND terug wilde naar de ingeruilde S70.....
XC70 D5 2009 Ocean Race
Mikal
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 04.01.2012 - 22:21

dieselpower schreef:
V70 T5 assen schreef: En dan noem je jezelf Dieselpower :)
Uhhhh....ja, die heb ik niet zien aankomen maar wel volledig terecht :lol:

Toen ik mijn S60 D5 kocht had ik in het begin wat probleempjes met de auto dus na wat google-en kwam ik hier terecht. Lid geworden en ik was toen nog erg in mn nopjes met mn diesel. Zoals al aangegeven werd dat na verloop tijd heimwee naar benzine. Mn forumnaam niet veranderd omdat dat verwarrend kon zijn voor mijn posts en topics.
Dat wordt dan sowieso voor mij eens proefrijden in een D5. Mijn ouders hebben altijd al een diesel gehad maar dan in een Citroen Berlingo en ik rijd wel eens in een Volkswagen Transporter diesel. Als het echt zo anders rijdt dan mijn S70 5 cilinder.

Een V70N en S60 zullen ook wel wat beter afgewerkt zijn dan mijn S70, al moet ik zeggen dat ik de S70 een top wagen vind. Kom wel af van een Volvo 440, dus dat is wel 2 stapjes hoger :P.

Keuze voor de V70N en niet voor S60 is dat ik eigenlijk de ruimte van een sedan onlogisch vindt, al heb ik de extra ruimte misschien maar soms nodig, daarbij vindt ik de V70N eigenlijk wel mooi. Mooier dan een V70 Classic.
Martijn-A
2nd Gear member
Berichten: 66
Lid geworden op: 29.05.2014 - 20:59

Als verstokte diesel rijder zou ik licht aangeslagen moeten zijn wanneer de vonk-ontsteker geprefereerd wordt boven de zelf- ontsteker. :devil: .. Maar ik vind het interessant om te lezen hoe er met een andere bril gekeken wordt. Met de genoemde kilometrages zal het een voorkeurskeuze zijn. De vaste gebruikskosten liggen dicht bij elkaar en het ware verschil zal uit de variabelen komen. Wat je uiteraard achteraf pas weet want wat er kapot gaat is afwachten.

En daar zit wel een punt... je denkt uit te komen op een aankoop met 300k op de teller en automaat. Je zult, buiten alle punten die @jeroenSpock al aangaf, je ook goed moeten verdiepen in de kwaliteit van de automatische bak. Die vragen nog wel eens onderhoud rond die km stand.
Wat betreft het verbruik, ik heb mijn twijfels of je de 1:20 gaat halen met een automaat. Zelf rijd ik (dan wel een D5 185pk euro4 met roetfliter) met veel rustige km 1:17 volgens tankopgaaf. Geloof de BC van een V70n niet, die liegt dat hij barst. (Wel natuurlijk handig om je partner te overtuigen)

Het is van groot belang, wanneer je een V70n wilt gaan rijden dat je ruim de tijd neemt om je in de kwaliteit van de testauto te verdiepen.

Volvo V70 D4 Summum
Volvo V70NN D5 momentum (verkocht)
Volvo V70 D5 Edition I (verkocht)
Gebruikersavatar
V70 T5 assen
5th Gear member
Berichten: 1329
Lid geworden op: 06.08.2008 - 21:15
Locatie: Drenthe

Een maat van mij rijdt een D5 163pk versie , die mocht eens in mijn T5 rijden wat hem opviel was de rust in de auto en de soepele motor .
Alleen met 20.000 km per jaar is diesel de betere keuze.
V70 T5 comfortline winterline 250 pk 2001 -achterspoiler , blokjesgrill , powerflex ,sunblinds , zomer 17" pegasus , winter 16" metis
Ducati 944 ST2 1998
Gebruikersavatar
trissy1979
2nd Gear member
Berichten: 55
Lid geworden op: 26.01.2012 - 17:43
Locatie: Lichtenvoorde
Contacteer:

Waarom is een diesel dan een betere keuze? Ik rij zelf een T5 op G3. Dit rijdt heerlijk. Het enige waarover je zou kunnen struikelen in mijn ogen is de actieradius op gas. 400 kilometer op een tank is bij mij echt het maximaal haalbare. ;)
Groet,

Tristan
Gebruikersavatar
V70 T5 assen
5th Gear member
Berichten: 1329
Lid geworden op: 06.08.2008 - 21:15
Locatie: Drenthe

Waarom betere keuze , wanneer je al in de hoge kilometerstanden zit is het wel erg duur om er dan nog een lpg installatie in te bouwen.
En idd die korte actie radius is ook zeer irritant .
En wanneer je de kleppen moet stellen is de "winst" weer weg aan een hoge garage rekening.

Maar ieder zijn keuze :)
V70 T5 comfortline winterline 250 pk 2001 -achterspoiler , blokjesgrill , powerflex ,sunblinds , zomer 17" pegasus , winter 16" metis
Ducati 944 ST2 1998
Mikal
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 04.01.2012 - 22:21

trissy1979 schreef: Waarom is een diesel dan een betere keuze? Ik rij zelf een T5 op G3. Dit rijdt heerlijk. Het enige waarover je zou kunnen struikelen in mijn ogen is de actieradius op gas. 400 kilometer op een tank is bij mij echt het maximaal haalbare. ;)
Dan zou ik dus om elke 1,5 werkdag moeten gaan tanken :P.

Als het meezit ga ik vrijdag kijken naar eentje! Hopelijk krijg ik nog iets terug voor mijn S70!
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

al met al, bouw een gastank in joh!
keep calm!, your randomizer is running
Gebruikersavatar
kevinwalter
5th Gear member
Berichten: 1207
Lid geworden op: 05.04.2013 - 14:04
Locatie: Leusden
Contacteer:

fredhead schreef: Waarom wil je een V70?
Een S60 is in de vaste lasten net ietsje (niet heel veel) goedkoper, maar zijn in aanschaf wel goedkoper dan een V70.
De S60 zit in de zelfde belastingsklasse als mijn V70 :) 1537kg. Dus dat zal wel mee vallen. Dat is ook de reden dat ik voor een V70 gegaan ben. Zelfde prijs maar toch een station dus ruimte :)
- V60 T8 Polestar Engineered, 2020.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”