van 440 naar S40, 1.6je enigste zorg.

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
volvek the great
1st Gear member

Na 7 jaar met mijn 440 gereden te hebben, vandaag mijn ja woord gegeven aan een S40 1.6I uit 1999.
Ik moest wel aangezien ik nu in Spanje woon, en ik mn 440 anders moest overzetten naar spaanse plaks, massas papierwerk regelen en import kosten betalen.

Dit is mijn aankoop, een S40 in (op het eerste zicht) perfecte staat voor 1500 eurootjes:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Alles ziet er piekfijn uit zowel van buiten als vanbinnen, er staan 169.000 km's op de teller, en tijdens de testrit reed hij mooi vlotjes maar... de 1.6I was zoals ik voordien al een beetje vreesde moeilijk op zn staart te trappen. op de heuvels naar boven was het plankgas geven en traag accelereren.

Mijn 440 was een 1.8I en die ging in het begin ook wat lui, maar nadat Volvek the great er een paar jaar me gereden had was de motor uiteindelijk goed ingewerkt en ging accelereren stukken beter.
Ik vraag me dus nu af of dat dit hetzelfde gaat zijn als ik de S40 een beetje dril voor het grote werk, hebben jullie hier ervaring mee bij de aankoop van een 2de hands volvo die van een brave slome burger kwam?

Ik las tevens dat er niet veel kan getuned worden aan een benzinemotor, en dat het allemaal toch niet veel verschil uitmaakt, of is er wel een manier om de prestaties te verbeteren?

Anyway tijdens de testrit zaten er 3 stevige heren in de voiture, samen goed voor zo'n 240 kilo dus dat zal er ook wel mee te maken gehad hebben :D

Dit terzijde, blij met mijn aankoop en hoeveel auto je krijgt voor die prijs.
Laatst gewijzigd door volvek the great op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
jtb81
3rd Gear member

Veel plezier met je nieuwe aanwinst. De 1.6 is wel aan de krappe kant voor de S40, ik heb de 1.8 gehad en dat was al kantje boord vond ik. Ik kan je niet echt helpen verder, maar hier hoor je vaak dat een echte vent pas begint bij 100 kg dus in dat vergelijk valt 240 kg voor 3 man erg mee.
Volvo V50 2.4 elan (2004) high performance audio, family line, AP coilovers, 18 inch pegassus summer, 18 inch A-Design winter, volvotune, R-Design stuur, xenon, privacy shades, mmmi, parrot.
volvek the great
1st Gear member

jtb81 schreef: Veel plezier met je nieuwe aanwinst. De 1.6 is wel aan de krappe kant voor de S40, ik heb de 1.8 gehad en dat was al kantje boord vond ik. Ik kan je niet echt helpen verder, maar hier hoor je vaak dat een echte vent pas begint bij 100 kg dus in dat vergelijk valt 240 kg voor 3 man erg mee.
Cheers, welja 240 kilo was eigenlijk een ruwe schatting het zal wel meer naar de 260-70 gegaan zijn als ik nog eens terugdenk aan het tonnetje van de verkoper :D

Ja 1.6 is inderdaad vrij licht zeker voor een zware volvo, plankgas geven om op te kunnen trekken en hij zat al aan 4000 toeren aan 140km/u. Ik heb nu ook airco wel wat zeker goed van pas gaat komen hier en blijkbaar vraagt dat ook veel van het vermogen oftewel als je die uitzet of op een laag pitje, trekt de voiture ook wat beter.

De topsnelheid is zeker voldoende, maar als je moet inhalen kan het wel tricky worden zo, zeker als er een Spaanse Johnny komt aangevlogen achter je die er snel voorbij wil op het linkerbaanvak en jij maar plankgas zit te geven om die bestelwagen te passeren (gebeurt ook meestal bergop...).

Hopelijk verbetert dat allemaal eenmaal de motor gewent raakt aan mijn rijstijl, daar hoop ik stiekem op.
Laatst gewijzigd door volvek the great op 01.01.1970 - 01:00, 4 keer totaal gewijzigd.
ijsga
5th Gear member

Als je de motor niet meer vermogen kunt geven kan je altijd nog kijken of er ergens gewicht bespaard kan worden (weet niet of er een reservewiel aanwezig is?).
V50 2.4 Geartronic, Edition 1, MY08. 17" Spartacus zomer / 17" Serapis winter. 178.500 km.
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
lint
Geartronic member

Mooie S40, nu maar hopen dat jij de auto snel wat vlotter kan maken.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
volvek the great
1st Gear member

ijsga schreef: Als je de motor niet meer vermogen kunt geven kan je altijd nog kijken of er ergens gewicht bespaard kan worden (weet niet of er een reservewiel aanwezig is?).
Als ik dat doe rij ik zeker lek binnen een week haha
lint schreef: Mooie S40, nu maar hopen dat jij de auto snel wat vlotter kan maken.
Door mijn rijstijl bedoel je dan? Zou het nog even moeten googlen wat het effect precies is, maar dat maakt toch echt uit hé als de auto van eigenaar verandert?
dutchlimits
5th Gear member

Ik heb de 1.8, vind de 1.8 onderin de toeren al best traag, wel redelijk vlot bovenin de toeren, heb al 215 km/h op de autobahn kunnen redden. Mocht ik ooit een T4 schadebak voor een prikkie kunnen krijgen dan doe ik dat zeker en dan een engine swap uitvoeren. :)
RIDES:
Dodge Magnum
VW Corrado G60

EXIT:
Audi A4 B6 3.0 V6 30V QUATTRO
Volvo S40 2001
Polo G40 Genesis
lint
Geartronic member

Kijk zo'n 1.6 motor zal geen snelle auto worden maar door er wat vlotter mee te rijden gaat het op den duur mogelijk wat rapper.
MGB GT 1976
volvo-s40
4th Gear member

vervang de pakkingen eens van het in en uitlaat traject.
Kosten vallen mee, het werk is wat meer.
Dan weet je in iedergeval zeker dat dit weer allemaal lekker sluit, vooral als een auto op zijn staart is getrapt geweest waarbij de temperaturen geen goed doen aan pakkingen en uitlaat gedeelte.

als je de voorhandel dan op open hebt liggen, neem dan het carterventilatie gebeuren ook mee. (potje en leidingen)

Tevens het normale inleg filter vervangen door een sport inlegfilter.
Dit geeft geen extra pk's maar de motor pakt wel wat beter (lucht) op.

Hierna zul je merken dat je auto gelijk weer een stuk lekkerder en veller is dan dat ie nu doet.

boodschappenlijstje is :
carter:
-carterpotje
-leiding van potje naar boven het blok.
- leiding van potje naar luchtinlaatbuis.
- pakking inlaatspruitstuk.

uitlaat
- pakking uitlaatspruitstuk
- pakking ring tussen omlaaglopende buis naar katelysator.

lucht
sport inlegfilter.

Dan zou je 1.6 weer een stuk beter moeten tuffen.

Maar zoals hierboven ook al is beschreven, de 1.6 zijn opzich al geen vlotte wagens.
! WARNING ! DO NOT F*ck with my VOLVO. Serious Injury of Death May Occur.
volvek the great
1st Gear member

Bedankt heren experts voor jullie advies.
Na nu al een paar honderd kilometers gemaakt te hebben ben ik best tevreden over de motor. hij haalt gemakkelijk 130-140 op de snelweg en je hoeft hem enkel in 4de te zetten als het echt omhoog gaat, maar dat had ik met mn 440 1.8i ook, dus geen probleem.

Echter zijn er nu al 2 zaken waar ik me zorgen over maak:

1: Als ik de auto start en begin te rijden trekt het stuur soms heftig naar links, dit is gelukkig niet constant en het verdwijnt vanzelf weer. Maar gebeurt dus blijkbaar enkel tijdelijk nadat ik start. Eenmaal ik de auto gestopt heb aan een verkeerslicht en weer doorrij is het opeens verdwenen. Raar toch? Ik heb mn stuur versteld in de hoogte toen ik hem aanschafte, kan het mischien daar aan liggen dat het niet goed vastgeklikt is ofzo? Banden zijn nieuw (firestones), ik zal straks eens kijken of ze er wel goed opgelegd zijn maar denk niet dat het daaraan ligt.

2: Gisteren ook het algemene probleem gehad dat wel meer voorkomt, nl. dat bij het opstarten de motor wat rommelt en er geen power is. Toen ik omhoog wou om uit de ondergrondse garage te rijden viel ik zelfs stil op de ramp daardoor. Beetje later was het weer ok en was de motor weer smooth as ever, dus na wat nalezen hier zou ik best even de bougies laten vervangen?

Alvast bedankt voor jullie advies!
Laatst gewijzigd door volvek the great op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
lint
Geartronic member

Probleem 1 is waarschijnlijk een defect in de stuurbekrachtiging, laten controleren door de garage want kan gevaarlijk zijn.

Probleem 2 is mogelijk een probleem met de ontsteking of het brandstofsysteem, het is verstandig beide systemen stapsgewijs te controleren op een goede werking.
MGB GT 1976
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”