Maandagochtend auto of model eigen?

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Plaats reactie
ezwets
Starter

Hoi Allemaal,

Sinds december in het bezit van een Volvo V40 D2 SUMMUM MY2014, mooie auto al zeg ik het zelf.
Echter.... vanaf de dag van aflevering nog niet kunnen genieten.
Ik schrijf dit stukje om uit te vinden of dit nu alleen bij mij is of dat ik gewoon pech heb, ook kan het natuurlijk dat ik een zeurpiet eerste klas ben :(

Het begon al bij de aflevering, de dubbele uitlaat, in combinatie met de diffuser was niet goed gemonteerd, uitlaten te veel naar binnen gemonteerd.
Tijdens de uitleg van de dealer in de auto zag ik dat het navigatiescherm niet in het midden was gemonteerd, maar teveel naar links waardoor dus een zwarte balk aan de rechterkant zichtbaar was. Deze 2 punten zijn door mijn plaatselijke dealer naar tevredenheid opgelost.
Na een aantal kilometers gereden te hebben kwamen tocht echt wel wat meer vreemde en irritante eigenschappen naar voren.

Navigatiesysteem:
Bij navigeren naar bijvoorbeeld de Mauritsstraat 4 in Rotterdam kom je uit in Maassluis... terwijl er echt Rotterdam in het display staat in de lijst bij de recente bestemmingen, maar als je deze kiest geeft de kaart wel een locatie in Maassluis. (niet op te lossen volgens de dealer, al had een andere Volvo daar geen last van...) status: niet opgelost

Premium Sound:
Aangezien ik heb gekozen voor Premium Sound verwacht ik ook wel dat het een tandje harder mag, kan ook, maar alle deurpanelen rammelen vrolijk meer op de bass. (bekend probleem met losliggende bedrading in de portieren volgens de dealer, echter is bij reparatie alleen in 1 van de deuren een paperclip gevonden. Uiteraard rammelen de deurpanelen nog steeds) status: niet opgelost

Keyless entry:
Af en toe doen 1 of meerdere sensoren op de grepen het niet bij afsluiten van de auto (niet geconstateerd door de dealer) status: niet opgelost

Achterdeur sluit niet goed aan op de carrosserie:
De linker achterdeur is niet goed gemonteerd waardoor deze niet goed sluit. (dealer heeft de deur wat strakker afgesteld, echter sluit hij nog niet mooi aan. Het lijkt wel of de deur krom is. status: niet opgelost

Brandlucht bij belasting:
Na het parkeren ruik je na wat sportiever rijden een brandlucht, dit wordt inmiddels wel iets minder na 7000 km maar af en toe ruik je het nog steeds, een soort schroeilucht van verbrand kunststof) status: lijkt zichzelf op te lossen

Versnellingspook kraakt:
Bij het terugschakelen naar de 2e versnelling kraakt de pook, lijkt op een Franse auto in de jaren 70. status: laat ik de dealer nog naar kijken

Windruis/ rijwind:
Toch 1 van de 2 grootste ergernissen, mijn V40 produceert een berg windruis, alsof je met het deur niet goed dicht aan het rijden bent. Zelfs de afrolgeluiden van de auto welke voor je rijdt kun je heel goed horen. Bij hogere snelheden 120-140 km/h begint ze zelfs wat te fluiten (dealer heeft het niet kunnen constateren, al kan ik mij niet voorstellen dat dit normaal is, zeker omdat ik hier niemand over hoor klagen :-) status: niet opgelost

Comfort achtervering:
Dit is mijn grootste probleem, de auto is van achteren keihard geveerd, waardoor ik na meer dan een uur rijden een stijve nek krijg en hoofdpijn. Dit kan uiteraard model-eigen zijn en moet ik niet om zeuren, maar voor mij een serieus issue. Geen sportonderstel gekozen maar de vering lijkt wel een starre achteras. (dealer herkende dit wel maar dit is te wijten aan de 17 inch velgen, 16 inch heeft een beter comfort door de dikkere wang van de band. Aangezien ik ook al winterbanden heb ik deze maat is wisselen van velg ook niet echt een optie)
De winterbanden welke ik nu heb, Michelin Alpin, heb ik al op 1.8 bar gezet maar dit kan volgens mij nooit goed zijn voor de veiligheid

Misschien weet iemand een oplossing om het comfort aanzienlijk te vergroten? Andere spiraalveren, andere schokdempers??

Uiteraard wil ik niet afsluiten met een negatief gevoel, de V40 is gewoon een prachtige auto en ik hoop er nog veel kilometers mee te maken.
Al de technische snufjes en het mooie panoramadak geven in combinatie met de uitstekende stoelen en het prachtige interieur een rijk gevoel.

Suggesties, tips of kritiek is uiteraard welkom!!!!
CHRISITO
4th Gear member

Vrees toch dat dit een maandag autootje is. Ik heb zelf 20 jaar in een autiassemblage gewerkt en de wagen passeert zoveel controle punten. Dat is echt de pech hebben van een wagen die dit proces heeft overgeslaan
CHRISITO
4th Gear member

Windgeruis zijn de deurrubbers die niet goed zijn. Bekend probleem bij de eerste reeks v 40 ers. De harde vering is eigen . Kan verholpen worden door andere schokdemper maar dan krijg je andere rijeigenschappen van de wagen. En de gps zou met een software update wel moeten gaan . Dat scherm verkeerd ingebouwd is heb ik nog al gehoord maar bij de eerste reeks. Conclusie heb je geen stock wagen gekregen ipv een my14 . ??
Phacoid
3rd Gear member

Indien je van mening bent dat je dealer het niet zo nauw neemt met jouw puntjes van kritiek, dan raad ik je aan een andere dealer op te zoeken. Een frisse kijk kan nooit geen kwaad en een beetje dealer probeert toch zoveel mogelijk om de klant te helpen. Geen idee of je nu bij de dichtsbijzijnde dealer zit, maar volgens mij kan een ritje iets verder misschien veel frustraties verhelpen.

Indien het ergens anders ook nergens op uitdraait dan kun je nog steeds contact opnemen met Volvo Cars Nederland.

Veel succes gewenst!
lint
Geartronic member

Deze problemen moet je dealer gewoon oplossen, anders inderdaad even contact opnemen met Beesd als de dealer zo laks blijft.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Paul
Geartronic member

Jeetje wat een ellende zeg! Niks aan toe te voegen zou het echt even je dealer laten oplossen en anders kan de importeur hier inderdaad bij helpen. Stel het lukt niet met je dealer, second opinion bij een andere dealer!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
D2
3rd Gear member

ezwets schreef: Navigatiesysteem:
Bij navigeren naar bijvoorbeeld de Mauritsstraat 4 in Rotterdam kom je uit in Maassluis... terwijl er echt Rotterdam in het display staat in de lijst bij de recente bestemmingen, maar als je deze kiest geeft de kaart wel een locatie in Maassluis. (niet op te lossen volgens de dealer, al had een andere Volvo daar geen last van...) status: niet opgelost
Welke stappen doorloop je precies bij het invoeren van de bestemming?
ezwets schreef: Comfort achtervering:
Dit is mijn grootste probleem, de auto is van achteren keihard geveerd, waardoor ik na meer dan een uur rijden een stijve nek krijg en hoofdpijn. Dit kan uiteraard model-eigen zijn en moet ik niet om zeuren, maar voor mij een serieus issue. Geen sportonderstel gekozen maar de vering lijkt wel een starre achteras. (dealer herkende dit wel maar dit is te wijten aan de 17 inch velgen, 16 inch heeft een beter comfort door de dikkere wang van de band. Aangezien ik ook al winterbanden heb ik deze maat is wisselen van velg ook niet echt een optie)
Starre achteras met bladveren kan heel comfortabel zijn hoor ;)

Maar serieus: Zou het kunnen dat de transportblokken niet verwijderd zijn uit de wielophanging? Klinkt raar, maar dealers schijnen dit heel soms te vergeten als ze heel druk zijn...

Mijn tweede vraag: Wat is je referentiekader in dezen?
Auto: Opel Astra 1.6 cdti 136pk Innovation

Vorige auto's:
2012 Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium (poolauto)
2012 V40 D2 Momentum, Biarritz Blue, Intro line, 17" Mannan, verwarmbare voorruit, LED DRL
2009 Honda Civic Hybrid
2006 Mini Cooper
HakanC
3rd Gear member

Navigatiesysteem:

Volgens mij heb je het niet over de Sensus navigatie maar de achteraf geïnstalleerd Touch navigatie? Wel even handig om dit te melden.

Premium Sound:

Bas instelling is standaard (Lees alle instellingen in het midden van de 5-way equalizer (Deze is buiten de standaard bas-mid-high instelling) veels te hoog. Bij mij staan de de Bas instellingen heel laag en iets meer high en geloof me je kunt dan heel hard gaan met de geluid zonder vervorming

Is normaal bij nieuwe auto's met Roetfilter. Na paar maanden heb je daar geen last meer van.

Windruis/ rijwind en Comfort achtervering:

Probeer bandenspanning 2.3 bar voor alle banden.
Laatst gewijzigd door HakanC op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V40 D2 SUMMUM | Ice white solid | Vasa leder espresso blond/blond | IntroLine | Dynamicline | 18 Atreus (Glossy Black/Glossy White) | Premiumsound | Panoramadak | HEICO frontspoiler | R-Design diffuser + uitlaat | Stylingpack zij-spoilers enz enz..
ex-Mooseman
4th Gear member

D2 schreef:

Maar serieus: Zou het kunnen dat de transportblokken niet verwijderd zijn uit de wielophanging? Klinkt raar, maar dealers schijnen dit heel soms te vergeten als ze heel druk
Klopt, collega heeft twee maanden met een verschrikkelijk slecht rijdende V50 rond gereden
D2
3rd Gear member

ex-Mooseman schreef:
D2 schreef:

Maar serieus: Zou het kunnen dat de transportblokken niet verwijderd zijn uit de wielophanging? Klinkt raar, maar dealers schijnen dit heel soms te vergeten als ze heel druk
Klopt, collega heeft twee maanden met een verschrikkelijk slecht rijdende V50 rond gereden
Eerlijk gezegd kan ik me moeilijk voorstellen dat TS al die klachten zou ondervinden als die achterwielophanging helemaal in orde zou zijn. Dus er moet iets mis mee zijn.

De achterwielophanging is -in onbeladen toestand- een beetje bonkerig op verkeersdrempels en andere korte oneffenheden, maar dat is m.i. normaal bij een personenauto en dus zeker niet erger dan bij andere, vergelijkbare auto's. Al met al vind ik de V40 met standaardonderstel behoorlijk comfortabel afgesteld, zou mss een tikkie strakker mogen van mij. Op lange oneffenheden kan 'ie zelfs wat deinerig worden. Kortom, ik herken de klachten van de TS totaal niet bij mijn eigen -identieke- auto.

Vorige auto's:
2012 V40 D2 Momentum, Biarritz Blue, Intro line, 17" Mannan, verwarmbare voorruit, LED DRL
2009 Honda Civic Hybrid
2006 Mini Cooper
ezwets
Starter

Beste allemaal, inmiddels zijn we een paar maandjes verder en is het tijd voor een update!
Allereerst bedankt voor jullie aanmerkingen opmerkingen en eventuele oplossingen.

Om met de deur in huis te vallen, ik ben nog steeds erg ongelukkig met deze auto, er zijn zelfs wat punten bij gekomen... maar eerst de laatste stand van zaken!

Navigatiesysteem:
Bij navigeren naar bijvoorbeeld de Mauritsstraat 4 in Rotterdam kom je uit in Maassluis... terwijl er echt Rotterdam in het display staat in de lijst bij de recente bestemmingen, maar als je deze kiest geeft de kaart wel een locatie in Maassluis. (niet op te lossen volgens de dealer, al had een andere Volvo daar geen last van...)
Navigeren naar bovenstaand adres (en meerdere locaties) is blijkbaar een fout in de kaarten, dit probleem had een nieuwe V40 ook....
Echter was het systeem telkens de weg kwijt en kon niet voldoende satellieten vinden, dit is opgelost met een nieuwe GPS antenne. Het systeem is wel erg traag en door de dealer wordt naar een oplossing gezocht

Premium Sound:
Aangezien ik heb gekozen voor Premium Sound verwacht ik ook wel dat het een tandje harder mag, kan ook, maar alle deurpanelen rammelen vrolijk mee op de bas. (bekend probleem met losliggende bedrading in de portieren volgens de dealer, echter is bij reparatie alleen in 1 van de deuren een paperclip gevonden. Uiteraard rammelen de deurpanelen nog steeds)
Dealer probeert alles om het op te lossen maar links voor en links achter blijven de deurpanelen resoneren. Speaker links achter is waarschijnlijk defect, word naar een oplossing gezocht

Keyless entry:
Af en toe doen 1 of meerdere sensoren op de grepen het niet bij afsluiten van de auto (niet geconstateerd door de dealer)
Auto heeft zich meerdere malen uit zichzelf ontgrendeld op miraculeuze manier..
Dealer heeft er naar "gekeken" en sinds dien heb ik er geen last meer van gehad, al heeft het mij wel een USB harddisk met MP3's en een Serengeti zonnebril gekost welke in de auto lagen.

Achterdeur sluit niet goed aan op de carrosserie:
De linker achterdeur is niet goed gemonteerd waardoor deze niet goed sluit. (dealer heeft de deur wat strakker afgesteld, echter sluit hij nog niet mooi aan. Het lijkt wel of de deur krom is. status: niet opgelost
Dealer heeft de deuren afgesteld, is acceptabel nu

Na het parkeren ruik je na wat sportiever rijden een brandlucht, dit wordt inmiddels wel iets minder na 7000 km maar af en toe ruik je het nog steeds, een soort schroeilucht van verbrand kunststof) status: lijkt zichzelf op te lossen
Helaas moet ik constateren dat die brandlucht af en toe weer terug is, dealer weet niet wat ze er mee aan moeten

Versnellingspook kraakt:
Bij het terugschakelen naar de 2e versnelling kraakt de pook, lijkt op een Franse auto in de jaren 70. status: laat ik de dealer nog naar kijken
Pook is gesmeerd en probleem is verholpen

Windruis/ rijwind:
Toch 1 van de 2 grootste ergernissen, mijn V40 produceert een berg windruis, alsof je met het deur niet goed dicht aan het rijden bent. Zelfs de afrolgeluiden van de auto welke voor je rijdt kun je heel goed horen. Bij hogere snelheden 120-140 km/h begint ze zelfs wat te fluiten (dealer heeft het niet kunnen constateren, al kan ik mij niet voorstellen dat dit normaal is, zeker omdat ik hier niemand over hoor klagen :-)
Deurrubbers waren inderdaad niet goed, waren ook niet goed gemonteerd, zijn nu allemaal vervangen. Ruis is wat minder nu, opgelost dus!

Comfort achtervering:
De winterbanden welke ik nu heb, Michelin Alpin, heb ik al op 1.8 bar gezet maar dit kan volgens mij nooit goed zijn voor de veiligheid
Tja, is model eigen en niet op te lossen volgens de dealer. Andere vering of schokdempers kunnen niet gemonteerd worden volgens de dealer moet het hele onderstel aangepast worden, ik moet er maar mee leven of deze auto ruilen met een collega.

In de tussentijd tussen de 5000 en de 15000 km is de auto gaan stotteren bij een koude start en olie gaan verbruiken, de dealer heeft de motor vervangen echter mocht ik 1200 km later weer olie bijvullen. Was van een maximaal oliepijl gezakt naar 2 streepjes boven het minimum. Het stotteren is ook niet opgelost. Volgens de dealer ligt het aan mijn inrijden van de auto. Ik heb daar mijn twijfels bij. De vervangende D2 heeft hier geen last van. (is een demo... dus zal niet gespaard worden)
Ook de koppeling pakt niet lekker op, bij voorzichtig optrekken voel je het koppelingspedaal trillen, ook hier heeft het vervangend vervoer geen last van.
Dealer gaat uitzoeken of dit "binnen de toleranties van Volvo valt". We gaan het wel horen!!

Ik hou jullie weer op de hoogte.
ezwets
Starter

D2 schreef:
ezwets schreef: Navigatiesysteem:
Welke stappen doorloop je precies bij het invoeren van de bestemming?
Zowel met voice command als met handmatig invoeren van het adres, probeer het eens in jouw V40... wellicht heb je het zelfde probleem
ezwets schreef: Comfort achtervering:
Starre achteras met bladveren kan heel comfortabel zijn hoor ;)

Maar serieus: Zou het kunnen dat de transportblokken niet verwijderd zijn uit de wielophanging? Klinkt raar, maar dealers schijnen dit heel soms te vergeten als ze heel druk zijn...

Mijn tweede vraag: Wat is je referentiekader in dezen?
Mijn vorige auto was een Honda Civic Hybrid, deze was zeer comfortabel, maar dat hoef ik jou niet te vertellen :D
Ford C-Max daarvoor was ook minder hard.....
ezwets
Starter

HakanC schreef: Navigatiesysteem:

Volgens mij heb je het niet over de Sensus navigatie maar de achteraf geïnstalleerd Touch navigatie? Wel even handig om dit te melden.

Premium Sound:

Bas instelling is standaard (Lees alle instellingen in het midden van de 5-way equalizer (Deze is buiten de standaard bas-mid-high instelling) veels te hoog. Bij mij staan de de Bas instellingen heel laag en iets meer high en geloof me je kunt dan heel hard gaan met de geluid zonder vervorming

Is normaal bij nieuwe auto's met Roetfilter. Na paar maanden heb je daar geen last meer van.

Windruis/ rijwind en Comfort achtervering:

Probeer bandenspanning 2.3 bar voor alle banden.
Ik heb het standaard navigatieststeem, zonder touch.
Het resoneren is niet alleen met bas-tonen maar ook in midden-tonen
Herko_ter_Horst
2nd Gear member

ezwets schreef: Keyless entry:
Af en toe doen 1 of meerdere sensoren op de grepen het niet bij afsluiten van de auto (niet geconstateerd door de dealer)
Auto heeft zich meerdere malen uit zichzelf ontgrendeld op miraculeuze manier..
Dealer heeft er naar "gekeken" en sinds dien heb ik er geen last meer van gehad, al heeft het mij wel een USB harddisk met MP3's en een Serengeti zonnebril gekost welke in de auto lagen.
Begrijp ik nou goed dat er bij de dealer een harddisk en een zonnebril uit de auto verdwenen zijn? Ik zou even checken of die niet ter bescherming zijn weggelegd, maar als ze echt "verdwenen" (= gejat) zijn, dan zou ik a. de dealer aansprakelijk stellen, en b. nooit meer bij die dealer terugkomen.

Verder heb je inderdaad extreem veel pech met je wagen, da's zwaar balen. Een motor vervangen bij zo'n nieuwe auto, lijkt me bijvoorbeeld een zeer uitzonderlijke handeling. Al met al klinkt het bijna alsof de auto een klapper heeft gemaakt...

Heb helaas verder geen tips voor je, net als de meesten heb ik (gelukkig) nergens last van.
Laatst gewijzigd door Herko_ter_Horst op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Mazda MX-5 SKYACTIV-G 160 GT-M + Sports Pack - MY2016
Volvo V40 T3 Momentum - MY2014: topic
Volvo C30 1.6D Drive-E Sport - MY2009 lease
Fiat Grande Punto 1.4-16v Sport - MY2006
Mini Cooper S 1.3 Mk.VII - MY2000

Driving matters!
D2
3rd Gear member

ezwets schreef:
D2 schreef: Mijn tweede vraag: Wat is je referentiekader in dezen?
Mijn vorige auto was een Honda Civic Hybrid, deze was zeer comfortabel, maar dat hoef ik jou niet te vertellen :D
Ford C-Max daarvoor was ook minder hard.....
De HCH beweegt een stuk meer op z'n veren en zou je comfortabeler kunnen noemen. De V40 ligt echter een stuk rustiger op de weg, en dat is ook wel wat waard. En als ik mensen op de achterbank had, en bagage achterin, wilde de HCH nog weleens de bumpstops aantikken, niet echt prettig. De V40 lijkt juist comfortabeler te worden met belading.

Maar goed. Om de vraag in de topictitel beantwoorden: Maandagochtendauto, zeer zeker.

Sterkte ermee!

Vorige auto's:
2009 Honda Civic Hybrid
2006 Mini Cooper
Plaats reactie

Terug naar “V40”