sinds een 4tal weken heb ik een nieuwe XC70d4(met 2.0d 163pk)handgeschakeld
na enkele dagen en wanneer de motor warm staat begon het koppelingspedaal wanneer ik hem indruk om te schakelen te trillen(soms heel licht,soms harder)daarna blijft het een tijdje weg.je kan er geen lijn in trekken,ik heb mijn probleem gemeld aan de garage (we zijn daarna 14 dagen met het vliegtuig op vakantie geweest)ik ben deze week naar de garage geweest en ze hebben een testrit gedaan en natuurlijk geen trillingen..........in het naar huis rijden daarentegen gedurende een 5a10tal minuten en daarna weer gedaan
de garagist vertelde mij dat die trilling verscheidene oorzaken kan hebben en dat ik moet binnenkomen wanneer het zich terug voordoet(niet gemakkelijk)maar ging er wel al een dossier van opstellen
Zijn er nog leden op dit forum die zoiets al voor gehad hebben?de eerste trilling had ik na een 250km
trillende koppelingspedaal
- dennis850estate
- Forumsponsor
- Berichten: 206
- Lid geworden op: 28.07.2005 - 22:34
- Locatie: gelderland
- Contacteer:
wat is de kilometerstand? Dubbel massa vliegwielen kunnen dit soort trillingen veroorzaken
- trissy1979
- 2nd Gear member
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 26.01.2012 - 17:43
- Locatie: Lichtenvoorde
- Contacteer:
Ga inderdaad maar uit van het duo-massa vliegwiel. Het is een bekend kwaaltje bij deze jongens!
Succes!
Succes!
Groet,
Tristan
Tristan
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 113
- Lid geworden op: 07.02.2007 - 22:40
Bedoel je dat het een bekend probleem is bij nieuwe D4 motoren met amper kilometers erop?trissy1979 schreef: Ga inderdaad maar uit van het duo-massa vliegwiel. Het is een bekend kwaaltje bij deze jongens!
Succes!
Ken het probleem alleen bij moderne dieselmotoren die steeds meer koppel leveren tov vroeger en die al flink in de kilometers zitten en daardoor de DMF aan slijtage onderhevig is.
Laatst gewijzigd door mad_manic op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 T4 Summum, MY 2014
Volvo V70 2.0D Limited Edition, MY 2009
Volvo V40 1.9D 115pk Sports Edition MY2003, Virtual Blue
Volvo 440 DL 1.6 MY1993
Volvo V70 2.0D Limited Edition, MY 2009
Volvo V40 1.9D 115pk Sports Edition MY2003, Virtual Blue
Volvo 440 DL 1.6 MY1993
- trissy1979
- 2nd Gear member
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 26.01.2012 - 17:43
- Locatie: Lichtenvoorde
- Contacteer:
De DMF is inderdaad een behoorlijke slijtage-gevoelig ding. Het is ook een behoorlijk bekende bij de Volvo's. Gezien je klacht ga ik ervan uit dat deze bij jou inderdaad niet helemaal lekker meer is. En uiteraard speelt veel koppel een oorzaak in het sneller doen slijten van de DMF. Lullig maar helaas wel waar! 

Groet,
Tristan
Tristan
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 206
- Lid geworden op: 08.02.2009 - 20:23
- Locatie: Lembeke
deze middag eens tot aan de zee gereden(35km op gewestwegen,dus regelmatig schakelen)na een 15 km constant trillen bij het schakelen,een wandeling gedaan en bij het naar huis rijden geen trilling ervaren!
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 28535
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Het blijft een vreemd probleem dat trillen, dan weer wel trillen en even later weer niet. Ik kan heel slecht tegen dit soort problemen met een auto want wil graag weten wat de oorzaak is.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- tvc15
- 3rd Gear member
- Berichten: 468
- Lid geworden op: 20.10.2007 - 20:43
- Locatie: Twente
Er zit in de software van de motor een voorziening die er voor zorgt dat de motor tijdens het ontkoppelen terugvalt naar het toerental dat nodig is in de volgende versnelling. Daarmee zou het schakelen soepeler moeten verlopen, want als je de koppeling op laat komen in de volgende (hogere) versnelling dan loopt de motor al ongeveer op het juiste toerental. Misschien is dit niet helemaal correct geimplementeerd in combinatie met de nieuwe iART injectoren. Ik zou eens bij de dealer vragen of er een software update is en of ze de injectordruk van alle 4 de injectoren willen uitlezen.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 66
- Lid geworden op: 29.05.2014 - 20:59
Wanneer ik alle mogelijke software-matige invloed parkeer en puur mechanisch denk, zou ik kunnen denken aan een te krappe afstelling van het koppelingpedaal. Het druklager zou dan continue bediend worden en zou kunnen opspelen. Een stop zorgt voor koeling zodat het weer even duurt voordat er trillingen te voelen zijn. Maar dit is puur creatief denken..... Geen ervaring ermee
Volvo V70 D4 Summum
Volvo V70NN D5 momentum (verkocht)
Volvo V70 D5 Edition I (verkocht)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 206
- Lid geworden op: 08.02.2009 - 20:23
- Locatie: Lembeke
Woensdag is de koppeling vervangen en het start stop systeem terug geactiveerd(ging ondertussen ook niet meer)ondertussen een 200 tal km gereden en de trillende koppelingspedaal is achterwege gebleven!ondertussen 2 maanden en 3000km verder hoop ik dat alle problemen van de baan zijn en ik terug plezier kan beleven met deze wagen!