stoten, horten en afslaan

Plaats reactie
LAWL
1st Gear member

Volvo Vrienden,

Mijn xc70 2.4t plaagt me de laatste tijd.
Hij loopt onstabiel/onregelmatig. Vooral in de lage toeren, normaal ligt het rpm op 800 bij stationeer draaien. Nu valt hij steeds vaker terug naar 500 of slaat zelfs helemaal af. eerst alleen bij het afremmen en stil staan laatste keer ook bij rustig(file) rijden.
Ik heb hem al eens uit laten lezen door mijn dealer(Volvo rutten) maar die konden niets vinden. Omdat het probleem nu steeds erger word heb ik hem daar gelaten en ze gaan het gaskleppenhuis schoon maken.
Echter denk ik zelf meer aan een elektronisch probleem omdat ook de cruise control het soms laat af weten.

Heeft er iemand ervaring met deze problemen?
Is het inderdaad zo makkelijk als alleen het gaskleppenhuis reinigen en klaar.
Ik ben benieuwd. Ik tank overigens altijd schell v power. Lijkt me ver gezocht maar ligt het daar dan aan?

Ik wacht af wat de dealer zegt, en hoe de auto reageert na het reinigen. echter ben ik wel nieuwsgierig naar jullie ervaringen..
lint
Geartronic member

Inderdaad eerst maar eens kijken of het reinigen van het gasklephuis de storing doet verdwijnen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
LAWL
1st Gear member

Ja, de tijd dringt echter een beetje, we willen straks vijf weken op vakantie (rond toeren met de Volvo). Vandaar dat ik alvast wat extra info wil vergaren.
LAWL
1st Gear member

voor de gene die het nog volgen:
Dealer heeft inderdaad het gaskleppenhuis gereinigd. Dit was meteen merkbaar en de auto loopt weer rustig.
Gelijk daarna heb ik hem nog een grote beurt gegeven, nieuwe airco pomp, motorsteun, stabilisatie stangen rondom en nog meer van dat klein spul.
Alles bij elkaar een flinke smak geld net voor de vakantie. Maar goed, dan kun je ook met een gerust hart weg...zou je denken.
Vol goede moed rijden we richting zuiden en al snel begint me het olie verbruik op te vallen. achteraf omgerekend 1 op 500. dorstig autotje.. ik geef de schuld een de 200 kilo bagage het kofferruim icm de bergen.
echter lijkt het olie verbruik toe te nemen. vreemd genoeg ligt er geen olie onder de auto en ook het blok is aan de buiten kant schoon en droog.
als we de laatste dag besluiten om de 1700 km in twee dagen naar huis te koetsen vul ik de olie weer bij.
met een gemiddelde snelheid van 100 en een top van 140 stoken we er ook 2,5 liter olie doorheen.
dusdanig veel dat het motor management ingrijpt en op een nood-loop over gaat(dacht ik)
uiteindelijk de auto naar de dealer laten rollen waar bleek dat het gaskleppenhuis vervangen moest worden(weer 500 euro).
Ik hoop van harte dat hij nu netjes blijft lopen. ik snap dat onderhoud nodig is. maar dik 3000 euro in een jaar(10k) vind ik erg hoog. maar misschien ben ik een zeurkous.

mijn vragen:
Dit is toch geen normaal olie verbruik.. 1 op 500? of toch wel? ik bedoel zelfs mijn lease auto (v6 diesel) zuipt minder olie.
blijven de onderhoudskosten zo hoog bij dit kaliber Volvo's. (het is mijn eerste vandaar)

bedankt voor jullie tijd en moeite.

gr leon.
lint
Geartronic member

Dat is inderdaad geen normaal olieverbruik, je weet zeker dat er nergens olie lekt, ook niet in de koelvloeistof.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
LAWL
1st Gear member

Nee ik weet het niet zeker. in ieder geval niet extern. koelvloeistof gecheckt en die ziet er normaal uit. lijkt erop dat wat weglekt ook meteen opgestookt word. misschien dat het met het nieuwe gaskleppenhuis opgelost is.
Plaats reactie

Terug naar “XC70 t/m MY2007”