inhouden 2.0T

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
garehaan
Starter

Vandaag een stuk Duitse Autobahn gedaan om de V40 eens te testen.
Ik vond namelijk dat hij tot 3000 toeren niet echt goed doorliep.
Op de Autobahn werd duidelijk dat de auto niet goed doortrekt tot 3000 en in de vijf vanaf 140 km/h wel als een speer loopt.
In de 4e versnelling merk ik ook dat het vermogen "op en af" gaat met intervallen van ongeveer een seconde. Voelt eigenlijk alsof je met je gas zit te melken, dan gaat hij heel hard vooruit, dan houdt hij weer in.
De V40 heeft zijn beurt gehad een paar duizend kilometer geleden en ik heb het luchtfilter nagekeken: alles prima.
Het lijkt er op dat de turbo maar af en toe zijn werk doet. Dus ik denk niet dat de turbo zelf schuld is. Met een kapotte turbo denk ik dat hij de 140 niet eens zou halen.
Moet ik denken aan de luchtmassameter of misschien een lekkende slang? Kan op het oog niks ontdekken.
Ik spui maar wat ideen, misschien heeft iemand een suggestie.
lint
Geartronic member

Het is verstandig om de auto te laten uitlezen dat geeft vaak een aanwijzing voor de oorzaak van het probleem.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
garehaan
Starter

Daar heb je inderdaad een punt, ik ben van de oude stempel en "denk" zelf aan oplossingen, waarschijnlijk moet ik wennen aan het idee dat de computer van volvo, bosch of whoever wel een idee in de richting geeft.

Van de andere kant is de luchtmassameter die ik verdacht vind waarschijnlijk slechts een indicatie voor een ander probleem. De computer zal wellicht zeggen: lmm... Maar waarom die lmm storingen geeft weet die computer ook niet.

Waarschijnlijk kan de monteur of stagiair die bij wijze van spreken nog in zijn broek scheet toen mijn V40 in Born gebouwd werd, wel een computer aansluiten en uitlezen (iets wat ik niet kan vanwege gebrek aan kennis en materiaal)
Maar waarschijnlijk hoef ik die persoon niet te vragen of hij contactpuntjes kan afstellen en flitsen of laten we zeggen kleppen stellen bij een oudere auto of ten minste met deductief denken een diagnose stellen zonder stomweg een computer in te pluggen.

En juist daar ben ik huiverig voor de garage met hun stagiaires (en computer) die wel vol doorgeteld worden: computer zegt lmm....lmm wordt vervangen.....probleem niet opgelost......dan zal het wel de turbo zijn.....turbo vervangen....probleem niet opgelost en ondertussen zijn we al een geschatte 1500 euro verder....computer zegt nog steeds lmm.....tja, dan de ecu maar vervangen....... Etc etc

Ja, ik ben hier conservatief en belerend. Maar van de andere kant wel door financiële schade dank goedgelovigheid wijs geworden. Helaas.

Daarom ook de vraag binnen een specifiek forum waar veel kennis zit. Wellicht heeft iemand ervaring met dit euvel?
Laatst gewijzigd door garehaan op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
volvo-s40
4th Gear member

Je kunt zelf vacuüm problemen (lekkages) opsporen in de leidingen en slangen.
Lucht Massa Meter zou een probleem kunnen zijn, maar dan zou de wagen ook regelmatig moeten backfiren aangezien de lucht/benzine mengsel niet lekker (op tijd) klopt. In houden hoeft niet perse hierbij.
TCV kan ook niet lekker zijn, deze zit aan je luchtfilterbak vast geklikt, regelt de lucht in/uit vanaf turbo en evapkleppen.

TCV kan nooit geen kwaad om te vervangen (rond de 60 euro)
Vacuüm kost niets, kan je zelf nakijken, en leiding... geen idee
LMM vanaf 100 piek.

Dit zonder om uit te lezen, en garagekosten te halen, nadeel is wat je zelf ook bij de garage hebt.... je kunt ook zo wel klakkeloss wat uitsluiten en vervangen, maar wil nog niet zeggen dat het opgelost is.

Voor het zelfde zitten er wat scheuren in je uitlaat spruitstuk.... verlies je ook vermogen ;)
! WARNING ! DO NOT F*ck with my VOLVO. Serious Injury of Death May Occur.
MarioC70
6th Gear member

garehaan schreef: Daar heb je inderdaad een punt, ik ben van de oude stempel en "denk" zelf aan oplossingen, waarschijnlijk moet ik wennen aan het idee dat de computer van volvo, bosch of whoever wel een idee in de richting geeft.

Van de andere kant is de luchtmassameter die ik verdacht vind waarschijnlijk slechts een indicatie voor een ander probleem. De computer zal wellicht zeggen: lmm... Maar waarom die lmm storingen geeft weet die computer ook niet.

Waarschijnlijk kan de monteur of stagiair die bij wijze van spreken nog in zijn broek scheet toen mijn V40 in Born gebouwd werd, wel een computer aansluiten en uitlezen (iets wat ik niet kan vanwege gebrek aan kennis en materiaal)
Maar waarschijnlijk hoef ik die persoon niet te vragen of hij contactpuntjes kan afstellen en flitsen of laten we zeggen kleppen stellen bij een oudere auto of ten minste met deductief denken een diagnose stellen zonder stomweg een computer in te pluggen.

En juist daar ben ik huiverig voor de garage met hun stagiaires (en computer) die wel vol doorgeteld worden: computer zegt lmm....lmm wordt vervangen.....probleem niet opgelost......dan zal het wel de turbo zijn.....turbo vervangen....probleem niet opgelost en ondertussen zijn we al een geschatte 1500 euro verder....computer zegt nog steeds lmm.....tja, dan de ecu maar vervangen....... Etc etc

Ja, ik ben hier conservatief en belerend. Maar van de andere kant wel door financiële schade dank goedgelovigheid wijs geworden. Helaas.

Daarom ook de vraag binnen een specifiek forum waar veel kennis zit. Wellicht heeft iemand ervaring met dit euvel?

Echt gillen met sommigen hier,
Ik kan contactpuntjes vervangen kleppen stellen, Volvo Automaat bakken en motoren reviseren,electronische storingen oplossen, apk keuringen doen en dat terwijl ik net kom kijken. :)
Dus wat ik wil zeggen, ook jonge monteurs kunnen sleutelen.
Zelfs aan een Volvo...
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Walter
Geartronic member
Contacteer:

Het is ook het eerste wat je op school leert, contactpuntjes afstellen. Dat komt bij 99% van de garages hooguit 1 maal per jaar voor... Vroeger deed ik het op de Zundapp, op een scooter hoeft het ook al lang niet meer
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
volvo-s40
4th Gear member

Zelfs m'n daf 55 coupe van 1970 heeft nog heerlijke contact puntjes (nee ik vervang dat niet door dat 123ignition). Niets geen ecu of electrische meuk :D lekker ouderwets.
! WARNING ! DO NOT F*ck with my VOLVO. Serious Injury of Death May Occur.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”