Hoi,
Bij mijn huidige wagen (Audi A4) heb ik snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging, en dat vind ik eigenlijk wel een handige optie. In de optielijst van de V40 zie ik ook de optie "Stuurbekrachtiging met drie instellingen voor gevoeligheid". Maar dat lijkt me nog net iets anders te zijn. Ik zie me niet steeds die instelling aanpassen als ik trager rij (bij parkeren vb). Dat ding moet zich gewoon vanzelf aanpassen op basis van de snelheid.
Zit die functionaliteit er misschien standaard op? Of krijg je er dat pas bij als je ook "Stuurbekrachtiging met drie instellingen voor gevoeligheid" aanvinkt? Of is het gewoon niet mogelijk bij de V40?
Bedankt!
Dries
snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging
-
- 6th Gear member
- Berichten: 2570
- Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34
Beste Dries, ik heb de functie bewust niet genomen, omdat je zoals je zelf al aangeeft de zwaarte zelf moet instellen. In de S80 ooit gehad en daar stond hij altijd op middel. Je gaat niet telkens als je wil inparkeren door het menu om hem op licht te zetten. Stuurbekrachtiging is in ieder geval niet std. variabel. Uit mn hoofd kost de functie 95euro, dus je kan het altijd proberen, voor het geld hoef je het niet te laten.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3297
- Lid geworden op: 16.08.2005 - 12:57
- Locatie: Haarlem
Voor zover ik heb begrepen is het zo dat als je niet de "stuurbekrachtiging met drie instellingen" kiest je ook GEEN snelheids afhankelijke stuurbekrachtiging hebt.
Dit heeft met elkaar te maken..
Daarom ook mijn order aangepast met wel weer stuurbekrachtinging met drie instellingen. Heb ik nu ook op mijn V40.
Had ook zo iets van staat toch bij mij op een stand dus waarom deze extra optie er bij nemen..
Tot ik er achter kwam dat je dan ook GEEN snelheids afhankelijke stuurbekrachtiging hebt.
Dit heeft met elkaar te maken..
Daarom ook mijn order aangepast met wel weer stuurbekrachtinging met drie instellingen. Heb ik nu ook op mijn V40.
Had ook zo iets van staat toch bij mij op een stand dus waarom deze extra optie er bij nemen..
Tot ik er achter kwam dat je dan ook GEEN snelheids afhankelijke stuurbekrachtiging hebt.
Autoloos. Ridder te voet
C30 1.6D DrivE Sport MY2009 Black Saphire
V40 D4 R-Design Rebel Blue
V40 D2 Summum MY13
Volvo C30 1.6 R-Edition MY11
Volvo C30 1.6 Kinetic MY07
Volvo V40 Europa/Sport edition bj 1999
Volvo 440 GLT
Volvo 343
C30 1.6D DrivE Sport MY2009 Black Saphire
V40 D4 R-Design Rebel Blue
V40 D2 Summum MY13
Volvo C30 1.6 R-Edition MY11
Volvo C30 1.6 Kinetic MY07
Volvo V40 Europa/Sport edition bj 1999
Volvo 440 GLT
Volvo 343
- jeroenv_
- 2nd Gear member
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 06.07.2014 - 11:23
Inderdaad, dat merk ik ook.
Vanuit stilstand draai je het stuur bijna met je pink rond, op snelheid gaat het een heel stuk zwaarder.
Vanuit stilstand draai je het stuur bijna met je pink rond, op snelheid gaat het een heel stuk zwaarder.
MY15 V40 D4 Business R-Design \\// Rebel Blue \\// Business Pack Connect \\// 18" mat black Bor velgen
-
- 6th Gear member
- Berichten: 2570
- Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34
Is mij niet erg opgevallen, maar heeft natuurlijk ook te maken met wat je hiervoor gewend was. Maar vind het stuur in de praktijk sowieso erg soepel sturen. Voor die 95euro zou ik de optie dan gewoon nemen, zeker als je twijfelt. Het is voordeliger dan de gemiddelde accesoire!
Laatst gewijzigd door V50 R op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Berichten: 15305
- Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
- Locatie: Thuis
- Contacteer:
Wij hebben het ook, maar staat altijd op midden. Trouwens wij hebben er €250 voor betaald. (V60)
Volgens mij is de stuurbekrachtiging in de V40 elektrisch.
Volgens mij is de stuurbekrachtiging in de V40 elektrisch.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 09.09.2014 - 14:37
Hmm, dilemma. Ik snap dat het maar 90€ is. Maar anderzijds lees ik dat er blijkbaar al snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging op zit (cfr reacties fab1Man, Jeroenv)? Ik zal anders eens de dealer contacteren.
Laatst gewijzigd door Dries_volvit op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- Joh@n
- 3rd Gear member
- Berichten: 268
- Lid geworden op: 25.06.2006 - 19:30
- Locatie: Noord-Holland
- Contacteer:
Is ook de reden dat ik de optie heb overgeslagen. Het verschil schijnt vrij klein te zijn en in de praktijk kom je in 1 stand uit volgens de verkoper. Ik vond een neerklapbare passagiersstoel bijvoorbeeld een nuttigere optie.lint schreef: Ik heb de optie een keer gehad maar was niet onder de indruk van het nut, stond altijd in de normale stand.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 335
- Lid geworden op: 06.03.2013 - 11:42
Ik heb 'm ook. Staat altijd op 'midden'. De rest één keer geprobeerd en weer gekozen voor 'midden'.
Mijn V40: D2 Summum
-
- 1st Gear member
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 09.09.2014 - 14:37
De dealer bevestigd!
De standaard elektrische stuurbekrachtiging is snelheidsafhankelijk. De optie die vermeld wordt kan de sterkte van de bekrachtiging wijzigen. De marges tussen veel en weinig stuurbekrachtiging liggen dus veel verder uit elkaar bij deze optie.
- jooonathan
- 1st Gear member
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 14.09.2014 - 15:06
- Contacteer:
Handig om te weten, dank je Dries!
- 2014-2018: In bestelling: Volvo V40 D4 (eindelijk m'n eerste Volvo!)
- 2011-2014: Citroën DS3 (m'n rode reisgenoot)
- 2009-2011: Seat Ibizia (trager dan trage traagheid)
- 2008-2009: Peugeot 207 (m'n liefde, gestolen terwijl ik sliep)
- 2006-2008: Smart ForTwo (driften in de sneeuw)
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3297
- Lid geworden op: 16.08.2005 - 12:57
- Locatie: Haarlem
Oke, voor niets dan weer de 3 standen erbij besteld.. 

Autoloos. Ridder te voet
C30 1.6D DrivE Sport MY2009 Black Saphire
V40 D4 R-Design Rebel Blue
V40 D2 Summum MY13
Volvo C30 1.6 R-Edition MY11
Volvo C30 1.6 Kinetic MY07
Volvo V40 Europa/Sport edition bj 1999
Volvo 440 GLT
Volvo 343
C30 1.6D DrivE Sport MY2009 Black Saphire
V40 D4 R-Design Rebel Blue
V40 D2 Summum MY13
Volvo C30 1.6 R-Edition MY11
Volvo C30 1.6 Kinetic MY07
Volvo V40 Europa/Sport edition bj 1999
Volvo 440 GLT
Volvo 343
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Berichten: 15305
- Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
- Locatie: Thuis
- Contacteer:
Dus eigenlijk een stukje software?
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8502
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging is zelfs op een XC70 Summum niet standaard, het zou me dan ten sterkste verbazen dat het op een V40 er standaard op zit.
Ik had het op de XC60 en nu niet meer in de XC70 en ik vind het stuur toch minder precies, dus ik zou het er wel bijnemen.
Ik had het op de XC60 en nu niet meer in de XC70 en ik vind het stuur toch minder precies, dus ik zou het er wel bijnemen.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D