Onderhoud Volvo 960

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
Gebruikersavatar
T5 gek
2nd Gear member
Berichten: 153
Lid geworden op: 25.05.2011 - 15:03
Locatie: Grunn

Beste,

Mijn vader heeft een Volvo 960 gekocht met een beetje werk.

Het betreft een 960 van 1995 met een 2,5L 6 cilinder H5. Heerlijke wagen om te rijden. Heeft nu 329.000km gereden. De deurpanelen zijn allemaal nog netjes, geen last van loslatend plastic/ leer. Het hemeltje is nog helemaal netjes. De bekleding is niet gescheurd/ los geraakt. Alleen een beetje vies. Maar dat is te verhelpen.

Er zijn een aantal dingen die aan de wagen moeten gebeuren.
- De voorruit moet worden vervangen, hij lekt al bij een dikke bui;
- de achterste remblokken moeten nodig worden vervangen, die zijn helemaal op;
- er is een draagarmrubber versleten aan de voorkant, rechtvoor de achterste rubber, hij is al helemaal los;
- we willen graag een set dikke verstralers monteren, ivm een toertocht die we zomer 2015 met de auto gaan maken in 5 dagen;
- we willen graag extra load veren monteren achter, ook ivm de toertocht van zomer 2015;
- we willen graag een groot imperial op de auto maken, ook ivm de toertocht van zomer 2015;
- er moet 1 band vervangen worden, die is door droogte scheuren helemaal droog en tot 1,6mm versleten, de andere 3 banden zijn nog keurig, van 2010 en nog met 5/6mm profiel.

Alles met elkaar valt het reuze mee.

Ivm bovengenoemde heb ik een aantal vragen. Ik heb de zoeksleutel reeds gebruikt, maar ik vind mijn antwoord niet ondank een lange en uitgebreide zoekslag.

Zit er verschil in de achterste remblokken tussen een 3,0 en een 2,5. Of zijn die allemaal hetzelfde. ik krijg namelijk bij een online winkel verschillende remblokken uitgebeeld. Weet iemand het bestelnummer?

De draagarm rubber die versleten is, heeft iemand daar een bestelnummer van? Wat adviseren jullie mij, complete draagarm bestellen of alleen rubber vervangen. Bij onze vorige auto heb ik beide draagarmen vervangen. Maar die waren aanzienlijk goedkoper. Twee draagarmen voor 100 Euro. Ik denk niet dat ik dat ga redden bij de 960. En de overige 3 rubbers zijn nog netjes.

Ik zag even snel dat de 960 achter geen MC Pherson ophanging heeft. Zijn er verzwaarde veren te krijgen voor de 960? Ik las iets over bladveren?

Onder onze auto zit een 16 inch set lichtmetaal. Past er ook 15 inch onder? De steek is 5x108, maar wat is de naafgatdiameten en ET-waarde van deze auto?

Ik overval jullie met vragen. Maar we moeten de auto binnen 3 weken klaar hebben voor een nieuwe APK.

Alvast bedankt!
‘07 Volvo S80 2,5T AUT6 Momentum
‘06 Volvo XC90 2,5T Geartronic


Ex '90 Volvo 740 2,3i Estate (Carbagerunner)
Ex '95 Volvo 960 2.5i 24v Estate
Ex '85 Volvo 740 2,3i GLE AUT4 LPG sedan
Ex '05 Volvo S60 2.4 D5 120 KW Momentum
Ex '88 Volvo 340 1.4 SDN
Gebruikersavatar
volvo-s40
4th Gear member
Berichten: 829
Lid geworden op: 03.12.2012 - 15:32

Je zou ook een Volvo dealer kunnen bellen... die kan aan de hand van het kenteken je waanzinnig veel info geven over onderdelen van die wagen.
! WARNING ! DO NOT F*ck with my VOLVO. Serious Injury of Death May Occur.
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

Nou de dealer moet je niet lastig vallen met dat oude spul is mijn ervaring. Er moet geld verdient worden en dat lukt niet als iemand een auto van 20 jaar oud over de telefoon wil bespreken.

Maar wat anders. Er zit gewoon McPherson vering op aan de voorkant. Maar andere ophanging, identiek aan de 850. Achter heb je starre as of multilink. Bij de latere bouwjaren meestal multilink. Zakt die door als die stil staat, en dan bedoel ik echt extreem. Multilink op leeftijd wil doorzakken na een paar dagen stilstand. Maar moet zichzelf gecoriggeeerd hebben in de eerste paar honderd meter rijden. Lijkt net een oldskool Citroen, maar minder extreem.

Verder kun je verzwaarde veren plaatsen als je starre achteras hebt. Vervang je gewoon met de oude. Kosten 70 euro volgens mij voor een set. Verder bestaan er ook hulpveren, werkt ook prima. Plaats je in je bestaande veren. Kun je vaak op de sloop voor een habbekrats krijgen.

Neem extra ruitservice bij je verzekering, kost paar euro per jaar. Kost het alleen je eigen risico. Bij carglass 50%, dus 75 euro. En bij sommige is het zelfs gratis en komen ze aan de deur.

Draagarmrubber moet je persen/bankschroef kloten of nieuwe arm. Maaar ga naar een onafhankelijk station, op rubbers wordt die pas afgekeurd als het metaal op metaal is. Opgedroogd, gescheurd rubber is geen afkeur. Uiteraard wel vervangen voor je trip volgend jaar, maar voor nu even komt die door de apk en hoef je m niet op te hokken. Vervang wel alle rubbers, hoop gedoe om binnen paar jaar weer te moeten doen. Fusee ook even checken, die willen ook gaar draaien.

15 inch past prima, maar niet van een 240,740 of 940. Andere ET waarde. Maar je kunt ze van een 850/eerste type V70 nemen. Naafdiameter is bij Volvo eeuwen hetzelfde gebleven, 65,1 volgens mij. zelfs steek is vanaf de 1 serie eind jaren 60 hetzelfde gebleven. Maar die ET waarde niet en dat is nochal belangrijk. Anders lopen al snel de remklauwen aan in de velg. Als het niet op een rechtdoor stuk is, is het wel in de bocht.

Dakdrager heb ik geen verstand van. Maar is het een station? Dan heb je toch ruimte genoeg binnen in. Ik heb nog nooit ruimte gebrek gehad. Als ik op vakantie ga, banken plat en nooit pakken. Gewoon alles erin flikkeren haha.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
M&M
2nd Gear member
Berichten: 241
Lid geworden op: 31.08.2008 - 12:00
Locatie: Haarlemmermeer

En ondanks dat het niet logisch kan lijken is de volgende vereniging ook handig, veel informatie te halen ondanks de naam 700 serie. http://www.volvo700vereniging.nl/
Volvo
Huidig:C30 sport, C70 T5

(Volvo) Historie model: 343, 340, 960, 940 Turbo, 740 GLE 84 (B23E)

overig wagenpark
Landrover Serie III 109 (Laro, bijna 40 jaar) en een Opel Ampera-e
Gebruikersavatar
T5 gek
2nd Gear member
Berichten: 153
Lid geworden op: 25.05.2011 - 15:03
Locatie: Grunn

Bedankt voor de tips.

Ik hou het bij dit forum, ik blijf me aanmelden op diverse fora. Een dealer ga ik inderdaad niet bellen. Ik zoek het hier graag!

Update,

Remblokken zijn inmiddels vervangen, dat was een kleine maar makkelijke ingreep.

Ik heb de rubber voor het draagarm ook besteld. Ik kon ze alleen maar per twee bestellen, dus we doen beide kanten dan maar. De fusee zal ik even meenemen gelijk. Thanks voor die tip!

Het raam gaan we waarschijnlijk doen op glasverzekering. Is dat ook gelijk gefixed!

De reden dat we een dakdragers willen is omdat de achterkant van de auto slaapcabine wordt tijdens de reis. Aan ruimte is inderdaad geen gebrek.

We hebben nog wat kleinigheden die we willen fixen. Wat ontbrekende kapjes in de auto.

Het lampje in het dashboard achter de teller is ook defect. Is daar ook een how-to van?
‘07 Volvo S80 2,5T AUT6 Momentum
‘06 Volvo XC90 2,5T Geartronic


Ex '90 Volvo 740 2,3i Estate (Carbagerunner)
Ex '95 Volvo 960 2.5i 24v Estate
Ex '85 Volvo 740 2,3i GLE AUT4 LPG sedan
Ex '05 Volvo S60 2.4 D5 120 KW Momentum
Ex '88 Volvo 340 1.4 SDN
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21386
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Er is niks mis met informatie van de dealer. Of specialist.

Mijn dealer in Dronten is altijd behulpzaam. Maar een specialist zoals Nordicar is dat ook en leeft zelfs van oudere Volvo's.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
T5 gek
2nd Gear member
Berichten: 153
Lid geworden op: 25.05.2011 - 15:03
Locatie: Grunn

Hoi Mark, absoluut. Er is ook niks mis met de dealer. Ik ging met mijn vorige auto's altijd naar de dealer.

En ik juich specialisten toe.

Alleen ben ik nu een paar keer bij een lokale garage binnen gelopen en daar heb ik helaas niet zulke warme reacties gehad. Even in het midden gelaten welk bedrijf het is. Vandaar dat ik hier mijn informatie zoek.
‘07 Volvo S80 2,5T AUT6 Momentum
‘06 Volvo XC90 2,5T Geartronic


Ex '90 Volvo 740 2,3i Estate (Carbagerunner)
Ex '95 Volvo 960 2.5i 24v Estate
Ex '85 Volvo 740 2,3i GLE AUT4 LPG sedan
Ex '05 Volvo S60 2.4 D5 120 KW Momentum
Ex '88 Volvo 340 1.4 SDN
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21386
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Mijn positieve ervaring is gebaseerd op een 15 jaar lange relatie. Dat zal ook wel helpen in de bejegening door de dealer.

Maarre ... een 960 is prettig rijden hoor. Wel zuinig op zijn dus. :D
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”