Walter schreef:
als het ook om een D4 automaat gaat dan zou ik kiezen voor de 8-traps. Heerlijke combi. En natuurlijk heeft een vijfcilinder een emotionele voorsprong maar die viercilinder D4 is een heerlijke motor die qua beleving echt niet onder doet
+1, na 15.000 km ervaring met deze combi in een V70 en na twee V70's met 5-cylinder diesel te hebben gehad. Gemiddeld echt verbruik ook 1,5l/100km lager, prestaties zeer vergelijkbaar in mijn beleving, de automaat is echt heel goed . Ben eigenlijk best in mijn nopjes met deze aandrijflijn, en fiscaal en qua verbruik scheelt het ook nog eens de spreekwoordelijke slok op een borrel. Dat de geluidsbeleving van het D5 blok wat beter scoort is waar, maar ook relatief : enerzijds is het motorgeluid van de D4 (in de V70 althans) blijkbaar minder of beter gedempt t.o.v. de D5, anderzijds wen je daar ook erg snel aan. Ik heb er alvast geen enkel probleem mee gehad.
Eigenlijk blijft dan enkel nog de duurzaamheid over, en die moeten we gewoon afwachten, daar is op dit moment weinig zinnigs over te zeggen.
Om terug te komen op de keuze van de TS : D5 ja, maar wat mij betreft liever niet met de "oude" geartronic als je weet hoe goed de nieuwe D4 met de nieuwe 8-traps automaat rijdt. En als een D4 automaat niet binnen het budget past, zou ik liever een D4 handgeschakeld nieuw configureren dan een gebruikte 5-cylinder met "oude" geartronic kopen.