V70 2.0D met chiptuning: effect op motor

Plaats reactie
guidojp
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 08.01.2009 - 11:06

Ik heb een V70 uit 2010 met een bescheiden kilometerstand op het oog. Het is een V70 met de 2.0D PSA motor. De auto voldoet eigenlijk op de meeste punten aan wat ik zoek, maar heeft een chiptuning van het blok ondergaan naar 185 pk

Wat heeft dit voor een effect op het blok in termen van betrouwbaarheid ? Tast dit de levensduur van het blok aan ? Andere aspecten wat ik hierbij in ogenschouw moet nemen ?
V70 2.4D (163pk) Edition I 2006
V40 1.6 Europe
V50 R
6th Gear member
Berichten: 2570
Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34

Ik lees de laatste tijd dat veel mensen hier op het forum problemen hebben met het 2.0d blok. Zeler als hij aangepast is zou ik een beetje oppassen. Je weet immers niet hoe er mee gereden is. Is een D3/5 geen optie?
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20971
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Toch was er een tijd dat PSA, en ook Mercedes, de beste dieselmotoren maakte. Niet voor niets gaan alle Peugeots naar Noord Afrika en worden daar opgereden.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28538
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Een D3/4/5 motor is een vrijwel probleemloze motor met veel kracht en souplesse, bovendien een echte Volvomotor.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
pjdamen
2nd Gear member
Berichten: 199
Lid geworden op: 09.09.2013 - 11:31

Ik denk dat het afhangt van wie de tuning gedaan heeft en hoe de verdere staat van onderhoud is. Kortom: navraag over tuner en aankoopkeuring bij Volvo.
VOLVO V70 2.0D Limited Edition (2009)
VOLVO XC60 D3 (met VolvoTune) Summum (2013)
VOLVO V90 T6 Recharge Inscription (2022)
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Een 2.0D is stukken beter (lees: betrouwbaarder) dan een 1.6D.
Ik had een 2 liter in mijn vorige V50 liggen, en heb er probleemloos tot 245000 km mee gereden.
En bij inruil was er niets aan de hand met de motor.
Wel was hij niet getuned, dus origineel.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
mad_manic
2nd Gear member
Berichten: 113
Lid geworden op: 07.02.2007 - 22:40

wim de jong schreef: Een 2.0D is stukken beter (lees: betrouwbaarder) dan een 1.6D.
Ik had een 2 liter in mijn vorige V50 liggen, en heb er probleemloos tot 245000 km mee gereden.
En bij inruil was er niets aan de hand met de motor.
Wel was hij niet getuned, dus origineel.
Ik meende dat je de motor wel iets verwend hebt door deze te ontdoen van EGR/Roetfilter (zonder tuning).
Volvo V60 T4 Summum, MY 2014
Volvo V70 2.0D Limited Edition, MY 2009
Volvo V40 1.9D 115pk Sports Edition MY2003, Virtual Blue
Volvo 440 DL 1.6 MY1993
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10506
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Tja weet je... ik heb zo'n zelfde blok in mijn Fod liggen. 140 of 143 pk en 320NM. Nou daar is helemaal niks mis mee. Enkele lieden onder u weten dat ik donders zuunig op mijn auto ben en er altijd voor zorg dat hij goed warm is voordat hij mag gaan werken. Ja vandaag uut Bayern omhoog geploft met snelheden die in NL zwaar illegaal zijn. Op zich wel een slik momentje als je een Polizei auto met 195 voorbij knalt..... Een strepentrekker is het ook niet maar je slaat absoluut geen slecht figuur.
Enniehow ja soms komt hij wat tekort nou ja so what. FF een versnelling terug en ik doe er 10 seconden langer over om boven op de bult te komen. Weet je de 2.0D is helemaal geen straf en een plezierig motor. Bij ons sleurt hij de caravan er vrolijk achter en ook dan met illegale heerlijke snelheden. (ca 110/115 km/h) Dan zit hij net in een lekker toerengebied zullen we maar zeggen. En in het buitenland sleurt hij de Wohnwagen keurig de bergen op en af.

Zorg ervoor dat onderhoud historie bij je in beeld komt en laat hem desnoods door de ANWB of wie dan ook beoordelen.

Ehm.... je vroeg naar het effect.... niet naar de ervaring... sorry....:-) Effect weet ik niet. Wat ik wel weet is dat je de parameters gaat wijzigen en dat de marge's kleiner worden. Ik heb destijds besloten om mijn V70 gewoon zo te laten zoals die in Genk van de band is gerold. En ik heb daar geen moment spijt van gehad. De extra NM nooit gemist.
Laatst gewijzigd door Hans oet Twent op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
Kurt1975
4th Gear member
Berichten: 906
Lid geworden op: 10.07.2013 - 17:00
Locatie: Hasselt

Om op je vraag te antwoorden, de koppeling is niet van de sterkste, in combinatie met het dual mass vliegwiel.
Die krijgen met het deze chiptuning ook zwaarder te verduren.
Maar een goed onderhouden, en vooral goed goed bereden 2.0D blok, al dan niet getuned (binnen de marge natuurlijk) is dikwijls beter dan een blok dat meer heeft afgezien, en slecht onderhouden is.
Maar iemand die chiptuning toepast, gebruikt dat extra vermogen waarschijnlijk wel. Anders zou hij hem niet laten tunen.
Is en blijft een gok. Ik zou me er niet aan wagen.
Now:
2022 BMW 320e Touring M Sport Alpinweiss
Fiat 500S Sport

Before:
MY'19 XC40 T4 Inscription, Pine Grey/Amber leder, Pano roof, Harman Kardon, 20" R-design weels, Business Luxury Line, …
MY'14 V40 D3 Summum, Vibrant Copper, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=61689
MY'14 V60 D4 Summum, Ember Black, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=57558
MY'08 V50 2.0D Cameleon Blue
MY'07 S40 2.0D Blackcurrent Pearl
MY'99 S40 1.9d
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10506
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

@Kurt1975; Eensch!
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
Rogier64
5th Gear member
Berichten: 1207
Lid geworden op: 10.04.2006 - 21:57
Locatie: Achterhoek

Ik heb recent mijn V70 2.0D met chip-tuning ingeruild. Dat heb ik niet gedaan omdat die slecht zou lopen maar vanwege te weinig kilometers per jaar. Na tunen loopt de motor net een stukje fijner vind ik. Pakt beter en sneller op wat erg prettig is met een wat lichte diesel. Als je vervolgens je rijstijl niet aanpast is het verbruik ook zeker niet ongunstiger. Ik heb er nooit spijt van gehad en zou het met zo'n motor zeker weer doen.
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”