Bij een automaat heb je niet veel keus Leo. Oh en die vragen stel ik puur uit nieuwsgierigheid. Want in de Power modus schakelt hij soms op richting de 4.800 toeren.
Laatst gewijzigd door rsnhakan op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Je kan ook bij een automaat het opschakelpunt wel beinvloeden door de mate van gasgeven. Ik vind die 4800 toeren best veel ook al is het in de power modus.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Bij mijn weten schakelt de automaat altijd bij 4500 toeren.
Zie bijgevoegde filmpjes. https://www.dropbox.com/sh/lppugz9p7n81 ... WpEEa?dl=0
Wat ik niet begrijp is dat de toeren een beetje inhouden bij zo'n 3200 - 3300 toeren.
Zou het kunnen zijn dat de versnelling op dat moment gelocked wordt?
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Volvo V60 PIH 2013: Honda Civic Hybride 2010:
lint schreef:
Het is bij een dieselmotor vrij zinloos om tot het maximale toerental te gaan, het gaat om het koppel bij lagere toerentallen.
Om echt hard op te trekken heb je ook met een diesel de pk's nodig en die zitten bij 4000 toeren.
Die paar honderd extra toeren zorgen dat je dan bij de volgende versnelling weer uit komt met volop kracht.
Ben het wel met je eens dat je een diesel vooral rijd voor de kracht en rust onderin
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers '60 Fordson Dexta smalspoor Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Nou Hakan, ik zou best wel eens willen weten van de technische dienst in Beesd wat er nou werkelijk gebeurt.
De filmpjes zijn zowel Power als AWD en beiden in de automaat.
De auto trekt netjes door qua snelheid en toch houdt 'ie in rond die 3200 toeren.
Wat wel opvalt is dat dat inhouden na de Polestar mod korter is geworden.
Gebeurt er iets met de bi-turbo misschien?
Misschien kan Mark van JD uit Lochem ons dat wel vertellen.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Volvo V60 PIH 2013: Honda Civic Hybride 2010:
lint schreef:
Het is bij een dieselmotor vrij zinloos om tot het maximale toerental te gaan, het gaat om het koppel bij lagere toerentallen.
Maar wat klinkt die D5 heerlijk tussen de 3 en 4000 toeren
Afgelopen vakantie na stilstand in de bergen even met de ramen open gereden om de warmte eruit te blazen.
Tegen de bergwand aan klinkt de D5 erg goed, zelfs passagiers viel het op..
lint schreef:
Het is bij een dieselmotor vrij zinloos om tot het maximale toerental te gaan, het gaat om het koppel bij lagere toerentallen.
Maar wat klinkt die D5 heerlijk tussen de 3 en 4000 toeren
Afgelopen vakantie na stilstand in de bergen even met de ramen open gereden om de warmte eruit te blazen.
Tegen de bergwand aan klinkt de D5 erg goed, zelfs passagiers viel het op..
Dat zijn hele redelijke toerentallen zo tussen de 3000 en 4000 toeren maar dan is het meer voor het geluid dan voor de acceleratie.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
lint schreef:
Het is bij een dieselmotor vrij zinloos om tot het maximale toerental te gaan, het gaat om het koppel bij lagere toerentallen.
Maar wat klinkt die D5 heerlijk tussen de 3 en 4000 toeren
Afgelopen vakantie na stilstand in de bergen even met de ramen open gereden om de warmte eruit te blazen.
Tegen de bergwand aan klinkt de D5 erg goed, zelfs passagiers viel het op..
Dat zijn hele redelijke toerentallen zo tussen de 3000 en 4000 toeren maar dan is het meer voor het geluid dan voor de acceleratie.
Voor maximaal snelle acceleratie kun je toch het beste rond het toerental blijven waarbij de motor maximaal vermogen levert. Rond de 4000 rpm dus bij een D5.
Deze video had ik een paar maanden terug gemaakt. Zoals te zien gaat hij in de eerste versnelling iets verder dan 4.500 toeren. Trouwens dit was met de motormanagementsoftware waar we niet tevreden over waren. Hij rijdt nu een stuk fijner en pakt beter op.
Laatst gewijzigd door rsnhakan op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Rond de 4800 toeren. Het is redelijk wat, maar dat kan het blok wel hebben
1e versnelling is altijd flink kort bij een diesel, waarschijnlijk dat Volvo er daarom voor heeft gekozen de automaat in die versnelling net een paar honderd toeren meer te laten maken dan in de andere versnellingen.
Rijd zelf nooit volgas in de eerste versnelling weg maar gok dat mijn oudere geartronic hetzelfde doet
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers '60 Fordson Dexta smalspoor Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
fredhead schreef:
Rond de 4800 toeren. Het is redelijk wat, maar dat kan het blok wel hebben
1e versnelling is altijd flink kort bij een diesel, waarschijnlijk dat Volvo er daarom voor heeft gekozen de automaat in die versnelling net een paar honderd toeren meer te laten maken dan in de andere versnellingen.
Rijd zelf nooit volgas in de eerste versnelling weg maar gok dat mijn oudere geartronic hetzelfde doet
Dat zou heel goed kunnen hoor. Waarom rij je zelf nooit vol gas weg in de eerste versnelling?
Om de automaat te sparen en met het vermogen/koppel dat ik heb (ook standaard al) slippen de voorbanden toch alleen maar door.
Eerste versnelling half gas en daarna pas het voetje verder naar beneden als ik haast heb
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers '60 Fordson Dexta smalspoor Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Snelste manier naar de 100 (en verder) is toch echt flink door de toeren heen en niet op max koppel rijden.
Ik ben ook niet van de sprintjes, maar het gebeurd toch wel eens dat je situaties hebt dat het gewoon moet.
Reed gisteren weg van een parkeerplaats, 100 km/h weg en een invoegstrook van nog geen 100 meter
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers '60 Fordson Dexta smalspoor Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D