Hallo allemaal,
Ik rijd nog steeds naar alle tevredenheid in mijn V70 2.4T uit 2001, met inmiddels 290.000km op de teller. Nu heb ik onlangs het volgende gemerkt: als ik lekker doortrek in 1 en 2 is er niets aan de hand. In 3 houdt de motor in bij 4,500 toeren. Alsof er een begrenzer inslaat. In 4 trekt hij ook door en in 5 kom ik niet in die toerenregionen, vanwege snelheidslimieten.
Sowieso heeft de motor al langer een soort hik wanneer ik versnel. Of dat geleidelijk gaat, of snel, maakt niet uit.
Onlangs heb ik de tweede nieuwe TCV laten monteren. De eerste was kapot en gaf een storing: 'laaddruk te hoog' meen ik. In ieder geval was er een te hoge druk. Bij het steviger optrekken trok de auto als een speer, maar na een aantal seconden viel hij terug en trok minder hard. Na het vervangen van die TCV door een ander exemplaar, leek het even goed te gaan. Maar nu is hetzelfde gedrag weer terug.
De auto gaat binnenkort voor een beurt weg en zal weer uitgelezen gaan worden. Ik verwacht eigenlijk weer dezelfde storing, vanwege hetzelfde gedrag. Maar mijn vraag is, wat kan deze symptomen veroorzaken?
Ik hoop op flink wat tips, ook dingen die ik zelf kan uitvoeren zonder brug of speciaal gereedschap. Mocht er aanvullende informatie zijn, zal ik die geven.
Alvast bedankt.
Motorvraag, wat is er aan de hand?
- Gerald de Groot
- 4th Gear member
- Berichten: 775
- Lid geworden op: 16.10.2013 - 22:31
- Locatie: Lieren
- Contacteer:
Heb ook soortgelijke problemen gehad doordat de slangtules van de tcv (van ipd) wat los zaten. Hierdoor kon er wat lucht ontsnappen via de schroefdraad en werd de wastegate niet goed aangestuurd. Hierdoor ook te hoge turbodruk met als gevolg dat de motor in een (tijdelijke) noodloop gaat (met veel minder vermogen). Ook willen de slangen wel eens wat poreus zijn, heb je die al eens vervangen?
V70 T5 2001 geartronic - mistral green
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4924
- Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
- Locatie: Eindhoven
Hoi Gerald, de slangen zijn niet vervangen. Zal het eens controleren. Ik zal beginnen met de aansluitthules. Zijn dat van die standaard slangenklemmen?
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
- Gerald de Groot
- 4th Gear member
- Berichten: 775
- Lid geworden op: 16.10.2013 - 22:31
- Locatie: Lieren
- Contacteer:
Ik weet niet of een originele TCV ook losse slangtules heeft, de IPD versie iig wel. Voor de eventuele nieuwe slangen kun je gewoon benzineslang gebruiken.
V70 T5 2001 geartronic - mistral green
- Edwin
- 5th Gear member
- Berichten: 1938
- Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
- Locatie: Gelderland
Is mijn gedachte ook. Losse of kapotte slangen.
Zie mijn topic van v/d zomer. Ook TCV vervangen en bleek later kapotte intercoolerslang te zijn.
Let op: slang was gescheurd in het geribbelde gedeelte van de aansluiting op de radiator.
Was niet te zien in ruststand. Pas na een beetje bewegen en wrikken aan de hele slangen handel openbaarde de scheur in de IC-slang zich!
Moet er wel bij vermelden dat ik geen voelbare hik of vermogensverlies had, maar dat kan ook komen doordat ik automaat heb. En ik hoorde de helft van de tijd een zeer hard aanzuigend geluid, van de valse aanzuiglucht door de scheur heen, bij kickdown accelleren.
Heb jij dat geluid ook?
Gr. Edwin.
Zie mijn topic van v/d zomer. Ook TCV vervangen en bleek later kapotte intercoolerslang te zijn.
Let op: slang was gescheurd in het geribbelde gedeelte van de aansluiting op de radiator.
Was niet te zien in ruststand. Pas na een beetje bewegen en wrikken aan de hele slangen handel openbaarde de scheur in de IC-slang zich!
Moet er wel bij vermelden dat ik geen voelbare hik of vermogensverlies had, maar dat kan ook komen doordat ik automaat heb. En ik hoorde de helft van de tijd een zeer hard aanzuigend geluid, van de valse aanzuiglucht door de scheur heen, bij kickdown accelleren.
Heb jij dat geluid ook?
Gr. Edwin.
Laatst gewijzigd door Edwin op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4924
- Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
- Locatie: Eindhoven
De slangen aan de tcv lijken in orde. Aan de tcv zitten ze goed vast. Ik zal ze eens na laten zien bij de aanstaande beurt. Ook zal ik vragen om de turboslangen na te zien.
Het geluid wat Edwin beschrijft, herken ik deels. Ik neem aan dat een turbo altijd aanzuigende geluiden maakt, toch?
Het geluid wat Edwin beschrijft, herken ik deels. Ik neem aan dat een turbo altijd aanzuigende geluiden maakt, toch?
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.