Gaspedaal als temperatuurcontrole-knop, 960 '91

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
Robinvm
Starter

Sinds kort heb ik een 960 2.9 uit 1991 met een vreemd geintje:
Als ik rustig gas geef blijft een normale temperatuur uit de ventilatie komen. Als ik iets gas bij geef, bijvoorbeeld om rustig van 100 naar 120 te gaan blijft het ook zo. Maar als ik wat meer gas geef gaat de kachelkraan open en komt er saunahitte het interieur in. Situaties waarbij dat voorkomt zijn: inhalen, wegrijden bij stoplicht etc, starten met warme motor. Als ik constant 150 kmh rij, is de temperatuur wel normaal maar bij het minste gas erbij gaat de boel weer open.

De kachelkraan is vernieuwd. De airco is leeg (R12, gaat binnenkort naar Geldrop voor vervangende vloeistof) en staat uit. De keuzeknoppen staan niet op auto.

Mijn vermoeden is dat er ergens een lek in het vacuümsysteem zit maar dat is logisch en niet technisch geredeneerd. Is er op dit forum iemand die me de weg kan wijzen naar rijden zonder zo nu en dan verdampt te worden?

Alvast heel veel dank voor de mogelijke oplossing!
lint
Geartronic member

Dat klinkt inderdaad als een defect in de klimaatregeling, ik weet niet zeker of je bij de 960 al foutcodes kan uitlezen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
MarioC70
6th Gear member

IK denk of weet bijna zeker dat er een vacuumslang onder het dashboard verwisseld is.
De klepregeling wordt vacuum bediend,dus bij een dealer even het schema in het boek bekijken.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Robinvm
Starter

@ lint: Volgens de Volvo-dealer kan dat bij deze op de oude manier maar vacuüm zal waarschijnlijk geen code geven. Er is tenslotte wel vacuüm...

@ MarioC70: Goed idee! Ik heb meteen van volvopartswebstore.com de vacuümslangen op een een plaatje gedownload. Wie weet vindt ik daarin de juiste die verkeerd zit en meteen een kans om een lek te vinden.

Beiden bedankt! Meer hints en suggesties zijn welkom.
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”