Vorig jaar had ik al eens een V40 (MY14) tussen sept 2013 en juli 2014. In die tijd de lease auto naar 65000 km gereden en daarna ingeleverd. Dat was een Biaritz Blue, D2 met Sensus Connected Touch en verschillende lines en opties.
Binnenkort ben ik weer berijder van een V40. Omdat ik natuurlijk al de meeste opties ken en weet hoe de V40 rijdt, heb ik die informatie meegenomen in mijn bestelling en overweging. Half augustus is hij in bestelling gegaan met de volgende specificaties:
Volvo V40 D4 Business Momentum 5D 140kW in de kleur Power Blue
Business Pack Connect
Intellisafe Pro Line
Winter line
12V aansluiting in bagageruimte
Noodreservewiel
Neerklapbare rugleuning passagiersstoel
Extra getint glas achterportieren en achterklep
Stuurbekrachtiging met drie instellingen voor gevoeligheid
Uitschakelbare passagierairbag
Verschuifbare armsteun voorin
Trekhaak vast 13 polig + witte plaat
DAB+
Meerpr Sensus Connect met Prem.Audio
Inhoud van de Lines vermeld ik er even bij omdat deze nog wel eens wijzigen per MY13/14/15:
BUSINESS PACK CONNECT
• Adaptief TFT Crystal instrumentenpaneel met drie instellingen; Elegance, Eco & Performance
• Sensus navigatie. Geïntegreerd hard-disk navigatiesysteem. Inclusief Nederlandstalige stembediening, stuurwielbediening,
• TMC en voorgeïnstalleerde kaart Europa
• Lifetime MapCare (gratis updates EU kaart, zie ook www.volvocars.nl/mapupdate)
• Sensus Connect met High Performance Audio (zie pagina 9 voor beschrijving)
• Electronic Climate Control, dual zone. Inclusief gekoeld dashboardkastje
• Interior Air Quality System
• Met leder beklede versnellingspookknop met verlichting en Silk Metal inleg
• Silk Metal inleg in de deurpanelen en boven het dashboardkastje
• Shimmer Graphite inleg in middenconsole met Silk Metal frame rond het toetsenpaneel
• en de middenconsole (niet voor R-Design)
• Park Assist achter
• LED-dagrijverlichting onderin de voorbumper
• Cruise Control (voor Base, Kinetic & R-Design)
• Audiobediening stuurwiel (voor Base, Kinetic & R-Design)
• Verlichtingspack 2: zie pagina 8 voor beschrijving (niet voor R-Design)
• Met leder bekleed stuurwiel (voor Base
INTELLISAFE PRO LINE
• Blind Spot Information System incl. Cross Traffic Alert & Lane Change Merge Aid
• Collision Warning met Full Auto Brake,
• Pedestrian & Cyclist Detection
• en Adaptieve Cruise Control met Distance Alert
• (in combinatie met automatische transmissie is Queue Assist ook onderdeel van dit systeem)
• Driver Alert en Lane Keeping Aid System met stuurwielvibratie. Inclusief grootlichtassistent en verkeersborden-herkenning
• Regensensor (voor Base, Kinetic & R-Design)
WINTER LINE
• Dual Xenon koplampen met adaptieve bochtverlichting
• Koplampreinigingsinstallatie
• Verwarmbare voorruit
• Verwarmbare voorstoelen
• Verlichtingspack 2 (zie pagina 8 voor beschrijving) (voor R-Design)
• Regensensor (voor Kinetic & R-Design
Levering wordt verwacht in week 41.
Zoals sommigen misschien al opmerken: geen uiterlijke opties of ascesoires, maar alleen de praktische. Het wordt wederom een kilometervreter, dus comfort, gemak en praktische zaken tellen dus zwaar. See you soon.
Waar ik vooral benieuwd naar ga zijn: Sensus Connect met de beloofde updates in apps:
- TMC traffic die mogelijkerwijs vervangen wordt door RTTI van Here maps via mobiel internet
- Flitsmeister app die in april 2014 is aangekondigd voor de nieuwe Sensus Connect
Ik was met de verbeterde Sensus Connected Touch met deze twee features verwend natuurlijk

Tevens ben ik benieuwd wat ik ga merken van de hier en daar gemelde klachten over de premium audio. Zou zonde zijn van zo'n duur systeem. Tevens de DAB+ optie, hoe goed gaat dat werken.