Fluitende turbo en turbo slang vraag

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
woutertje1987
1st Gear member

Beste Volvo Liefhebber,

Na al een hele tijd mee te lezen op het forum werd het voor mij tijd om mij ook een keer voor te stellen.

Mijn naam is Wouter 27 jaren jong en woon in Borne. Van vroeger uit al opgevoed met Volvo. Mijn ouders noemen mijn liefhebberij voor Volvo erfelijke "belasting"

Tot een jaar geleden reed ik een zwarte Volvo 850 2.5 10v automaat uit 1996. Deze auto had ik helemaal opgeknapt lang verhaal kort te houden deze auto verkocht (tot op de dag vandaag spijt, had hem voor erbij moeten houden) en een Volvo s60 D5 automaat uit 2003 elke qua kilometers niet gespaard wordt.
Mijn Volvo S60D5 automaat uit 2003 heb ik nu 10 maanden en 55.000 km mee gereden. Bij aanschaf al zat er een fluitje in de turbo (meer het afblazen van lucht) Echter geen zware rook ontwikkeling of gemis aan power. Top snelheid is nog steeds 220 op teller en het gebruik is 1 op 16,9 wat dat betreft geen klachten.

Ik heb het geluk dat ik een eigen brug heb. Ik denk dat ik de turboslangen al wel 10 keer gecontroleerd had van onderen en kon nooit wat vinden. De turbo zelf had ik nooit echt verdacht aangezien deze prima functioneert. Vanmiddag was ik de bovenste motorsteun aan het wisselen. Hier voor had ik ook de veerpoot brug?? los gehaald. Het duurde even dat tot mij doordrong maar ik zag opeens "het" gat. Het betreft een rubberen slang die uit de turbo komt aan deze slang zit nog een dun slangetje die (denk ik) naar de carterventilatie loopt en vervolgens loopt het dikke deel over in een pijp welke uiteindelijk naar het luchtfilter huis loopt.

Ik heb een aantal foto's toegevoegd om het duidelijk te maken. Concreet gaat het om het stukje rubber slang dat direct aan de turbo zit. Ik gok dat dit stukje 10 cm lang is. Heeft iemand toevallig voor mij het originele nummer van deze slang of een naam? of heeft iemand zo'n slang liggen of weet iemand wat zo'n slang kost? ik hoor het graag! Ik moet alleen deze slang vervangen en helaas een achterwiellager en dan is de auto weer vrij van bijgeluiden hoop ik.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tevens ben ik wel benieuwd wat het doel van die slang is, normaal gesproken word de turbo toch gevoed vanuit de uitlaat? en gaat de lucht vervolgens toch via de intercooler weer terug de motor in? ik snap even niet wat het luchtfilter huis hier mee te maken heeft.

Hgr

Wouter Drost
Laatst gewijzigd door woutertje1987 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
MarioC70
6th Gear member

woutertje1987 schreef: Beste Volvo Liefhebber,

Na al een hele tijd mee te lezen op het forum werd het voor mij tijd om mij ook een keer voor te stellen.

Mijn naam is Wouter 27 jaren jong en woon in Borne. Van vroeger uit al opgevoed met Volvo. Mijn ouders noemen mijn liefhebberij voor Volvo erfelijke "belasting"

Tot een jaar geleden reed ik een zwarte Volvo 850 2.5 10v automaat uit 1996. Deze auto had ik helemaal opgeknapt lang verhaal kort te houden deze auto verkocht (tot op de dag vandaag spijt, had hem voor erbij moeten houden) en een Volvo s60 D5 automaat uit 2003 elke qua kilometers niet gespaard wordt.
Mijn Volvo S60D5 automaat uit 2003 heb ik nu 10 maanden en 55.000 km mee gereden. Bij aanschaf al zat er een fluitje in de turbo (meer het afblazen van lucht) Echter geen zware rook ontwikkeling of gemis aan power. Top snelheid is nog steeds 220 op teller en het gebruik is 1 op 16,9 wat dat betreft geen klachten.

Ik heb het geluk dat ik een eigen brug heb. Ik denk dat ik de turboslangen al wel 10 keer gecontroleerd had van onderen en kon nooit wat vinden. De turbo zelf had ik nooit echt verdacht aangezien deze prima functioneert. Vanmiddag was ik de bovenste motorsteun aan het wisselen. Hier voor had ik ook de veerpoot brug?? los gehaald. Het duurde even dat tot mij doordrong maar ik zag opeens "het" gat. Het betreft een rubberen slang die uit de turbo komt aan deze slang zit nog een dun slangetje die (denk ik) naar de carterventilatie loopt en vervolgens loopt het dikke deel over in een pijp welke uiteindelijk naar het luchtfilter huis loopt.

Ik heb een aantal foto's toegevoegd om het duidelijk te maken. Concreet gaat het om het stukje rubber slang dat direct aan de turbo zit. Ik gok dat dit stukje 10 cm lang is. Heeft iemand toevallig voor mij het originele nummer van deze slang of een naam? of heeft iemand zo'n slang liggen of weet iemand wat zo'n slang kost? ik hoor het graag! Ik moet alleen deze slang vervangen en helaas een achterwiellager en dan is de auto weer vrij van bijgeluiden hoop ik.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tevens ben ik wel benieuwd wat het doel van die slang is, normaal gesproken word de turbo toch gevoed vanuit de uitlaat? en gaat de lucht vervolgens toch via de intercooler weer terug de motor in? ik snap even niet wat het luchtfilter huis hier mee te maken heeft.

Hgr

Wouter Drost
Verdiep je even op internet hoe een turbo werkt,dan wordt het wel duidelijk..
Ik hoop dat je de slang nog bij een dealer kunt bestellen....
Anders www.autorima.nl
Laatst gewijzigd door MarioC70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
JeroenSpock
7th Gear member
Contacteer:

Welkom op het andere forum ;)

Die kleine slang, geen idee. Die grote naar het luchtfilter, dat zal de inlaat zijn. De uitlaat zit dan aan de andere kant van de turbo, die gaat onder het blok door naar voren, de ic in.
Is je auto gechipt? Hij hoort namelijk niet harder te kunnen dan 210. Bij chiptuning gaat vaak de begrenzer er ook af, waardoor hij zo'n 10-15 km harder kan.

....Hier voor had ik ook de veerpoot brug?? los gehaald...
Helaas, geen veerpootbrug maar een motorsteun.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Doeke Dobma
5th Gear member

Erfelijk belast met het Volvo-virus, een eigen brug, zelf onderhoud doen, en geen Vida op de computer? Met deze Volvo software kun je elk onderdeeltje in je auto terugvinden, en met een Dice kun je je auto zelfs uitlezen...
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
woutertje1987
1st Gear member

[/quote]

Verdiep je even op internet hoe een turbo werkt,dan wordt het wel duidelijk..
Ik hoop dat je de slang nog bij een dealer kunt bestellen....
Anders www.autorima.nl
[/quote]

Ik weet in elk geval hoe het onderdeel heet.

Het betref een luchtinlaatslang het onderdeelnummer is 30636854. Ik heb het geluk dat Estateservice dit onderdeel kan leveren. Vind het alleen een hoop geld voor een stukje slang €42,50. maarja als hij daarna weer goed rijdt is woutertje tevreden.
woutertje1987
1st Gear member

Doeke Dobma schreef: Erfelijk belast met het Volvo-virus, een eigen brug, zelf onderhoud doen, en geen Vida op de computer? Met deze Volvo software kun je elk onderdeeltje in je auto terugvinden, en met een Dice kun je je auto zelfs uitlezen...
Doeke je hebt gelijk, ik zou inderdaad eens Vida moeten gaan aanschaffen. Wanneer ik tijd heb zou ik mij eens verdiepen waar ik het aan kan schaffen. Die brug heb ik nog niet zo lang, betreft een 2 kolommer overgenomen van een garage welke er mee ging stoppen. De brug was meer aangeschaft voor mijn MX5 uit 1991 (die had iets meer werk dan een gemiddelde Volvo) daarnaast wil ik een restauratieproject hebben een amazone of het liefst een P1800 dus mocht iemand wat weten....
woutertje1987
1st Gear member

JeroenSpock schreef: Welkom op het andere forum ;)

Die kleine slang, geen idee. Die grote naar het luchtfilter, dat zal de inlaat zijn. De uitlaat zit dan aan de andere kant van de turbo, die gaat onder het blok door naar voren, de ic in.
Is je auto gechipt? Hij hoort namelijk niet harder te kunnen dan 210. Bij chiptuning gaat vaak de begrenzer er ook af, waardoor hij zo'n 10-15 km harder kan.

....Hier voor had ik ook de veerpoot brug?? los gehaald...
Helaas, geen veerpootbrug maar een motorsteun.
Voor zover ik weet is de auto niet gechipt. Het was ook 220 op teller, geen idee hoe hard dat is in wekelijke kilometers. Wat wel opviel dat de auto redelijk makkelijk naar de top reed en opeens was het over, de begrenzer kwam er wel degelijk in.
woutertje1987
1st Gear member

Heb bij het bestellen van het onderdeel gelijk een nieuw achterwiellager besteld. Rechtsachter is kapot, het goede nieuws is dat ik hem alwel los heb gekregen.
Het enige wat rest is een fijn krakend geluidje als ik over drempels of slecht wegdek rijdt.

Hij doet dit voornamelijk wanneer de auto koud is na 20km rijden geen last meer. Draagarmen, stabbies, fusee en buitenste stuurkogel is bij bijde kanten 25.000 km geleden vervangen. De veerschotels zijn het denk ik ook niet, als ik bij stilstand stuur hoor ik niks. Het is echt een kraak en geen bonk het is ook zacht, als de radio hard staat of je voert een gesprek hoor je het niet.

Wat zou het kunnen zijn? Schokdempers? of rubbers van het subframe? Beide heb ik nog nooit vervangen in mijn leven iemand daar nog tips voor om die goed de controleren?

Overigens wanneer de auto stil staat en ik ga flink schudden met de auto hoor ik de kraak jammer genoeg niet.
Gerald de Groot
4th Gear member
Contacteer:

De onderste winding van de schroefveer hoort ook een rubber te hebben welke vaak stuk is en het kraakgeluid kan veroorzaken. Deze kun je zo van buitenaf monteren, het is een soort opengesneden slang. Kijk maar even bij parts4swedes op de site.
V70 T5 2001 geartronic - mistral green
MarioC70
6th Gear member

Doeke Dobma schreef: Erfelijk belast met het Volvo-virus, een eigen brug, zelf onderhoud doen, en geen Vida op de computer? Met deze Volvo software kun je elk onderdeeltje in je auto terugvinden, en met een Dice kun je je auto zelfs uitlezen...
Maar als je niets van autotechniek afweet dan heb je aan Vida ook weinig..
woutertje1987
1st Gear member

MarioC70 schreef:
Mag ik vragen waarom ik zo'n reactie van je krijg? Omdat ik vroeg hoe die turbo werkt? Het spijt me dat ik niet alles weet. Ik ben juist net als vele met mij lid van een forum om van elkaar te leren... Je kent mij totaal niet, je weet niet wat mij bezig houdt en je weet niet wat ik wel en wat ik niet kan.
woutertje1987
1st Gear member

Gerald de Groot schreef: De onderste winding van de schroefveer hoort ook een rubber te hebben welke vaak stuk is en het kraakgeluid kan veroorzaken. Deze kun je zo van buitenaf monteren, het is een soort opengesneden slang. Kijk maar even bij parts4swedes op de site.
Beste Gerald,

Helaas deze had ook al vervangen direct bij aanschaf van de auto heb ik een aantal zaken per direct vervangen omdat ongeveer 65000km per jaar ging rijden en graag een betrouwbare auto wou hebben. Moeilijke is dat het gekraak zo flauw is dat het moeilijk te plaatsen is.

Ik heb zelfs alle deurrubbers ingevet. Uit ervaring met mijn mx5 kwam ik er achter dat die ook wel eens willen kraken. Al denk ik niet dat een volvo zo tordeert als een mx5 :P

Ga het subframe maar eens controleren.
Gerald de Groot
4th Gear member
Contacteer:

Da's jammer. Ook de bovenste veerschotels willen nog wel eens inscheuren, wat het gekraak kan veroorzaken. Dit is helaas moeilijk te zien zonder de veerpoot uit te bouwen. Nu is uitbouwen niet zo moeilijk, maar daarna moet de auto ook weer opnieuw worden uitgelijnd. Succes met zoeken ....
V70 T5 2001 geartronic - mistral green
JeroenSpock
7th Gear member
Contacteer:

Dat uitlijnen hoeft niet, er was hier iemand die van te voren streepjes heeft gezet bij de schroeven en gaten en daarna net zo gemonteerd heeft. Volgens hem viel het dan wel mee, nauwelijks verschil.

Niet alleen dat rubber van de veerpoot, ik denk dat het vooral het lager is die je gaat horen. Bij mij waren de rubbers op het oog wel goed, maar de lagers echt bagger. Na vervangen van de complete veerpoot + stabistangen was het over. Maar dat kost bij elkaar ook weer 650 euro.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
MarioC70
6th Gear member

woutertje1987 schreef:
MarioC70 schreef:
Mag ik vragen waarom ik zo'n reactie van je krijg? Omdat ik vroeg hoe die turbo werkt? Het spijt me dat ik niet alles weet. Ik ben juist net als vele met mij lid van een forum om van elkaar te leren... Je kent mij totaal niet, je weet niet wat mij bezig houdt en je weet niet wat ik wel en wat ik niet kan.
Wel goed lezen vriend,ik reageer op Doeke Dobma en zijn verhaal over Vida..
Ik ken inderdaad een aantal mensen die Vida op een laptop hebben en er meer mee verprutsen dan goed doen,dat komt helaas ook voor.
Je moet wel weten wat je er wel en niet mee kunt.
kevinwalter
5th Gear member
Contacteer:

Met VIDA zelf kan je minder verprutsen dan zonder. :-)
- V60 T8 Polestar Engineered, 2020.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
MarioC70
6th Gear member

kevinwalter schreef: Met VIDA zelf kan je minder verprutsen dan zonder. :-)
Vorige week sprak ik iemand van het forum die had bepaalde dingen blijkbaar aan en uit gezet en wist zelf niet meer wat hij gedaan had.
Dus altijd uitkijken met wat je doet,het is een uitgebreid progamma,waar veel mee kan, zelfs iets in de knoop gooien..
Doeke Dobma
5th Gear member

MarioC70 schreef: Wel goed lezen vriend,ik reageer op Doeke Dobma en zijn verhaal over Vida..
Ik ken inderdaad een aantal mensen die Vida op een laptop hebben en er meer mee verprutsen dan goed doen,dat komt helaas ook voor.
Je moet wel weten wat je er wel en niet mee kunt.
Mario, wat ik bedoel is dat voor elke liefhebber (die graag zelf wil sleutelen) Vida een nuttig programma is. Waarom? Omdat het een groot naslagwerk is van je auto. Elk onderdeel staat erin, met exploded-view tekeningen en voor veel 'klussen' een reparatiehandleiding. Is er wat met je veerpoot aan de hand? Vida verteld hoe e.e.a. opgebouwd is en hoe het in elkaar zit.

Dice echter is een ander verhaal. Dan moet je wel weten wat je doet, ben ik met je eens. Ik ben er niet heel erg in thuis, dus ik hou het bij uitlezen en storingen wissen. Ik heb verder ook niet de behoefte om ermee te spelen.
Overigens denk ik dat slechts een paar procent van de Vida gebruikers in het bezit is van een Dice.

Voor de topicstarter: Vida is dus de Volvo software, Dice is een uitleesapparaat. Dice werkt echter alleen in combinatie met Vida. Vida kun je wel zonder Dice gebruiken. Als naslagwerk is Vida een ideaal programma.
Mocht je Vida willen aanschaffen, let dan eerst even op de systeemvereisten.
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
woutertje1987
1st Gear member

Ik heb ondertussen de "frisseluchtslang", het veerpootlager en rubber vervangen. auto is weer heerlijk stil.
Wel heb ik opeens een lek zitten bij mijn stuurhuis, dit is echt k*t. zit op het stuurhuis zelf, niet de aanvoer en retourleiding (zie mijn andere topic)
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”