S40 1.6D '08 - motor gaat tijdelijk niet hoger dan 2500 tpm op snelweg

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
kvandebeek
1st Gear member

Vandaag twee keer meegemaakt met mijn S40 1.6D '08 op de snelweg: motor gaat plots in een soort 'noodloop' bij 2500 tpm in zijn 5e versnelling (circa 120 km/u), er verschijnt geen melding op het display en er gaan geen waarschuwingslampjes branden op het dashboard. Na een tijdje verdwijnt het probleem wel vanzelf en komt het vermogen terug en is accelereren geen probleem meer.

Ik rij sinds kort vaak enkel korte afstanden - daarom denk ik dat de roetfilter op het moment van het probleem in een cyclus van 'regeneratie' zit, maar ik ben er niet zeker van omdat ik zou verwachten dat bij de vraag naar meer vermogen (indrukken van het gaspedaal) toch voorrang gegeven zou worden aan die vraag.

(Nota: het viel wel op het probleem zich pas voordeed als de motor al 'warm' was, en ik met een stabiele snelheid reed - op het moment dat de beperking inging was mijn cruise control ook ingeschakeld.)

Ik heb gelukkig binnen enkele weken een onderhoud opstaan (circa 82000 kilometer, beurt op +- 6 jaar) en wil de dealer er wel eens over aanspreken. Heeft er iemand reeds dezelfde ervaringen gehad?
rsnhakan
8th Gear member
Contacteer:

Korte afstanden moet je niet doen met een diesel. Zorgt voor problemen. Jouw probleem kan ook een vervuilde EGR klep zijn. Af en toe goed doortrekken kan geen kwaad. (als de motor maar op temperatuur is)
lint
Geartronic member

Het kan een probleem met het roetfilter zijn, is verstandig om dit aan te geven bij de komende onderhoudsbeurt.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
kvandebeek
1st Gear member

Opgelost: kabels naar de druksensor werkten blijkbaar niet meer altijd correct. 38€ voor de reparatie, probleem deed zich vandaag in ieder geval niet meer voor.
FvT
2nd Gear member

Heb hetzelfde probleem ook gehad met mijn 2.0D. Hierbij is de sensor vervangen omdat deze defect was. gelukkig net voor afloop van de garantie.
Volvo V50, 2.0D edition II, 2009, zwart metallic
vincentV50
1st Gear member

Bij mij precies hetzelfde met 1.6D er bleken 2 slangen die naar het roetfilter(sensor?) gaan gescheurd te zijn. nieuwe slangetjes en het probleem is tot nu toe gelukkig verdwenen
de sensor kreeg dus verkeerde informatie en zette erg vaak op de snelweg de motor in de noodloop waardoor we erg vaak niet harder konden dan 120/100 (geen meldingen in het display overigens)
in de bebouwde kom en bij de 80 wegen was er niets aan de hand, ik vermoed als ik 120 op de 80 weg had gereden het ook misging :-)
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”