Echt heel ingenieus dat Permanent Adaptief Grootlicht maar ik merk toch regelmatig dat tegenliggers vinden dat ze verblind worden.
Volgens mij komt dat echter niet van het Permanent Adaptief Grootlicht maar van de verstralers die bijgeschakeld worden als er geen tegenliggers of voorgangers zijn.
Als die verstralers dan uitschakelen lijkt het alsof je gewoon weer naar dimlicht gaat maar als je goed oplet zie je echt dat de tegenligger in een onverlicht blok rijdt.
Nu de vraag: Is het mogelijk het inschakelen van de verstralers te voorkomen en alleen Permanent Adaptief Grootlicht te gebruiken?
Op de Nederlandse wegen is dit vaak voldoende en geeft toch meer licht dan normaal dimlicht.
Permanent Adaptief Grootlicht
- diesel01
- Geartronic member
Ik denk dat juist die verstralers en het uitlichten van tegenliggers het adaptief is.
Krijg je veel grootlicht reactie's?
Mijn ervaring is dat we met z'n alleen weer moeten wennen aan het eerder donker worden waardoor we weer in het donker moeten rijden, geef het een paar weken en anders laat het systeem calibreren.
Mijn ervaring is dat we met z'n alleen weer moeten wennen aan het eerder donker worden waardoor we weer in het donker moeten rijden, geef het een paar weken en anders laat het systeem calibreren.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- lint
- Geartronic member
Ik heb Active High Beam op de V70 en het werkt redelijk, het duurt lang voordat het groot licht aangaat maar ik heb geen last van seinende medeweggebruikers door verblinding.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
-
- 1st Gear member
Tegenligger signalen komen vrij regelmatig voor en op momenten dat ik al denk "nu mag je wel uit". Overigens gebeurt dat vrij vlot daarna maar kennelijk net te laat. Maar dat betreft alleen de verstralers. Het adaptive grootlicht werkt dan nog wel en je ziet ook dat de tegenliggers 'uitgesneden' worden.diesel01 schreef: Ik denk dat juist die verstralers en het uitlichten van tegenliggers het adaptief is.
Vandaar de vraag om de verstralers uit te kunnen zetten.
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Contacteer:
same here: op redelijk lange wegen buiten de bebouwde kom hebben wij ook veel mensen die een seintje geven. Dit komt omdat de "verstralers" aanstaan. Hij ziet de auto's te laat.
- IkeV70
- 5th Gear member
Ik vind het zo irritant dat het zo lang duurt voordat uet groot licht aan gaat dat ik de automatisch functie maar heb uitgeschakeld. Vooral op donkere slingerende polderweggetjes is het gewoon gevaarlijk dat het zo lang duurt voordat de weg fatsoenlijk verlicht wordt.lint schreef: Ik heb Active High Beam op de V70 en het werkt redelijk, het duurt lang voordat het groot licht aangaat
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5