Volgens de dealer is het slot kapot. Zelf betwijfel ik dat omdat, de kofferbak gewoon op slot gaat.
Na wat speurwerk weet ik op een Amerikaans Volvo forum een "How to"te vinden over het vervangen van de bedrading van de kofferbak. Dit zou het probleem moeten verhelpen.
De instructie is redelijk duidelijk maar ik liep tegen wat dingen aan die makkelijker konden.
Dus hier onder volgt de aangepaste instructie van Volvorite van het Swedespeed forum. (ere wie ere toekomt!)
Wat heb je nodig:
- circa 1 tot 2 uur afhankelijk van hoe handig je bent.
- kniptang
- torx (T25) schroevendraaier of accutolletje
- en natuurlijk een nieuwe kabelboom: Materiaal nummer: 8697604 voor €48,52 incl. BTW bij de dealer.

1: Open de kofferbak en verwijder de clipjes die de bekleding van de kofferbak vasthouden. Pas op bij mij zijn er door mijn ongeduld 2 gebroken...

2: Verwijder de hoes die om het slot zit, de 2 rubberen stoppen (links 1 en rechts 1) door linksom te draaien en de plastic handgreep aan de rechterzijde. De handgreep komt erg moeilijk los en hier komt toch wel wat voorzichtig grof geweld bij kijken. Pas op dat hij niet breekt.

3: Gebruik de torx schroevendraaier om de 4 schroeven die je kentekenplaatverlichting en je kofferbak bediening los te maken. Dit kan een beetje plakken maar met wat voorzichtig heen en weer bewegen komt het wel los.

4: Nu kan je gemakkelijk de kabeltjes van de kentekenplaatverlichting en die van het kofferbak slot los maken.
5: Maak de rubberen geleider los en volg de kabel de kofferbak in tot het aansluitingspunt onder het plaatwerk. (Bij mij al voorzien van wat tape omdat er enige tijd tussen het onderzoek en het vervangen van de kabel zat)

6: Nu kan je alle plastic houdertjes waar de kabel mee vast zit los trekken. Ze hoeven niet heel te blijven. Op de nieuwe kabelboom zitten ze ook.
7: Nu alles weer aan sluiten en vastzetten en het probleem is verholpen! Let er wel op dat de kentekenplaatverlichtinghouder (Is dat een woord?) die vast zat met de torx schroeven niet te strak word gezet. Het zou zonde zijn als het plastic scheurt.
Bij mij was de oorzaak inderdaad een kabelbreuk:

Dus nogmaals bedankt aan Volvorite. Hieronder de originele uitleg:
http://forums.swedespeed.com/showthread ... ost2121136