Compressie meting

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
george
2nd Gear member
Berichten: 60
Lid geworden op: 02.10.2005 - 12:05

Heb even een compressiemeting gedaan van alle 4 cylinders. Kwam bij alle 4 cylinders op 10,5 uit.
Lijkt er dus wel aardig uit te zien. Ik had verwacht dat dit lager zou zijn daar er een compressie opgegeven wordt van 8,5:1.
Wie helpt mij verder??

Betreft een B200FT uit '97.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Zeker nooit natuurkunde gehad vroeger? Door de compressie van de lucht wordt de lucht warm en daardoor de einddruk hoger. Dit heet een adiabatische toestandsverandering.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Bornfree
2nd Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: 02.12.2004 - 22:54
Locatie: Västerbottens län

Wat is de juiste procedure om compressie te meten?
Zijn alle compressie meters gelijk (ik bedoel dus niet de kwaliteit) qua bereik e.d.

Eric
Volvo 245 GLT 1988 (in Sweden)
Volvo S60 R T-5 2002 (in sweden)
Volvo V70 2.5 TDI Europe line, 1998
Volvo 855 2.5 10V, 1994
Volvo V70 Professional Pack 2009, Black Stone solid, Cranberry (rood) leer
Volvo 945 GLE 2.3i 1991
Volvo V50 2.0D 2005
Volvo 480 ES 1.7 1989
Volvo 480 TURBO 1990
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

In principe wel. Sommige moet je met de hand in het bougiegat drukken, terwijl een ander start en het gas intrapt. De tweede kun je in het bougiegat draaien, waarna je dit zelf kunt doen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Michael Oud
5th Gear member
Berichten: 2228
Lid geworden op: 03.09.2005 - 20:00
Locatie: Amsterdam

edraket schreef:Zeker nooit natuurkunde gehad vroeger? Door de compressie van de lucht wordt de lucht warm en daardoor de einddruk hoger. Dit heet een adiabatische toestandsverandering.
Kan het iets genuanceerder misschien?
Volvo 940 SE
george
2nd Gear member
Berichten: 60
Lid geworden op: 02.10.2005 - 12:05

Cojones schreef:
edraket schreef:Zeker nooit natuurkunde gehad vroeger? Door de compressie van de lucht wordt de lucht warm en daardoor de einddruk hoger. Dit heet een adiabatische toestandsverandering.
Kan het iets genuanceerder misschien?
Jij schrijft het, ik dacht het.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Wat bedoelen jullie precies? Moet ik het beter uitleggen, of vind je het antwoord te bot??
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
george
2nd Gear member
Berichten: 60
Lid geworden op: 02.10.2005 - 12:05

Als je in het dagelijkse leven ook op deze manier met mensen omgaat die een vraag stellen kom je jezelf nog een keer tegen.
Een wat gematigdere toon zou niet misstaan.
745 D - 745 2,3 - 945 Turbo A - 855 T-5 - V-70 R AWD MY2000 - 945 Turbo - V70 2.4 T AWD GT
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

wat jij opgeeft Bornfree, 8,5:1 is de compressie verhouding!

10,5 is wat aan de lage kant,maar niet verontrustend,keer kleppen stellen helpt wel!

heeft ook niks met natuurkunde te maken hoor,automonteur zijn.:)
george
2nd Gear member
Berichten: 60
Lid geworden op: 02.10.2005 - 12:05

Dat zijn antwoorden waar je iets me kunt. Dank daarvoor.
745 D - 745 2,3 - 945 Turbo A - 855 T-5 - V-70 R AWD MY2000 - 945 Turbo - V70 2.4 T AWD GT
george
2nd Gear member
Berichten: 60
Lid geworden op: 02.10.2005 - 12:05

By the way, wat is een typische (lees goede) waarde??
745 D - 745 2,3 - 945 Turbo A - 855 T-5 - V-70 R AWD MY2000 - 945 Turbo - V70 2.4 T AWD GT
Bornfree
2nd Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: 02.12.2004 - 22:54
Locatie: Västerbottens län

Dus het gaat om het aflezen van de waarde bij het starten, de motor hoeft dus niet op 3 cylinders te lopen. Is dat mijn juiste vertaling???

Eric
Volvo 245 GLT 1988 (in Sweden)
Volvo S60 R T-5 2002 (in sweden)
Volvo V70 2.5 TDI Europe line, 1998
Volvo 855 2.5 10V, 1994
Volvo V70 Professional Pack 2009, Black Stone solid, Cranberry (rood) leer
Volvo 945 GLE 2.3i 1991
Volvo V50 2.0D 2005
Volvo 480 ES 1.7 1989
Volvo 480 TURBO 1990
george
2nd Gear member
Berichten: 60
Lid geworden op: 02.10.2005 - 12:05

Nee, motor hoeft niet 3 cylinders te lopen. Ik heb alle bougies eruitgedraaid en daarna het de compressie meter 1 voor 1 in het bougiegat geschroefd. Starten met het gaspedaal vol ingetrapt. Motor ongeveer 10 slagen rond laten gaan.
Cylinder 1 blijft bij mij achter bij de rest 10,5 bar tegen 11, 11 en 11,2 bij de overige.
Ik zal morgen Ramon zijn advies ter harte nemen en de klepspeling is nameten en eventueel stellen. Gereedschap daarvoor heb ik wel ergens.
745 D - 745 2,3 - 945 Turbo A - 855 T-5 - V-70 R AWD MY2000 - 945 Turbo - V70 2.4 T AWD GT
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

dat 8.5:1 is de compressieverhouding.
dat houdt in dat het volume boven de zuiger in het onderste dodepunt 8.5 maal zo groot is als het volume boven de zuiger als deze in het bovenste dode punt staat.

heeft ook niks met natuurkunde te maken :)
george
2nd Gear member
Berichten: 60
Lid geworden op: 02.10.2005 - 12:05

Ramon&Ramon schreef:dat 8.5:1 is de compressieverhouding.
dat houdt in dat het volume boven de zuiger in het onderste dodepunt 8.5 maal zo groot is als het volume boven de zuiger als deze in het bovenste dode punt staat.

heeft ook niks met natuurkunde te maken :)

Maar wat is nou een typische (goeie) waarde voor de compressie wanneer ik meet op hierboven beschreven manier.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

vanaf 11 en hoger is het mooi!
george
2nd Gear member
Berichten: 60
Lid geworden op: 02.10.2005 - 12:05

Dank U!!
745 D - 745 2,3 - 945 Turbo A - 855 T-5 - V-70 R AWD MY2000 - 945 Turbo - V70 2.4 T AWD GT
Bornfree
2nd Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: 02.12.2004 - 22:54
Locatie: Västerbottens län

De volgende waardes gelden volgens Haynes;
Compression ratio,
B200F -10,0:1
B200FT -8,5:1
B230F -9,8:1
B230FB -9,3:1
B230FD -9,8:1
B230FK -8,7:1
B230FT -8,7:1

Compression Pressure,overall value 9-11 bar
variation between cylinders max 2 bar

Eric
Volvo 245 GLT 1988 (in Sweden)
Volvo S60 R T-5 2002 (in sweden)
Volvo V70 2.5 TDI Europe line, 1998
Volvo 855 2.5 10V, 1994
Volvo V70 Professional Pack 2009, Black Stone solid, Cranberry (rood) leer
Volvo 945 GLE 2.3i 1991
Volvo V50 2.0D 2005
Volvo 480 ES 1.7 1989
Volvo 480 TURBO 1990
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

george schreef:Als je in het dagelijkse leven ook op deze manier met mensen omgaat die een vraag stellen kom je jezelf nog een keer tegen.
Een wat gematigdere toon zou niet misstaan.
Mijn excuses als het erg bot overkwam, maar dat was zeker niet de bedoeling. Wellicht had ik er een knipoog smilie bij kunnen zetten of zoiets. Ik had niet zoveel tijd, en snel even een antwoord gepost. De strekking van het verhaal was dat als je ooit natuurkunde hebt gehad dit wordt uitgelegd, en was als grapje bedoelt, maar kwam dus duidelijk niet zo over :D

Ik zie nu pas dat je het verschil niet kende tussen de compressie verhouding en de compressie einddruk. Zoals Ramon het stelde is helemaal juist.
Waarom is dan de druk na compressie hoger dan de compressie verhouding? Waar het op neer komt is dat de lucht die wordt gecomprimeerd in de cilinder warm wordt (denk aan de fietspomp). door de verwarming wordt de druk uiteindelijk hoger dan de compressie verhouding. Als je de temperatuur gelijk zou kunnen houden zou de compressie meter 8,5 laten zien. Door de temperatuur verhoging zet de lucht uit, en wordt de einddruk dus hoger.
Doordat de zuigerveren gesleten zijn kan er compressie lekken naar het carter, waardoor de gemeten waarde lager uitvalt.

Overigens compressie altijd meten met warme motor. Bij koude motor kan de gemeten waarde erg laag zijn.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ramon&Ramon schreef:wat jij opgeeft Bornfree, 8,5:1 is de compressie verhouding!

10,5 is wat aan de lage kant,maar niet verontrustend,keer kleppen stellen helpt wel!

heeft ook niks met natuurkunde te maken hoor,automonteur zijn.:)
Het is niet te verklaren waarom de compressie einddruk 10,5 bar is en de compressie verhoudig 8,5 zonder natuurkundige principes te gebruiken. Dit is natuurkunde in zijn puurste vorm. Je hoeft dus zeker geen automonteur te zijn om dit te begrijpen, al zullen de meeste automonteurs dit niet kunnen uitleggen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”