Hoe kom ik erachter of mijn koppakking lek is.
Er is een nieuwe radiator geplaatst, en na een plas op de grond de volgende dag kwam ik erachter dat de onderste slang niet goed
was vastgezet. Maar het waterniveau is heel onregelmatig. Ik dacht eerst dat er nog lucht in zat door de reparatie. Maar mijn garage zegt dat
waarschijnlijk de koppakking lek is. Het kleine reservoir is soms totaal leeg, en soms weer vol. Ik heb zojuist weer water bijgevuld (halve liter)
en een half uur stationair laten lopen. Het blijft op niveau. Maar bij een lekke kop moet er toch water bij de olie komen?
Wie o wie weet meer hier van...
koppakking 960
-
- 1st Gear member
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 13.06.2013 - 13:49
V70 d3 2012
960 3.0 1995
960 3.0 1995
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Er hoeft niet persee water bij de olie te komen,ik heb er gisteren eentje vervangen van een 960 waarbij de pakking precies tussen twee cilinders en een waterkanaal stuk was.
Het beste is om een CO test te doen of een cilinder lektest..
Het beste is om een CO test te doen of een cilinder lektest..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Is de binnenkant beneden bij de voorstoelen niet vochtig / nat? Beslaan de voorramen gauw?
Zou kunnen dat de kachel radiateur lek is, of de aansluitingen. Dat komt regelmatig voor.
Om het voorzichtig te zeggen: je kan er wel lastig bij dan.
Een nieuwe kachelradiateur zijn de kosten niet (rond de € 100) , maar uren.....zomaar ben je een dag zoet.
Een idee: http://www.volvoclub.org.uk/faq/HeaterC ... cement.htm
Zou kunnen dat de kachel radiateur lek is, of de aansluitingen. Dat komt regelmatig voor.
Om het voorzichtig te zeggen: je kan er wel lastig bij dan.
Een nieuwe kachelradiateur zijn de kosten niet (rond de € 100) , maar uren.....zomaar ben je een dag zoet.
Een idee: http://www.volvoclub.org.uk/faq/HeaterC ... cement.htm
Laatst gewijzigd door wim de jong op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 225
- Lid geworden op: 01.11.2005 - 17:01
Mario,MarioC70 schreef: Er hoeft niet persee water bij de olie te komen,ik heb er gisteren eentje vervangen van een 960 waarbij de pakking precies tussen twee cilinders en een waterkanaal stuk was.
Gebruik jij bij het vastzetten van de kop de door Volvo voorgeschreven aanhaalmomenten (20 NM, 60 NM, 130°) of doe jij het anders?
Dit omdat er regelmatig berichten op fora verschijnen dat het B6304 motorblok, ook de latere produktiejaren, na een koppakkingwissel onder het uitlaatspruitstuk kan scheuren.
Piet
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Het moet inderdaad volgens de voorschriften van Volvo met gebruik van nieuwe bouten en de orginele kit om het nokkenas deksel te monteren.piet22 schreef:Mario,MarioC70 schreef: Er hoeft niet persee water bij de olie te komen,ik heb er gisteren eentje vervangen van een 960 waarbij de pakking precies tussen twee cilinders en een waterkanaal stuk was.
Gebruik jij bij het vastzetten van de kop de door Volvo voorgeschreven aanhaalmomenten (20 NM, 60 NM, 130°) of doe jij het anders?
Dit omdat er regelmatig berichten op fora verschijnen dat het B6304 motorblok, ook de latere produktiejaren, na een koppakkingwissel onder het uitlaatspruitstuk kan scheuren.
Piet
We hebben ook al het gereedschap er voor,dat werkt een stuk makkelijker.
Ik antwoord even uit naam van Mario,dat is mijn zoon namelijk..
Die is zonnen..

-
- 2nd Gear member
- Berichten: 225
- Lid geworden op: 01.11.2005 - 17:01
Goed bezig!Ramon&Ramon schreef: Die is zonnen..![]()
Nu de B6304 motoren wat ouder worden en er wat vaker koppakkingen gewisseld worden kom je toch wel regelmatig meldingen tegen van scheuren in het motorblok die optreden na het vervangen van de koppakking. Soms worden dan ook andere aanhaalmomenten aanbevolen.
Zie hier:
Link1 ("De scheur is duidelijk te zien en loopt rechts nog door tot aan cilinder 2. Het begon allemaal met een lekke koppakking.").
Link2 ("Don't torque the bolts to the final factory spec. It is too tight and tends to crack the blocks")
Link3 ("I just go a little over 90 and leave it *shrug*. So, 45, 50, but not final 45 degrees.")
Link4 ("bei mir wurde eine Riss im Motorblock festgestellt, da ich einen Wasserverlust bemerkt habe. Und das nachdem erst kürzlich die Zylinderkopfdichtung erneuert wurde")
Piet